Gå til innhold

Lærer får utbetalt 39 000 kr etter skatt. Hvorfor klager de på dårlig lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ganske mye om dette da som sagt min partner er lærer. Hvilke timer jobber de ekstra? De skal faktisk jobbe så mye at de skal dekke inn 45 timer i uka for "avspaseringen" sin. 9 timer dagen.

Ikke alle lærere jobber på småtrinnet heller hvor foreldre er mest masete.

Anonymkode: 9d5c5...619

Du vet ganske mye fordi du er sammen med én lærer? 

I så fall kan jeg med hånden på hjertet si at en lønn på 550.000 er langt mer enn elektrikere burde tjene mtp hvor lite arbeid og hvor lite stress de har. Jeg er tross alt sammen med en elektriker og ekspert på elektrikeryrket. 

Anonymkode: bb643...a66

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, hvilken verden lever lærerne i? Dette utsagnet vitner om total mangel på innsikt i hvordan svært mange jobber er. Jeg blir rett og slett flau over mange av kommentarene til lærerne her inne. 

På toppen av alt er da altså sutring over tvungen avspasering på sommeren! Jeg blir helt stum. Hvordan er det i det hele tatt mulig å vri det til noe negativt at man har fri på den varmeste, fineste tiden av året??

Anonymkode: e0ba0...7e8

Men det er jo sant. De FLESTE i Norge er ferdige med jobb når de kommer hjem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lærere får ikke overtidsbetaling. Og lærere tjener ikke 800.000 i året. 

Din mann må ha lang ansiennitet i tillegg, for over 650.000 er ikke normen. 

Neivel så det gjør de ikke? Rart at det blir overtidsbetaling for ekstra vikartimer da? I tillegg så får man godt betalt for å være sensor på eksamen, man kan ta ekstra oppdrag osv...

Jeg skrev forresten aldri om partneren min er mann eller dame.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann er lærer, og har utbetalt omtrent 39000 kr i måneden.

Han har lang ansiennitet, da (over 16 år), og er lektor med tilleggsutdanning.

Han er en av de få (?) lærerne som faktisk er fornøyd med lønna, og fornøyd med ferie/avspaseringsdagene han har.

Kanskje han er fornøyd pga at han sammenligner seg med meg, som har like lang utdanning og like lang ansiennitet, tjener 100 000 kr mindre enn ham i året, og får max tre ukers sommerferie. Men jeg er universitetsansatt, og ved universitetene kan vi ikke måle oss med lærerlønningene.

Mannen min fikk et tilbud om å undervise lærerstudenter på lektorutdanninga ved universitetet. Det kunne han i utgangspunktet tenke seg. Men han mistet da over 100 000 kr i lønn per år, og da var det ikke så fristende likevel...

Anonymkode: 79876...7c6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann er lærer, og har utbetalt omtrent 39000 kr i måneden.

Han har lang ansiennitet, da (over 16 år), og er lektor med tilleggsutdanning.

Han er en av de få (?) lærerne som faktisk er fornøyd med lønna, og fornøyd med ferie/avspaseringsdagene han har.

Kanskje han er fornøyd pga at han sammenligner seg med meg, som har like lang utdanning og like lang ansiennitet, tjener 100 000 kr mindre enn ham i året, og får max tre ukers sommerferie. Men jeg er universitetsansatt, og ved universitetene kan vi ikke måle oss med lærerlønningene.

Mannen min fikk et tilbud om å undervise lærerstudenter på lektorutdanninga ved universitetet. Det kunne han i utgangspunktet tenke seg. Men han mistet da over 100 000 kr i lønn per år, og da var det ikke så fristende likevel...

Anonymkode: 79876...7c6

Da vet vi hvertfall om 2 lærere som ikke klager på lønna. Din mann og min partner. 😜👌

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har veldig bra lønn.Er så lei av den klagingen fra lærerne. 

Anonymkode: aa91d...1fa

Fordi en lærer har 39 000 kr i NETTO så mener du at lærer som en generell gruppe ikke har rett til å klage? Du må først vite hva brutto er, for netto sier oss ingenting. Om denne personen ha høy gjeld, er aleneforsørger, har barn i barnehage eller har andre ting som gir skattelette.

Men ser flere mener at sykepleiere klager, men ingen tenker på at grunnlønna til sykepleiere er i overkant av 500 000 kroner og det er med 16 års ansinitet. At de får hellidagstillegg, helgetillegg og natt/kveld tillegg er fordi de jobber ukurante tider og det hadde du forventa også om du som har dagjobb plutselig skal jobbe på 17 mai eller på en lørdagskveld.

Så at sykepleieren får SÅ mye penger kan dere bare slutte med, i dag er ikke 500 000 kroner høy lønn og særlig ikke når det er snakk om at man må ha 16 år i yrket for å få det. 

Anonymkode: 5d21a...5de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle skoler har en vaktmester, så han var vel opptatt med å rydde skoleplassen for grus i går om du ikke fikk hjelp. Men du får ikke hjelp om du ikke spør, og du kunne lært ungene at de ikke skal tette vasken med gjørme. 

Anonymkode: 885d2...303

Du, jeg arbeider på skole og lærene kommer 08:25 og drar hjem rundt 14:00. De har betalt lunsj og ikke en av de har noen gang stresset. Lærere vet ikke hva arbeidsliv er i det hele tatt. Dere bare sutrer og står unisont sammen i lønnskrav så i dette tilfellet gjelder det alle lærere i Norge.

Dere bør være fornøyde, god lønn for den jobben dere gjør med å vise barna ting/arbeidsoppgaver på iPaden. 

Anonymkode: 885d2...303

Det der må være det mest forslitte uttrykket som brukes av lærerene. 

Stakkars oss, tvungen avspasering. Den der er født og utviklet på ett lærerrom. Den er så innmari selvsentrert at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 76773...afa

og

På toppen av alt er da altså sutring over tvungen avspasering på sommeren! Jeg blir helt stum. Hvordan er det i det hele tatt mulig å vri det til noe negativt at man har fri på den varmeste, fineste tiden av året??

Anonymkode: e0ba0...7e8

Tvungen avspasering var grunnen til at jeg droppet tanken på å bli lærer. Er helt  uinteressert i å kun ha fri på de tidspunktene reising er dyrest og «alle andre» også reiser. Om sommeren er det lange lyse kvelder, man kan fint jobbe 40 timer i uka og likevel ha masse tid til å nyte varmen og solskinnet. Om vinteren derimot, skulle jeg gjerne kunnet ta et par uker ferie og rømme fra været.

Så nei, den tanken er ikke født på et lærerrom. Jeg anser de tvungne friperiodene som en av de største ulempene med yrket. 

De får sinnsyke mengder med ferie for den overtiden. Men ja de kunne tjent bedre 

Anonymkode: 95707...5ec

De får akkurat like mye ferie som alle andre. Fri utover det må de jobbe inn, akkurat som andre som jobber ekstra og så avspaserer, bare at andre som jobber ekstra og så avspaserer, i tillegg vanligvis får noe overtid for de timene, og har mer fleksibilitet på når de tar ut den avspaseringen.

Anonymkode: 9591a...981

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Neivel så det gjør de ikke? Rart at det blir overtidsbetaling for ekstra vikartimer da? I tillegg så får man godt betalt for å være sensor på eksamen, man kan ta ekstra oppdrag osv...

Jeg skrev forresten aldri om partneren min er mann eller dame.

Da jobber man vel på ungdomsskole eller vgs... 

Vi har ikke ekstra vikartimer her jeg jobber. Det skiller seg vel også ut fra om man jobber på ungdomsskole eller vgs..

Nei, kjønnet er irrelevant. Men fint å henge seg opp i ting for å ha noe å kverulere på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uavhengig av om folk mener lærere tjener mye, klager mye, har for lang ferie mm. en stor krise for Norge at søkertallene til lærerutdanning og barnehageutdannelse synker som en sten. Dette må KS og politikere ta ansvar for, ikke bare gi ansvarsfulle lærere som forteller om trykket i jobben skylda for at de snakker ned sin egen jobb. Hjelper ikke å stå med lua i hånda og smile. Mye er bra ved å jobbe i barnehage og skole (jeg har gjort begge deler), men mye er også utfordrende og vanskelig. Dette må vi få adresssere uten å bli kalt sytere og svikere! 

Anonymkode: 7d041...fc8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (10 timer siden):

39.000 virker litt lite mtp hvor ofte de blir sittende utover kveldene for å gjøre arbeid.

Om de fikk betalt for alle timene de faktisk gjorde jobb, så kanskje folk hadde innsett hvor mye gratis arbeid de faktisk driver på med.

Tullprat...det de må jobbe på kvelden tas igjen med korte dager,planleggingsdager mm. De har jo også myyye mer ferie enn andre yrkesgrupper. Om du innbiller deg at de driver med gratisarbeid, da hadde nok mange flere sluttet i jobben. Det er faktisk svært få som har fast jobb som lærer og slutter,det sier vel igrunnen sitt om hvor godt de har det.

Anonymkode: 3ecd0...578

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi en lærer har 39 000 kr i NETTO så mener du at lærer som en generell gruppe ikke har rett til å klage? Du må først vite hva brutto er, for netto sier oss ingenting. Om denne personen ha høy gjeld, er aleneforsørger, har barn i barnehage eller har andre ting som gir skattelette.

Men ser flere mener at sykepleiere klager, men ingen tenker på at grunnlønna til sykepleiere er i overkant av 500 000 kroner og det er med 16 års ansinitet. At de får hellidagstillegg, helgetillegg og natt/kveld tillegg er fordi de jobber ukurante tider og det hadde du forventa også om du som har dagjobb plutselig skal jobbe på 17 mai eller på en lørdagskveld.

Så at sykepleieren får SÅ mye penger kan dere bare slutte med, i dag er ikke 500 000 kroner høy lønn og særlig ikke når det er snakk om at man må ha 16 år i yrket for å få det. 

Gud så digg det hadde vært å få betalt for alle helgeturer som går med til planlegging! For ikke å snakke om alle kvelder som går med til retting og planlegging de dagene ettermiddagene går til utviklingssamtaler. 

Aldri sett ei krone mer for foreldremøter heller... De er på kvelden 🤷‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke rart hvordan alle som ikke er lærer uttaler seg så høyt og tydelig om hvordan lærere har det på jobb? Hva de gjør, når de har ferie, hvor avslappende det er…? 

Jeg jobber ikke som lærer, men jeg skulle hatt mye mer enn 500 000 kroner for å tenke tanken. At de har lengre ferie er ikke en gode som er verdt det. All ære til de som utdanner seg som lærer i dag! 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud så digg det hadde vært å få betalt for alle helgeturer som går med til planlegging! For ikke å snakke om alle kvelder som går med til retting og planlegging de dagene ettermiddagene går til utviklingssamtaler. 

Aldri sett ei krone mer for foreldremøter heller... De er på kvelden 🤷‍♀️

Helgedager*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tullprat...det de må jobbe på kvelden tas igjen med korte dager,planleggingsdager mm. De har jo også myyye mer ferie enn andre yrkesgrupper. Om du innbiller deg at de driver med gratisarbeid, da hadde nok mange flere sluttet i jobben. Det er faktisk svært få som har fast jobb som lærer og slutter,det sier vel igrunnen sitt om hvor godt de har det.

Anonymkode: 3ecd0...578

Korte dager? Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra.. Eneste korte dagen jeg har er fredag,da kan jeg gå kl 14. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (10 timer siden):

39.000 virker litt lite mtp hvor ofte de blir sittende utover kveldene for å gjøre arbeid.

Om de fikk betalt for alle timene de faktisk gjorde jobb, så kanskje folk hadde innsett hvor mye gratis arbeid de faktisk driver på med.

"Betalingen" er to måneders sommerferie, hele julen fri, hele påsken fri+vinterferie og høstferie.

Det er stor forskjell på om man er lærer i første klasse på barneskolen eller 10. Klasse på ungdomsskolen, men de er like godt betalt for det og like mye fri.

Anonymkode: 8c0d4...690

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Betalingen" er to måneders sommerferie, hele julen fri, hele påsken fri+vinterferie og høstferie.

Det er stor forskjell på om man er lærer i første klasse på barneskolen eller 10. Klasse på ungdomsskolen, men de er like godt betalt for det og like mye fri.

Anonymkode: 8c0d4...690

Man får jo ikke de friperiodene som "betaling" man må jobbe dem inn i forkant?

Anonymkode: 38bb2...003

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er siviløkonom på fastlønn i særskilt fristilt stilling, og jeg jobber langt over 50 timer i uken for å komme gjennom alle oppgaver uten noen kompensasjon for merarbeidet . I tillegg har jeg mye ansvar, en meget stressende arbeidshverdag, må være tilgjengelig 24/7 da vi jobber mot USA, samt kun 5 uker ferie. Men selvfølgelig lærerne har det jo så mye verre enn alle andre ifølge dem selv. Mannen min er lektor og jobber på ungdomsskolen med 685000 kr i årslønn. Han drar alltid senere enn meg på jobb, og kommer alltid tidligere hjem enn meg, i tillegg er det jeg som sitter mest å jobber på kvelder og helger selvom han også jobber noe på kveld og helg. Han klaget mye på lønn og arbeidsvilkår før han traff meg ifølge han selv, men etter å ha sett hvordan min arbeidshverdag er har han virkelig begynt å sette pris på å jobbe som lærer, ha lang sommerferie/avspassering, fri i jul, fri påske og delvis fri i høst og vinterferie (her bruker han ofte en dag å rette prøver ol). 

Anonymkode: 1ed36...15f

Nå handler det jo strengt tatt ikke bare om dette. 

Vil du ha ufaglærte til ditt barn? En 19-åring som kommer rett fra russetida for eksempel... 

Det er ikke attraktivt å være lærer lenger. Og da må en jo spørre om hvorfor. Lønn er bare én av faktorene. 

Og sånn apropos, du som har så mye å gjøre... Du valgte det selv, ikke sant? 😉 (standard spm til lærerne 🤦‍♀️

Anonymkode: 36505...517

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ganske mye om dette da som sagt min partner er lærer. Hvilke timer jobber de ekstra? De skal faktisk jobbe så mye at de skal dekke inn 45 timer i uka for "avspaseringen" sin. 9 timer dagen.

Ikke alle lærere jobber på småtrinnet heller hvor foreldre er mest masete.

Du vet mye, ja? Regner med du står i klasserommet sammen med din bedre halvdel? Så vet du og hvordan kollegaene hans/hennes har det i klasserommet vil jeg tro? Du vet nok også hvor mye hver enkelt lærer jobber på kveldstid og i helgene? 

Med mindre du selv er lærer så vet du faktisk ikke. 

Anonymkode: 36505...517

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lektor og er fornøyd med lønna. Siden jeg underviser i realfag er rettebyrden lav sammenlignet med f.eks. norsklærere. Jeg har også mulighet til å tjene en del ekstra uten særlig merarbeid. I år har jeg vært praksislærer, holdt foredrag som jeg tjener ekstra på og skal være sensor til eksamen. Og jeg elsker friheten i yrket vårt. På min VGS har vi lite bundet tid, noe som er perfekt for meg som er enslig forsørger til to små barn. Jeg henter tidlig i bhg og jobber inn timene når barna sover på kvelden. 

Anonymkode: 7a67e...85b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jobber man vel på ungdomsskole eller vgs... 

Vi har ikke ekstra vikartimer her jeg jobber. Det skiller seg vel også ut fra om man jobber på ungdomsskole eller vgs..

Nei, kjønnet er irrelevant. Men fint å henge seg opp i ting for å ha noe å kverulere på. 

Ja du er klar over at det finnes lærere på ungdomsskolen og vgs også? Eller trodde du at skolegangen er slutt når man er ferdig med 7. klasse? Tenk, det finnes faktiske lærere på universiteter og høgskoler også. Helt utrolig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...