AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hei. Jeg har en valp på 8 mnd og vurderer på å kjøpe en til valp så han kan få en venn å leke med når jeg er på jobb. Noen som har erfaringer med å ha to valper? Min fyller ett år til sommeren, men burde jeg vente til han er eldre? Håper på seriøse tilbakemeldinger. På forhånd takk for svar Anonymkode: 47f49...22a
Eva-Lena Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Jeg har hatt 2 hunder og det gikk helt fint. Vi fikk valp da den eldste var ca 2 år. Da var den eldste rolig og ble vel mer som en mor for den nye valpen. Den eldste dresserte valpen. Jeg ville nok ventet til den du har nå er «voksen» og rolig.
Troyamin Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Det er absolutt ikke å anbefale med mindre du kan være hjemme og skille hundene ved behov. Du har en hund midt i puberteten og vurderer en valp som selskap. Vær klar over at alle unoter vil forsterkes og læres av den yngste. Vent til den eldste er passert 3 år. Først da kan du vurdere å få inn en ny valp. 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Jeg har en valp på 8 mnd og vurderer på å kjøpe en til valp så han kan få en venn å leke med når jeg er på jobb. Noen som har erfaringer med å ha to valper? Min fyller ett år til sommeren, men burde jeg vente til han er eldre? Håper på seriøse tilbakemeldinger. På forhånd takk for svar Anonymkode: 47f49...22a Du bør ikke kjøpe en hund til hunden din. Hva om de ikke syns så mye om hverandre og sloss til en blir drept når du ikke er der (det skjer faktisk ganske ofte) ? Skal du ha en til hund så bør motivasjonen være at du skal ha en til hund, ikke hunden din. Anonymkode: 331a1...a09 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Jeg fikk en hund til da den eldste var 1 år gammel. De stortrives sammen, men jeg skulle likevel ønske at jeg hadde ventet. Det ble tredobbelt så mye jobb med to, og at den yngste vil bli en kopi av den eldste er bare tull. De plukker ikke automatisk opp gode vaner fra den eldste; man må jobbe de inn akkurat som man gjorde med den eldste, og det betyr at man får brukt mindre tid på den eldste i en tid, også sitter man der med dårlig samvittighet. Anonymkode: 3f50d...f5e 2 1
tussi680 Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Vent til den blir eldre og roer seg, i mens jobber du med hunden du nå har ved å gi den hjernetrim og vanlige turer ut. Det blir et voldsomt kjør med to valper i hus. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Det er anbefalt å vente til den eldste er voksen, minst to helst tre år, før man skaffer seg en valp. Anonymkode: ba545...b07 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 Ville ventet litt, men samtidig ikke for lenge. Vi fikk ny valp når den eldste var 7 år, og de ble aldri venner. Den yngste gjorde alt den kunne for å bli bestevenn stakkars, mens den eldste ble aldri glad for familieøkningen😅 Anonymkode: c9311...6f3
Ulrikke Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Det er 15 mnd mellom mine hunder, og det har gått fint! Men ideellt sett skulle jeg ha ventet til den eldste hunden var litt eldre før vi fikk en valp til. Lagde nok ekstra jobb til meg selv, og enda verre hadde det vært hvis ikke den eldste hunden er rolig, fornuftig og ekstremt enkel å ha med å gjøre. Men drømmehunden dukket opp et år eller to for tidlig, og det har fungert fint, til tross for liten aldersforskjell. Man kjøper ikke hund til hunden, så hvis du tenker det er derfor du vil ha hund nr 2, så ville jeg droppet det, forøvrig....
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Jeg vil ha en hund til fordi jeg elsker hunder rett og slett. Ikke bare for at hunden min skal få en kompis men også for at jeg vil. Men som jeg har skjønt så er det best å vente til han er eldre, før jeg vurderer en til. Grunnen til at jeg ikke har gjort det tidligere, er akkurat det dere skriver her og det gir mening. Jeg var usikker så jeg spurte om råd og erfaringer. Så takk for alle fine svar. Anonymkode: 47f49...22a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Vi har 3 hunder under 2 år de 2 minste er 10 mnd nå å er fra samme kull. Det går veldig fint men krever endel mer trening Og tolmodighet. Anonymkode: 6c865...276
Carrot Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 når den første hunden kan alt du vil den skal kunne, altså du har gått alle kursene, den går fint i bånd, kan være alene, kan det du vil den skal osv og har ingen "utfordringer" lengre - da er det rom for å evt introdusere en ny hund i familien.. Så sant du ikke har masse tid i hverdagen til å holde på med disse tingene på to hunder samtidig...? 1
Mardina Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Du bør vente til den du har nå er helt voksen (2 eller 3 år), før du skaffer deg en hund til. Dessuten, som en annen påpekte, du skaffer deg en hund til fordi DU vil ha det. Ikke fordi hunden du har nå, vil ha det. Du kan risikere at det blir full kræsj og at de ikke går overens. Og du bør også kjøpe en av samme kjønn. Hannhund og tispe sammen kan bli mer jobb, enn du er klar over. Og ha en hund OG valp er MYE jobb....
PITTY Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Eva-Lena skrev (På 25.4.2023 den 8.46): Jeg har hatt 2 hunder og det gikk helt fint. Vi fikk valp da den eldste var ca 2 år. Da var den eldste rolig og ble vel mer som en mor for den nye valpen. Den eldste dresserte valpen. Jeg ville nok ventet til den du har nå er «voksen» og rolig. Vi fikk en liten og redd omplasseringshund når den var 1,5 år. Og vår voksne store hund var 5 år. Tisper begge to. Vår godt voksne ble som en mor. Perfekt. Resultatet ble ellers akkurat slik du skisserer. Sunn pedagogikk og oppdragelse fikset den voksne tispa selv. Vi som eiere stolte på dette og blandet oss så lite som mulig. Det var utrolig imponerende å være vitne til, på hvilken smart måte hun skapte tillit på og så videre...
Eva-Lena Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 PITTY skrev (2 timer siden): Vi fikk en liten og redd omplasseringshund når den var 1,5 år. Og vår voksne store hund var 5 år. Tisper begge to. Vår godt voksne ble som en mor. Perfekt. Resultatet ble ellers akkurat slik du skisserer. Sunn pedagogikk og oppdragelse fikset den voksne tispa selv. Vi som eiere stolte på dette og blandet oss så lite som mulig. Det var utrolig imponerende å være vitne til, på hvilken smart måte hun skapte tillit på og så videre... Ja, det er veldig fascinerende å se hvordan voksne hunder oppdrar valper. Valper lærer så fort av det også, de hermer jo etter voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå