Gå til innhold

Man kan si mye om formueskatten som skremmer folk ut av landet, men er dere på høyresiden virkelig for oligarkiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer tydelig frem at makten er konsentrert på relativt få hender når noen utflyttinger kan destabilisere norsk økonomi og tvinge fram andre politiske løsninger. Hva skjedde med tanken om liberalisme? At det er hardt arbeid og talent som skal være styrende og at vi har et skikkelig demokrati?

Har høyresiden glemt det, eller er det mange på høyresiden som er redde for konkurranse og dermed vil skattelegge arbeid, men ikke arv etc+ sørge for at makten blir konsentrert på noen få hender- altså ministater i staten?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ned med skatt på arbeid, opp med skatt på arv. Helt enig med deg. Det skal lønne seg med hardt og smart arbeid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så du tenker at det er bedre å bytte norske kapitalister med noen utenlandske?

Utflyttingen av noen få medfører ikke noen destabilisering av norsk økonomi. Til det er konsekvensene for små.

Større er imidlertid konsekvensene på sikt også da dette medfører

• at de utflyttede i mindre grad vil støtte annen norsk næringsliv med oppdrag
  • de samme skatteskjerpelser medfører at det for mange andre bedriftseiere må låne penger for å betale skatten sin. Det blir mer fristende å selge eller avvikle. 

Om noen få hender skal ha makt til å gjøre endringer så er det vel ledelsen i LO som innehar den.

Det står da andre fritt til å begynne med verft, fiskerier etc. 

Men jeg er enig i at det begynner å bli noen "oligarker". Røkke er rik på grunn av kjøp av Aker til underkurs. Dette antakelig som en konsekvens av AP tilknytningen. Vestre har mottatt 78 millioner av statlige midler til å bygge fabrikken sin. Dette er omtrent som den formuen han allerede har. 

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (38 minutter siden):

Det kommer tydelig frem at makten er konsentrert på relativt få hender når noen utflyttinger kan destabilisere norsk økonomi og tvinge fram andre politiske løsninger. Hva skjedde med tanken om liberalisme? At det er hardt arbeid og talent som skal være styrende og at vi har et skikkelig demokrati?

Har høyresiden glemt det, eller er det mange på høyresiden som er redde for konkurranse og dermed vil skattelegge arbeid, men ikke arv etc+ sørge for at makten blir konsentrert på noen få hender- altså ministater i staten?

Det virker som du har misforstått. Det en reagerer på, og som fører til flyttingen, er vel i hovedsak den ekstra beskatningen på norsk eierskap som medfører at norske eiere må betale mer for å eie en bedrift enn utenlandske, også om bedriften ikke genererer overskudd til å betale den ekstra skatten. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (34 minutter siden):

Det virker som du har misforstått. Det en reagerer på, og som fører til flyttingen, er vel i hovedsak den ekstra beskatningen på norsk eierskap som medfører at norske eiere må betale mer for å eie en bedrift enn utenlandske, også om bedriften ikke genererer overskudd til å betale den ekstra skatten. 

Jeg vet det og er ikke for dagens løsning jeg heller. Det endrer ikke poenget om at noen har veldig mye makt.

Endret av Majer
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Jeg vet det og er ikke for dagens løsning jeg heller. Det endrer ikke poenget om at noen har veldig mye makt.

Hadde de strengt tatt hatt makt, hadde de ikke flyttet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...