AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hei! Jeg har et hus med en hage som skrår nedover og ender i en litt bratt skråning. Kunne tenkt meg å få utnyttet tomten bedre og bygge opp støttemur samt planere ut skråningen. Da får jeg heller hage der det er skråning nå og tomten blir litt mer barnevennlig 😊 Noen som har gjort noe liknende? Regner med at det må søkes kommunen? Hvor mye endte det opp med å koste for dere? håper noen andre har erfaring 🤞🏻😊 Anonymkode: b1c1a...eaa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Håper du får mange svar! Jeg har også en skråning og vurderer det samme :-) Anonymkode: 7b5ab...b0f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Det vil jo komme veldig an på hvor høy og lang støttemuren skal være, hva slags materiale det skal være, rekkverk, om du kan gjøre det selv eller må ha folk til å gjøre det, behov for søknad og hundre andre ting. Vår mur kostet ca 500 000,-. Dette inkludert en ansvarlig søker, to byggesøknader med naboerklæringer, landmåler, betongberegner, glassrekkverk, støping av såle, forskaling i to høyder, gravemaskin i en uke, betong (tre biler), fyllmasse, jord, plenfrø og ferdigattest. Muren er vel ca 30 meter lang, 5-6 meter høy og 40 cm bred. Hvorvidt det må søkes, og om du kan søke selv eller trenger en ansvarlig søker kommer an på størrelsen på muren og hvordan den skal plasseres ifht tomtegrensen. Sjekk på hjemmesiden til din kommune. Anonymkode: 2e8c6...baf 2
newman01 Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Ville anbefale å ta kontakt med kommunen. Det står litt her § 4-1. Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no), men det er fort gjort å bomme på tolkningen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Her er det også viktig å vite hva tomten består i? Er det jord, leire eller fjell? Er tomta under eller over marin grense? Faller terrenget videre utenfor tomtegrensen? Anonymkode: 6d45d...30d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Avhenger av så mye. Jeg hadde bare en liten del av hagen å planere ut, og en mindre støttemur og det kostet meg 14.000 med jord og stein. Gjorde alt selv. Det meste som skal oppføres i nabogrensa må søkes om. Anonymkode: 1d6f5...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå