Gå til innhold

Kan økte matpriser gjøre folkehelsen bedre? At folk spiser mindre og sunnere? At overvekt som samfunnsproblem blir løst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo gjøre hardere prioriteringer fremover. Velge mat og ikke kos. Folk var jo slanke på 70-tallet da vi hadde høy inflasjon. Kan det skje igjen?

Anonymkode: 7ef06...76e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel snarere omvendt. Har inntrykk at det er grønnsaker som skyter snarest og mest opp i pris.

Anonymkode: 9427f...f87

• Liker 29
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Tviler. Matvarene og drikkene som er på tilbud er som oftest prosessert, usunn ferdigmat som ikke metter i lengden eller inneholder noe særlig vitaminer, fiber eller mineraler. 

Anonymkode: 2d0e6...296

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Man blir jo uansett nødt til å kaste mindre, og det er jo positivt. Før var det ikke vanlig å ha mat i overflod til hvert eneste måltid. Når gryta var tom var måltidet slutt. I dag forventes det at man propper i seg til man ikke klarer mer, og så skal det fortsatt være mat igjen på bordet for å være helt sikker på at alle er stappmette.

At sunn mat er dyrere en usunn er bare tull. Det er litt komisk at folk påstår dette samtidig som de bruker penger på Pepsi Max og godteri.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Pommes frites og friterte varer i frysedisken er billig, grønnsaker og gode kjøttstykker er dyrt. 

Anonymkode: 92eff...656

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Råvarene, kjøtt, fisk og grønnsaker øker jo mest i pris. Junk forblir relativt billig, så å tro at det vil gjøre noe med folkehelsen er å tro på julenissen.

Fattigdom og overvekt henger sammen.

Anonymkode: 16198...ce2

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom en 4-pack med cola kosta 250 kr, som seg hør og bør, og en 200-grams melkesjokolade kostet 150kr, så kunne det kanskje hatt betydning.

Men det viktigste kroppen trenger, som er kjøtt, er dyrt. Det har blitt en luksusvare.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo sunn og ren mat som er dyr. Drittmaten og godis er billig.

Skulle kjøpe noe å kose meg med på lørdag, sto mellom blåbær til 69 kr, eller potetgull til 22 kr. Jeg valgte blåbærene, men de med dårlig råd må da velge det usunne alternativet.

Anonymkode: 48b5b...7ec

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo sunn og ren mat som er dyr. Drittmaten og godis er billig.

Skulle kjøpe noe å kose meg med på lørdag, sto mellom blåbær til 69 kr, eller potetgull til 22 kr. Jeg valgte blåbærene, men de med dårlig råd må da velge det usunne alternativet.

Anonymkode: 48b5b...7ec

Det er horribelt. 69kr for blåbær? Husk turen ut i skauen til sommeren, for å plukke og fryse...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Det er horribelt. 69kr for blåbær? Husk turen ut i skauen til sommeren, for å plukke og fryse...

Jepp, enig. Jeg har fortsatt en god del multer, blåbær og bringebær i fryseren, har knapt kjøpt bær/syltetøy de siste årene. 

Anonymkode: 7b320...f52

Skrevet

Tvert imot virker det som. Kanskje folk kjøper mindre sukkervarer, men det er maten som teller.
I små husholdninger, som vi har i Norge, er det ganske dyrt å holde mange friske råvarer vs. å kjøpe halvferdige billigmiddager med alt i ei pakke. Noen av ferdigrettene er sunne etter hvert, men ikke alle.

• Liker 2
Skrevet

Mindre? Kanskje.. 

Sunnere? Neppe

• Liker 1
Skrevet

Nei. For i en tid sjokolade, potetgull, smågodt, brus og fos holder samme prisnivå eller blir billigere, mens skikkelig mat og særlig frukt og grønt blir dyrere, så sier det seg selv at da tyr folk til det billigste alternativet, som er usunt høykalorimat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er heller omvendt. Ja det blir mindre godteri, men det spiser vi ikke så mye av uansett. Men det er jo den dårlig maten som er billig. Det blir for dyrt med friske grønnsaker og rent kjøtt hver dag. Det burde jo vært sånn at den sunne maten var billigere og hvis man ville ha enkle løsninger og junkmat så koster det litt mer

Anonymkode: 25b6a...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den sunneste maten blir bare dyrere og dyrere.

Anonymkode: 4a009...a60

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det. Folk har blitt vant til å ha brus, godteri og diverse usunne matvarer lett tilgjengelig og jeg ser stadig tilbud på slike varer. F.eks. 3 stk. Grandiosa til 100 kroner og fire (Eller var det fem?) store plater sjokolade til en hundrelapp. 

Selv kjøpte (Og delte opp og frøs ned) jeg store mengder paprika da det var svært billig her nå nylig, men jeg tror ikke det er så vanlig å gjøre slike ting lenger. Sannsynligvis preget av min oppvekst på 70-tallet! :ler: 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må jo gjøre hardere prioriteringer fremover. Velge mat og ikke kos. Folk var jo slanke på 70-tallet da vi hadde høy inflasjon. Kan det skje igjen?

Er du overvektig ts, siden du bekymrer deg for dette, eller er det enda en hetsetråd mot overvektige? 

Anonymkode: 8df83...a97

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser selv på handlekurven... Velger mye grønnsaker, fisk og kjøtt, koster masse penger. Godt kjøtt er veldig dyrt, selv når man skal kjøpe et stort stykke og dele selv, fryse. Fort 380 kr kiloen for et kilo kjøtt. Ikke særlig bedre i frysedisken når man skal velge rene råvarer. Dyrt. Hadde prisen på det som var usunt gått opp og det som var sunt gått ned, så hadde det kanskje vært en sjans, men dessverre har jeg observert at potetgull, godteri og brus er på tilbud mens alt annet er det blodpris på. Skjønner at folk med dårlig råd velger mat som de gjør. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du overvektig ts, siden du bekymrer deg for dette, eller er det enda en hetsetråd mot overvektige? 

Anonymkode: 8df83...a97

Ts her

Jeg er overvektig og skal ned i vekt. Føler at de økte prisene motiverer meg til å droppe skoleboller og rosinboller på mitt lokale bakeri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Selv kjøpte (Og delte opp og frøs ned) jeg store mengder paprika da det var svært billig her nå nylig, men jeg tror ikke det er så vanlig å gjøre slike ting lenger. Sannsynligvis preget av min oppvekst på 70-tallet! :ler: 

Jeg gjorde det samme.

Anonymkode: fb729...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...