AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Ser det skal være karaktertest og mentaltest/beskrivelse hund i nærheten av meg snart. Det var også (for meg) overraskende billig (500/1000 kr). Jeg har ikke behov for å gjøre det, men har aldri vært med på det, sett hele utførelsen (kun sett korte klipp her og der) eller kjent noen hunder som har gjennomgått det. Nå er det faktisk snakk om at rasen jeg har avles mot dårligere mentalitet da (min forrige var et klart eksempel på et slikt eksemplar av rasen, dessverre), så noen ønsker at klubben bør innføre krav om mentaltest. Det eneste jeg kunne brukt det til sånn sett (utover å stille nysgjerrigheten) er vel for å ha det i bagasjen om jeg skal hive meg inn i flere diskusjoner rundt det, eller ta det opp med oppdretter om han får "dårlig" resultat i såfall. Så spørsmålet blir da: Er det vits? Kan det være interessant å se hunden sin i en slik setting, og kan vi få noe interessant/evt nyttig ut av resultatet? Jeg er jo nysgjerrig i utgangspunktet, men jeg vet jo ikke så mye om det eller om det vil være så interessant som jeg kanskje antar... 😛 Hvis jeg skulle gjort det: Hva er forskjellen mellom de? Ville dere isåfall gått for KT eller MH? Er det noe negativt med å gjøre det? Kan det være kjipt for hunden? Anonymkode: 163dc...730
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 PS: Misforstå meg rett: Jeg skjønner at det er nyttig/interessant for de som har et formål med å gjøre det selvfølgelig, eller hvis de har utfordringer de trenger å jobbe med og sliter med å finne en vei, skal bruke hunden til noe der det har relevans etcetcetc. Anonymkode: 163dc...730
Troyamin Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 K-test er minimumskravet til enkelte raser. MH går mer i dybden. Det er kjekt å ha som en del av avlsarbeidet. Jo flere i oppdrettet som tar MH, jo lettere er det å kartlegge kullene, for så å finne linjer som er verdt å videreføre. For egen del er det faktisk ganske morro å se hvordan hundene reagerer i de forskjellige momentene. Man kan ha sett for seg at sånn og sånn vil skje, men så får man seg noen overraskelser underveis likevel. Testlederen avbryter dersom han eller hun ser at det begynner å bli for mye for hunden. Så jeg ville ikke vært redd for å ta en slik test, selv med en usikker hund. 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Troyamin skrev (28 minutter siden): K-test er minimumskravet til enkelte raser. MH går mer i dybden. Det er kjekt å ha som en del av avlsarbeidet. Jo flere i oppdrettet som tar MH, jo lettere er det å kartlegge kullene, for så å finne linjer som er verdt å videreføre. For egen del er det faktisk ganske morro å se hvordan hundene reagerer i de forskjellige momentene. Man kan ha sett for seg at sånn og sånn vil skje, men så får man seg noen overraskelser underveis likevel. Testlederen avbryter dersom han eller hun ser at det begynner å bli for mye for hunden. Så jeg ville ikke vært redd for å ta en slik test, selv med en usikker hund. Dette er en av grunnene til at jeg har lyst å prøve! Og hunden min er så EEEEKSTREMT mammadalt, i en annen liga enn mine tidligere hunder (som også har vært det). Noen ganger har han vært skikkelig annerledes når jeg ikke har vært der, så tenker det kan være spennende å se hvordan han reagerer... Så bra de gjør det! Kjekt å høre! Min er ikke særlig usikker som jeg vet - eneste er veldig drøye situasjoner kan han bli det etterhvert, men altså der det er helt naturlig da. Ellers hermer han mye etter meg, men noen ganger ser man tydelig at han bare spiller. Altså, ikke med usikkerhet, men ALT - faker at han liker mat selvom han helt tydelig ikke liker det osv. Han er så ...unik!! Haha! Anonymkode: 163dc...730 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Jeg har tatt MH på min trygge golden retriever, var veldig gøy! Hun var tøffere enn vi hadde trodd på forhånd. Hun skal ikke brukes i avl eller noe, men gøy å ha gjort det! Anonymkode: c66fe...d38 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Hvor mye i en slik test blir påvirket av den/de som utfører dette? Hvor seriøse er desse som tilbyr metaltesting av hund? Anonymkode: aaee9...370
Troyamin Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvor mye i en slik test blir påvirket av den/de som utfører dette? Hvor seriøse er desse som tilbyr metaltesting av hund? Anonymkode: aaee9...370 Det er utarbeidet regler for mentaltesting av hund. På den måten blir all MH utført likt. Dermed skal det ikke ha noe å si med hvem som utfører testen. Du kan sjekke terminlisten til nkk for å finne MH i nærheten av deg. Ta gjerne kontakt med en nkk tilknyttet klubb i nærheten av deg, for mer informasjon om hvordan MH foregår. NB! Mentaltest skal IKKE trenes på på forhånd.
Myrmica Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det noe negativt med å gjøre det? Kan det være kjipt for hunden? Anonymkode: 163dc...730 Hadde vært gøy å prøve en gang for å se hva det går i, men vil ikke gjøre det med nåværende hund da hun er veldig skuddredd. Så en slik test vil bare være en negativ opplevelse for henne (hvis det er MH-test det er snakk om da)
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Myrmica skrev (8 timer siden): Hadde vært gøy å prøve en gang for å se hva det går i, men vil ikke gjøre det med nåværende hund da hun er veldig skuddredd. Så en slik test vil bare være en negativ opplevelse for henne (hvis det er MH-test det er snakk om da) Jeg tror du kan slippe skudd om du vet hunden er skuddredd😊 Anonymkode: c66fe...d38 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Nutz skrev (15 timer siden): Det var billig, hvor i landet er dette? Bergen. Om du bor i Bergen/omegn kan jeg sende deg infoen på PM. Bare si om du ønsker det tilsendt eller ikke. Anonymkode: 163dc...730
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 Jeg har en rasehund som på 80 tallet hadde utviklet ett uheldig lynne med aggressiv adferd. Heldigvis kom det inn seriøse folk i avlsrådet samt at raseklubben var liten (få eksemplarer av rasen) og gjennom bevisst avl har vi nå fått en trygg rase igjen. Jeg er absolutt for at avlshunder bør testes før avl settes i gang. Det er ikke alle elementer i testene som er like viktige for å få en god hund feks kan en familiehund godt være skuddredd uten at det gjør noe men blir den aggressiv av skudd så blir saken straks noe annet. Anonymkode: 3ca0b...063 2
_popcorn_ Skrevet 27. april 2023 #13 Skrevet 27. april 2023 Ryddet for spekulasjoner og svar til det. _popcorn_, adm
Leo Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 Interessant! Jeg har planer om å gjøre dette med nåværende valp når hun blir gammel nok, selv om dette er uvanlig å gjøre med denne rasen, fordi hun tilsynelatende er svært stødig mentalt. Jeg lurer ganske enkelt på om hun virkelig er så kald og rolig som hun later til å være og er dessuten så sosial at jeg vurderer å få henne godkjent som besøkshund. Mulig hun skal få et valpekull også etter hvert (I regi av oppdretter i så fall) hvis utstillingsresultater og helseundersøkelser tilsier det og da er jo en slik test slettes ikke dumt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 Leo skrev (6 timer siden): Interessant! Jeg har planer om å gjøre dette med nåværende valp når hun blir gammel nok, selv om dette er uvanlig å gjøre med denne rasen, fordi hun tilsynelatende er svært stødig mentalt. Jeg lurer ganske enkelt på om hun virkelig er så kald og rolig som hun later til å være og er dessuten så sosial at jeg vurderer å få henne godkjent som besøkshund. Mulig hun skal få et valpekull også etter hvert (I regi av oppdretter i så fall) hvis utstillingsresultater og helseundersøkelser tilsier det og da er jo en slik test slettes ikke dumt. Hvor gamle må de være? Anonymkode: 163dc...730
Troyamin Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor gamle må de være? Anonymkode: 163dc...730 Minimum 12 måneder på MH. Regler for mentalbeskrivelse. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 I Sverige finnes det mentalest som er mer rettet mot vanlige familiehunder. Har tatt denne på min og den var en veldig interessant opplevelse. https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/ Anonymkode: 509d3...5f1 3 1
Troyamin Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I Sverige finnes det mentalest som er mer rettet mot vanlige familiehunder. Har tatt denne på min og den var en veldig interessant opplevelse. https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/ Anonymkode: 509d3...5f1 MH er rettet mot alle hunder. Familie eller brukshund, spiller ingen rolle. Men bph er lettere å komme gjennom, da den er "enklere". Litt sånn som når schæferhund klubben kun har krav til K-test fordi så mange schæfere ikke har mot nok til å komme gjennom MH med ønskelig resultat.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 Troyamin skrev (1 time siden): MH er rettet mot alle hunder. Familie eller brukshund, spiller ingen rolle. Men bph er lettere å komme gjennom, da den er "enklere". Litt sånn som når schæferhund klubben kun har krav til K-test fordi så mange schæfere ikke har mot nok til å komme gjennom MH med ønskelig resultat. På hvilken måte mener du at den er lettere å komme igjennom? Har du personlig erfaring med BPH? Eller hva er sammenligningsgrunnlaget ditt? Anonymkode: 509d3...5f1
Troyamin Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): På hvilken måte mener du at den er lettere å komme igjennom? Har du personlig erfaring med BPH? Eller hva er sammenligningsgrunnlaget ditt? Anonymkode: 509d3...5f1 Ja, jeg har vært observatør under en bph. Bph blir på en måte mellom k-test og MH. Og så har du funksjonsanalysen nesten øverst på toppen. Den går enda mer i dybden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå