Gå til innhold

Lærer får utbetalt 39 000 kr etter skatt. Hvorfor klager de på dårlig lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I motsetning til lærere er de fleste ferdig med arbeidsdagen når de går fra jobb. 

Anonymkode: 974d3...a38

Igjen, hvilken verden lever lærerne i? Dette utsagnet vitner om total mangel på innsikt i hvordan svært mange jobber er. Jeg blir rett og slett flau over mange av kommentarene til lærerne her inne. 

På toppen av alt er da altså sutring over tvungen avspasering på sommeren! Jeg blir helt stum. Hvordan er det i det hele tatt mulig å vri det til noe negativt at man har fri på den varmeste, fineste tiden av året??

Anonymkode: e0ba0...7e8

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, tipper tallene trakasserer, utøver psykisk og fysisk vold og gir seg en f... i hva du sier 🙄Jeg er ikke i tvil om at siviløkonomer har en stressende hverdag. En av mine beste venner er siviløkonom, men han kunne aldri tenkt seg å jobbe i skolen likevel. 

Jeg elsker yrket mitt, derfor er jeg der ennå. Har jobba i over 20 år som lærer, og hatt mange fine dager på jobb. Men jeg kjenner hverdagen. Og jeg ser nå hvor mange av mine kollegaer som rømmer fra yrket. Ingen av de ser seg noensinne tilbake. Det er et stort varsko at det er så få søkere til utdanningen. Jeg for min del er sjeleglad mitt yngste barn snart er ferdig med skoleløpet. Og jeg stusser over at foreldre i dag ikke er mer bekymra over utviklingen. 

Anonymkode: 36505...517

Så det må være samme type stress for at det skal oppleves som stress🙄 Du kjenner én siviløkonom, så da vet du selvsagt hvordan alle har det på jobben..   Og du tror at en siviløkonom ikke må kommunisere med andre mennesker for å få gjennomslag? Du tror at de bare sitter langt inne i excelarket sitt, og aldri trenger å tenke på tid, frister, kreditorer osv osv. 

Jeg synes ikke det er det minste rart at det er få søkere til utdanningen. Jeg kan ikke komme på én eneste yrkesgruppe som sutrer mer i media, og snakker ned sitt eget yrke så til de grader. Det er virkelig ikke måte på hvor forferdelig det er å være lærer. Da gir det seg selv: hvem vil utdanne seg til et yrke der du møter bare sutring?

Anonymkode: e0ba0...7e8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har 5 år
Mastergrad.

Jobber overtid 2 timer hver eneste dag

Har fortsatt ikke 39 000 utbetalt! 

Anonymkode: 61625...669

Du jobber altså nærmere 11 timer hver dag (mandag-fredag)? 

Anonymkode: 0e16b...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gnåler om at lærere har så mye ferie/avspasering... De har jo bare 6 uker på sommeren, og kanskje 4 uker til fordelt på resten av året. Det er jo ingenting.

All ferien må de jo ta når alle andre skal reise bort, og fly og hotell er som dyrest. Å få fri midt i uka underveis i skoleåret er bare å glemme, ifølge lærerne jeg kjenner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (9 timer siden):

39.000 virker litt lite mtp hvor ofte de blir sittende utover kveldene for å gjøre arbeid.

Om de fikk betalt for alle timene de faktisk gjorde jobb, så kanskje folk hadde innsett hvor mye gratis arbeid de faktisk driver på med.

De får sinnsyke mengder med ferie for den overtiden. Men ja de kunne tjent bedre 

Anonymkode: 95707...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Utbetalt 39 tusen, I wish! Jeg er adjunkt med max ansiennitet, 23 års erfaring og har utbetalt 32 000,-. 

Anonymkode: 7d041...fc8

Og jeg antar at du også jobber ettermiddager/kvelder hjemme mtp retting av oppgaver og prøver? 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ha ha ha. Morsomt. Lærere tjener ikke så mye. 

Anonymkode: 7dc4b...404

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gnåler om at lærere har så mye ferie/avspasering... De har jo bare 6 uker på sommeren, og kanskje 4 uker til fordelt på resten av året. Det er jo ingenting.

All ferien må de jo ta når alle andre skal reise bort, og fly og hotell er som dyrest. Å få fri midt i uka underveis i skoleåret er bare å glemme, ifølge lærerne jeg kjenner.

Et skoleår består av 190 dager altså 38 uker. I tillegg så er det 6 planleggingsdager hvor lærerne må være på jobb, altså har lærerne fri i cirka 13 uker i løpet av et år.

Det som er litt kjipt (er sammen med en lærer) er at min partner aldri har mulighet til å ta ferie når ferien er billig. Fordelen med å være lærer er at hvis du har barn så har du stort sett ferie når barna har ferie, så de slipper å være alene hjemme store deler av ferien.

Jeg syns lærerne syter altfor mye. Streiker altfor mye. Ja jeg bor sammen med en, men hen syter ikke, og er heller ikke organisert. Jeg vet ikke akkurat hvor stor utbetalingen er, men vet at det brutto ligger et sted mellom 650 og 800 tusen, inkludert overtid.

Anonymkode: 9d5c5...619

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utbetalt 39 tusen, I wish! Jeg er adjunkt med max ansiennitet, 23 års erfaring og har utbetalt 32 000,-. 

Oi, det er så vidt mer enn meg som er nyutdannet fagskoleingeniør med to års utdanning utover fagbrev. Er ikke spesielt lukrativt å jobbe i det offentlige, dessverre.

Anonymkode: 70667...4b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Et skoleår består av 190 dager altså 38 uker. I tillegg så er det 6 planleggingsdager hvor lærerne må være på jobb, altså har lærerne fri i cirka 13 uker i løpet av et år.

Det som er litt kjipt (er sammen med en lærer) er at min partner aldri har mulighet til å ta ferie når ferien er billig. Fordelen med å være lærer er at hvis du har barn så har du stort sett ferie når barna har ferie, så de slipper å være alene hjemme store deler av ferien.

Jeg syns lærerne syter altfor mye. Streiker altfor mye. Ja jeg bor sammen med en, men hen syter ikke, og er heller ikke organisert. Jeg vet ikke akkurat hvor stor utbetalingen er, men vet at det brutto ligger et sted mellom 650 og 800 tusen, inkludert overtid.

De må vel være på skolen litt mer enn det, men uansett.... Jeg synes fortsatt ikke det er mye med 13 uker fri.  Jobber man rotasjon har man fri halvparten av årets uker, altså 26😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (4 minutter siden):

De må vel være på skolen litt mer enn det, men uansett.... Jeg synes fortsatt ikke det er mye med 13 uker fri.  Jobber man rotasjon har man fri halvparten av årets uker, altså 26😉

Det er vel noen foreldresamtaler utenom for de av lærerne som er kontaktlærere.

Å sammenligne antall år på høyskole / universitet blir veldig rart hvis man samtidig sammenligner offentlig og privat sektor. Hvis det er lønna som er viktigst så velger man privat sektor fremfor offentlig sektor.

Høy risiko (privat sektor) mot lav risiko (offentlig sektor). Man velger selv hvor stor trygghet man vil ha. Men man kan ikke forvente å få like stor utbetaling hvis man velger det tryggeste alternativet.  Ganske likt som fonds / aksjemarkedet det.

Som nevnt, lærere syter / streiker for mye. De har selv valgt yrket. Samtidig bidrar de med å snakke ned yrket med all denne streikingen / sytingen, slik at det blir færre søkere til yrket. Litt ris til egen bak det der hvis de ønsker nye kollegaer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden viser mye av grunnen til at lærere ikke lenger ønsker å være lærere. Selv jobber jeg med barn (ikke lærer), og søker fpr tiden på andre jobber. Er mamge hyggelige barn og foreldre, men det er for mange sure, egosentriske folk som skylder på meg når det er de selv om ikke gjør det de skal. 

Anonymkode: da231...edb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som klager over at lærere ønsker høyere lønn er de foreldrene som forsømmer egne barn. Den typen som ikke hjelper barna med lekser eller læring, fordi de mener at dette utelukkende er skolens ansvar. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da veldig høy lønn, det også. Men fortjent siden lærere må stå i all dritten fra elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de som klager over at lærere ønsker høyere lønn er de foreldrene som forsømmer egne barn. Den typen som ikke hjelper barna med lekser eller læring, fordi de mener at dette utelukkende er skolens ansvar. 

Tror du det? Hvorfor?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du tar ikke med alle timene de jobber ekstra pr. uke, som de ikke får overtidsbetalt for. Hva med foreldresamtaler og foreldremøter? Du er ignorant og uttaler deg om noe du åpenbart ikke kan noe om. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tar ikke med alle timene de jobber ekstra pr. uke, som de ikke får overtidsbetalt for. Hva med foreldresamtaler og foreldremøter? Du er ignorant og uttaler deg om noe du åpenbart ikke kan noe om. 

Foreldresamtaler tar de jo i foreldrenes arbeidstid.

Anonymkode: 72bbe...9f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ganske mye om dette da som sagt min partner er lærer. Hvilke timer jobber de ekstra? De skal faktisk jobbe så mye at de skal dekke inn 45 timer i uka for "avspaseringen" sin. 9 timer dagen.

Ikke alle lærere jobber på småtrinnet heller hvor foreldre er mest masete.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessuten så må det være mulig å få fram meningene sine uten å begynne med brukerdebatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lærere får ikke overtidsbetaling. Og lærere tjener ikke 800.000 i året. 

Din mann må ha lang ansiennitet i tillegg, for over 650.000 er ikke normen. 

Anonymkode: bb643...a66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...