AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Kjærlighet · VI ER EN GENERASJON SOM ALDRI KOMMER TILBAKE. En generasjon som gikk på skolen og gikk tilbake. En generasjon som gjorde leksene sine alene for å komme seg ut så fort som mulig for å leke i gatene. En generasjon som brukte all sin fritid på gata. En generasjon som lekte gjemsel i mørket. En generasjon som laget gjørmekaker og klatret i trær. En generasjon som samlet på sportskort. En generasjon som laget leker med bare hendene. En generasjon som kjøpte vinylalbum for å spille på platespillere. En generasjon som samlet bilder og utklippsbøker. En generasjon som spilte brettspill og kort på regnværsdager. En generasjon som hadde TV i svart-hvitt. En generasjon som hadde foreldre som var der. En generasjon som danset tett og fikk vårt første kyss i ungdomsklubber. En generasjon hvor ingen skar seg, hadde hørt om ADHD eller hadde Tourettes. En generasjon hvor vi ikke hadde nettbrett, mobiltelefoner, datamaskiner. En generasjon som var og dessverre aldri kommer tilbake Hvis du også var en del av denne generasjonen, del dette innlegget. Tekst: Susanne Damsgaard Anonymkode: 8a492...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Ja, det var jævlig kjedelig. Barndommen min var kjedelig. Syntes barna idag er heldige så har så mange kule spill og leker. Jeg vet jeg hadde elsket det da jeg var barn. Men istedet var jeg ute i regnet og lekte med gjørme fordi hva annet skulle jeg gjøre? Skal sies at jeg også hadde angst da ingen visste hva angst var. Endte opp med å skulke mye skole og falt fra skole Anonymkode: 34590...c33 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjærlighet · VI ER EN GENERASJON SOM ALDRI KOMMER TILBAKE. En generasjon som var og dessverre aldri kommer tilbake Hvis du også var en del av denne generasjonen, del dette innlegget. Tekst: Susanne Damsgaard Anonymkode: 8a492...0f7 Øøh - det er da ingen generasjoner som kommer tilbake uansett. Og ut over det, mitt barn er 10 år, og hun og hennes venner: - Går eller sykler til skolen og tilbake. - Gjør leksene sine alene for å komme seg ut så fort som mulig for å leke. - Bruker en del sin fritid på gata (jeg tviler på at hele generasjonen i ts brukte ALL sin tid der, jeg hører til den generasjonen men brukte da også tid på å lese, hekle, spikke, høre på musikk, leke i skogen, være i stallen og ri, være på stranda, på fjellet etc) - Leker gjemsel i mørket. - Laget gjørmekaker (da de var yngre) og klatrer i trær og lyktestolper og det som er å klatre på. - De lager seg leker med bare hendene. - De spiller brettspill og kort på regnværsdager. Og solskinnsdager. Og andre dager, når de føler for det. - har foreldre som er der. Jeg jobber ikke fullt, det gjorde min mor. - Kommer sikkert til å danse tett og få sitt første kyss i ungdomsklubber. - og ang «En generasjon hvor ingen skar seg, hadde hørt om ADHD eller hadde Tourettes.» så jo, noen skar seg med de skjulte det, og at folk ikke var diagnostisert med ADHD eller Tourettes betyr ikke at de ikke hadde det eller ikke led fordi de hadde det. Mye var bedre før, andre ting er bedre nå, og den teite oppramsingen er bare latterlig og dessuten misvisende. Anonymkode: 95f35...678 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Skulle mye heller vært ung i dag. Ingenting negativt med endringer. Jeg tenker ofte at jeg var født for tidlig. Verdens fremgang går for sakte. Anonymkode: 91ab9...c70 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja, det var jævlig kjedelig. Barndommen min var kjedelig. Syntes barna idag er heldige så har så mange kule spill og leker. Jeg vet jeg hadde elsket det da jeg var barn. Men istedet var jeg ute i regnet og lekte med gjørme fordi hva annet skulle jeg gjøre? Skal sies at jeg også hadde angst da ingen visste hva angst var. Endte opp med å skulke mye skole og falt fra skole Anonymkode: 34590...c33 Klart det måtte bli kjedeleg for barna "før" når dei ikkje hadde mobil, og data 😰 Anonymkode: 8a492...0f7
Andro Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Syns ikke at mine barns og min barndom var så ulik som det blir framstilt. Farger i fjernsynet og bluetotth-dingser er en oppgradering, og jeg savner hverken svarthvitt eller vinyl. Gjørmekaker og klining på klubben har de nå også. De bruker kanskje mindre tid på bøker, men til gjengjeld har de minuttfersk informasjon fra venner over hele verden. De har en språk- og kulturforståelse som verdens gamle ledere burde misunne dem, og ikke frykte. Jeg sørger ikke over å ha blitt voksen, og få en alder som kler sjelen min bedre. Jeg er vemodig over at de ikke hadde kunnskap om nevrodivergente tilstander som ADHD og tourette da jeg gikk på skolen. Barndommen og ungdomstiden min ville blitt langt mer lykkelig med økt selvforståelse og riktig tilrettelegging. Det ville ha spart meg for mye. Foreldre som var der? Far var bortreist på arbeid, og mor var hjemme, totalt utilgjengelig. Fylt av røyk, kaffe og seg selv. Det er det jeg er mest stolt av som forelder, at jeg er kognitivt tilstede når jeg har tid sammen med mine barn. At jeg har kunnet droppe å skrubbe stuetaket mange ganger i året, droppe fancy middager og nystrøkne bluser, og heller ta en skitur og en pizza. Jeg har jobbet mer enn full tid, og likevel vært mye mer tilstede enn mine foreldre var. Det finnes gode barndomsminner, knyttet til vennskap og opplevelser, men de var ikke knyttet til tidsånden. Jeg har ingen romantiserte forestillinger om 70-tallet, men det var en del av livet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 -Ingen foreldre som stekte vafler på fotballkamper,og idrettsanrangemang. -Fotballkampen på grus / evntl. egnet jordbruksområde. -Ingen foreldre som kjørte barna til / fra skolen. -Ingen foreldre som la tilrette for lek-og morro. -Barna måtte tidleg ta del i gårdsdriften. (til 17 mai skulle potetene vert komt i jorda) - Sommarferiene var høgdepunkt for gårdsdrifta som barn, og ungdomer måtte ta del i. -3-4 dager potetferie sept/ okt. (potetene skulle opp av jorda) -Konfirmasjonspengene satt på postsparebanken til videregående skole. -Førerkort måtte ungdomer flest finansiere sjølve. -Ingen foreldre som sponset inngangsbillett til barna på boligmarkedet. -De fleste vokste opp m/ svart / hvit TV, og kun 1 TV -kanal. -Ikkje eit NAV-kontor, og eit det velferdsamfunnet som idag. Er det igrunnen ikkje litt rart / pussigt at gentrasjonen av barn-og ungdom som vokste opp FØR har det også "blitt folk av". Det er den genrasjonen som nå er iferd med å gå over i eldrebølgen, og som har stått for det meste av den verdiskapningen, velferdsamfunnet vi ser rundt oss idag. Så står det igjenn å sjå når genrasjonen barn-og ungdomer av idag skal skrive historie om sin oppvekst om 50 år Anonymkode: 8a492...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 Den ene tingen jeg er enig i, som er litt trist - er at ungdomsklubber og kulturen rundt grendahus er blitt ganske borte. Alt for mange ungdomsklubber er lagt ned over hele landet. Et enkelt sted å kutte i budsjetter. Fyrhus i byer og grendahus på bygda. Det var en greie med mye sosialt rundt, som i stor grad er blitt borte. Det er ikke igjen så mange steder der unge kan henge. Anonymkode: b8238...df8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den ene tingen jeg er enig i, som er litt trist - er at ungdomsklubber og kulturen rundt grendahus er blitt ganske borte. Alt for mange ungdomsklubber er lagt ned over hele landet. Et enkelt sted å kutte i budsjetter. Fyrhus i byer og grendahus på bygda. Det var en greie med mye sosialt rundt, som i stor grad er blitt borte. Det er ikke igjen så mange steder der unge kan henge. Anonymkode: b8238...df8 Det er bygd mange kostbare idrettsannleg, badeland , festlokaler rundt om i bygd å by som ha sine høye driftskotsnader. Mange steder rundt om landet står tidligere grendahus, og nedlagde skoler til forfall på grunn av manglende vedlikhold-og driftkostander. Mange av grendahus / forsamlingshus rundt om i bygd og by var ført opp på dugnader rundt om i bygdene. Det var dugnadsånden som skapte verdiene, og på den måten bygda fekk sin skole, og sitt etterlenkta grendahus, idrettanlegg etc. Når ein ungdomen skulle innpå boligmarkedet så kjøpte de seg gjerne en tomt på bygdene,og dugnadsånden var del av de økonomiske vilkårene for å holde kostnadene nede. Idag flytter de fleste ungdomer inn i nøkkelferdige boliger utan å ha tatt eit spade tak. Barn og ungdom tok tidligere selve initativet til lek, og fritidaktivieteter utendørs, og de satt ikkje "klistret" inne til en datamaskin eller mobiltelefon. Ungdom flest måtte tidligere uti praktisk jobb for å tjene til videregående skolegang, og livsopphold, og de fekk dermed større sjølvtillit. Dugnader er ikkje bare eit ledd i holde kostnader nede, men en sosial samlingsplass, og knytte bånd ,og læring mellom ungdom -og voksne. Anonymkode: 8a492...0f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå