AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hvordan vil en Mons som har vokst opp med denne hunn-katten reagere på hennes kattunger når de kommer ? Min eldste søster tok inn nylig disse to ,men har ikke erfaring rundt dette. De som hadde dem de første 6 leveår har ikke vært snille med dem og pusene hennes var svært undervektige (spesielt hunnkatten da hun var gravid tross alt åsså) da de kom til henne. Må de holde kattungene unna monsen første 3-4 ukene ? Eller skal han få komme å gå som han vil ? Søsteren min er veldig usikker fordi de har så nært forhold ,men er jo likevel ikke sikkert det gjelder når en kattemor skal beskytte sine små 😼😸 takker for råd rundt både tilnærming / første møte , og eventuelt hva de bør passe litt ekstra på? Monsen er veldig snill med pusi som jeg skjønner. De sloss aldri men konkuranse /rivalisering er der. Kan jo legge til at søsteren min allerede har behandlet monsen som en forvokst baby om dere skjønner😹så nå er hun redd han blir sjalu på kattungene, men han deler MYE MER av maten sin med henne nå som hun har bebiser i magen,enn tidligere hvor han ikke delte noen ting ifølge tidligere eier ,og det må vel være et positivt tegn? De skal forresten kastrere henne så fort det lar seg gjøre etter fødsel. Kattunger var ikke ønsket + at i kommunen vi bor i virker som er overfylt av katter😔 takk på forhånd. Anonymkode: ab267...f29 1
Maskinfører Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Jeg tror dette vil gå bra i 2005 kom en guttepus til mamma og pappa noen måneder etter kom en jentepus og etter noen måneder kom 5 puseunger og guttepus ble som en reserve pappa for dem dessverre ble pusegutt kjørt i hjel ett år etter da han løp ut i veien etter en sommerfugl og det kom en bil det er nå 16 år siden men jeg husker pusegutt som i går når han prøvde og bære puseungen i munnen sånn som pusemor men han klarte det ikke ❤️ 5
Mt3 Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Er denne Mons kastrert? Eller blir dette kattunger etter bror og søster? I såfall så bør de jo bare avlives ved fødsel. Ingen vet hvordan kattemor vil reagere eller hvordan Mons vil reagere, men som regel så skyr voksne hankatter unna kattunger. Men om Mons ikke er kastrert/sterilisert så må de jo uansett holdes adskilt fra hun føder og frem til hun er kastrert da katten vil få løpetid igjen og kunne bli 'gravid' igjen bare uken etter fødsel. 2 1
Rotemor Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 (endret) Mt3 skrev (17 minutter siden): Er denne Mons kastrert? Eller blir dette kattunger etter bror og søster? I såfall så bør de jo bare avlives ved fødsel. Ingen vet hvordan kattemor vil reagere eller hvordan Mons vil reagere, men som regel så skyr voksne hankatter unna kattunger. Men om Mons ikke er kastrert/sterilisert så må de jo uansett holdes adskilt fra hun føder og frem til hun er kastrert da katten vil få løpetid igjen og kunne bli 'gravid' igjen bare uken etter fødsel. Tull. De må ikke avlives. Det går veldig bra med katter. Snakk om hysteri! Hva baserer du det på…. (Retorisk) Endret 25. april 2023 av Rotemor 2
Mt3 Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Rotemor skrev (7 minutter siden): Tull. De må ikke avlives. Det går veldig bra med katter. Snakk om hysteri! Hva baserer du det på…. (Retorisk) Innavl er ikke bra, og en vet heller ikke hvor nært beslektet disse søsken kattene er eller hvor mange kull denne stakkars katten har fostret frem. Jeg skriver heller ikke at de MÅ avlives, men at de bør det. TS skriver vel noe om at kattungene ikke var ønsket, og at kommunen de bor i allerede har ett overskudd av katter. 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Mt3 skrev (8 timer siden): Innavl er ikke bra, og en vet heller ikke hvor nært beslektet disse søsken kattene er eller hvor mange kull denne stakkars katten har fostret frem. Jeg skriver heller ikke at de MÅ avlives, men at de bør det. TS skriver vel noe om at kattungene ikke var ønsket, og at kommunen de bor i allerede har ett overskudd av katter. Eventuelt kan hunnkatten kastreres nå. Det aborterer kattungene. Anonymkode: 98195...f07 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Slapp av med innavl! Monsen er kastrert og er ikke faren ! Ellers takker jeg såå mye for råd å tips ts Anonymkode: ab267...f29
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 Mons? Betyr det katt på dialekt? Anonymkode: 62fb4...2be 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Mt3 skrev (10 timer siden): Er denne Mons kastrert? Eller blir dette kattunger etter bror og søster? I såfall så bør de jo bare avlives ved fødsel. Det var da voldsomt til krisemaksimering. Det er jo ikke tilfelle her, men om det hadde vært bror og søster som parret seg, hadde det med all sannsynlighet vært helt uproblematisk. Innavl er ikke bra, men det betyr ikke at det er noe galt med ungene ved ett tilfelle eller ved første generasjons nær innavl. Det er innavl satt i system eller over lang tid som er skadelig. Om disse kattungene var resultat av innavl ville det etter all sannsynlighet ikke spilt noen rolle for deres helse eller velvære, så lenge de ikke ble avlet videre på. Anonymkode: 481ae...afa 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mons? Betyr det katt på dialekt? Anonymkode: 62fb4...2be Det er et helt vanlig ord for hannkatt 😊 Anonymkode: 481ae...afa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slapp av med innavl! Monsen er kastrert og er ikke faren ! Ellers takker jeg såå mye for råd å tips ts Anonymkode: ab267...f29 Og hvorfor er ikke hunnen kastrert? Anonymkode: 98195...f07 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Maskinfører skrev (På 25.4.2023 den 3.29): Jeg tror dette vil gå bra i 2005 kom en guttepus til mamma og pappa noen måneder etter kom en jentepus og etter noen måneder kom 5 puseunger og guttepus ble som en reserve pappa for dem dessverre ble pusegutt kjørt i hjel ett år etter da han løp ut i veien etter en sommerfugl og det kom en bil det er nå 16 år siden men jeg husker pusegutt som i går når han prøvde og bære puseungen i munnen sånn som pusemor men han klarte det ikke ❤️ Så rørende historie 😻😻❤️ Takk for at du delte ! Ts Anonymkode: ab267...f29 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og hvorfor er ikke hunnen kastrert? Anonymkode: 98195...f07 Spør de idiotene som hadde katten før søstra mi (heldigvis) tok de. Anonymkode: ab267...f29 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er et helt vanlig ord for hannkatt 😊 Anonymkode: 481ae...afa Absolutt aldri hørt. Er nok bare et «typisk» kattenavn. Er ikke et ord for katt, nei. Anonymkode: 4f4d9...99c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt aldri hørt. Er nok bare et «typisk» kattenavn. Er ikke et ord for katt, nei. Anonymkode: 4f4d9...99c Helt normalt å bruke for hannkatter her i alle fall. Både som samlebetegnelse og som navn. Anonymkode: 7aeeb...8e2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Jeg ser at det nesten ikke eksisterer et eneste forum hvor folk faktisk får svar på det de spør om angående katter ? Er man enda på dette katte hysteriet. Greit det(!), men når spurte ikke jeg om noe annet enn monsen sammen med den katta som skal bli mamma…ikke om innavl, kattekolonier , sykdommer m.m. syntes det er trist når jeg leser over mange forum fra tidligere åsså der alle som stakkars spør om råd angående katten sin blir DYNGA NED med alt mulig rart. Blir jo en motsatt og uheldig effekt av det at folk til slutt tar saken i egne hender? å heller GJETTER enn å spørre noen ? Bare fordi man får nermest dyreaktivister etter seg.!! Er tross alt mange dyre elskere som absolutt ikke er ‘’født bak en låvedør’’ selv om de har en gravid katt. Anonymkode: ab267...f29 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Absolutt aldri hørt. Er nok bare et «typisk» kattenavn. Er ikke et ord for katt, nei. Anonymkode: 4f4d9...99c Mons er et annet navn for hannkatt. Enkelt og greit . Handler ikke om dialekt . Anonymkode: ab267...f29 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ser at det nesten ikke eksisterer et eneste forum hvor folk faktisk får svar på det de spør om angående katter ? Er man enda på dette katte hysteriet. Greit det(!), men når spurte ikke jeg om noe annet enn monsen sammen med den katta som skal bli mamma…ikke om innavl, kattekolonier , sykdommer m.m. syntes det er trist når jeg leser over mange forum fra tidligere åsså der alle som stakkars spør om råd angående katten sin blir DYNGA NED med alt mulig rart. Blir jo en motsatt og uheldig effekt av det at folk til slutt tar saken i egne hender? å heller GJETTER enn å spørre noen ? Bare fordi man får nermest dyreaktivister etter seg.!! Er tross alt mange dyre elskere som absolutt ikke er ‘’født bak en låvedør’’ selv om de har en gravid katt. Anonymkode: ab267...f29 Altså, slik er det på et åpent diskusjonsforum. Man kan ikke regne med å få ekspertsvar på det man spør om, det blir bare synsing og meninger. Vil man ha konkrete svar så må man ta kontakt med en ekspert eller veterinær. Og ja, det utarter seg til andre diskusjoner, det er også helt naturlig. Når man legger ut en tråd så må man bare regne med at den kan starte å leve sitt eget liv. Kanskje får man ikke svar på det man spurte om, men tråden kan være nyttig og lærerik likevel, da det diskuteres nærliggende temaer. Anonymkode: 481ae...afa 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Det er et helt vanlig ord for hannkatt 😊 Anonymkode: 481ae...afa Aldri hørt før - så vil ikke si vanlig nei Anonymkode: a8c1f...861 1
Million Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Aldri hørt før - så vil ikke si vanlig nei Anonymkode: a8c1f...861 Mons er som å si Fido om en hund. Mons er rett og slett det vanligste kattenavnet på hannkatter, så for mange blir det synonym. Istedenfor å si "hannkatt", sier de mons. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå