AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #21 Del Skrevet 25. april 2023 Noen får forstyrret blodsukkerbalansen selv av sukkerfri brus, fordi noens hjerner tolker søtt som sukker og gjør jobben sin deretter. Noen blir langt mer sugen på mat og/eller søtt av å drikke sukkerfri brus (jeg er en av dem, det er håpløst, jeg har ingen spiseforstyrrelser, spiser sunt, men sukkerfri brus gjør meg svært sulten og sugen på alt mulig). Med en inntak av 3 liter pepsi max daglig så er det andre problemer som også blir alvorlige - mengden væske er en ting. Men syrenivået i så mye brus er med på å tappe kroppen voldsomt for basiske mineraler, og koffeinmengden sammen med dette blir uheldig. Jeg har sett flere som har fått store problemer med angst pga. stort inntak av slik brus (3 liter om dagen på alle jeg her snakker om), og alle har blitt kvitt angsten sin helt eller fått den så redusert at de har fungert normalt og ev. har kunnet ta tak i bakenforliggende årsaker, når de har kuttet ut brusen. Ingen av dem trodde noe på det på forhånd, så det var ikke placebo heller. Anonymkode: 6fbd9...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #22 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er ødelagt tarmflora kun et problem i forhold til fedme? Vil jo tro at symptomer som diaré, mageknip, mye luft osv er mer nærliggende? Anonymkode: f0210...102 Ødelagt tarmflora knyttes til en lang rekke sykdommer, som f.eks depresjon. Anonymkode: c5f46...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #23 Del Skrevet 25. april 2023 Nei, det fører ikke til vektoppgang eller økt blodsukker. Søtstoffer er noe av det som er testet mest og godt over 99% av alle studier og undersøkelser viser at det er trygt. Det er også en stor sikkerhetsmargin mtp overdose. Du skal drikke ganske mange liter lettbrus daglig før søtstoffene blir farlige for deg, typ så mye av vannmengden du får i deg utgjør en større trussel. Anonymkode: 8f381...e1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 25. april 2023 #24 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså hvis jeg hadde starte å drikke 5 Pepsi Max hver dag. Hadde jeg lagt på meg mye? Anonymkode: 97e4b...08c Nei. Man legger på seg av kaloriunderskudd. Pepsi Max er kalori- og sukkerfritt og du legger ikke på deg fettvekt av det. Når det er sagt, produserer også lettbrus insulin og vi vet at insulin er et hormon som gjør at en lettere lagrer fett, så hvis en holder seg til en halvliter per dag, så burde det gå bra. Kroppen din kommer til å få koffeinsjokk hvis du drikker 5 P-Max per dag. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 25. april 2023 #25 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg får cravings og økt sultfølelse etter å ha drukket pepsi max og tørster etter mer. Det er kunstig «sukkervann» så etter min mening er det skadelig. Så, nei, du legger ikke på deg av det, men av alt det andre du spiser før/etter, legger du på deg av. Er skråsikker på at man finner skadevirkningene om ikke så lenge, sukkerindustrien (for det er sukkerindustrien) er mektig, derfor vet man ikke så mye om dette. Sier seg selv at siden folk blir så avhengig av dette, så er det noe dritt i det, noe som skaper avhengighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #26 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det fører ikke til vektoppgang eller økt blodsukker. Søtstoffer er noe av det som er testet mest og godt over 99% av alle studier og undersøkelser viser at det er trygt. Det er også en stor sikkerhetsmargin mtp overdose. Du skal drikke ganske mange liter lettbrus daglig før søtstoffene blir farlige for deg, typ så mye av vannmengden du får i deg utgjør en større trussel. Anonymkode: 8f381...e1f det er en myte. Søtstoffene er testet i forhold til kreft, men ikke i forhold til alle de andre tingene de kan være skadelige i forhold til. Kilde: Anonymkode: c5f46...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #27 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er en myte. Søtstoffene er testet i forhold til kreft, men ikke i forhold til alle de andre tingene de kan være skadelige i forhold til. Kilde: Anonymkode: c5f46...682 Nei, de er ikke bare testet i forhold til kreft. Jeg tror ikke folk vet hvor mye forskning som er gjort på kunstige søtstoffer. Du må jo se på all forskning. Ikke populærvitenskap skrevet av en lege som kun forsker på mikroorganismer. Anonymkode: f0210...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #28 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei, de er ikke bare testet i forhold til kreft. Jeg tror ikke folk vet hvor mye forskning som er gjort på kunstige søtstoffer. Du må jo se på all forskning. Ikke populærvitenskap skrevet av en lege som kun forsker på mikroorganismer. Anonymkode: f0210...102 Vi kan ikke lese all forskning om alt her i verden. Som regel må vi nøye oss med en fremstilling skrevet av en kompetent person, som har gått gjennom, vurdert og legger det frem for oss på en håndterlig måte. Tim Spector er en anerkjent vitenskapsmann, og jeg synes det er litt lettvint å avfeie ham som «bare en lege». Typisk KG-besserwissere å avfeie alle som ikke personlig har lest 100000 studier på aspartam selv, selv om vi evner å velge en bok av kvalitet. Det er ikke en liten tidbit fra Kamille jeg siterer, men en cjennomgang som spesifikt går på myter om mat og bransjens manipulerende fremstillinger av bestillingsforskning. Du kaster babyen ut med badevannet når du disser alle som ikke personlig har forsket selv. Anonymkode: c5f46...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. april 2023 #29 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): ... Du kaster babyen ut med badevannet når du disser alle som ikke personlig har forsket selv. Anonymkode: c5f46...682 Det du egentlig sier her er at man kaster babyen ut med badevannet når man ikke er enig med deg. Det er noe helt annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 26. april 2023 #30 Del Skrevet 26. april 2023 Amatariel skrev (18 timer siden): Problemet er ikke å drikke pepsi max, men som oftest det man har ved siden av glasset... Pepsi max kommer sjeldent alene! Tullprat. Jeg har drukket Pepsi Max uten noe annet i over 20 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #31 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Altså hvis jeg hadde starte å drikke 5 Pepsi Max hver dag. Hadde jeg lagt på meg mye? Anonymkode: 97e4b...08c De kunstige søtstoffene gjør noe med tarmfloraen og forbrenningen. Avhengighetsskapende er det også. Derfor vil enhver som er avhengig av Pepsi max blånekte for disse fakta akkurat som røykere nekter å innse at røyk gir økt sjanse for kreft og kols. Livet i fornektelse går helt fint når man står hardnakket på sitt. Anonymkode: 766cb...732 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 26. april 2023 #32 Del Skrevet 26. april 2023 Embla Othea skrev (15 timer siden): Nei. Man legger på seg av kaloriunderskudd. Pepsi Max er kalori- og sukkerfritt og du legger ikke på deg fettvekt av det. Når det er sagt, produserer også lettbrus insulin og vi vet at insulin er et hormon som gjør at en lettere lagrer fett, så hvis en holder seg til en halvliter per dag, så burde det gå bra. Kroppen din kommer til å få koffeinsjokk hvis du drikker 5 P-Max per dag. 🙂 Lettbrus lager insulin? Det er jo bare tull. Insulin er laget av betaceller i de langerhanske øyer i bukspyttkjertelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #33 Del Skrevet 26. april 2023 Ikke alene. Man må fortsatt innta flere kalorier enn man forbrenner for å legge på seg. Anonymkode: d43a3...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #34 Del Skrevet 26. april 2023 Brunhilde skrev (3 timer siden): Det du egentlig sier her er at man kaster babyen ut med badevannet når man ikke er enig med deg. Det er noe helt annet. det synes jeg med respekt å melde er en fullstendig ubegrunnet påstand. Ren hersketeknikk faktisk. Anonymkode: c5f46...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #35 Del Skrevet 27. april 2023 Tankeeksperiment: Dersom du fyller 1 liter drivstoff på bil A, og 100 liter drivstoff på bil B, hvilken kan du kjøre lengst med? Anta at begge bilene er identiske. Én flaske Pepsi Max (0.5L) inneholder ca. 1.5 kcal, mens vanlig Pepsi inneholder 140 kcal. Anonymkode: ad1c3...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #36 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 16.00): Hva er symptomene på at tarmfloraen er ødelagt egentlig? Har drukket 3 liter Pepsimax daglig i hvertfall 15år. Slank, normal avføring og ingen mageubehag. Tåler all mat. Spiser stort sett sunt og rent ellers. Passer på tennene med myk børste og mye fluor, så tennene har det fint i følge tannpleieren min. Mener jo ikke at det er veldig sunt med lettbrus, men av alt problematisk som folk med fedme får i seg, så tror jeg ikke det er her man bør starte.. Anonymkode: f0210...102 Det er ikke sånn at man våkner opp en dag, og så er tarmfloraen ødelagt. Den påvirkes av flere ting, og det er gjerne summen av skadelige ting vi får i oss som over tid kan ødelegge: aspartam, anti-biotika, prosessert mat, mikroplast, hormonforstyrrende stoffer fra teflonpanner o.l., og ikke-økologisk mat som er sprøytet med gift, for å nevne noe. Jeg mener ikke at man skal bli hysterisk, men jeg hadde vært litt påpasselig og tatt gode valg der du kan, for din fremtidige helse Anonymkode: 12aec...feb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #37 Del Skrevet 27. april 2023 En stor observasjonsstudie av 6814 personer viste nylig at daglig inntak av sukkerfri brus var assosiert med 36 % økt risiko for økt bukomfang og forstyrret blodsukkerregulering og 67 % økt risiko for diabetes type 2 ift. de som ikke drakk slik brus (ref. MESA, Diabetes Care, April 2009). Anonymkode: da7de...451 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #38 Del Skrevet 27. april 2023 Serafin skrev (På 26.4.2023 den 8.32): Lettbrus lager insulin? Det er jo bare tull. Insulin er laget av betaceller i de langerhanske øyer i bukspyttkjertelen. Det kan dessverre tyde på dette, jo. Det blir gjort nye studier på det hele tiden: Effect of artificial sweeteners on insulin resistance among type-2 diabetes mellitus patients. Anonymkode: 12aec...feb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 27. april 2023 #39 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan dessverre tyde på dette, jo. Det blir gjort nye studier på det hele tiden: Effect of artificial sweeteners on insulin resistance among type-2 diabetes mellitus patients. Anonymkode: 12aec...feb En studie i seg selv er ikle nok. En helt annen studie kan indikere noe helt annet. Det må i så fall være mange studier i såfall. Og de må være fagfellevurderte for at det skal gi grunnlag for dette synet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #40 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 15.27): Alltid drukket mye Pepsi max. Inntaket var på topp i årene med anoreksi. Så 3liter om dagen og bmi 15, så er et levende eksempel på at man ikke blir tykk av Pepsi max. Er normalvektig nå, og drikker det fortsatt. Ikke har det ødelagt noe tarmflora heller som jeg kan merke. Hvordan merker man det? Anonymkode: f0210...102 Man kan bli underernært av ødelagt tarmflora… jeg var undervektig i mange år, la ikke på meg uansett hva jeg spiste, og jeg spiste MYE. Anonymkode: cfd86...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå