Gå til innhold

Solgt bunad, fortelle familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad til konfirmasjon og har egentlig aldri likt den. Har alltid vært ett press om å bruke den, og en forventning av familiemedlemmer om at «du må gå med bunad» når jeg føler meg langt finere i en fin kjole eksempel. Etter mange år som voksen der den aldri ble brukt, solgte jeg den - uten å fortelle noen i familien. De vet det ikke til den dag idag. 

Jeg har kjøpt meg en festdrakt som jeg faktisk føler meg vell i, liker fargen på og føler meg langt finere i. Nå skal vi feire 17 mai samme og jeg kommer garanter til å få spørsmål og kommentarer på hvorfor jeg går i en «billig festdrakt» når jeg har bunad. Skal jeg fortelle at den er solgt eller si den er for liten? 

Jeg er egentlig irritert over at det skal være slik, den bunaden betydde ikke så mye for meg og det som betyr noe er at jeg føler meg vell og fin i slike anledninger. Jeg kommer en dag til å kjøpe bunad men da i annen farge og mønster enn den familien valgte til meg når jeg var 14 år 

Anonymkode: 13167...b65

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det samme 😅 hadde ikke hatt den på meg siden konfirmasjonen, og trengte penger mer enn et plagg jeg ikke likte. Har ikke sagt det til noen i familien, ingen har spurt 🙈

Anonymkode: b2843...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du liker den festdrakten, bare. Trenger ikke å ta opp salg.

Anonymkode: 4e1f8...0af

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg ville ha på meg dette i år" og ferdig med det. Jeg ser ikke hvorfor du skal måtte forklare deg i detaljer.

Anonymkode: 6f90e...b6c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sant at bunaden ville vært for liten så ville jeg nok sagt det...bare for å bevare husfreden på nasjonaldagen.

En venninne av meg har heller aldri likt konfirmasjonsbunaden sin særlig godt, men den ble brodert av hennes nå avdøde bestemor, så affeksjonsverdien er høy. Hvis det ikke er en lignende forhistorie bak din bunad, ser jeg ikke helt hvorfor familien skulle reagere så sterkt..særlig ikke hvis du heller anskaffer en bunad du faktisk har lyst på. Om du sløser bort pengene du fikk for salget derimot, da forstår jeg skuffelsen.

Anonymkode: 6b667...024

• Liker 2
Skrevet (endret)

Si den er solgt. Ferdig med det, ellers slutter de vel aldri å spørre.

Endret av Korsihalsen
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Kommer an på mange ting. Tenker du det er ok om det blir drama og krangel av at du sier det? Blir det drama og krangel?

Er det for å føle deg mer fri fra maset og føle deg mer fri generelt? Kanskje den følelsen er verdt eventuelt drama?

Vil du egentlig føle deg bedre etter at du har sagt det? Hva om de fortsetter mase om at "det er så synd at du solgte den bunaden" istedetfor? Kanskje det egentlig aldri tar slutt?

Finnes det andre måter å få folk til å slutte mase om bunaden? Er det bedre eller verre?

Jeg hadde nok vurdert det alt etter situasjon og mennesker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok sagt den var solgt. Da er den saken ute av verden, og som voksen gjør du selvfølgelig som du vil. Så har jeg veldig vanskelig for å forstå valget ditt om å bytte fra et plagg med i alle fall en viss historie til en festdrakt - jeg synes de fleste festdrakter er ganske fæle og dessuten helt historieløse. Jeg ville ikke sagt noe var jeg slektningen din, men ville lurt på om du var ved dine fulle fem. 

Anonymkode: bc7f7...3f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville nok sagt den var solgt. Da er den saken ute av verden, og som voksen gjør du selvfølgelig som du vil. Så har jeg veldig vanskelig for å forstå valget ditt om å bytte fra et plagg med i alle fall en viss historie til en festdrakt - jeg synes de fleste festdrakter er ganske fæle og dessuten helt historieløse. Jeg ville ikke sagt noe var jeg slektningen din, men ville lurt på om du var ved dine fulle fem. 

Dette er grunnen til at jeg får helt avsmak på bunad, at man liksom blir regnet som en mindre oppegående person fordi man velger å ikke ha dette er jo latterlig. Syns heller at folk som dømmer andre mennesker som dum utifra hva de velger å gå med er ett tegn på mindre intelligens.

Jeg skriver også at jeg skal kjøpe bunad, men at festdrakter jeg har kjøpt er finere enn den jeg hadde. Du vet forøvrig ikke hvilken bunad det er snakk om engang, men du er vell av typen som syns «alle bunader er fine for de representerer historie»  

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å si at bunaden er solgt..? Det er din bunad, som du eier, så hva i alle dager er problemet med at du har solgt den? 

Og hvorfor skal du forklare deg for hva du velger å gå med..? 

Jeg ville ikke løyet. Jeg ville heller ikke gått inn i lange forklaringer - hvorfor i alle dager skulle du det? 

"Jeg går med denne festdrakten fordi jeg liker den", punktum. Og OM noen spør hva du har gjort med DIN bunad, så kan du jo bare si det som det er, at du har solgt den? 

Jeg har forøvrig også bunad, som jeg ikke har gått med på åresvis, fordi jeg synes det er så utrolig upraktisk med et så stort og omfangsrikt plagg, som i tillegg ikke kan vaskes, med spisse og skjøre søljer og whatnot, når jeg har småunger som snørrer og griser med ketchup og is og fandens oldemor.. Og når noen kommenterer at det er så syyyyynd at jeg ikke bruker den fine bunaden som mormoren min brukte SÅ mye penger på å gi meg, da jeg var 13 og ikke hadde ytret noe ønske om bunad, så lar jeg bare være å diskutere det med dem, og legger ballen helt dønn død. 

Anonymkode: 6f910...da0

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bunad var dette ts? 

Anonymkode: b55c7...35c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sannsynligvis ikke beltestakk fra Telemark i hvert fall, for den er jo nydelig og kler ALLE kroppsfasonger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil helst ikke si hvilken for orker ikke diskusjon rundt det 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sannsynligvis ikke beltestakk fra Telemark i hvert fall, for den er jo nydelig og kler ALLE kroppsfasonger.

Det er ikke bunad med beltestakk, syns selv disse bunadene er utrolig fin så hadde aldri solgt om jeg hadde hatt en slik 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du klar over historien til de fleste norske bunader.. ? Det er ikke snakk om mange hundre år gamle tradisjonsplagg dette her, altså.. Og mange av dem som kalles bunader, ble funnet opp på 1900-tallet, og er altså ikke så mange ti-årene eldre enn det som i dag selges som festdrakter. 

Og hvorfor i alle dager skal det at et plagg er "historisk" trumfe personlig smak og komfort..? Hvorfor i alle dager skal en person kle seg i et plagg vedkommende synes er stygt, og gjerne også ubehagelig og upraktisk, i stedet for å gå med et plagg vedkommende faktisk liker? 

Anonymkode: 6f910...da0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Solgte min selv som student fordi jeg fikk bunad fra bestemors hjemsted som konfirmant. Når jeg flytta i studietiden ble behovet større for å ha en bunad der JEG er fra. Familien ble skuffa da de la mye penger i den en gang i tiden og jeg har ikke råd til ny, men det blir nok med tiden. 

Anonymkode: d9f53...b35

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si dem andre var for liten, og at du forelsket deg i festdrakten?

Anonymkode: d2448...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...