Gå til innhold

Legger man på seg av Pepsi Max?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså hvis jeg hadde starte å drikke 5 Pepsi Max hver dag. Hadde jeg lagt på meg mye?

Anonymkode: 97e4b...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Man legger ikke på seg av lettbrus. Til og med de med spiseforstyrrelser drikker lettbrus (seff ikke alle)

Anonymkode: 7aafe...dd1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overforbruk av lettbrus vitner ikke om en sunn livsstil. Så du vil nok finne mange flere overvektige i kategorien som drikker såpass.

Men gitt at konsumet ikke trigger økt apetitt eller endret kosthold så vil man selvfølgelig ikke legge på seg noe av noe som har 0 kalorier. 

Anonymkode: 183f9...618

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, les bakpå. Det er ikke kalorier i lettbrus. Ikke gir det blodsukkerøkning heller,diabetikere drikker det.

Men du får dårlige tenner pga lav ph.

Anonymkode: 273bc...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du legger ikke på deg av Pepsi Max for det inneholde ringen næring, men noen hevder at de kunstige søtstoffene gjør at du blir sulten/søtsugen og spiser mer andre ting. I så fall kan du indirekte legge på deg av Pepsi Max.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke å drikke pepsi max, men som oftest det man har ved siden av glasset... Pepsi max kommer sjeldent alene!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ødelagt tarmflora og syreskader på tennene er vel grunn nok til å kutte lettbrus med aspartam?

Anonymkode: 12aec...feb

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, det er jo ingen kalorier i det. Men mange sier at søtstoffene narrer kroppen til å tro at den får sukker og når den ikke får det likevel blir man mer sulten/godtesyk og spiser derfor mer. Selv liker jeg ikke Pepsi Max, så jeg drikker litt cola med sukker i helgene og kun kullsyrevann og vann i uka. 

Endret av jukkapalme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (5 minutter siden):

Problemet er ikke å drikke pepsi max, men som oftest det man har ved siden av glasset... Pepsi max kommer sjeldent alene!

Jeg drikker det som vann ved siden av maten. Maten i seg selv kan være sunn uavhengig av om man drikker brus :)

Anonymkode: b7c6b...aa1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid drukket mye Pepsi max. Inntaket var på topp i årene med anoreksi. Så 3liter om dagen og bmi 15, så er et levende eksempel på at man ikke blir tykk av Pepsi max. Er normalvektig nå, og drikker det fortsatt. Ikke har det ødelagt noe tarmflora heller som jeg kan merke. Hvordan merker man det? 

Anonymkode: f0210...102

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pepsi max er et ultraprosessert produkt som ødelegger tarmfloraen. Vi vet idag at det er mye som peker mot tarmfloraens betydning for fedme.

Men dette er forskning som fremdeles er i en tidlig fase og derfor er det ikke bevist.

Ennå.

Det valget du må ta i mellomtiden er om du ønsker å være en prøvekanin eller ikke. 

Anonymkode: c5f46...682

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes hypoteser om at det skal føre til økt sultfølelse og dermed vektoppgang men det er ikke bevist. 

Drikke med kullsyre er ikke bra for tennene da, så jeg ville ikke ha drukket det daglig.

Anonymkode: 324e5...ebd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pepsi max er et ultraprosessert produkt som ødelegger tarmfloraen. Vi vet idag at det er mye som peker mot tarmfloraens betydning for fedme.

Men dette er forskning som fremdeles er i en tidlig fase og derfor er det ikke bevist.

Ennå.

Det valget du må ta i mellomtiden er om du ønsker å være en prøvekanin eller ikke. 

Hva er symptomene på at tarmfloraen er ødelagt egentlig? Har drukket 3 liter Pepsimax daglig i hvertfall 15år. Slank, normal avføring og ingen mageubehag. Tåler all mat. Spiser stort sett sunt og rent ellers. Passer på tennene med myk børste og mye fluor, så tennene har det fint i følge tannpleieren min. Mener jo ikke at det er veldig sunt med lettbrus, men av alt problematisk som folk med fedme får i seg, så tror jeg ikke det er her man bør starte..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er symptomene på at tarmfloraen er ødelagt egentlig? Har drukket 3 liter Pepsimax daglig i hvertfall 15år. Slank, normal avføring og ingen mageubehag. Tåler all mat. Spiser stort sett sunt og rent ellers. Passer på tennene med myk børste og mye fluor, så tennene har det fint i følge tannpleieren min. Mener jo ikke at det er veldig sunt med lettbrus, men av alt problematisk som folk med fedme får i seg, så tror jeg ikke det er her man bør starte..

Du er vel ikke disponert for fedme da 🤷🏻‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det med tarmfloraen og kunstig søtning er vel på hypotesestadiet. Det vil si, det finnes noen artikler som viser at søtstøff kan ha en uheldig innvirkning på tarmhelsa, men det er langt fra skrevet i stein at det er sånn. I noen forskningsprosjekter har forskerne gitt høye doser søtstoff til forskingsdyr, og de vet ikke om resultatene er direkte overførbare til mennesker.

Og selv om det skulle vise seg at kunstig søtning ødelegger tarmfloraen til noen personer, så vil det jo ikke si at kunstig søtning ødelegger tarmfloraen til alle mennesker. Det kreves mye mer forskning. (Jeg drikker ikke brus, så det er ikke derfor jeg "forsvarer" pepsi max)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du er vel ikke disponert for fedme da 🤷🏻‍♀️

Du overså setningen om at jeg spiser rent og sunt ellers? Mulig det er en øøørliten årsak til at jeg ikke er overvektig..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det med tarmfloraen og kunstig søtning er vel på hypotesestadiet. Det vil si, det finnes noen artikler som viser at søtstøff kan ha en uheldig innvirkning på tarmhelsa, men det er langt fra skrevet i stein at det er sånn. I noen forskningsprosjekter har forskerne gitt høye doser søtstoff til forskingsdyr, og de vet ikke om resultatene er direkte overførbare til mennesker.

Og selv om det skulle vise seg at kunstig søtning ødelegger tarmfloraen til noen personer, så vil det jo ikke si at kunstig søtning ødelegger tarmfloraen til alle mennesker. Det kreves mye mer forskning. (Jeg drikker ikke brus, så det er ikke derfor jeg "forsvarer" pepsi max)

Men er ødelagt tarmflora kun et problem i forhold til fedme? Vil jo tro at symptomer som diaré, mageknip, mye luft osv er mer nærliggende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er ødelagt tarmflora kun et problem i forhold til fedme? Vil jo tro at symptomer som diaré, mageknip, mye luft osv er mer nærliggende? 

Og ikke minst tarmkreft. 

Anonymkode: 183f9...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du overså setningen om at jeg spiser rent og sunt ellers? Mulig det er en øøørliten årsak til at jeg ikke er overvektig..

Ikke nødvendigvis. Det er mange overvektige som spiser sunt og rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...