Gå til innhold

Hvor er grensen din for å putte en 14 åring på antidepressiva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy eller lav grense har du for å gi en 14-åring antidepressiva?

Anonymkode: 4b827...5c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er dette for et spørsmål?

Anonymkode: 29ee0...610

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden er dette for et spørsmål?

Hvor mye eller lite skal til før du gir 14-åringen din antidepressiva?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye eller lite skal til før du gir 14-åringen din antidepressiva?

Altså, du må jo snakke med lege om dette?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det blir opp til legen å sette grensene for det.

Skrevet

Hvis barnet trenger det og legen er enig, skal det jo selvsagt få medisin.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stolt på leger. 

Anonymkode: 89aca...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (1 minutt siden):

Det blir opp til legen å sette grensene for det.

Legen på bup er veldig slepphendt med medisiner, og foreldre har siste ordet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, så lurer på hvor andres grense går for medisinering av så unge.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Legen på bup er veldig slepphendt med medisiner, og foreldre har siste ordet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, så lurer på hvor andres grense går for medisinering av så unge.

Tja, denne er vanskelig fordi hjernen er i så stor utvikling.

Så jeg hadde gjort mye undersøkelser på forhånd og vurdert nytte VS potensielle negative konsekvenser.

Jeg kunne vurdert det - i samråd med ungdommen selv og erfarne leger - dersom ungdommen var suicidal/hadde gjennomført selvmordsforsøk. 

Eller, dersom h*n hadde store og vedvarende psykiske plager - som ikke samtaleterapi/fysisk aktivitet osv hadde noen positiv effekt på.

Hadde ikke gitt det for moderate plager, eller plager man enda var usikker på årsaken til.

Om årsaken for eksempel var mobbing - så hadde jeg heller flyttet og forsøkt en periode med psykolog og andre støttetiltak. 

Ikke fordi ssri er så voldsomt fryktelig, men fordi det er annerledes med barn/ungdom pga hjerneutviklingen. 

Jeg hadde også ønsket utredning av andre årsaker som autisme/adhd osv først om det var nærliggende. Hjelper ikke med ssri om man egentlig trenger ADHD-medisin for eksempel. 

Høres ikke tillitsvekkende ut om medisintilbudet kommer tidlig i forløpet og litt sånn «vilkårlig» for å slippe å gi støttetiltak i skole for eksempel. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Svært svært høy. Denslags er ikke bra for hodet på sikt, og øker ikke akkurat tiltakslysten. Ville brukt masse tid på 14 åringen isteden og gjort hva det skulle være for å hjelpe om det så innebærer skolebytte, flytting etc. 

Anonymkode: ee65e...daa

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring er terskelen hos mange leger veldig lav for å gi antidepressive og angstdempende. For min 14-åring ville jeg først og fremst sørget for at d vitaminnivå ligger på 100 nmol +, og ikke bare rett innenfor og rundt 50 nmol.
Jeg personlig får sterk depresjon hvis jeg ligger på 40-50 nmol, og er relativt tiltaksløs og flat. 

Siden det ikke er lov å diskutere dosering i dette forumet, så oppfordrer jeg deg til å google og bruke tid på å sette deg inn i hvor høye doser som faktisk skal til for å øke nivåene. Norske anbefalinger er elendige.
I tillegg er magnesium viktig for at kroppen skal klare å nyttiggjøre d vitamin. Jeg merket store forbedringer da jeg begynte med magnesiumtilskudd i tillegg til kvelds (ikke kombinert med andre mineraler, da hemmes opptaket). 

Nå er det ikke sikkert at dette er tilfelle her, men dette er det første jeg ville sjekket og tatt tak i. Jeg har hatt leger som har kastet antidepressiva etter meg, også var det d vitamin som var problemet. Ta en fullsjekk med resten av også, såklart. Jeg brukte ca 2-3 mnd på å få opp nivåene mine. 

Anonymkode: 4ccfd...2aa

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Antidepressive medisiner er bra på voksne, usikker på barn og unge.. det kan forekomme økt selvmordstanker hos barn og ungdom på disse medisinene desverre. Så må være forsiktig. 

Anonymkode: df9e0...012

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Antidepressiva reddet meg når jeg var 15. 

Anbefaler legen antidepressiva så bør man lytte til legen. Bare vær obs på at det er mange forskjellige antidepressive medikamenter og man kan oppleve bivirkninger i begynnelsen. Først etter tre måneder kan man bedømme om bivirkningene forsvinner og det er er verdt å fortsette på medisinen for å få de positive virkningene, men om de negative bivirkningene fortsatt er der etter tre måneder bør man bytte til et annet antidepressiva. 

Poenget mitt er at man må gi medisinene en oppriktig sjanse og ikke slutte bare fordi de ikke fungerer de første månedene. Antidepressiva former hjernen gradvis, og som sitatet fra filmen Prozac Nation: "Gradually, then suddently" 

Jeg følte meg bedre etter ca 7 måneder så det tok tid. 

Anonymkode: 2f502...a00

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Antidepressive medisiner er bra på voksne, usikker på barn og unge.. det kan forekomme økt selvmordstanker hos barn og ungdom på disse medisinene desverre. Så må være forsiktig. 

Anonymkode: df9e0...012

Økt suicidalitet gjelder også for voksne når det gjelder bivirkning av denne type medisiner, bare til opplysning. I noen tilfeller er det nødvendig, men mange leger er utrolig slepphendte. Alt annet bør være forsøkt først.

Anonymkode: 184fe...d11

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var min 14 åring svært deprimert, suicidal, stor angst og selvskading. Men både jeg og tenåringen ønsket ikke at hen, skulle begynne med antidepressive medisiner, med tanke på bivirkningene det har for unge. Men jeg var tilstede for barnet hele tiden, og vi hadde psykolog hjelp. Vi byttet og til en liten privatskole. Så her ble ting gradvis bedre, og som 16 åring, var det bare mild angst som var igjen. 

Anonymkode: 285b0...469

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fytterakkern, hadde aldri latt en 14-åring gå på antidepressive piller. Høres horribelt ut.

Anonymkode: b1b19...345

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange konstruktive tilbakemeldinger. Dette er et veldig veldig vanskelig valg.

Skrevet

Fytterakkern, hadde aldri latt en 14-åring gå på antidepressive piller. Høres horribelt ut.

Anonymkode: b1b19...345

Spørs vel forhåpentligvis?

Enkelte jeg kjenner har vært på pleiepenger med barn som ikke har klart å dukke opp på skolen siden barnehagen var slutt. På grunn av ekstremt angst og tvangslidelse. 

Om man går lenge nok og har prøvd alt annet 🤷‍♀️

Jeg tenker heller ssri til ungdom enn å kun ha en gravstein igjen å besøke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når alt annet er prøvd over en periode. 

Anonymkode: 444bf...d7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er ikke lege, så det slipper jeg å ta stilling til.

Anonymkode: ed6fa...542

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...