Gå til innhold

Tre skrittellere som viser forskjellig!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har to telefoner. Den ene har jeg to forskjellige skritteller apper på fra appstore med gode reviews, og den andre telefonen en annen skritteller app som lå på telefonen fra før. På samme rute viser alle tre appene forskjellig! F eks i dag viste appen på den ene eldste telefonen med integrert skritteller at jeg hadde gått 10.000 skritt, mens de nedlastede appene på den andre telefonen viste begge 7091 skritt men forskjellig tall på antall kalorier forbrent. 

Hvordan vet jeg hvilken telefon og app som har rett?? 

Anonymkode: 597dd...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du går f eks 100 skritt mens du teller…. Er vel ganske enkelt å finne ut det.

Anonymkode: dbbcb...ad7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke stol for mye på gadgets. Feks: Jeg har aktivitetsklokke og har med meg telefonen ned til der vi har kantine, og går opp igjen til etasjen hvor jeg jobber. Det er 7 etasjer opp. Men begge to teller halvparten av etasjene. Vanligvis 3-4 etasjer. Men jeg vet at jeg går opp 7 etasjer. 

Jeg syns at det er bra at den underestimerer kontra overestimering. Det gir liksom en ekstra push på å bevege meg enda mer. 

Anonymkode: 69b86...073

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av dem teller rett ;)

Skritt-tellere er ikke spesielt intelligente. Uansett om det nå er på en mobil eller en treningsklokke. Selv avanserte og dyre sportsklokker suger på det. 

Skal du ha en nøyaktig teller, må du ha en gadget som er fysisk festet til foten din - og selv den kan ta feil, om du sitter i ro og vipper på foten o.l. 

Klokker med skritteller teller bare hvordan armen din beveger seg. Mannen får rundt 600 skritt hver gang han puser tennene ;) Og det tar helt av når han hakker kjøttdeig. Vi kan gå tur sammen, og ha flere tusen skritt i forskjell. 

Går jeg med barnevogn, klarer den ikke telle skritt. Jeg har gått 10 km i følge gps'en, og kun gått 4 000 skritt i følge klokken. Osv. 

Så ingen av dem kan altså stoles på. 

Anonymkode: 02045...8d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

...

Jeg går med klokke, og noen ganger teller jeg 1000 skitt mens jeg går. Det er som regel en forskjell på maks 50 skritt i forhold til hva jeg teller og hva klokken sier. Den er altså ganske nøyaktig.

Når jeg går tur med venninna mi, så har hun mange fler skritt (på telefonen som er det hun bruker) enn jeg har. Jeg har også mye lengre bein enn henne...

Men er enig i at man ikke kan stole 100% på noen av dem, men en pekepinn får man altså, noe som kan motivere en del av oss til å bevege oss mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det jo slik at du ikke kan stole på skrittellere verken på app eller ved aktivitetsklokke.

Skritteller på app, bruker GPS lokasjonen til mobilen din, så den må liksom funke 100%, i tillegg til at den ikke tar med benlegden din, eller hvor "raskt" du går. Alt går på "gjennomsnitt", og hva som er gjennomsnitt er jo flytende mtp benlegde i verden.

Aktivitetsklokke reagerer på bevegelse, de har blitt bedre med åra, men likevel er de dårlige. 

Den beste måten er å telle manuelt selv om du på død og liv ønsker "korrekt" antall skritt.

Jeg har en aktivitetsklokke, og tar da margin for at den viser feil, men er sånn cirka riktig likevel. 

Anonymkode: eb572...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg går med klokke, og noen ganger teller jeg 1000 skitt mens jeg går. Det er som regel en forskjell på maks 50 skritt i forhold til hva jeg teller og hva klokken sier. Den er altså ganske nøyaktig.

Når jeg går tur med venninna mi, så har hun mange fler skritt (på telefonen som er det hun bruker) enn jeg har. Jeg har også mye lengre bein enn henne...

Men er enig i at man ikke kan stole 100% på noen av dem, men en pekepinn får man altså, noe som kan motivere en del av oss til å bevege oss mer.

Joda, men det er når du aktivt går tur, og har fokus å det. Problemet er at den også teller skritt som egentlig kun er armbevegelser, som når man pusser tenner, og at den ikke teller skritt man tar, fordi man ikke beveger armene som duppeidtten forventer i et skritt. 

Min klokke er også veldig nøyaktig når jeg går tur - og da kun går, mens jeg pendler med armene. Går jeg tur med barnevogn, er den helt ubrukelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fornuftige måten å bruke skrittellere eller aktivitetsmonitorer på, er til å sammenligne egne resultater fra samme device over tid, ikke til å regne med at man får nøyaktige resultater.

Jeg ser for eksempel at jeg har et snitt på 1200 skritt høyere de første tre månedene av 2023, enn jeg hadde høsten 2022. Om det faktisk er 1200 skritt er ikke så nøye, men jeg vet i hvert fall at jeg har et høyere aktivitetsnivå nå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du går f eks 100 skritt mens du teller…. Er vel ganske enkelt å finne ut det.

Anonymkode: dbbcb...ad7

Jeg kan jo ikke gå rundt å telle 10.000 hele dagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skritt-tellere er ikke spesielt intelligente. Uansett om det nå er på en mobil eller en treningsklokke. Selv avanserte og dyre sportsklokker suger på det. 

Skal du ha en nøyaktig teller, må du ha en gadget som er fysisk festet til foten din - og selv den kan ta feil, om du sitter i ro og vipper på foten o.l. 

Klokker med skritteller teller bare hvordan armen din beveger seg. Mannen får rundt 600 skritt hver gang han puser tennene ;) Og det tar helt av når han hakker kjøttdeig. Vi kan gå tur sammen, og ha flere tusen skritt i forskjell. 

Går jeg med barnevogn, klarer den ikke telle skritt. Jeg har gått 10 km i følge gps'en, og kun gått 4 000 skritt i følge klokken. Osv. 

Min teller selv om jeg går med  vogna. Så noe å lurer på...

Anonymkode: 4ceb9...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan jo ikke gå rundt å telle 10.000 hele dagen 

Nei, men om du går f.eks 100 skritt og ser hva de forskjellige appene sier så får du sett hvem av de som er mest rett og bruker den når du skal gå 10 000 skritt igjen. 

Anonymkode: 32b9b...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Joda, men det er når du aktivt går tur, og har fokus å det. Problemet er at den også teller skritt som egentlig kun er armbevegelser, som når man pusser tenner, og at den ikke teller skritt man tar, fordi man ikke beveger armene som duppeidtten forventer i et skritt. 

Min klokke er også veldig nøyaktig når jeg går tur - og da kun går, mens jeg pendler med armene. Går jeg tur med barnevogn, er den helt ubrukelig. 

Nei, jeg har sjekket og klokken min teller verken når jeg strikker eller pusser tenner. Det er nok forskjell på klokker også, tror du ikke det?

Jeg får uansett en pekepinn, som @Kelsier sier, på om jeg går mer eller mindre den ene eller den andre uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 17.26):

Nei, men om du går f.eks 100 skritt og ser hva de forskjellige appene sier så får du sett hvem av de som er mest rett og bruker den når du skal gå 10 000 skritt igjen. 

Anonymkode: 32b9b...932

De viser det samme etter 100 meter. Jeg vet ikke hvor det skjærer seg men hvertfall for langt ut på dagen til at jeg kan telle manuelt hele veien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...