Gå til innhold

Hvorfor er hoppetau mer effektivt enn joggetur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at 10 min med hoppetau tilsvarer 30 min joggetur kalorimessig. Jeg lurer på om noen kan forklare årsaken til dette? Er det mer energikrevende å hoppe enn å løpe langt?

Anonymkode: 4dbd3...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hvem er det som sier dette? Det stemmer i alle fall ikke for min del.

Anonymkode: 6b060...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk hipp som happ. Selv tar jeg meg heller en 30 min joggetur. Eller mer. Hoppetau er ufattelig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Det sies".. av hvem? 

Bare det at de sammenligner i minutter, viser jo at det er fullstendig useriøst.. 

30 min løping forbrenner ikke x kalorier. Løper man sakte? Løper man fort? Løper man i bakker? Osv. 

Hopper man fort? Hopper man sakte? 

Man kan ikke si noe om kalorier forbrent ut fra hvor lange man bedriver aktiviteten alene. 

Hoppe tau er ganske likt løping i hvordan du bruker kroppen. Bare at i løping beveger du kroppen fremover i tillegg til kun opp og ned, i tillegg til at du vil måtte bevege den adskillig lengre oppover i et "hopp" om du løper i oppoverbakke, enn om du bare hopper tau og kun trenger bevege deg nok opp til å klarere bakken. 

Så nei. Dette er vås. 

Anonymkode: e39a3...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det sies at 10 min med hoppetau tilsvarer 30 min joggetur kalorimessig. Jeg lurer på om noen kan forklare årsaken til dette? Er det mer energikrevende å hoppe enn å løpe langt?

Anonymkode: 4dbd3...acf

Å hoppe opp og ned i 10 min hver dag, gjerne på trampoline, er veldig bra for kroppen. Du bruker mye energi på det. 

Å jogge er som å gå veldig fort. Alle går hver dag og vi er vant til den bevegelsen. Det er sjelden vi hopper rett opp og ned, og vi bruker uvante muskelgrupper. 

Har du sett profesjonelle hoppetau konkurranser? De er alle ganske fit.

Anonymkode: 7e7c7...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan bere snakk før meg men 30 minutter jogging er mye mindre slitsomt enn 10 min med hoppetau 😂

Anonymkode: 6e52e...022

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lærte nylig at å gå med staver hvor man pusher seg selv fremover altså bruker musklene i armene mens man går øker forbrenningen med 30% så kan tenkes at det er pga man bruker armene mye med hoppetau at det er mer effektivt enn jogging? 

Anonymkode: 02ef7...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lærte nylig at å gå med staver hvor man pusher seg selv fremover altså bruker musklene i armene mens man går øker forbrenningen med 30% så kan tenkes at det er pga man bruker armene mye med hoppetau at det er mer effektivt enn jogging? 

Anonymkode: 02ef7...ba6

Bortsett fra at det ikke er mer effektivt enn jogging 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...