Gå til innhold

Fordøyer ikke magen min maten, eller går det bare veldig tregt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet kl.10, gikk på badet, også drakk jeg et stort glass vann. 

Da kom det en liten rap (luft opp fra magesekken) og jeg kjente lukten/smaken av det jeg spiste igår. Det var kyllingsalat. Helt enkel kyllingsalat. Det var mye hjertesalat, og litt tomat, agurk, rødløk og bladpersille, og jeg hadde stekt en kyllingfilet til. 

Hvordan har det seg at den befinner seg i magesekken fortsatt når jeg spiste den kl.18 igår? 

Dette skjer ofte. Også om jeg bare spiser en ting som frukt. F.eks en banan, eller litt vannmelon for seg selv. 

Fordøyer ikke kroppen min maten, eller går det bare veldig tregt? 

Jeg er sjelden sulten også, men føler jeg må spise et par ganger om dagen. Jeg drikker vann når jeg er tørst. 

Anonymkode: 01a31...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og noen ganger kommer det matrester ut med avføringen. Det er rart. Om jeg spiser f.eks paranøtter så er det nesten så jeg ser litt kornete bæsj... 

AnonymBruker
Skrevet

Kamillete, blåbær og kefir er bra for magen. En del såkalte kjerringråd har faktisk noe for seg. Man bør ihvertfall prøve det før man kontakter lege. Det er jo sunt uansett. Og blåbær smaker dessuten helt supert. 

Anonymkode: 9e24c...5bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye stress inni meg og er deprimert, så lurer på om det er årsaken. Jeg stresser så mye at jeg ikke klarer å slappe av når jeg spiser. Det er for mye mas rundt meg, men jeg får ingen forståelse fordi jeg er jo helt alene uten barn. Har autisme. 

Kan man bli innlagt for en periode for å få hjelp til å stresse ned? Kanskje det blir bedre for fordøyelsen da? Jeg har autisme og takler livet dårlig. Får ofte sammenbrudd pga små ting i livet som andre takler fint. 

Jeg syns det er så ille at jeg unngår ofte å spise fordi jeg er så stressa...så derfor jeg prøver å spise 2 ganger om dagen iallfall... Og da noe enkelt som frukt eller salat, men stresset ødelegger fordøyelsen. Kan få sammenbrudd av å måtte spise f.eks. 

Jeg lager ofte blåbærsmoothie, men tåler ikke gluten og melkeprodukter. Te kan gå an.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har mye stress inni meg og er deprimert, så lurer på om det er årsaken. Jeg stresser så mye at jeg ikke klarer å slappe av når jeg spiser. Det er for mye mas rundt meg, men jeg får ingen forståelse fordi jeg er jo helt alene uten barn. Har autisme. 

Kan man bli innlagt for en periode for å få hjelp til å stresse ned? Kanskje det blir bedre for fordøyelsen da? Jeg har autisme og takler livet dårlig. Får ofte sammenbrudd pga små ting i livet som andre takler fint. 

Jeg syns det er så ille at jeg unngår ofte å spise fordi jeg er så stressa...så derfor jeg prøver å spise 2 ganger om dagen iallfall... Og da noe enkelt som frukt eller salat, men stresset ødelegger fordøyelsen. Kan få sammenbrudd av å måtte spise f.eks. 

Jeg lager ofte blåbærsmoothie, men tåler ikke gluten og melkeprodukter. Te kan gå an.

Har du snakket med fastlegen om dette?😊

Anonymkode: 19f62...6c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du snakket med fastlegen om dette?😊

Anonymkode: 19f62...6c6

Nei. Føler fastlegen er stressa og ikke har tid... 

AnonymBruker
Skrevet

kan godt være du har for lite fordøyelsesenzymer. Ta tilskudd til hvert hovedmåltid (solaray har et godt produkt), ta det underveis i måltidet. Bør merke forskjell i løpet av noen uker hvis det er det som er problemet.

Kan også være ubalanse i tarmflora og at du trenger probiotika over tid. 

Anonymkode: 4a069...c0f

Skrevet

Det er kjempeviktig for deg at du har rutiner rundt måltid. Prøv å identifiser det som gir deg stress og se om du kan eliminere noe av det. Jo mindre du spiser jo treigere går fordøyelsen. Du bør ta sikte på minst tre måltider, og gjerne to mellommåltider/snacks. Et måltid er ikke en frukt. 

For å stresse mindre kan du prøve enkle øvelser i mindfulness. Se her f.eks: https://treningstips.org/mindfulnessovelser/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kan godt være du har for lite fordøyelsesenzymer. Ta tilskudd til hvert hovedmåltid (solaray har et godt produkt), ta det underveis i måltidet. Bør merke forskjell i løpet av noen uker hvis det er det som er problemet.

Kan også være ubalanse i tarmflora og at du trenger probiotika over tid. 

Hvor kjøper man dette? 

Kan godt prøve å ta melkesyrebakterier. 

Jeg blir stressa av meg selv og trenger å være mye for meg selv for å fungere. Bor hjemme, så mye mas til tider. 

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (7 minutter siden):

Det er kjempeviktig for deg at du har rutiner rundt måltid. Prøv å identifiser det som gir deg stress og se om du kan eliminere noe av det. Jo mindre du spiser jo treigere går fordøyelsen. Du bør ta sikte på minst tre måltider, og gjerne to mellommåltider/snacks. Et måltid er ikke en frukt. 

For å stresse mindre kan du prøve enkle øvelser i mindfulness. Se her f.eks: https://treningstips.org/mindfulnessovelser/

Jeg spiser iallfall 1 måltid om dagen, men da kan det hende jeg stressespiser fordi jeg er så sulten... 

AnonymBruker
Skrevet

Nok fiber, nok vann, nok fysisk aktivitet.

Anonymkode: 492d6...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor kjøper man dette? 

Kan godt prøve å ta melkesyrebakterier. 

Jeg blir stressa av meg selv og trenger å være mye for meg selv for å fungere. Bor hjemme, så mye mas til tider. 

Du får kjøpt dette hos helsekosten, eller du kan bestille på nett. https://www.bodystore.no/super-digestaway-60-kapslar/A9563-8.html?gclid=CjwKCAjw9J2iBhBPEiwAErwpeQpd6vps4LYGJ-5e-dolHkVv2TS6GV9Ta_eCaz-bhMThIH6Bn3FZXxoCkB0QAvD_BwE

Akkurat denne er viktig å ta underveis i måltidet. 

Man får tak i kraftigere enzymer som skal taes på tom mage, men dette må bestilles fra iherb. Jeg anbefaler at du begynner med den jeg linket til, og prøv i 2 mnd. 

Snakk med helsekosten om hvilket probiotikum de anbefaler for deg hvis du skal ta det. Jeg ville begynt med enzymene først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg spiser iallfall 1 måltid om dagen, men da kan det hende jeg stressespiser fordi jeg er så sulten... 

1 måltid om dagen er altfor lite. Du må spise 3 måltider og spise balansert, så holder blodsukkeret seg mer stabilt, og du unngår stressespising. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg våknet kl.10, gikk på badet, også drakk jeg et stort glass vann. 

Da kom det en liten rap (luft opp fra magesekken) og jeg kjente lukten/smaken av det jeg spiste igår. Det var kyllingsalat. Helt enkel kyllingsalat. Det var mye hjertesalat, og litt tomat, agurk, rødløk og bladpersille, og jeg hadde stekt en kyllingfilet til. 

Hvordan har det seg at den befinner seg i magesekken fortsatt når jeg spiste den kl.18 igår? 

Dette skjer ofte. Også om jeg bare spiser en ting som frukt. F.eks en banan, eller litt vannmelon for seg selv. 

Fordøyer ikke kroppen min maten, eller går det bare veldig tregt? 

Jeg er sjelden sulten også, men føler jeg må spise et par ganger om dagen. Jeg drikker vann når jeg er tørst. 

Når maten fordøyes skal den først inn i tynntarmen - så videre. For noen går maten igjennom tynntarmen løpet av kort tid, for andre kan det ta mange mange timer. Det andre er også at om kvelden går fordøyelsessystemet litt i dvale, spiser du da et stort måltid så kan det hende det tar litt lengre tid. Alle har forskjellig fordøyelse, men hvis du er sjeldent sulten så indikerer det på at tynntarmen din bruker veldig lang tid på å bli sulten. Du spiser igjen, før maten du allerede har spist er fordøyet inn i tarmene. Hvis du heller venter lengre mellom måltidene, så burde du se at det blir en forskjell. 

Anbefaler deg å lese boken Marit Kolby «når og hva skal vi spise». Finnes også flere podcaster hun gjester på, hvor hun snakker om disse tingene. 

Anonymkode: 02f9b...063

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og noen ganger kommer det matrester ut med avføringen. Det er rart. Om jeg spiser f.eks paranøtter så er det nesten så jeg ser litt kornete bæsj... 

Dette er litt normalt. Det er flere matvarer som ikke fordøyes. Sånn som mais. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skrev nettopp i HI at du spiser et par måltider om dagen, og du spiser frukt o.l

Så hva er det? Spiser du ett måltid om dagen bare, eller spiser du flere måltider?

Hadde du kun spist ett måltid så hadde ikke maten sittet fast i tynntarmen din så lenge, og du sier du ikke kjenner deg sulten fordi du spiser flere måltider. Tynntarmen er den som sier ifra når man er sulten og som et første steget av fordøyelsen vår. Spiser man ofte så får aldri tynntarmen pause og noen mennesker bruker veldig lang tid på å få maten igjennom tynntarmen, så det er viktig å ikke spise før man kjenner på sult - for da gir tarmen beskjed om at den er ferdig, og den trenger mer påfyll. 

AnonymBruker
Skrevet

Du virker litt hypokonder. Slutt å studer bæsjen din og flytt hjemmefra om bosituasjonen er stressende. Hvis du har et hjelpeapparat rundt deg: spør om du kan få snakke med sosionom. De er kjent med systemet og kan hjelpe deg med å stake ut vei til egen bolig. 

Anonymkode: 4d5e4...81d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved stress så kan man få nedsatt motilitet i magesekken og tarmen forøvrig. Enkelt forklart, magen jobber og fordøyer tregt

Anonymkode: 86076...0d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...