AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #201 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, og med den innsatsen mange lærere viser så burde lønna vært mye lavere enn den er nå. Det finnes såklart lærere som gjør en god jobb også. Jeg syns at læreryrket burde vært mer lønnet etter resultater enn det den er nå. For som lærer så kan man gjøre en helt elendig jobb uten å risikere noe som helst. Og de lærere som gjør en forskjell i positiv forstand burde bli mer belønnet enn de gjør nå. Når det gjelder å si fra om andre forhold så er jeg enig med deg. Men å ramme f.eks privatister med streik, som kun har denne muligheten for å få karakterer syns jeg er direkte barnslig, og noe som medfører null sympati for arbeidsforholdene til lærerne for min del. Anonymkode: 9d5c5...619 Er ikke uenig i at gode lærere burde lønnes høyere enn dårlige lærere, men hvordan foreslår du at dette skal skje i praksis? Hvilke «resultater» sikter du til? Anonymkode: 533ed...ef5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #202 Del Skrevet 25. april 2023 Lektor med tilleggsutdanning, 8 år med høyere utdanning. Lønna er helt ok, men er urettferdig at andre med like lang utdannelse som meg har økt/øker mer i lønn. Lønna er ikke det som er det mest kritikkverdige. Prøv å være redd for å dra på jobb hver dag over lengre tid, prøv å gjøre alt som står i din makt og varsle dem med mer for å få slutt på det å være redd, UTEN at det skjer noe som helst. Se ungdommer synke lenger og lenger inn i seg selv fordi de ikke får hjelpa de trenger tidsnok. Å ta den første praten der en av dine kontaktelever har planlagt å ta livet sitt, å være en trygg og støttende voksen samtidig som ungdommen må gården hjelpa som trengs. Det er så mye MER i skolen i dag enn læring, men det er å fremme læring jeg har utdannet meg til. Spør meg om et godt opplegg rundt brøkforståelse og ulike måter å variere vurderingsformer på, så har jeg svar. Spør meg om dokumentasjon til paragraf 9A, samtaleverktøy når selvmordsfaren foreligger, krisehåndtering når det er vold hjemme, støtte under rettssaker eller samtaler med foreldre som vi som skole har meldt til barnevernet, da sliter jeg mer, men pga erfaring kan jeg hoste opp noe relativt nyttig. Å være lærer i 2023 er det kun lærere som forstår, kanskje dere bedre halvdeler har et lite innblikk. Anonymkode: 1bdd1...935 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #203 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De bør ikke klage. Som sykepleier i todelt turnus (helg og helligdager, ikke ferie i fellesferien heller) og 10års ansiennitet, så får jeg utbetalt ca jeg 32 000kr. Anonymkode: 98a73...6d6 Men så har du også bare tre års høyere utdannelse, lærere har fem år. Anonymkode: 36edc...26d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #204 Del Skrevet 25. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men så har du også bare tre års høyere utdannelse, lærere har fem år. Anonymkode: 36edc...26d En lektor med tilleggsutdanning, slik som meg, har minst 6 års utdanning. Jeg har dog mer, skal sies. Og min startlønn som lektor med opprykk (tilleggsutdanning) var på 571 000 kr i 2021. Endret 25. april 2023 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #205 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Man må vel se på brutto årslønn og ikke netto utbetalt for å vite hvor mye noen tjener. Men når det er sagt er jeg enig med at lærere klager og streiker mye i forhold til andre yrkesgrupper som også jobber med mennesker og har mye ansvar. Jeg står også i fare for å bli både truet og slått på jobb og da snakker vi om voksne, sterke mennesker og ikke barn. Men for all del, lærere gjør en god jobb men det gjør vi også og vi har dårligere betalt enn lærerne! Anonymkode: f8d6a...b9e Ikke alle lærere jobber med de minste barna heller da.. Vg3 elever er gjerne 18-20 år gamle, de kan slå like hardt som andre "voksne, sterke mennesker" som du blir utsatt for på jobb. Vold og trusler er et problem også på de høyere trinnene. Føler meg ikke spesielt høy i hatten som 1.60cm høy og 55 kilo, når Martin eller Mohammed på 1.90 og 80 kilo står opp i trynet mitt og sier at de skal slå meg om jeg ikke gir de bedre karakterer. Hilsen lærer, som forøvrig ønsker mer tid og mer ressurser på jobb heller enn høyere lønn... Anonymkode: c3094...c8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #206 Del Skrevet 25. april 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Fordi jeg har et poeng å skåre. Anonymkode: bfad1...319 Hvilket poeng da? Anonymkode: 1456d...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #207 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke alle lærere jobber med de minste barna heller da.. Vg3 elever er gjerne 18-20 år gamle, de kan slå like hardt som andre "voksne, sterke mennesker" som du blir utsatt for på jobb. Vold og trusler er et problem også på de høyere trinnene. Føler meg ikke spesielt høy i hatten som 1.60cm høy og 55 kilo, når Martin eller Mohammed på 1.90 og 80 kilo står opp i trynet mitt og sier at de skal slå meg om jeg ikke gir de bedre karakterer. Hilsen lærer, som forøvrig ønsker mer tid og mer ressurser på jobb heller enn høyere lønn... Anonymkode: c3094...c8c Jeg jobber med de minste barna, og det er ikke akkurat en søndagsskole det heller. Jeg er ganske ofte alene med 22 elever, hvorav flere av de har diagnoser. Fordi en del av dem er så små, er de ikke ferdig utredet, og dermed tilfaller ikke flere ressurser/penger ennå. Selv har jeg blitt både sparket og slått av en elev som hadde helt ville krefter, men denne type barn er "kjent" for å være sterke. Joda, skulle gjerne hatt flere ressurser jeg og gitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. april 2023 #208 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): De har veldig bra lønn.Er så lei av den klagingen fra lærerne. Anonymkode: aa91d...1fa WHAT? Da skjønner ikke jeg heller hva klagingen kommer av altså. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. april 2023 #209 Del Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (1 minutt siden): Jeg jobber med de minste barna, og det er ikke akkurat en søndagsskole det heller. Jeg er ganske ofte alene med 22 elever, hvorav flere av de har diagnoser. Fordi en del av dem er så små, er de ikke ferdig utredet, og dermed tilfaller ikke flere ressurser/penger ennå. Selv har jeg blitt både sparket og slått av en elev som hadde helt ville krefter, men denne type barn er "kjent" for å være sterke. Joda, skulle gjerne hatt flere ressurser jeg og gitt. hva tror du folk i helsevesenet blir utsatt for? og da spesielt de som jobber med demente eller innen psykiatrien? de får langt dårligere lønn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #210 Del Skrevet 25. april 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): hva tror du folk i helsevesenet blir utsatt for? og da spesielt de som jobber med demente eller innen psykiatrien? de får langt dårligere lønn Min mor er hjelpepleier, så du trenger ikke å ta den tonen. Alle i helsevesenet fortjener MYE høyere lønn, inkludert min mor, og det har jeg aldri vært uenig i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #211 Del Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (8 minutter siden): Jeg jobber med de minste barna, og det er ikke akkurat en søndagsskole det heller. Jeg er ganske ofte alene med 22 elever, hvorav flere av de har diagnoser. Fordi en del av dem er så små, er de ikke ferdig utredet, og dermed tilfaller ikke flere ressurser/penger ennå. Selv har jeg blitt både sparket og slått av en elev som hadde helt ville krefter, men denne type barn er "kjent" for å være sterke. Joda, skulle gjerne hatt flere ressurser jeg og gitt. Har ingen problemer med å tro på det! Sier ikke at det er værre på vgs, men innlegget jeg siterte til fikk det til å høres ut som at lærere kun blir slått og truet av små barn. Det stemmer ikke. Det er ikke bare små barn i skolen, det er sterke 19-åringer også! Akkurat som at i helsevesenet er det både voksne og barn som utagerer og er voldelige. Derfor er det ikke "bedre" å jobbe i skolen, slik som personen i innlegget jeg siterte tydeligvis hevder.. Tror vi er ganske så enige Anonymkode: c3094...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #212 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ingen problemer med å tro på det! Sier ikke at det er værre på vgs, men innlegget jeg siterte til fikk det til å høres ut som at lærere kun blir slått og truet av små barn. Det stemmer ikke. Det er ikke bare små barn i skolen, det er sterke 19-åringer også! Akkurat som at i helsevesenet er det både voksne og barn som utagerer og er voldelige. Derfor er det ikke "bedre" å jobbe i skolen, slik som personen i innlegget jeg siterte tydeligvis hevder.. Tror vi er ganske så enige Anonymkode: c3094...c8c Skjønner. Det er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. april 2023 #213 Del Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (6 minutter siden): Min mor er hjelpepleier, så du trenger ikke å ta den tonen. Alle i helsevesenet fortjener MYE høyere lønn, inkludert min mor, og det har jeg aldri vært uenig i. ja men hvis lærere får ennå bedre lønn, noe de sikkert får fordi de kan streike uten at det blir tvungen lønnsnemd med en gang. og mer til lærerne, jo mindre igjen til folk innen helse 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #214 Del Skrevet 25. april 2023 Ønsker ikke høyere lønn. Ønsker mer ressurser. Blir slått og sparket hver dag. Angrer så intenst på utdanningen at jeg ikke har ord. Søker jobber for harde livet for å komme meg bort fra dette fæle yrket. Hilsen nyutdannet lærer som snart går på veggen. Anonymkode: 91299...c05 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. april 2023 #215 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ønsker ikke høyere lønn. Ønsker mer ressurser. Blir slått og sparket hver dag. Angrer så intenst på utdanningen at jeg ikke har ord. Søker jobber for harde livet for å komme meg bort fra dette fæle yrket. Hilsen nyutdannet lærer som snart går på veggen. Anonymkode: 91299...c05 lærere skulle hatt mer makt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. april 2023 #216 Del Skrevet 25. april 2023 Maleficenta skrev (2 minutter siden): ja men hvis lærere får ennå bedre lønn, noe de sikkert får fordi de kan streike uten at det blir tvungen lønnsnemd med en gang. og mer til lærerne, jo mindre igjen til folk innen helse Da er det et politisk problem, og man bør stemme på politikere som gir større pott til alle. Det er ikke lærerens skyld at det ikke gis mer innen helsesektoren. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solapia Skrevet 25. april 2023 #217 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsker ikke høyere lønn. Ønsker mer ressurser. Blir slått og sparket hver dag. Angrer så intenst på utdanningen at jeg ikke har ord. Søker jobber for harde livet for å komme meg bort fra dette fæle yrket. Hilsen nyutdannet lærer som snart går på veggen. Anonymkode: 91299...c05 Hvilket trinn jobber du på? ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #218 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ønsker ikke høyere lønn. Ønsker mer ressurser. Blir slått og sparket hver dag. Angrer så intenst på utdanningen at jeg ikke har ord. Søker jobber for harde livet for å komme meg bort fra dette fæle yrket. Hilsen nyutdannet lærer som snart går på veggen. Anonymkode: 91299...c05 Dette er jo bare trist å lese. Synd at du er på tur ut av yrket, men forstår deg. Håper du finner en jobb du kan trives i. Anonymkode: 36505...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #219 Del Skrevet 25. april 2023 5 års lærerutdannelse, over 10 års ansiennitet, og diverse tillegg på jobb. Utbetalt 33000. Men jeg klager ikke på lønna, og opplever egentlig veldig få som gjør det. Jeg syns jeg tjener helt fint ut i fra den jobben jeg gjør Noen ting med jobben er veldig bra, andre ting kunne vært bedre. Hadde jeg vært veldig opptatt av penger hadde jeg valgt noe annet, men andre ting er viktigere for meg. Grunnene til "klaging", som det blir kalt når man jobber for bedre arbeidsvilkår, er for eksempel: ønske om færre elever per klasse for å kunne hjelpe hver enkelt elev bedre/flere voksne per elev ønske om flere ressurser/lærebøker ønske om å bli vist tiltro og lyttet til når det gjelder hva som skal til for å bedre skolen ønske om å bli satset på og snakket opp i stedet for ned (bl.a for å bedre rekrutteringen. Her kan lønn også spille inn, men opplever ikke det som noen hovedsak) ønske om å ikke bli nedlesset med flere og flere arbeidsoppgaver og dokumentasjonskrav, slik at vi kan bruke mer tid på det viktigste: elevene og undervisningen ❤️ Anonymkode: aa49d...c04 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #220 Del Skrevet 25. april 2023 SPOCA skrev (6 minutter siden): Da er det et politisk problem, og man bør stemme på politikere som gir større pott til alle. Det er ikke lærerens skyld at det ikke gis mer innen helsesektoren. Oi. Dette var naivt du. Mer til alle. Flott løsning. Anonymkode: aeb8a...c67 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå