Gå til innhold

Er det akseptabelt å bryte kontakten med et søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette hvis det etter år etter år he vært vanskelig. 

Anonymkode: 8feba...3cc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

ja!

Anonymkode: a359f...d23

• Liker 6
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja!

Anonymkode: a359f...d23

Sier man det eller ignorer man i stillhet? Hva med invitasjoner i selskaper? 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit, så må du nesten selv velge hvordan du vil gjøre det. Enten gir du beskjed om hvordan det ligger an fra din side eller så ignorerer du.

Anonymkode: 425f8...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit, så må du nesten selv velge hvordan du vil gjøre det. Enten gir du beskjed om hvordan det ligger an fra din side eller så ignorerer du.

Anonymkode: 425f8...317

Hva ville du gjort? Hvis jeg sier i fra, hva sier jeg? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev til min søster at nå gadd jeg ikke mer. At jeg hadde prøvd for lenge å si i fra at ting ikke var ok. Men at nå var jeg ferdig. 

Silent treatment hadde ikke funka i vårt tilfelle. Det har jeg prøvd. Og jeg har prøvd å si at jeg snart ikke orker mer. Osv. Men ingenting har funket. Så jeg sa i fra. Skrev også mld til våre foreldre og til vårt felles søsken og bare informerte at jeg nå hadde sagt i fra at jeg ikke ville ha noe forhold til henne lenger, at metningspunktet var nådd. Og at dette ikke var noe som de skulle svare på, eller som de trengte å involvere seg i, at jeg bare ville si i fra. (For å komme min søsters løgner i forkjøpet).

Når jeg ser henne i selskap osv så jeg helt normalt høflig. Utover det snakker vi ikke sammen. Jeg ser for meg at er likt som etter et parforhold er slutt og man må omgås i visse settinger - man er høflig og sivilisert, men utover det har ingen parter interesse i å snakke sammen. 

Jeg snakker med hennes mann, og hennes (voksne) barn som vanlig. Det er jo kun deres mor jeg har brutt med. Og da snakker vi om alt, slik som før, bare uten å snakke om min søster selvfølgelig.

Hva som er rett for deg må du bare finne ut. Jeg har hatt god hjelp av min mann som også har sett meg holde ut med galskapen i over tjue år. 

Nå føler jeg meg rett og slett fri.

Anonymkode: fce99...6a4

• Hjerte 9
Skrevet

Du kan kutte alle relasjoner du selv ikke ønsker å ha. Det er du som må stå for at du kutter kontakten.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si litt mer konkret om situasjonen? Hvor mye har du med dette søskenet å gjøre normalt, hvor bor dere i forhold til hverandre og resten av familien, osv. 

Anonymkode: a0463...18c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man det. Jeg er i samme situasjon selv, bare at det gjelder svogersøsken og ikke biologiske søsken.

Man har ett liv her på jorda, hvorfor kaste det bort på onde mennesker? Mye bedre å bare slutte å ha noe med dem å gjøre, så slipper man alt dramaet. 

Jeg vet ikke om jeg synes det er best å kjøre silent treatment og bare fade det ut, eller om det er best å si det rett ut: "Nå orker jeg ikke mer; takk og farvel. Ha et fint liv". 

I mitt tilfelle så er det én person som knytter oss sammen, når den personen går blir det lettere å virkelig ha null med disse å gjøre. Jeg vet ikke hvordan det er i DIN familie?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan man det. Jeg er i samme situasjon selv, bare at det gjelder svogersøsken og ikke biologiske søsken.

Man har ett liv her på jorda, hvorfor kaste det bort på onde mennesker? Mye bedre å bare slutte å ha noe med dem å gjøre, så slipper man alt dramaet. 

Jeg vet ikke om jeg synes det er best å kjøre silent treatment og bare fade det ut, eller om det er best å si det rett ut: "Nå orker jeg ikke mer; takk og farvel. Ha et fint liv". 

I mitt tilfelle så er det én person som knytter oss sammen, når den personen går blir det lettere å virkelig ha null med disse å gjøre. Jeg vet ikke hvordan det er i DIN familie?

Jo det er 3 som binder oss sammen. Jeg foretrekker siltent treatment så jeg har blokkert begge på telefonen både søsken og sviger. Men det virker ikke som det blir akseptert av øvrige medlemmer i familien. Føler med deg, for meg går det så mye innpå meg at jeg blir dårlig fysisk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo det er 3 som binder oss sammen. Jeg foretrekker siltent treatment så jeg har blokkert begge på telefonen både søsken og sviger. Men det virker ikke som det blir akseptert av øvrige medlemmer i familien. Føler med deg, for meg går det så mye innpå meg at jeg blir dårlig fysisk. 

Det går inn på meg også, jeg vet litt hvordan du har det. Man blir fysisk og psykisk dårlig av slikt drama... Nettopp derfor er det viktig å ta vare på sin egen helse ved å kutte ut mennesker som kun gjør deg vondt (uansett om de ikke kan noe for det engang). Har du et ansvar utover deg selv? Ektefelle/barn? 

Det er bra at du har blokkert dem. Hvordan merker du at øvrige familiemedlemmer ikke aksepterer det? Kanskje på tide at de får høre din side av historien?

AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Det går inn på meg også, jeg vet litt hvordan du har det. Man blir fysisk og psykisk dårlig av slikt drama... Nettopp derfor er det viktig å ta vare på sin egen helse ved å kutte ut mennesker som kun gjør deg vondt (uansett om de ikke kan noe for det engang). Har du et ansvar utover deg selv? Ektefelle/barn? 

Det er bra at du har blokkert dem. Hvordan merker du at øvrige familiemedlemmer ikke aksepterer det? Kanskje på tide at de får høre din side av historien?

Fordi de sier det er jeg som må endre meg, og at det er min feil relasjonen er på den måten. Dette har jeg prøvd på pr etter år men møter ingen velvilje eller noe fornuft. Blir ikke engang hils på i felles samlinger. Jeg er lei av å høre det er min feil- en sak har alltid to sider.men det er alltid hen det er synd på , stakkars  er fornavnet til denne personen. Jeg har ikke gjort vedkommende en ting, kun stilt opp og vært hyggelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi de sier det er jeg som må endre meg, og at det er min feil relasjonen er på den måten. Dette har jeg prøvd på pr etter år men møter ingen velvilje eller noe fornuft. Blir ikke engang hils på i felles samlinger. Jeg er lei av å høre det er min feil- en sak har alltid to sider.men det er alltid hen det er synd på , stakkars  er fornavnet til denne personen. Jeg har ikke gjort vedkommende en ting, kun stilt opp og vært hyggelig. 

Hvis hun er en såkalt løgner, så er det utrolig hva man kan få folk til å tro. Der kan du ikke vinne...

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er så poenget ?

Anonymkode: 446ff...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, ts. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 809d9...288

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (5 minutter siden):

Hvis hun er en såkalt løgner, så er det utrolig hva man kan få folk til å tro. Der kan du ikke vinne...

Jeg har ikke gjort noe som tilsier dette. De fleste vet at det finnes to sider av samme sak. 

Skrevet

Jeg har ikke gjort noe som tilsier dette. De fleste vet at det finnes to sider av samme sak. 

Men løgnere kan manipulere slik at folk tror du har gjort noe du ikke har gjort.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de sier det er jeg som må endre meg, og at det er min feil relasjonen er på den måten. 

Endre deg - fra hva og til hva? 

Anonymkode: a0463...18c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gjort det. 

Angrer ikke et sek.  Ble utsatt for overgrep. En gang som et lite barn. Holdt det inn i meg, ræva foreldre som ikke skjønte hvorfor jeg nektet å være med h*n, skjønte ikke hvorfor vi bodde sammen i over 20 år uten å snakke mer enn 2 ganger i året (tvang) skjønte ikke hvorfor jeg utviklet spiseforstyrrelser i tenårene. Angst, PTSD. 

Som voksen kuttet jeg h*n totalt. Ønsker h*n kun vondt i livet.  

Anonymkode: 6b0c9...521

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Klart du kan. Ditt ansvar er først og fremst overfor deg selv. Man skylder ikke noe til folk som ikke gjør oss godt.
Vurder å signalisere en pause framfor et brudd. "Jeg orker ikke å ha noe med deg å gjøre på en stund, men kanskje vi snakkes i jula." Eller "Nå tråkket du over en grense. Ikke kontakt meg igjen. Jeg tar kontakt når jeg føler for det."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...