Gå til innhold

Lærer får utbetalt 39 000 kr etter skatt. Hvorfor klager de på dårlig lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet mye, ja? Regner med du står i klasserommet sammen med din bedre halvdel? Så vet du og hvordan kollegaene hans/hennes har det i klasserommet vil jeg tro? Du vet nok også hvor mye hver enkelt lærer jobber på kveldstid og i helgene? 

Med mindre du selv er lærer så vet du faktisk ikke. 

Anonymkode: 36505...517

Hvorfor slår lærere så sinnsykt hardt ned på alle kollegaene som ikke er enige med dem? Man blir høvlet over om man gud forby mener lønna eller arbeidsmengden er helt ok.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har 5 år
Mastergrad.

Jobber overtid 2 timer hver eneste dag

Har fortsatt ikke 39 000 utbetalt! 

Anonymkode: 61625...669

Jobber du 10 timer hver dag?

Anonymkode: 4859d...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lærere har mer enn noen dager planleggingsdager… Her jeg jobber starter vi to uker før skolestart i august, så vi har ikke 8 uker sommerferie, nei. På min skole har vi også bunden tid frem til kl. 16:00, da er det oftest møter med teamet og retting/forberedelser. Dette tar uansett ofte lengre tid. Lærere skal jobbe 41-42 timer pr uke, det er derfor vi har avspaseringen når barna har fri. Mange kvelder/søndager går med til alt for- og etterarbeid. På min skole har vi også foreldresamtaler på kveldstid. Jobber på barneskole. 

Anonymkode: da231...edb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud å mange elendige lærere som ødelegger læringen til barn og unge. Det skulle vært mye bedre betalt til dyktige lærere som faktisk gjør jobben sin og mer konkurranse i læreryrket som i de fleste andre yrker. 

Anonymkode: 811eb...9bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann er lærer, og har utbetalt omtrent 39000 kr i måneden.

Han har lang ansiennitet, da (over 16 år), og er lektor med tilleggsutdanning.

Han er en av de få (?) lærerne som faktisk er fornøyd med lønna, og fornøyd med ferie/avspaseringsdagene han har.

Kanskje han er fornøyd pga at han sammenligner seg med meg, som har like lang utdanning og like lang ansiennitet, tjener 100 000 kr mindre enn ham i året, og får max tre ukers sommerferie. Men jeg er universitetsansatt, og ved universitetene kan vi ikke måle oss med lærerlønningene.

Mannen min fikk et tilbud om å undervise lærerstudenter på lektorutdanninga ved universitetet. Det kunne han i utgangspunktet tenke seg. Men han mistet da over 100 000 kr i lønn per år, og da var det ikke så fristende likevel...

Anonymkode: 79876...7c6

Signerer dette. Mange av mine kolleger (jobber på et universitet) ville gått OPP i lønn hvis de hadde begynt å jobbe i skolen. 
Jeg møter også stadig folk som er overrasket over at jeg ikke har ni uker sommerferie. 

Anonymkode: 6b918...4bb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er uavhengig av om folk mener lærere tjener mye, klager mye, har for lang ferie mm. en stor krise for Norge at søkertallene til lærerutdanning og barnehageutdannelse synker som en sten. Dette må KS og politikere ta ansvar for, ikke bare gi ansvarsfulle lærere som forteller om trykket i jobben skylda for at de snakker ned sin egen jobb. Hjelper ikke å stå med lua i hånda og smile. Mye er bra ved å jobbe i barnehage og skole (jeg har gjort begge deler), men mye er også utfordrende og vanskelig. Dette må vi få adresssere uten å bli kalt sytere og svikere! 

Anonymkode: 7d041...fc8

Det er jeg helt enig i! Men det hjelper ikke at Utdanningsforbundet snakker ned yrket ved enhver anledning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jobber du 10 timer hver dag?

Anonymkode: 4859d...b78

Det er ganske vanlig hos de lærerene jeg kjenner, men er selvsagt unnasluntrere der som i alle andre yrker. Læreren ungen min har nå jobber ikke et minutt mer enn han må. Svarer ikke på meldinger eller e-mailer, annet enn korte ja/nei innenfor kjernetiden på direkte spørsmål (jeg er vant med fra andre lærere å f.eks. få «takk for beskjed, god bedring» om man melder i fra at ungen er syk etc)

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gud å mange elendige lærere som ødelegger læringen til barn og unge. Det skulle vært mye bedre betalt til dyktige lærere som faktisk gjør jobben sin og mer konkurranse i læreryrket som i de fleste andre yrker. 

Det er jo ikke det i de fleste yrker? Udugelige sykepleiere får nøyaktig samme lønn som dyktige sykepleiere. Udugelige politifolk får samme lønn som de gode. Elendige butikkmedarbeidere har samme lønn som de superdyktige

Anonymkode: 9591a...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja du er klar over at det finnes lærere på ungdomsskolen og vgs også? Eller trodde du at skolegangen er slutt når man er ferdig med 7. klasse? Tenk, det finnes faktiske lærere på universiteter og høgskoler også. Helt utrolig, ikke sant?

Anonymkode: 9d5c5...619

Lærere på universiteter og høyskoler tjener betydelig dårligere enn lærere som jobber i skolen. Jeg er tillitsvalgt på et universitet, så jeg ser hva kollegene mine tjener. Inkludert de som jobber på lærerutdanningen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Det er en grunn for at man finner de beste lærerne på privatskolene. Har sett mye rart av dårlige lærere både i egen skolegang og barnas.

Men igjen så har det også vært endel fantastiske lærere som har bidratt veldig positivt.

En lærer kan ødelegge et barn / en ungdom. Men de kan også bidra til å gjøre livet bedre for hver enkelt elev. Kanskje fokuset ikke burde ha vært på lønna,  siden den allerede er ganske høy, men på hvordan få flinke kollegaer, godt samarbeidsmiljø og god læring for barn / ungdom. Dette hører man sjeldent noe om.

Anonymkode: 9d5c5...619

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er vel ingen som klager mer enn både lærere og sykepleiere, men de tjener godt. Begge etatene skal sikkert ut i streik å sutre litt igjen. 

Anonymkode: efef0...a44

Fellesnevneren er majoriteten av kvinner i begge yrkene. 

Sannheten er at de ikke gjør seg fortjent til mer, de får heller være mindre sykemeldt så kan de bruke den potten på mer lønn. 

Anonymkode: 49d97...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (13 timer siden):

39.000 virker litt lite mtp hvor ofte de blir sittende utover kveldene for å gjøre arbeid.

Om de fikk betalt for alle timene de faktisk gjorde jobb, så kanskje folk hadde innsett hvor mye gratis arbeid de faktisk driver på med.

De får flere ukers avspasering for ekstrajobbingen og om de jobber utover de forhåndsavtalte timene må de slutte med det for å belyse problemstillingen. Lærere tjener ikke dårlig, men har ofte for dårlige arbeidsforhold og det må de fokusere mer på å belyse. Denne problemstillingen drukner helt i lønnsmaset. 

Anonymkode: 34596...8d5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (11 timer siden):

Ikke ferie. Avspasering.

Om de hadde fått lønn i stedet for avspasering, hadde nok folk skjønt hvor mye de faktisk jobber.

Det blir på en måte ikke helt riktig måte å se det på heller. Hadde de fått lønn i stedet for avspasering måtte de jo jobbe jul, påske, høstferie, vinterferie + noen ekstra uker om sommeren. Nå vil det være de som sier at "jammen jeg jobber jo hele vinterferien med å rette prøver" og lignende, og det er godt mulig det. Men yrket er en stor fleksitidsordning, der du bytter uker med mye jobbing mot "tvungen avspasering" på gitte tidspunkt. Og noen velger å fordele mer av arbeidet utover avspaseringsperiodene, slik at de ikke trenger å jobbe så mye på vanlige ukedager.  Og for å få all denne avspaseringen skal ukesnittet ellers ligge over 43 timer i uken.

Det har jeg eksempler på i min krets ikke er tilfelle - altså at de ikke jobber så mye som dette, og i motsatt ende at noen jobber langt mer enn dette.

Jeg er ikke av de som syns lærere tjener spesielt godt sånn sett, men de har også mange frynsegoder i at alt av høytider er "enkelt" å planlegge da en alltid har fri. Det er ikke like lett med noen som jobber turnus og må reise fra ungene på julaften fordi en må på vakt, eller som ikke kan reise bort i påsken fordi vaktplanen gjorde det vanskelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De har veldig bra lønn.Er så lei av den klagingen fra lærerne. 

Anonymkode: aa91d...1fa

De visste vel lønnsnivået før de tok utdannelsen?

Anonymkode: 1456d...7ab

Nå er ikke disse to innleggene fra samme bruker, men her ser vi tydelig at man kan ikke gjøre rett som lærer. I ene øyeblikket tjener man kjempegodt og må slutte å klage, mens i neste øyeblikk når en lærer (og en som ikke er lærer) påpeker at lønna ikke er så veldig høy, så kommer altså siste kommentar her...

Har du god lønn? Slutt å klag!!!
Har du ikke så god lønn? Takk deg sjøl og slutt å klag!!!

De fleste lærere klager faktisk ikke på dårlig lønn, da bedre lønn ikke hadde gjort jobben lettere. Høyere lønn gir dessverre ikke mindre papirarbeide/dokumentasjon, møter, oppfølging av elever med spesielle behov (fordi skolen ikke har råd til folk med spesialkompetanse), ro i klasserommet eller bedre oppdratte elever. Det gir ikke færre reformer å sette seg inn i heller. Eller bedre skolebygninger og mer oppdatert utstyr.
Det lærere flest vil er å få gå tilbake til å være lærere og bruke arbeidstiden på planlegging og gjennomføring av gode og interessante undervisningsopplegg. Lærere vil ikke være spesialpedagoger, sekretærer, renholdere, psykologer, eller helsesykepleiere. Det er jobber som kommunene burde ta seg råd til å ansette utdannet fagpersonell i så lærere kan gjøre det de kan best; undervise. Lærere vil heller ikke bruke masse tid på å dokumentere at de gjør jobben sin godt nok, de vil bare bruke all tid på å gjøre jobben sin bra. De vil også ha tid/frihet til å tilrettelegge litt ekstra for elever som trenger det, uten at det går ut over de andre elevene pga manglende tid.

Nå klør sikkert mange etter å skrive at "ja men i andre jobber er det også sånn!!!", og det er sant. Det betyr ikke at lærerne skal klappe igjen og slutte å klage, det betyr heller at flere yrkesgrupper burde stå på krava for seg og sitt yrke. Det er ikke en konkurranse i å ha det verst, det burde heller være en kamp man tar sammen. Politikerne må snart få opp øynene og skjønne at områder som helse og undervisning ikke kan måles i kroner og øre. Vi jobber med mennesker.

Anonymkode: 60882...3db

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Marimma skrev (1 time siden):

Hvorfor slår lærere så sinnsykt hardt ned på alle kollegaene som ikke er enige med dem? Man blir høvlet over om man gud forby mener lønna eller arbeidsmengden er helt ok.

Det var ikke en kollega jeg svarte. Det var en person som bor sammen med en lærer. Uansett vet du heller ikke om jeg er lærer. Poenget mitt er at man kan ikke vite noe om andres yrker før man selv har jobbet som det, og erfart det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå handler det jo strengt tatt ikke bare om dette. 

Vil du ha ufaglærte til ditt barn? En 19-åring som kommer rett fra russetida for eksempel... 

Det er ikke attraktivt å være lærer lenger. Og da må en jo spørre om hvorfor. Lønn er bare én av faktorene. 

Og sånn apropos, du som har så mye å gjøre... Du valgte det selv, ikke sant? 😉 (standard spm til lærerne 🤦‍♀️

Jeg valgte det selv, men forskjellen er at jeg ikke syter angående min arbeidshverdag. Det er gjort mye forskning som sier at lønn kun er en motivasjonsfaktor en kort tid etter at man har fått lønnsforhøyelse før man igjen blir misfornøyd med lønn, og penger er derfor ikke et godt egnet virkemiddel for å opprettholde motivasjon og tilfredsstillelse på arbeidsplassen såfremt det ikke er store interne forskjeller. Skal vi få læreryrket mer attraktivt så må vi se på bemanning da det er uholdbart å være lærer i 1 klasse med 30 elever hvor 6 av de har diagnoser som trenger tilpassninger og grundig oppfølging. Sannsynligheten for at en lærer i den situasjonen får en bedre arbeidshverdag er større hvis det er 2 lærere i klassen enn av den ene læreren får økt lønn og fortsatt må være alene med alle 30 elever. 

Anonymkode: 1ed36...15f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg mange lærere i familien og ingen av de jobber timene som de egentlig skal for at de skal ha avspaseringen 

Anonymkode: e448b...475

Selvfølgelig har du det :ler:
Merkelig hvordan enkelte har full kontroll på hvor mange timer familie og venner jobber. Du må jo ha enormt mye tid til overs, pluss muligheten til å være tilstede flere plasser på en gang for å sjekke om og når de jobber.
Er du arbeidsledig og har null hobbyer utover å spionere på familiemedlemmene dine? Eller overdriver og lyver du littegranne nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg valgte det selv, men forskjellen er at jeg ikke syter angående min arbeidshverdag. Det er gjort mye forskning som sier at lønn kun er en motivasjonsfaktor en kort tid etter at man har fått lønnsforhøyelse før man igjen blir misfornøyd med lønn, og penger er derfor ikke et godt egnet virkemiddel for å opprettholde motivasjon og tilfredsstillelse på arbeidsplassen såfremt det ikke er store interne forskjeller. Skal vi få læreryrket mer attraktivt så må vi se på bemanning da det er uholdbart å være lærer i 1 klasse med 30 elever hvor 6 av de har diagnoser som trenger tilpassninger og grundig oppfølging. Sannsynligheten for at en lærer i den situasjonen får en bedre arbeidshverdag er større hvis det er 2 lærere i klassen enn av den ene læreren får økt lønn og fortsatt må være alene med alle 30 elever. 

Jeg vet ikke om noen steder der læreren står alene i en klasse med 30 elever uten at de har hjelp av en assistent. Dette må være helt unntaksvis ved sykdom. Er det diagnoser får elevene ekstra ressurser. 

Anonymkode: e0ba0...7e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lærere har mer enn noen dager planleggingsdager… Her jeg jobber starter vi to uker før skolestart i august, så vi har ikke 8 uker sommerferie, nei. På min skole har vi også bunden tid frem til kl. 16:00, da er det oftest møter med teamet og retting/forberedelser. Dette tar uansett ofte lengre tid. Lærere skal jobbe 41-42 timer pr uke, det er derfor vi har avspaseringen når barna har fri. Mange kvelder/søndager går med til alt for- og etterarbeid. På min skole har vi også foreldresamtaler på kveldstid. Jobber på barneskole. 

Anonymkode: da231...edb

Faktisk 43 timer i uka. Nå er det nok noen lærere som ikke jobber så mye (jeg vet om minst en som har rykte på seg blant andre lærere for å sluntre unna og "bruke" sykedagene sine tett opp i ferien), og jeg har en mistanke om at disse faktisk sutrer mye mer enn de lærerne som faktisk jobber 43t i uka (eller mer).
Jeg jobber på kulturskole og er glad jeg slipper sånne ting som retting av karaktersetting og retting av prøver. Vi har nok også en del mindre papirarbeide. Da velger jeg faktisk heller undervisning på ettermiddag og kveld, en del bunden jobbing i helger (arrangementer) og det årlige maset om å jobbe på 17. mai.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er siviløkonom på fastlønn i særskilt fristilt stilling, og jeg jobber langt over 50 timer i uken for å komme gjennom alle oppgaver uten noen kompensasjon for merarbeidet . I tillegg har jeg mye ansvar, en meget stressende arbeidshverdag, må være tilgjengelig 24/7 da vi jobber mot USA, samt kun 5 uker ferie. Men selvfølgelig lærerne har det jo så mye verre enn alle andre ifølge dem selv. Mannen min er lektor og jobber på ungdomsskolen med 685000 kr i årslønn. Han drar alltid senere enn meg på jobb, og kommer alltid tidligere hjem enn meg, i tillegg er det jeg som sitter mest å jobber på kvelder og helger selvom han også jobber noe på kveld og helg. Han klaget mye på lønn og arbeidsvilkår før han traff meg ifølge han selv, men etter å ha sett hvordan min arbeidshverdag er har han virkelig begynt å sette pris på å jobbe som lærer, ha lang sommerferie/avspassering, fri i jul, fri påske og delvis fri i høst og vinterferie (her bruker han ofte en dag å rette prøver ol). 

Men hvorfor valgte du jobben din da? Du visste vel om dette på forhånd?
(- For å spørre like dumt som folk gjør til lærerne)

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke om noen steder der læreren står alene i en klasse med 30 elever uten at de har hjelp av en assistent. Dette må være helt unntaksvis ved sykdom. Er det diagnoser får elevene ekstra ressurser. 

Det er mer og mer vanlig rundt i kommunene, grunnet dårlig økonomi (stillinger kuttes og vikarer unngås) og nettopp sykdom. Det er høyt sykefravær i skolen.
Her i kommunen økes antall elever i hver klasse for å spare penger, i tillegg til at antall lærerstillinger reduseres. Her er det ikke uvanlig at klassene er større enn 30 elever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du ikke om noen steder? Jeg er ikke lærer men har jobbet mye som vikar, var alltid alene i klasserommet uten assistent. Og det at elever har rett på ekstra ressurser betyr ikke at de får det.

Anonymkode: 533ed...ef5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lektor med tilleggsutdanning som kom ganske sent til yrket her, etter over ti år i privat næringsliv i ulike jobber. Underviser i flere fag på vgs, men samfunnskunnskap er ett av fagene mine, og må si jeg mister litt troen på danning, utdanning og medborgerskap etter å ha lest hva folk ser ut til å mene om lærere her i denne tråden 😅

Anonymkode: de8a9...3b3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...