AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Bør man da som arbeidstaker skrive opp overtid? Anonymkode: ff156...d28
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Han har lov, men du må ikke svare Anonymkode: 05379...d37 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Klart han har lov. Du må jo ikke svare. Jeg sender ofte eposter i helgene, for er redd for å glemme noe til mandag. Men forventer selvsagt ikke svar. Anonymkode: 0fc0d...b8a 6
Andro Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Jeg tenker at sjefen har lov å jobbe når hun vil, og sende meldinger mens hun husker at det må gjøres. Så får heller du vurdere om du svarer der og da, eller om du venter til det er mandag. Om det er god skikk og bruk? Det kommer an på innholdet, tenker jeg - om du trenger å vite det før du skal på jobb igjen. Eller om det er nødvendig for henne for å få drifta til å gå rundt i helga. Det kommer også an på omfanget. Skjer det hver helg, og du føler at det forstyrrer helgefreden din, da er det noe man må ta opp som et potensielt arbeidsmiljøproblem. Selv sender jeg bare helgemeldinger til kolleger om det gjelder ting som å planlegge mandag. Slike ting som: "Skal jeg bestille togbillett til deg også?" eller "Ble det så du bestilte lunsj til det møtet på mandag?" Generelle faglige spørsmål, eller andre ting som kan vente til det blir virkedag, det venter jeg med. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Jeg har alle notifikasjoner avskrudd utenfor normal arbeidstid. Kan skrive så mye han vil, jeg ser det ikke før 08:00 på Mandag. Anonymkode: 152b7...2a8 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alle notifikasjoner avskrudd utenfor normal arbeidstid. Kan skrive så mye han vil, jeg ser det ikke før 08:00 på Mandag. Anonymkode: 152b7...2a8 Det er også en god idé til trådstarter 😊 Anonymkode: 0fc0d...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Problemet med noen sjefer er at de faktisk blir SURE hvis man ikke svarer i helgen, så ansatte føler at de MÅ svare. Hilsen min tidligere sjef. Anonymkode: 05379...d37 3
Andro Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sender ofte eposter i helgene, for er redd for å glemme noe til mandag. Men forventer selvsagt ikke svar. Det har vi også avtalt oss imellom på min jobb. Vi kan sende mailer om vi jobber kveld eller helg, men vi forventer ikke at de blir lest eller at vi får svar fra hverandre utenom kontortid. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har alle notifikasjoner avskrudd utenfor normal arbeidstid. Kan skrive så mye han vil, jeg ser det ikke før 08:00 på Mandag. Jeg har også noen sånne skjerminger, og så har jeg "ikke forstyrr" på telefonen mellom 23 og 06. Da er det bare alarmen det er lyd, og ingen varsler eller anrop ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Klart han har lov. Du må jo ikke svare. Jeg sender ofte eposter i helgene, for er redd for å glemme noe til mandag. Men forventer selvsagt ikke svar. Anonymkode: 0fc0d...b8a Denne sjefen forventer svar. Anonymkode: ff156...d28
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har alle notifikasjoner avskrudd utenfor normal arbeidstid. Kan skrive så mye han vil, jeg ser det ikke før 08:00 på Mandag. Anonymkode: 152b7...2a8 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er også en god idé til trådstarter 😊 Anonymkode: 0fc0d...b8a Ja Anonymkode: ff156...d28
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Klart han har lov. Du må jo ikke svare. Jeg sender ofte eposter i helgene, for er redd for å glemme noe til mandag. Men forventer selvsagt ikke svar. Anonymkode: 0fc0d...b8a Du kan sende e-postene og sette på forsinkelse. Jeg jobbet som leder tidligere og jobbet ofte i helgene. Jeg satt alltid på forsinkelse, slik at e-postene ikke ble sendt før kl. 8 mandag morgen. Litt respekt kan man ha for andres fritid. Anonymkode: d9fdf...1ba 4 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 Det er snakk om å stramme inn reglene på dette, og det sier vel noe om at det egentlig ikke er akseptabelt. For øvrig foreslår folk av rang at du skriver overtid, da vil leder snart slutte: https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/-skriv-overtid-hvis-sjefen-forventer-at-du-svarer-pa-epost-og-mobil-utenom-normal-arbeidstid-6.158.439926.592203c44b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bør man da som arbeidstaker skrive opp overtid? Anonymkode: ff156...d28 Hvis sjefen ringer meg i helgen, eller sender en melding der det står han ønsker svar - så stempler jeg inn 2 timer for oppmøtet og overtid. Andre meldinger ignorerer jeg, eller svarer på, alt etter hva som passer meg. Forrige sjefen ga jeg beskjed om at for hver mail jeg fikk på helligdag skulle jeg ha en feriedager til gode. Da lærte den å sette på forsinket utsending. Kunne sende mail hele døgnet. Anonymkode: e8921...27c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 Hvor lang tid bruker du på å svare på en melding da? Skal du skrive to minutter overtid? Anonymkode: 33e6b...08e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 On 4/25/2023 at 10:03 AM, AnonymBruker said: Bør man da som arbeidstaker skrive opp overtid? Anonymkode: ff156...d28 Ja, sjefen har lov til å sende meldinger. Nei, du kan ikke skrive overtid, men du er heller ikke forpliktet til å følge opp meldingen, for eks. med mindre du blir beordret til å jobbe da (og da skriver du selvsagt overtid). Ja, det er snakk om å stramme inn reglene for når arb.giver kan ta kontakt. I enkelte land er dette blitt ulovlig allerede. Anonymkode: 1630d...e17
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Min sjef sender sms og ringer i tide og utide og hvis man ikke svarer så blir man oppringt og man blir utskjelt. Anonymkode: 80eeb...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå