Gå til innhold

Legger man på seg av Pepsi Max?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 4/25/2023 at 1:57 PM, AnonymBruker said:

Ødelagt tarmflora og syreskader på tennene er vel grunn nok til å kutte lettbrus med aspartam?

Anonymkode: 12aec...feb

Var ikke dette TS spurte om var det vel?

Anonymkode: 3bbe1...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var ikke dette TS spurte om var det vel?

Anonymkode: 3bbe1...e08

ødelagt tarmflora kan være årsak til overvekt, og det var vel presis det TS spurte om?

Anonymkode: c5f46...682

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ødelagt tarmflora kan være årsak til overvekt, og det var vel presis det TS spurte om?

Nettopp! Og det er dette nyere forskning sannsynligvis er i ferd med å avdekke nå. Jeg har drukket mye pepsi max i mange år, og også følt meg trøtt og slapp + hatt problemer med å gå ned i vekt i mange år. Er 47 år. Har ikke vært kjempeovervektig, men 10-15 kg for tung. Uansett hvilke tiltak jeg iverksatte så var det dårlig respons fra kroppen. Så fikk jeg påvist insulinresistens. Legen fortalte meg om den mulige sammenhengen mellom pepsi max-drikkingen min og insulinresistensen. Jeg sluttet på dagen og fikk mer energi og mer uttelling for slanketiltakene mine. Dette er bare min historie, og det er sikkert individuelle forskjeller på hvor mye pepsi max kroppene våre tåler før det blir forstyrrelser i blodsukkerreguleringen, men hvis denne forskningen faktisk har rett, så unner jeg alle å få vite om det.

Anonymkode: da7de...451

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror Pepsi mat trigger dopamin-reguleringen. Det er jo det som gjør folk hekta. Selv kjenner jeg at jeg får mer lyst på fett og søtt når jeg drikker den. Så spørsmålet er ikke bare hva akkurat den drikken inneholder, men at den melder et behov for andre usunne ting. Hos meg da, alle er ikke like.

Anonymkode: 0f903...074

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Belinda B

Nei, du legger ikke på deg av P-Max, da det er kalorifritt og sukkerfritt. Når det er sagt, produserer kroppen endel insulin når man drikker P-Max, som er et hormon som gjør det lettere å lagre fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verdens helseorganisasjon har kommet med nye retningslinjer idag, der de fraråder folk å drikke brus med aspartam for å gå ned i vekt. Det synes jeg er ganske oppsiktsvekkende.

https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk får synse så mye de vil. Pepsi Max inneholder ingen kalorier, og jeg og mange har drukket det som en sukkererstatning i vektnedgang. Det gir meg det sukkerkicket jeg trenger, mentalt, sånn at cravingene for godteri som jeg har slitt med i alle år, er lettere å holde ut. En uvane, ja, men så har jeg gått ned nesten 30 kg med Pepsi Max som kos. Bedre enn fedme er det uansett😄 

Anonymkode: 7ea5d...a8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kullsyren utvider magesekken.

Og du kan visst få kreft? Men så lenge du ikke blir feit, så...

Anonymkode: 1ba03...7ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk får synse så mye de vil. Pepsi Max inneholder ingen kalorier, og jeg og mange har drukket det som en sukkererstatning i vektnedgang. Det gir meg det sukkerkicket jeg trenger, mentalt, sånn at cravingene for godteri som jeg har slitt med i alle år, er lettere å holde ut. En uvane, ja, men så har jeg gått ned nesten 30 kg med Pepsi Max som kos. Bedre enn fedme er det uansett😄 

Synsing? Det synes jeg var en usedvanlig lite treffende kommentar rett etter at jeg postet en lenke til WHO, som har konkludert med at de fraråder aspartam for vekttap: 

https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synsing? Det synes jeg var en usedvanlig lite treffende kommentar rett etter at jeg postet en lenke til WHO, som har konkludert med at de fraråder aspartam for vekttap: 

Man kan teoretisere og sende linker som forsvarer sin egen overbevisning. Det er ikke jeg så veldig opptatt av. Jeg er opptatt av min egen reise for å gå fra fedme (som er hundre ganger verre for kroppen enn brus uten sukker) til normalvektig. Og Pepsi Max var en liten hjelper for meg i vei ned i vekt. 

Men siden du er så opptatt av teori og ikke personlig erfaring så kan jeg hoste opp en link til deg også: https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/sugar-free-drinks-linked-to-weight-loss-and-lower-diabetes-risk/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan teoretisere og sende linker som forsvarer sin egen overbevisning. Det er ikke jeg så veldig opptatt av. Jeg er opptatt av min egen reise for å gå fra fedme (som er hundre ganger verre for kroppen enn brus uten sukker) til normalvektig. Og Pepsi Max var en liten hjelper for meg i vei ned i vekt. 

Men siden du er så opptatt av teori og ikke personlig erfaring så kan jeg hoste opp en link til deg også: https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/sugar-free-drinks-linked-to-weight-loss-and-lower-diabetes-risk/

det er veldig merkelig å anklage andre for synsing, når du selv baserer deg på anekdotisk bevis fra 1 person, som er deg selv. Det er også veldig merkelig å anklage andre for synsing, når du rett etterpå nærmest latterliggjør med for å være mer interessert i teori enn din personlige erfaring. 

Argumentasjonen din henger jo ikke på greip.

WHO har kommet med en tydelig anbefaling, i en helt fersk retningslinje som kom idag. Jeg antar at de har møtt stor motstand og lobbyvirksomhet fra en pengesterk industri, men de gjør det likevel og det i seg selv gjør at det er rimelig å anta at grunnlaget for anbefalingen er bunnsolid. Hvis ikke åpner de seg opp for søksmål fra både Pepsi og Coca Cola. De tør ikke å si dette hvis de ikke er sikre på at det holder vann. Money talks.

De sier at anbefalingen bygger på" the findings of a systematic review of the available evidence" 

Dette betyr at de har gått gjennom forskningen som finnes på området, og det er ikke lite. Og jeg tviler sterkt på at du med din lenke har greidd å spa opp noe som WHO ikke har funnet i sin systematisk gjennomgang, så jeg føler meg helt trygg på at den forskningen som er omtalt i din lenke, er hensyntatt når de kommer med denne anbefalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

det er veldig merkelig å anklage andre for synsing, når du selv baserer deg på anekdotisk bevis fra 1 person, som er deg selv. Det er også veldig merkelig å anklage andre for synsing, når du rett etterpå nærmest latterliggjør med for å være mer interessert i teori enn din personlige erfaring. 

WHO har kommet med en tydelig anbefaling, i en helt fersk retningslinje som kom idag. Jeg antar at de har møtt stor motstand og lobbyvirksomhet fra en pengesterk industri, men de gjør det likevel og det i seg selv gjør at det er rimelig å anta at grunnlaget for anbefalingen er bunnsolid. Hvis ikke åpner de seg opp for søksmål fra både Pepsi og Coca Cola. De tør ikke å si dette hvis de ikke er sikre på at det holder vann. Money talks.

De sier at anbefalingen bygger på" the findings of a systematic review of the available evidence" 

Dette betyr at de har gått gjennom forskningen som finnes på området, og det er ikke lite. Og jeg tviler sterkt på at du med din lenke har greidd å spa opp noe som WHO ikke har funnet i sin systematisk gjennomgang, så jeg føler meg helt trygg på at den forskningen som er omtalt i din lenke, er hensyntatt når de kommer med denne anbefalingen.

Dette er et diskusjonsforum. Chill. Noen er enige med deg, andre er uenige. Det tåler du vel? Det finnes uansett ikke én fasit når det kommer til kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et diskusjonsforum. Chill. Noen er enige med deg, andre er uenige. Det tåler du vel? Det finnes uansett ikke én fasit når det kommer til kosthold. 

Chill selv. Du argumenterer fullstendig uten logikk, og så går du til angrep når du blir utfordret på manglene i argumentet ditt. Det er et diskusjonsforum, og jeg har lov til å utfordre feilene i argumentasjonen din. Nei, det finnes ikke en fasit, men det finnes god og dårlig argumentasjon, og din er dårlig, og det må du tåle å høre på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Chill selv. Du argumenterer fullstendig uten logikk, og så går du til angrep når du blir utfordret på manglene i argumentet ditt. Det er et diskusjonsforum, og jeg har lov til å utfordre feilene i argumentasjonen din. Nei, det finnes ikke en fasit, men det finnes god og dårlig argumentasjon, og din er dårlig, og det må du tåle å høre på et diskusjonsforum.

Jeg vinner uansett fordi jeg har klart å gå ned i vekt (mye også) med Pepsi Max på laget 🥳 Det er egentlig alt jeg ville bidra med i denne tråden. Ingen interesse å diskutere videre med deg. Do you 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vinner uansett fordi jeg har klart å gå ned i vekt (mye også) med Pepsi Max på laget 🥳 Det er egentlig alt jeg ville bidra med i denne tråden. Ingen interesse å diskutere videre med deg. Do you 🤷‍♀️

nei, det skjønner jeg godt. Du har jo ingenting å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det betyr jo bare at who anbefaler at når en person vil å gå ned i vekt, så skal ikke legen anbefale lettbrus. Det er jo blant annet skadelig for tennene. Det er også dyrt og unødvendig. Det betyr ikke at man ikke kan finne hjelp i å drikke lettbrus, for vi er veldig mange som koser oss med Pepsi max istedenfor kaloririk godteri. Da jeg hadde anoreksi «hjalp» Pepsi max meg ned i bmi 14! Og nå som jeg er frisk, hjelper brusen meg å holde en normal bmi. Men det er fordi JEG får MITT søtbehov stillet via Pepsi max. Det er min hverdagskos. Dersom Pepsimax får DEG til å spise mye mer, er det jo lurt for DEG å la være. Vi snakker jo ikke om et perfekt kosthold der alt må være supersunt, men et normalt hverdagskosthold. 

Anonymkode: f0210...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det betyr jo bare at who anbefaler at når en person vil å gå ned i vekt, så skal ikke legen anbefale lettbrus. Det er jo blant annet skadelig for tennene. Det er også dyrt og unødvendig. Det betyr ikke at man ikke kan finne hjelp i å drikke lettbrus, for vi er veldig mange som koser oss med Pepsi max istedenfor kaloririk godteri. Da jeg hadde anoreksi «hjalp» Pepsi max meg ned i bmi 14! Og nå som jeg er frisk, hjelper brusen meg å holde en normal bmi. Men det er fordi JEG får MITT søtbehov stillet via Pepsi max. Det er min hverdagskos. Dersom Pepsimax får DEG til å spise mye mer, er det jo lurt for DEG å la være. Vi snakker jo ikke om et perfekt kosthold der alt må være supersunt, men et normalt hverdagskosthold. 

Du leste ikke lenken før du uttalte deg om den, forstår jeg. 

Overskriften er at WHO "advises not to use", og det betyr ikke at man skal la være å anbefale. Det betyr jo at man aktivt fraråder det.

Sitat: 

The recommendation is based on the findings of a systematic review of the available evidence which suggests that use of NSS does not confer any long-term benefit in reducing body fat in adults or children. Results of the review also suggest that there may be potential undesirable effects from long-term use of NSS, such as an increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and mortality in adults.

"Replacing free sugars with NSS does not help with weight control in the long term. People need to consider other ways to reduce free sugars intake, such as consuming food with naturally occurring sugars, like fruit, or unsweetened food and beverages,” 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du leste ikke lenken før du uttalte deg om den, forstår jeg. 

Overskriften er at WHO "advises not to use", og det betyr ikke at man skal la være å anbefale. Det betyr jo at man aktivt fraråder det.

Sitat: 

The recommendation is based on the findings of a systematic review of the available evidence which suggests that use of NSS does not confer any long-term benefit in reducing body fat in adults or children. Results of the review also suggest that there may be potential undesirable effects from long-term use of NSS, such as an increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and mortality in adults.

"Replacing free sugars with NSS does not help with weight control in the long term. People need to consider other ways to reduce free sugars intake, such as consuming food with naturally occurring sugars, like fruit, or unsweetened food and beverages,” 

The WHO guideline on NSS is part of a suite of existing and forthcoming guidelines on healthy diets that aim to establish lifelong healthy eating habits, improve dietary quality and decrease the risk of NCDs worldwide.

Ingen i denne tråden har sagt at Pepsi max er veldig sunt. Og ingen har sagt at man blir tynn av å drikke dette. Men mange opplever at det er et bedre alternativ til andre mindre sunne ting. Også for karies i tennene. Jeg har lest hele artikkelen og ble aldeles ikke engstelig for å fortsette å drikke dette (har vitenskapelig utdannelse og kan lese og tolke vitenskaplige artikler).
Vi sammenlikner jo ikke Pepsimax og vann (vann er sunnest såklart). Vi sammenlikner et glass Pepsimax istedenfor feks smågodt. Artikkelen anbefaler frukt istedenfor produkter med kunstig søtning. Men det er jo som oftest ikke de to produktene det står mellom, hvis vi skal være helt ærlige😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Folk som mener dette er synsing minner om alkoholikere narkomane som skal beskytte avhengigheten sin, koste hva det koste vil. Dunning-Kruger-effekten på sitt reneste.  

Anonymkode: 69776...85c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt hårreisende at vi fortsatt har et så høyt forbruk av Pepsi Max i Norge. Hva har egentlig hendt med å satse på god folkehelse?

Anonymkode: 12aec...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...