Gå til innhold

Fikk prøvesvar på helsenorge og får ikke tak i legen før i morgen. Noen som forstår hva det står der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke alle legekontor legger ut prøvesvar på furst 

Anonymkode: a7649...b8f

Men om ikke de er lagt inn der kan man fortsatt søke opp navnet på prøvene og lese om referanseområdene

Anonymkode: 90005...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men om ikke de er lagt inn der kan man fortsatt søke opp navnet på prøvene og lese om referanseområdene

Eller så kan man spørre her og faktisk få et svar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller så kan man spørre her og faktisk få et svar

Ville stolt mer på å lese de ulike beskrivelsene enn å få diverse tolkninger her

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (19 minutter siden):

Alle

Nei? Jeg har ikke fått mine blodprøvesvar på HelseNorge, og jeg hører under Helse Vest. Men er det noe de nettopp har begynt med, så kanskje jeg får det neste gang? Tok blodprøver sist i februar.

Anonymkode: 9253e...a3c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei? Jeg har ikke fått mine blodprøvesvar på HelseNorge, og jeg hører under Helse Vest. Men er det noe de nettopp har begynt med, så kanskje jeg får det neste gang? Tok blodprøver sist i februar.

De blir vel ikke lagt ut på helsenorge, men fastlegen pleier vel å sende ut svar på helsenorge og da legge ved svarene. Sånn er det hvertfall her, Østlandet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Litt på siden, hvilken landsdel er det som viser prøvesvar på blodprøver på HelseNorge?

Sørlandet i alle fall.

Anonymkode: 5ceb6...fd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De blir vel ikke lagt ut på helsenorge, men fastlegen pleier vel å sende ut svar på helsenorge og da legge ved svarene. Sånn er det hvertfall her, Østlandet 

Hehe nei, fastlegen bruker pasientpost hos oss. Er ikke noe automatikk at han legger ved prøvesvar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jernmangel, ja. Utrolig rotete måte å sende et svar på. Når jeg får svar står hvert vitamin/mineral etc. på egen linje, referanseverdien står, og min verdi. Er det avvik er min verdi uthevet med fet skrift og legen kommenterer det. Jeg får svar på Helsenorge, legen som sender det som en melding. Østlandet. 

Når det er sagt, ser det ut som du har kraftig jernmangel. Er du mye trøtt, sliten, ukonsentrert, føler du sliter med pusten? 

Anonymkode: 24a36...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, vi hadde ganske like prøvesvar... Spent på å finne ut om disse trombocyttene øker mer og hva som kan være grunnen til det. Har du noe revmatisme?

Anonymkode: 6a431...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm, vi hadde ganske like prøvesvar... Spent på å finne ut om disse trombocyttene øker mer og hva som kan være grunnen til det. Har du noe revmatisme?

Trombocytter er helt normale. 

Anonymkode: 16c02...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du svært kraftige mensblødninger? Ville i så fall diskutert med fastlegen om du kanskje skal bruke p-piller en periode for å slippe mens. 

Anonymkode: d43b4...b6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trombocytter, høyere nivå av blodplater og blodprosent. Kan være resultat av underliggende sykdom, evnt medisiner. 
Lavt jern

Har du underliggende sykdom som du er kjent med, eller tar medisiner?
Kom ikke resultatene med kommentarer? 

Anonymkode: 449ef...c8c

Hvorfor svare når du åpenbart ikke har peiling? Trombocytter er innenfor normalområdet. BLodprosentenen er også innenfor normalområdet, dog helt i nedre sjikt. 

Ut i fra resultatene ser det ut som om du har jernmangel. 

Anonymkode: a2617...0dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Trombocytter vil kunne øke bare fordi du har jernmangelanemi

Anonymkode: 3f228...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Logg inn på furst sine sider og der kan du lese om de ulike prøvene og referanseområder

Jeg finner ikke mine svar der.. finnes det andre sider som man kan finne blodprøve svar ?

Anonymkode: 9c722...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Trombocytter, høyere nivå av blodplater og blodprosent. Kan være resultat av underliggende sykdom, evnt medisiner. 
Lavt jern

Har du underliggende sykdom som du er kjent med, eller tar medisiner?
Kom ikke resultatene med kommentarer? 

Anonymkode: 449ef...c8c

Og her er grunnen til at man ikke spør folk på et forum om slikt. Trombocyttene og hemoglobinen ("blodprosenten") er helt normal. Om noe er hemoglobinen bittelitt lav, men ikke noe å bekymre seg over i det hele tatt.

TS, du har sannsynligvis jernmangel. Dette tåler å vente litt til legekontoret åpner. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg finner ikke mine svar der.. finnes det andre sider som man kan finne blodprøve svar ?

Anonymkode: 9c722...3fc

Det vet jeg ikke. Men på furst sine sider kan du likevel søke opp de ulike prøvene og se hva som er normalverdier og hva avvik kan bety. 
men det beste er å snakke med legen din som kan tolke alt i sammenheng. Det er uansett ikke ting som haster sp mye eller står om livet. Da hadde de ringt deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Logg inn på fürst.no med bank id. Der ligget alle prøvesvarene dine pluss at d står i rødt dersom det er utenfor «normalen»…

Anonymkode: 6adeb...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke alle legekontor legger ut prøvesvar på furst 

Jo fordi det er fürst som analyserer prøvene .. det er de som legger det ut selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo fordi det er fürst som analyserer prøvene .. det er de som legger det ut selv

Nei.. legekontorene må samarbeide med furst for å få prøvesvar. Mitt legekontor gjør ikke det og jeg får derfor ikke se prøvene mine der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver, jernmangel. Etterhvert vil nok blodprosenten bli lavere og, mener det henger sammen med jernmangel? 
Har slitt med dette selv siden jeg var lita, og særlig under graviditet. Måtte ta jerntilskudd (duroferon), som jeg fikk veldig vondt i magen av. 😅 
For min del så har det hjulpet å hoppe over mensen i lengre perioder med P piller. Men det kan man jo ikke alltid gjøre, kommer jo an på om man tåler hormonell prevensjon.

Bare pass på og få i deg mye jernrik kost, og snakk med legen så du får resept på jerntabletter. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...