Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt på meg å passe en liten baby en gang i uken, men jeg har to små barn selv og en på vei. Veldig mange liker henne ikke fordi hun har en spesiell klesstil, med fargerikt hår og masse piercinger i ansiktet. Jeg har valgt å ikke dømme henne grunnet dette, selv om stilen hennes er veldig spesiell.  Hun ønsker seg jobb i Oslo og hun har god utdanning fra hjemlandet. Men hvordan få henne til å kle seg litt mer anstendig og kanskje litt mer «normalt» uten å såre henne? Jeg har mye makt og kan gi henne jobb, men dessverre kan hun ikke gå kledd slikt. Hun har spurt meg om jobb, men hadde jeg ansatt henne så hadde hun ikke passet inn i «gruppa» dessverre. 

Forrige gang kom hun veldig sent hjem, å jeg ble helt utslitt. Dette begynte som et forslag, men har blitt tøyd lengre og lengre. Sist uke lurte hun på om jeg kunne passe sønnen hennes i helgen, og om jeg kunne ta han med på hyttetur mens hun kunne være hjemme å slappe av. Hun går på norskkurs, men føler hun tøyer den veldig. Jeg har små barn selv og er ikke vant til at noen kommer å hjelper oss med barna heller. Planen var å passe han en gang i ny og ned, men hun spør ofte og føler det blir litt «utnyttelse»..

Har hjulpet ei masse med barnevakt som jeg selvfølgelig gjør gratis, møtt henne og tatt henne med på cafe i lang tid og spandert fordi jeg har så lyst å hjelpe henne. I dag ønsker hun at jeg skal passe barnet hennes fra 17:30 til 20:30, men jeg har dessverre ikke mulighet eller overskudd. Hva kan jeg si til henne uten å såre henne? Hun er fra Ukraina og jeg har blitt veldig glad i barnets hennes❤️ Får veldig vondt av henne men føler ikke at jeg klarer å gi så mye av meg selv nå.

Føler ikke at hun utnytter meg direkte, men føler at hun kanskje tar meg litt forgitt. Hun kjenner ingen men får hjelp en gang i uken fra HS. 

Har så lyst å hjelpe henne, men føler dette blir litt mye. 

Anonymkode: a1bf8...b9e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men du dømmer henne vel så mye som alle andre når du vil endre henne for at hun skal få jobb. «Hvordan få henne til å bli mer anstendig og normal?»

Anonymkode: 5ed2f...b24

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager, men du dømmer henne vel så mye som alle andre når du vil endre henne for at hun skal få jobb. «Hvordan få henne til å bli mer anstendig og normal?»

Anonymkode: 5ed2f...b24

Nei, det kommer nok mer fra et realistisk sted av å faktisk ville hjelpe henne. Det er nok i realiteten vanskelig å få fast jobb hvis man ser ut som et utskudd.

Jeg var i en lik situasjon som deg, TS, da jeg fikk mitt andre barn. Synes det var så vanskelig å sette grenser, fordi denne dama hadde det vanskeligere enn meg. Men jeg var sliten, og dro en spansk en om at jeg hadde fått påvist alvorlig vitaminmangel..

Anonymkode: 0f28f...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder jobb kan du ikke bare si at dere har kleskode og for å få jobb må hun fjerne piercing, kle seg nøytralt etc?

Anonymkode: d80e1...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kle seg anstendig :hoho:

Anonymkode: 808a2...4d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2023. Ikke 1993. Eller 1950. De fleste er vant til folk med tatovering,  piercinger,  lilla hår o lign.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

👀 Du har mye makt ja. 
Kjip fordømmende person, men det er HELT iorden å si nei. 

Anonymkode: d0531...653

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men,  pass på deg selv. Du er jo gravid. Som gravid var jeg bare trøtt hele tida. Orka ikke hjelpe andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er klesstilen som gjør at folk ikke liker henne? Virker som om hun er litt drittsekk og andre kanskje merker det på holdningen hennes. Hun er jo ok med å utnytte deg.

Anonymkode: 06d69...a7d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare si at det ikke passer. Sånn er det bare! Du kan snart ikke hjelpe noen hvis du ikke passer litt på deg selv ❤️

Anonymkode: e6eb7...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dette skal vare, og utvikle seg til et vennskap - så må først og fremst du komme deg ut av hjelper-rollen.

Har du ikke noe du kan be henne om hjelp til? Se etter barna ei stund, handle noe, fikse noe?

Og - det handler like mye om hennes selvrespekt og verdighet. Å føle på å være den som mottar hjelp, det gjør relasjonen asymmetrisk. Så at du føler deg tatt for gitt, er egentlig litt skapt av deg selv. Du har tatt rollen som den som hjelper.

Angående bekledning og utseendet, så er det innafor å forklare at i Norge er vi veldig konforme. At det å skille seg ut i klesstil, hårfarge osv kan gjøre det vanskelig for henne å få seg jobb, og bli inkludert. Fokuser på å forklare hvor kjedelige og trauste nordmenn er.

Anonymkode: d061e...9a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om dette skal vare, og utvikle seg til et vennskap - så må først og fremst du komme deg ut av hjelper-rollen.

Har du ikke noe du kan be henne om hjelp til? Se etter barna ei stund, handle noe, fikse noe?

Og - det handler like mye om hennes selvrespekt og verdighet. Å føle på å være den som mottar hjelp, det gjør relasjonen asymmetrisk. Så at du føler deg tatt for gitt, er egentlig litt skapt av deg selv. Du har tatt rollen som den som hjelper.

Angående bekledning og utseendet, så er det innafor å forklare at i Norge er vi veldig konforme. At det å skille seg ut i klesstil, hårfarge osv kan gjøre det vanskelig for henne å få seg jobb, og bli inkludert. Fokuser på å forklare hvor kjedelige og trauste nordmenn er.

Anonymkode: d061e...9a2

Nuvel, det er ikke sikkert stilen hennes var så lett å få til å passe inn i det ukrainske arbeidsmarkedet heller. Man skal ikke begynne å unnskylde seg for at det finnes visse krav til de ansatte på en gitt arbeidsplass.

Anonymkode: 83c8c...d8c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At hun kommer fra Ukraina betyr ikke at du MÅ passe barnet hennes, og at du ikke kan si nei, altså.

Selv om det er krig i hjemmelandet hennes så MÅ ikke du noe som helst. Du har ikke overskudd til å passe barnet - da sier du det. Enklere er det jo ikke.

Anonymkode: ea07f...082

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At hun kommer fra Ukraina betyr ikke at du MÅ passe barnet hennes, og at du ikke kan si nei, altså.

Selv om det er krig i hjemmelandet hennes så MÅ ikke du noe som helst. Du har ikke overskudd til å passe barnet - da sier du det. Enklere er det jo ikke.

Anonymkode: ea07f...082

Skjønte heller ikke hva Ukraina har med denne saken å gjøre. 

Anonymkode: ae7fb...17c

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å si nei. Om du ikke har spurt henne om noe hjelp enda så vet jeg mange er flinke på kjøkkenet, kanskje hun kan bake en kake til deg om det er noe som kommer opp. 

Anonymkode: 696cf...b9f

Skrevet

I all verden, bare si nei, at det ikke passer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ha nok respekt for henne til å si fra hva du menet, selvfølgelig på en ordentlig måte. Du behøver ikke pakke det inn fordi det er krig i hjemlandet.

Kanskje kan det være mulig med jobb der jeg jobber. Vi har kleskode XYZ, kan du leve godt med det?

Nei dessverre, jeg kan ikke passe barnet ditt i kveld. Graviditeten begynner å ta på, jeg er sliten, så må hvile.

Anonymkode: 5ccb0...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...