AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 For noen dager siden laget jeg en tråd om FB gruppa Nabovarsel, hvor jeg skrev at min venninne påstår at medlemmer henger ut folk uten bevis, og at dette er ei gruppe som er perfekt for rykter og sjalusi. Denne tråden fikk jeg ikke svar på, men jeg kom selv frem til at dette nok ikke stemmer. Problemet er at hun nå påstår at noen har hengt ut henne og gubben der, i følge henne er det sikkert naboen da han i følge henne så stygt på dem. Dette er ikke første gangen hun har et slikt “utbrudd”, for kun få uker siden mente hun at noen hadde hacket mobilen hennes fordi varslene hennes såg rar ut. Hun anklaget wifi på lokale togstasjonen, og sendte inn en klage til vaktmesteren. Før dette fikk hun for seg at butikkansatte bruker selvutskrivnings kassene som en måte å spionere på. Dette fordi de av og til er nødt til å ta sikkerhetskontroll hvor de da går gjenom varene kunden handler - hvordan dette gir mening må dere ikke spørre meg om, jeg satt og hørte på som et spørsmålstegn. Hun er også blitt av typen som tror på ALT som skrives på internett, og hun lager seg sine egne konspirasjonsteorier av dette. Vi er begge over 50 år gammel, og jeg har vært venn med henne siden grunnskolen. Jeg er glad i henne, og er svært bekymret da dette er helt nytt for henne. Hun har aldri før vært så paranoid som nå, hvor hun overtolker absolutt alt. Og sier man i mot hennes fantasier, så blir hun sint og kaller meg dum. Veldig ulikt henne, de siste månedene er oppførselen nesten ikke til å gjenkjenne. Min mann har tatt en prat med hennes mann, som sier han har prøvd å få henne til lege - men hun nekter. Jeg er også godt kjent med hennes yngre søster og lurer på om det er dumt av meg å ta en prat om dette med henne? Jeg vil bare finne en måte å hjelpe henne på, for dette kan da umulig være et sunnhetstegn? Anonymkode: cb55c...705
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Ta en prat med hennes søster men for all del hold det herlig for henne begge to. Ellers blir det værre. Jeg er ingen ekspert. Og dette kam være så mangt, feks påbegynnende demens feks. Men det kan. Også høres litt ut som senskader av rus. Er det kjent at hun har gått på noen medisiner, eller ruset seg på noe annet? Eller har langvarig alkohol forbruk. Det kan også være vitamin mangel. Jeg anbefaler hennes man. Kontakte hennes lege, det er egentlig ikke helt lov. Men vi gjorde det engang selv iht min far, som også begynte sånn. Han var funksjonell alkoholiker. Og vitamin mangler. Så vi fikk han til legen ved å mase om at han så blek ut, og at han virkelig burde ta en sjekk iht vitamin nivåer. Det gikk og han fikk hjelp og oppfølging. Dere kan evnt skrive et brev til legen og forklare deres bekymring Anonymkode: c4ff4...290
Andro Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Jeg tenker at dette kan være symptomer på tidlig demens, og at hun må komme seg til lege. Det kan også skyldes ande tilstander. Som pårørende ville jeg orientert legen om endringene før hun gikk dit, så legen visste hva man så etter.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Psykose, demens, hjernesvulst.. Hun bør uansett til lege. Anonymkode: 5176d...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Mannen hennes kan sende en bekymringsmelding til hennes fastlege. Viktig å få frem hennes symptomer og tilstand, og at hun nekter å gå til lege. Forhåpentligvis tar fastlegen dette alvorlig. Anonymkode: 4b259...f95
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Tusen takk for alle gode svar dere😊 Anonymkode: cb55c...705
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Vet du hvem fastlegen er, ring dit og uttrykk din bekymring. De har taushetsplikt mot deg, men du har ikke mot dem. Du kan også ringe bekymringsmelding til kommunen. Du kan be om å være anonym. Anonymkode: 30206...f0f
Fant80 Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 At så og si alle nabolag har facebook grupper,der enkelte naboer rotter seg sammen å snakker om andre naboer som ikke er inkludert - Så absolutt. Dette er 100% en sann påstand. Det skjer overalt. Dette er noe gjerne du som leser dette er med på også,selv uten å tenke over det. 100% råttent,men likefullt sant. Rykter og baksnakk skjer i dag primært på Facebook grupper. At man blir overvåket i butikker er jo ingenting nytt. Burde man bry seg om det? Ikke om man ikke er kriminell. At man kan være uheldig å bli hacket i dag? Så absolutt. Har man et passord som er lekket på nett,og den kan knyttes til f.eks en email adresse o.l. Man bør bytte passord fra tid til annen. Gjerne sjekke nettverk om hvem som har tilgang osv. Veldig ofte noe noen som ikke er IT kompetent bekymrer seg over. På åpne Wifi nettverk er det jo alltid langt større risiko. Man kan simpelthen være veldig uheldig. Det er jo heller ingenting nytt at noen blir mer skeptisk til nyheter,da det stadig blir oppdaget at enkelte nyheter er falske. Noen går fullstendig overboard,og tar på seg sølvfolie hatten med en gang. Mens andre bare gjerne blir litt mer oppmerksom på hva slags nyhetskilde man skal tro på. Det er jo også nå langt mer vanlig å lytte til alternative medier. Vent. Har jeg demens nå? Hmm mulig jeg må ringe fastlegen
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Fant80 skrev (2 timer siden): At så og si alle nabolag har facebook grupper,der enkelte naboer rotter seg sammen å snakker om andre naboer som ikke er inkludert - Så absolutt. Dette er 100% en sann påstand. Det skjer overalt. Dette er noe gjerne du som leser dette er med på også,selv uten å tenke over det. 100% råttent,men likefullt sant. Rykter og baksnakk skjer i dag primært på Facebook grupper. At man blir overvåket i butikker er jo ingenting nytt. Burde man bry seg om det? Ikke om man ikke er kriminell. At man kan være uheldig å bli hacket i dag? Så absolutt. Har man et passord som er lekket på nett,og den kan knyttes til f.eks en email adresse o.l. Man bør bytte passord fra tid til annen. Gjerne sjekke nettverk om hvem som har tilgang osv. Veldig ofte noe noen som ikke er IT kompetent bekymrer seg over. På åpne Wifi nettverk er det jo alltid langt større risiko. Man kan simpelthen være veldig uheldig. Det er jo heller ingenting nytt at noen blir mer skeptisk til nyheter,da det stadig blir oppdaget at enkelte nyheter er falske. Noen går fullstendig overboard,og tar på seg sølvfolie hatten med en gang. Mens andre bare gjerne blir litt mer oppmerksom på hva slags nyhetskilde man skal tro på. Det er jo også nå langt mer vanlig å lytte til alternative medier. Vent. Har jeg demens nå? Hmm mulig jeg må ringe fastlegen Nabovarsel er ei gruppe hvor dømte pedofile blir hengt ut, min venninne påsto at nå kan hvem som helst si at naboen er en pedofil. Derfor lurte jeg på om dette stemte, meldte meg selv inn i denne gruppa og skjønte fort at dette ikke er sant - det er de som er dømt som blir delt der, for å advare andre. Derfor er det veldig rart, at hun bassert på at en nabo kiket rart på henne, mener at denne naboen har hengt ut henne og mannen hennes som pedofile - det gir null mening og er ikke lik henne. Det er dét som bekymrer meg mest: Hadde hun hadd denne typen oppførsel oppgjenom årene, men dette er nytt og veldig lite likt henne. Jeg har kjent henne godt siden grunnskolen og er derfor bekymret, det ligner henne ikke rett og slett. Anonymkode: cb55c...705
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet du hvem fastlegen er, ring dit og uttrykk din bekymring. De har taushetsplikt mot deg, men du har ikke mot dem. Du kan også ringe bekymringsmelding til kommunen. Du kan be om å være anonym. Anonymkode: 30206...f0f Har nå blitt enig med mannen hennes (som også er bekymret og usikker på hva som skjer, da denne oppførselen er såpass ny) om at han kommer til å kontakte legen hennes og forklare situasjonen, så får vi håpe at hun kommer seg dit slik at de får finne ut hva det er som skjer. Synes jo også synd på henne, paranoid som hun virker til å være til tider. Anonymkode: cb55c...705 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har nå blitt enig med mannen hennes (som også er bekymret og usikker på hva som skjer, da denne oppførselen er såpass ny) om at han kommer til å kontakte legen hennes og forklare situasjonen, så får vi håpe at hun kommer seg dit slik at de får finne ut hva det er som skjer. Synes jo også synd på henne, paranoid som hun virker til å være til tider. Anonymkode: cb55c...705 Ok Anonymkode: 8edd0...512
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 Sen debut av bipolar affektiv lidelse? Anonymkode: 3c0b2...925
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå