AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #161 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke en kollega jeg svarte. Det var en person som bor sammen med en lærer. Uansett vet du heller ikke om jeg er lærer. Poenget mitt er at man kan ikke vite noe om andres yrker før man selv har jobbet som det, og erfart det. Anonymkode: 36505...517 Det er meg som bor sammen med en lærer som du svarte i utgangspunktet. Og min lærersambo er ikke enig med sine kollegaer om at lønna er dårlig, at det er noe poeng å streike og sutre så mye som lærerne gjør, og det er nok derfor min partner ikke er organisert i noe forbund. Det man burde tak i først og fremst i læreryrket er den mangel på kompetanse blant mange lærere om barn og unge med diagnoser og hvordan møte dem i skolehverdagen. Alle kan ikke puttes inn i A4 boksen. Så burde lærere fått flere miljøarbeidere som kollegaer slik at lærere i hovedsak kan gjøre undervisningsjobben. Det er masse å ta tak i i læreryrket. Lønn er det minst pressende av alt. Anonymkode: 9d5c5...619 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #162 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): De har veldig bra lønn.Er så lei av den klagingen fra lærerne. Anonymkode: aa91d...1fa Jeg har 34.500 kr utbetalt i måneden. Jeg betaler 3800 kr måneden i studielån. Jeg har mer enn 10 års utdannelse på høyskole/universitet. Hvordan kan dette være godt betalt? Anonymkode: 333a5...f06 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #163 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er meg som bor sammen med en lærer som du svarte i utgangspunktet. Og min lærersambo er ikke enig med sine kollegaer om at lønna er dårlig, at det er noe poeng å streike og sutre så mye som lærerne gjør, og det er nok derfor min partner ikke er organisert i noe forbund. Det man burde tak i først og fremst i læreryrket er den mangel på kompetanse blant mange lærere om barn og unge med diagnoser og hvordan møte dem i skolehverdagen. Alle kan ikke puttes inn i A4 boksen. Så burde lærere fått flere miljøarbeidere som kollegaer slik at lærere i hovedsak kan gjøre undervisningsjobben. Det er masse å ta tak i i læreryrket. Lønn er det minst pressende av alt. Anonymkode: 9d5c5...619 Er din lærersambo adjunkt, Adjunkt med tillegg, lektor eller lektor med tillegg? Det har ganske mye å si ifht lønn. De fleste lektorer (med tillegg) klager ikke over lønna, den er ikke så gal. Anonymkode: 533ed...ef5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #164 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lærere får ikke overtidsbetaling. Og lærere tjener ikke 800.000 i året. Din mann må ha lang ansiennitet i tillegg, for over 650.000 er ikke normen. Anonymkode: bb643...a66 Min avdelingsleder tjener 800.000 kr i året. Vi lærere ligger et stykke unna det, som rett og rimelig er. Jeg lurer virkelig hvor enkelte får tallene sine i fra. Anonymkode: 333a5...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #165 Del Skrevet 25. april 2023 Gjennomsnittslønna i Norge i 2022 var ca. 638 000. Jeg er lærer, adjunkt med opprykk, og årslønna mi er rundt 580 k. Jeg syns lærere (og mange andre) burde tjene mer når man ser lønnsnivået i Norge samt sammenligner med andre yrker med tilsvarende utdanning. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge Anonymkode: 43b0a...ca6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #166 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er meg som bor sammen med en lærer som du svarte i utgangspunktet. Og min lærersambo er ikke enig med sine kollegaer om at lønna er dårlig, at det er noe poeng å streike og sutre så mye som lærerne gjør, og det er nok derfor min partner ikke er organisert i noe forbund. Det man burde tak i først og fremst i læreryrket er den mangel på kompetanse blant mange lærere om barn og unge med diagnoser og hvordan møte dem i skolehverdagen. Alle kan ikke puttes inn i A4 boksen. Så burde lærere fått flere miljøarbeidere som kollegaer slik at lærere i hovedsak kan gjøre undervisningsjobben. Det er masse å ta tak i i læreryrket. Lønn er det minst pressende av alt. Anonymkode: 9d5c5...619 Skulle så ønske flere tenkte som deg 🙏 Det er et rent helvette å være mor til et barn som ikke passer inn i boksen med lærere som ikke forstår dette. Anonymkode: 811eb...9bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #167 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skulle så ønske flere tenkte som deg 🙏 Det er et rent helvette å være mor til et barn som ikke passer inn i boksen med lærere som ikke forstår dette. Anonymkode: 811eb...9bd Det verste er at så godt som alle lærere forstår dette, men har ikke sjans i havet til å gjøre noe med det! Lønna hadde også vært grei og til å leve med hvis man hadde kunnet gå hjem med god samvittighet og føle seg ovenpå ift arbeidsoppgaver en og annen gang. Jeg registrerer at det er 22% færre søkere til lærerutdanningen i år enn i fjor. Folk rømmer og rekrutteringen svikter. Hva tror dere er årsaken? Sutrende lærere med for mye fri? Anonymkode: f3a7d...cc0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. april 2023 #168 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 34.500 kr utbetalt i måneden. Jeg betaler 3800 kr måneden i studielån. Jeg har mer enn 10 års utdannelse på høyskole/universitet. Hvordan kan dette være godt betalt? Anonymkode: 333a5...f06 Noen av oss klarer det på normert tid så vi trenger ikke betale så mye i lån det er vel din egen skyld 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. april 2023 #169 Del Skrevet 25. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det verste er at så godt som alle lærere forstår dette, men har ikke sjans i havet til å gjøre noe med det! Lønna hadde også vært grei og til å leve med hvis man hadde kunnet gå hjem med god samvittighet og føle seg ovenpå ift arbeidsoppgaver en og annen gang. Jeg registrerer at det er 22% færre søkere til lærerutdanningen i år enn i fjor. Folk rømmer og rekrutteringen svikter. Hva tror dere er årsaken? Sutrende lærere med for mye fri? Anonymkode: f3a7d...cc0 Jeg tror det var relativt ekstreme søknadstall under koronatiden så det er vel normalt at det dabber av etterpå, dessuten er vel kullene som søker stadig mindre så burde egentlig forvente en svak forverring i søkertall fra år til år. Endret 25. april 2023 av NakenPanda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #170 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det verste er at så godt som alle lærere forstår dette, men har ikke sjans i havet til å gjøre noe med det! Lønna hadde også vært grei og til å leve med hvis man hadde kunnet gå hjem med god samvittighet og føle seg ovenpå ift arbeidsoppgaver en og annen gang. Jeg registrerer at det er 22% færre søkere til lærerutdanningen i år enn i fjor. Folk rømmer og rekrutteringen svikter. Hva tror dere er årsaken? Sutrende lærere med for mye fri? Anonymkode: f3a7d...cc0 Ja jeg tror at sutrende lærere med for mye fri har mye av skylda her. Hvis man ønsker å rekruttere noen til sitt eget yrke så snakker man fram jobben, ikke ned. Og nei, så godt som alle lærere forstår ikke dette. Ofte så må lærere på vgs reparere det som har vært gjort galt av deres kollegaer på barneskole- og ungdomsskolenivå. Anonymkode: 9d5c5...619 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #171 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Skulle så ønske flere tenkte som deg 🙏 Det er et rent helvette å være mor til et barn som ikke passer inn i boksen med lærere som ikke forstår dette. Anonymkode: 811eb...9bd Når man både har jobbet med barn med spesielle behov og selv har barn med spesielle behov så ser man fort hvor galt det kan gå når lærere mangler kompetanse. Aldri gi deg. Klem ❤️ Anonymkode: 9d5c5...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #172 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alene i et klasserom med tretti elever, hvor fire har ADHD, tre har angst, en er deprimert, en har generelle lærevansker, en er lettrigget og rasende hele tiden pluss et par stykker som bare ikke har lyst til å være på skolen? Da legger du det på læreren, altså den ene som faktisk er der og prøver å gjøre en forskjell, istedenfor å snakke om den elendige ledelsen (som forøvrig tjener minst 200.000 mer enn læreren), fravær av assistenter, miljøarbeidere, helsesykepleier og for den saks skyld foreldre? Godt argumentert! Anonymkode: bb58e...a70 Jeg skjønner at du er lærer når du påstår at ca 33 % av norske elever har så store atferdsproblemer at de ikke evner å fungere i et normalt i klasserom. Det er selvfølgelig ikke virkeligheten selv om det er typiske lærere å fremstille seg selv som lavtlønnede helgener. Majoriteten av lærere i dag er fullstendig ubrukelige når det kommer til oppdragelse og autoritet. De hadde ikke engang klart å undervise skoleklasser med 10 elever. Lærerstanden godtok til og med "woke-ismen" og at det nå er nedfelt at det er elevenes subjektive oppfatning av krenkelse som skal diktere hva en lærer kan/ikke kan si med tanke på disiplinering/oppdragelse i skolen. Altså, wow! Når lærerstanden heller ikke da satte ned foten så er det en fallitterklæring av en annen verden. Selvfølgelig finnes det ikke nok dumme unge folk i Norge - med overnevnte som bakteppe- som likevel ønsker å utdanne seg til lærer. Det er også spesielt at dere er så null opptatt av problemene i skolen - kun egen lønn. Akkurat som lønnen din løser det helvete mange skolebarn i dag utsettes for. Anonymkode: 22765...8b5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #173 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det verste er at så godt som alle lærere forstår dette, men har ikke sjans i havet til å gjøre noe med det! Lønna hadde også vært grei og til å leve med hvis man hadde kunnet gå hjem med god samvittighet og føle seg ovenpå ift arbeidsoppgaver en og annen gang. Jeg registrerer at det er 22% færre søkere til lærerutdanningen i år enn i fjor. Folk rømmer og rekrutteringen svikter. Hva tror dere er årsaken? Sutrende lærere med for mye fri? Anonymkode: f3a7d...cc0 Jeg forstår at det er vanskelig å møte alle og at dette ikke bare er lærerens feil. Hadde det vært et system som også passet for barn utenfor boksen, i stede for å motarbeide det hadde hverdagen til lærere, elever og foreldre vært bedre. Men desverre forstår ikke alle lærere elever som ikke passer inn i boksen. Jeg merker veldig stor forskjell på både lærerene og barnet mitt når de ikke forstår. Anonymkode: 811eb...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #174 Del Skrevet 25. april 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg tror at sutrende lærere med for mye fri har mye av skylda her. Hvis man ønsker å rekruttere noen til sitt eget yrke så snakker man fram jobben, ikke ned. Og nei, så godt som alle lærere forstår ikke dette. Ofte så må lærere på vgs reparere det som har vært gjort galt av deres kollegaer på barneskole- og ungdomsskolenivå. Anonymkode: 9d5c5...619 Jeg "sutrer" ikke, men jeg hadde ikke planlagt at utdanningen min skulle føre meg ut i en jobb der jeg får stadig dårligere betalt. Det var det ingen som fortalte meg før jeg ble lærer. Derfor synes jeg det er fair å kreve at vi får tilsvarende lønnsvekst som andre yrker. Og det er hvertfall ikke min jobb å rekruttere nye lærere. Er alle ingeniører ansvarlige for å rekruttere nye ingeniører gjennom å lyve om utviklingen i yrket? Neppe. Anonymkode: de8a9...3b3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #175 Del Skrevet 25. april 2023 Bålkaffe skrev (18 timer siden): 39.000 virker litt lite mtp hvor ofte de blir sittende utover kveldene for å gjøre arbeid. Om de fikk betalt for alle timene de faktisk gjorde jobb, så kanskje folk hadde innsett hvor mye gratis arbeid de faktisk driver på med. Jeg jobber ikke som lærer, men jobber i det private. Denne tanken har jeg tenkt maaaange ganger. Ja, tjener over snittet, men jeg har søren meg ikke noe liv utenom… Anonymkode: 1b3df...2ef 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #176 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja jeg tror at sutrende lærere med for mye fri har mye av skylda her. Hvis man ønsker å rekruttere noen til sitt eget yrke så snakker man fram jobben, ikke ned. Og nei, så godt som alle lærere forstår ikke dette. Ofte så må lærere på vgs reparere det som har vært gjort galt av deres kollegaer på barneskole- og ungdomsskolenivå. Anonymkode: 9d5c5...619 Jeg ser at de i så fall får god hjelp av foreldrene til å snakke ned yrket. Når man leser alle tråder her inne som er startet av fortvilte foreldre som ikke takler trassen til sitt eget ENE barn, så undrer det meg at de fortsatt forventer mirakler av en lærer som er alene med en hel klasse. Anonymkode: f3a7d...cc0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #177 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke om noen steder der læreren står alene i en klasse med 30 elever uten at de har hjelp av en assistent. Dette må være helt unntaksvis ved sykdom. Er det diagnoser får elevene ekstra ressurser. Anonymkode: e0ba0...7e8 Det er normen på vgs🙂Ingen assistenter eller ekstra ressurser til elever med diagnose, opptil 32 elever per lærer alene. Anonymkode: 38bb2...003 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #178 Del Skrevet 25. april 2023 Våren er endelig her ser jeg, Sutring om lærere som sutrer hører med på denne tiden av året (desverre). Tror mange hadde hatt godt av å stille som vikar et par uker før de uttaler seg om hvordan lærere har det. Noe av det rareste jeg ser på internett er folk som ikke vil lærere godt, altså lærerne som tilbringer så mye tid med barna deres. Er det noen jeg virkelig vil at skal være fonøyde og ha det bra på jobb, så må det jo være de som oppdrar barna våres. Anonymkode: c311a...b86 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #179 Del Skrevet 25. april 2023 NakenPanda skrev (53 minutter siden): Noen av oss klarer det på normert tid så vi trenger ikke betale så mye i lån det er vel din egen skyld Ja, det er min skyld at jeg er godt kvalifisert, og det kommer fremtidens barn til gode. Jeg har også tatt min utdannelse på normert tid, så jeg er vel ganske enkelt, bedre utdannet, enn deg! Anonymkode: 333a5...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agaton Skrevet 25. april 2023 #180 Del Skrevet 25. april 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: De har veldig bra lønn.Er så lei av den klagingen fra lærerne. Anonymkode: aa91d...1fa Jeg synes 39k er lite, jeg. Men dette med økonomi er jo relativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå