Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #1 Del Skrevet 4. januar 2006 Hva er egentlig forskjellen på bårebuketter og vanlige buketter / kranser? Altså, jeg skjønner at en bårebukett et ment til å ligge oppå en båre. Men sånn helt konkret, hva er forskjellen? Bjørnsdatter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. januar 2006 #2 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Et søk på nettet sier meg bare at forskjellen er at en bårebukett er formet som en vifte. Endret 4. januar 2006 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #3 Del Skrevet 4. januar 2006 -eller ikke koster mye mer...... det var det som overrsaket meg egentlig. Og det at de var så innmari mye finere enn de vanlige kransene. Så går det an å bestille en bårebukett som ikke skal ligge oppå kisten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #4 Del Skrevet 4. januar 2006 Nå var du kjapp, jeg svarte på det du har fjernet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #5 Del Skrevet 4. januar 2006 dette er en bårebukett..... kan noen forklare meg om jeg kan bestille den som vanlig oppsats? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Nå var du kjapp, jeg svarte på det du har fjernet.... ← Ja, jeg var litt kjapp i svaret og så at jeg hadde blandet bårebukett med katafalk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #7 Del Skrevet 4. januar 2006 Men er det noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #8 Del Skrevet 4. januar 2006 Man kan bestille en båreoppsats/dekorasjon. Den vil da være høyest "bakerst", skal se om jeg finner et bilde... Dette koster vanligvis noe mer enn bukett, og mindre enn krans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #9 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Hva er egentlig forskjellen på bårebuketter og vanlige buketter / kranser? Altså, jeg skjønner at en bårebukett et ment til å ligge oppå en båre. Men sånn helt konkret, hva er forskjellen? Bjørnsdatter? ← Nei, en bårebukett er men å ligge ved siden av, på gulvet. En kistedek. er ment å ligge oppå. Vanlige buketter har ikke flat bakside så de kan ligge, som regel -eller ikke koster mye mer...... det var det som overrsaket meg egentlig. Og det at de var så innmari mye finere enn de vanlige kransene. Så går det an å bestille en bårebukett som ikke skal ligge oppå kisten? ← Hvis noen bestiller en bårebukett og legger på kisten ville jeg kalt de gjerrige, men det er meg. Det vanlige her er kistedekorasjon. Det være seg en helt "vanlig en", eller hjerter som er avlange og dekker store deler av kisten, noen velger en trebit av en viss størrelse som dekoreres osv. dette er en bårebukett..... kan noen forklare meg om jeg kan bestille den som vanlig oppsats? ← Ja, det kan du, men da ber du om en båreoppsats/båredekorasjon (samme greia, vi kaller det båredek. i butikken). Videre, det du hadde bilde av der kaller jeg et "hjerte" Endret 4. januar 2006 av Frysepulver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #10 Del Skrevet 4. januar 2006 Men nå har jeg vært inne på en blomsterbutikk side. Og der er bårebukettene billigere enn kransene, og mye mye finere også........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #11 Del Skrevet 4. januar 2006 Enkel forklaring her; Sørgehøytid Når en slektning eller venn faller bort, har blomster evnen til å utrykke det vi selv ikke klarer å formidle med ord. Bårebukett: Bukett med flat bakside som plasseres på gulvet eller i vaser rundt eller ved båren. Båredekorasjon: En mindre versjon av en kistedekorasjon, som plasseres på gulv eller stativ rundt eller ved båren . Krans: Runddekorert: kransens form består av blomster. Kronekrans: Kransens form består av grønt, på denne festes en dekorasjon med blomster som følger ringens linjer. Hjerte: Blomsterarbeid formet som et hjerte. Tett hjerte: Dekorert med blomster, så det ligner en hjerteformet pute. Åpent hjerte: Hjertets form er dekorert med åpning i midten. Kors: Blomsterarbeid formet som ett kors. Kistedekorasjon: Blomsterarbeid som pryder kisten( oftest fra nærmeste familie) Til disse arbeidene blir om ønskelig et silkebånd med en påtrykt hilsen festet på. Det er vanlig at det legges ved et kort med samme tekst til de pårørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #12 Del Skrevet 4. januar 2006 Dæven, dette kunne du jo!! Tusen takk for fine svar, Pulver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #13 Del Skrevet 4. januar 2006 -er det ellers noe man bør vite? Må fex den som skal ligge oppå kisten matsje med de andre? Altås matjse med bårebukettene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #14 Del Skrevet 4. januar 2006 Ok, jeg har tydeligvis misforstått noen begreper her.... Jeg trodde bårebukett var den som lå oppå kisten. Og at det andre ble kalt kranser... Men dette betyr vel at jeg da kan bestille bårebukett, siden jeg har tenkt at det skal stå / ligge på gulvet ved siden av kisten? ← Hvis den skal stå, f.eks. på et stativ, bør du gå for krans eller båredek. Krans er de runde, det ligger i ordet. Hjerte er hjerteformet. Begge deler, og også kistedek. og båredek. lages i oasis, bukett bindes. Hvor nær er du da? Og hvor mye penger tenker du at det skal koste? Der min mor driver ligger buketter, som er billigst, fra 200 kroner og oppover. Rundbunden krans fra 1000 og oppover, kronekranse fra ca 800 og oppover. Båredek fra rundt 350-400 og oppover. Kistedek fra 1200-1500 og oppover Bånd kr. 150,- (Tror bånd- og kjørekontoret leverer sine tjenester til mange i Oslo-området). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #15 Del Skrevet 4. januar 2006 Dæven, dette kunne du jo!! Tusen takk for fine svar, Pulver ← Har vokst opp i butikken da -er det ellers noe man bør vite? Må fex den som skal ligge oppå kisten matsje med de andre? Altås matjse med bårebukettene? ← Er jo veldig pent hvis mest mulig matcher... Hvis flere bestiller til samme båre matcher vi det som kommer fra oss. Evt så spør vi kunden hva slags farger de kanskje ønsker. I begravelsen til fetteren min som var på høsten, var absolutt alt i oransje, rødt, hult og liknende høstfarger. Det var vakkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. januar 2006 #16 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Må fex den som skal ligge oppå kisten matsje med de andre? Altås matjse med bårebukettene? ← Nei, det må de ikke. Det vil uansett være mange andre buketter, inkludert bårebuketter, rundt kisten, fra venner og kjente, og de kommer i alle slags farger. Tror ikke det var noen av bukettene i Pappas begravelse som matchet vår båredekorasjon, men det var nydelig likevel, faktisk penere enn jeg tror det ville vært om alt kom i samme farge. Endret 4. januar 2006 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #17 Del Skrevet 4. januar 2006 Det er min tante som er død, og jeg og mine søstre er hennes eneste tantebarn. Hun hadde svært liten familie, så sånn sett er vi ganske nære, og det er få av oss. Vår blomst skal ligge på gulvet foran kisten....... Så hva anbefaler du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #18 Del Skrevet 4. januar 2006 Det er min tante som er død, og jeg og mine søstre er hennes eneste tantebarn. Hun hadde svært liten familie, så sånn sett er vi ganske nære, og det er få av oss. Vår blomst skal ligge på gulvet foran kisten....... Så hva anbefaler du da? ← Jeg synes da at en bårebukett blir litt snaut... Hva med en mindre krans da? Finnes forskjellige størrelser på omkretsen... Eller et hjerte? Personlig synes jeg båredek. stort sett er helt grusomt, men det er smak og behag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 4. januar 2006 #19 Del Skrevet 4. januar 2006 Når jeg har vært med på sånn blomst foran kista (som barnebar/oldebarn) har vi hatt to forskjellige. Den ene var hjerte, tett med røde roser og sikkert eføy rundt, og andre gangen var det kors med røde roser. Første litt likt bilde under det du linka til her oppe og det andre mye penere med mindre dill på enn det hvite korset på samme siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #20 Del Skrevet 4. januar 2006 Personlig synes jeg båredek. stort sett er helt grusomt, men det er smak og behag ← Hvorfor syns du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå