Gå til innhold

Tale i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. min sønn skal konfirmeres om 2 uker, og jeg har veldig dårlig tid, for jeg skal holde tale for han.

Problemet er at jeg aber rett og slett ikke hva jeg skal skrive/si. Altså, jeg kjenner sønnen min, og det er jo mye og si om han, men likevel, så får jeg det ikke ned på papiret.. Har lett over alt på nettet etter tips, men finner liksom ikke ut av det. 
Vi blir en del, ca 60 stk, men er kun jeg som skal holde tale. (Far er død) 

Har noen noe tips til hvordan jeg kan starte på en tale, evnt skrive en tale?? 

mvh stresset mor. 

Anonymkode: 933fc...182

AnonymBruker
Skrevet

Vel… her er hva man får ved å benytte chatGPT og be om konfirmasjonstale😉
kanskje noe å ta utgangspunkt i og fylle inn/erstatte med personlige egenskaper og opplevelser?

Kjære konfirmant,

Gratulerer så mye med dagen din! Dette er en stor milepæl i livet ditt, og jeg er beæret over å få snakke til deg i dag.

Konfirmasjonen er en viktig begivenhet i livet ditt. Det markerer overgangen fra barndom til ungdom og er en tid for refleksjon og ettertanke. Det er en tid for å tenke på hva som virkelig betyr noe for deg, og hva du ønsker å oppnå i livet ditt.

I dag feirer vi deg og din innsats for å komme dit du er i dag. Det er en tid for å takke dine nærmeste som har støttet deg gjennom livet ditt, og for å se fremover mot det som venter deg.

Som du står her i dag, har du allerede oppnådd mye. Du har vokst og utviklet deg til den personen du er i dag. Du har lært mange ting, og du har møtt mange utfordringer. Men det er fortsatt mye å lære og mange utfordringer som venter på deg i livet.

Jeg ønsker å minne deg om at du alltid må være tro mot deg selv og dine verdier. Det er viktig å ta ansvar for ditt eget liv og dine egne handlinger. Du har allerede lært mye om ansvar og selvstendighet, og jeg er sikker på at du vil fortsette å utvikle disse egenskapene i tiden som kommer.

Du har også et ansvar overfor samfunnet rundt deg. Det er viktig å være en god medborger og bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Dette kan du gjøre på mange forskjellige måter, fra å være en støtte for venner og familie til å bidra til frivillig arbeid eller å ta vare på miljøet rundt deg.

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til på din videre reise. Jeg håper du vil fortsette å vokse og utvikle deg som person, og at du vil finne lykke og suksess i alt du gjør. Jeg er glad i deg!

Gratulerer igjen, og ha en fantastisk dag!

Anonymkode: 1be8e...55c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg leste en tekst fra boka «til ungdommen» og henta inspirasjon til talen fra kongeparets tale til Ingrid Alexandra i hennes konfirmasjon. 😂 Ikke ord for ord selvfølgelig - mer punkter å si noe om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel… her er hva man får ved å benytte chatGPT og be om konfirmasjonstale😉
kanskje noe å ta utgangspunkt i og fylle inn/erstatte med personlige egenskaper og opplevelser?

Kjære konfirmant,

Gratulerer så mye med dagen din! Dette er en stor milepæl i livet ditt, og jeg er beæret over å få snakke til deg i dag.

Konfirmasjonen er en viktig begivenhet i livet ditt. Det markerer overgangen fra barndom til ungdom og er en tid for refleksjon og ettertanke. Det er en tid for å tenke på hva som virkelig betyr noe for deg, og hva du ønsker å oppnå i livet ditt.

I dag feirer vi deg og din innsats for å komme dit du er i dag. Det er en tid for å takke dine nærmeste som har støttet deg gjennom livet ditt, og for å se fremover mot det som venter deg.

Som du står her i dag, har du allerede oppnådd mye. Du har vokst og utviklet deg til den personen du er i dag. Du har lært mange ting, og du har møtt mange utfordringer. Men det er fortsatt mye å lære og mange utfordringer som venter på deg i livet.

Jeg ønsker å minne deg om at du alltid må være tro mot deg selv og dine verdier. Det er viktig å ta ansvar for ditt eget liv og dine egne handlinger. Du har allerede lært mye om ansvar og selvstendighet, og jeg er sikker på at du vil fortsette å utvikle disse egenskapene i tiden som kommer.

Du har også et ansvar overfor samfunnet rundt deg. Det er viktig å være en god medborger og bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Dette kan du gjøre på mange forskjellige måter, fra å være en støtte for venner og familie til å bidra til frivillig arbeid eller å ta vare på miljøet rundt deg.

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til på din videre reise. Jeg håper du vil fortsette å vokse og utvikle deg som person, og at du vil finne lykke og suksess i alt du gjør. Jeg er glad i deg!

Gratulerer igjen, og ha en fantastisk dag!

Anonymkode: 1be8e...55c

Den var fin. Og så legger du inn noe personlig, som en eller annen episode eller noe om interessene hans. 

'Jeg ser jo hvor godt du trives på fotballbanen og at du har mange kamerater der'

'Husker da du var fem år og gjorde ditt og datt'

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en oppstyltet tale det var over her! Jeg snakker fra hjertet. Gjorde det til sønnen min og skal gjøre det til datteren min. Forteller om deres styrker, hvor stolt jeg er og knytter det opp mot en morsom historie fra barndommen. Så et par visdomsord på veien fremover til slutt. I år skal jeg da spille Ingebjørg Brattland «Ingen som du». 

Anonymkode: 53cdb...fc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For en oppstyltet tale det var over her! Jeg snakker fra hjertet. Gjorde det til sønnen min og skal gjøre det til datteren min. Forteller om deres styrker, hvor stolt jeg er og knytter det opp mot en morsom historie fra barndommen. Så et par visdomsord på veien fremover til slutt. I år skal jeg da spille Ingebjørg Brattland «Ingen som du». 

Enig! Upersonlig og bare vas.. jeg holder også på med tale, og den er personlig rettet til gutten, med innspill av morsomme historier og hans egenskaper. Greit å unngå pinlige og flaue ting, eller ta opp noe som er sårt for gutten i talen 

Anonymkode: 55288...3b2

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i konfirmasjoner hvor jeg har hørt pinlige taler, hvor taleren sporer av og begynner å bable om tåpelige ting for å fremheve seg selv og andre i familien når det skal handle om konfirmanten. Sørg for at fokuset er på sønnen din. Tror vel flere enn deg ender opp med å holde tale? Prøv å ikke ta med alt for kleine ting. Gjør det enkelt og behagelig med litt humor.

Anonymkode: c6162...4bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikt deg inn på 5-7 minutter maks.

Velg tre poenger/temaer. Ikke snakk deg gjennom hele livet til konfirmanten! Fortell gjerne poengene gjennom en kort historie. (F eks - da du var liten, var din yndlingshobby å fiske med bestefar (elsket og familiekjær), din interesse for matlaging tyder på at du kan bli kokk/komisk historie om mislykka mat (hobbyer og interesser), en historie om da han tok med en hund hjem (dyrekjær og hjertegod). Bare eksempler!

Avslutt med at du er stolt over den han er og at du ønske ham lykke til videre på veien.

Anonymkode: ce0b4...5f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig! Upersonlig og bare vas.. jeg holder også på med tale, og den er personlig rettet til gutten, med innspill av morsomme historier og hans egenskaper. Greit å unngå pinlige og flaue ting, eller ta opp noe som er sårt for gutten i talen 

Anonymkode: 55288...3b2

Forslaget var å bruke denne som utgangspunkt og legge til personlige historier. Hvis man står helt fast om hvor man skal begynne var dette et godt forslag.

Anonymkode: 71c14...403

• Liker 5
Skrevet

…og ikke for lang tale!!

Ingen - ikke konfirmanten selv heller - husker en tale som er for spekket med morsomme episoder

og som varer og rekker.

Jeg synes også det er bedre å snakke rett fra fra hjertet og fortell om det du synes er viktigst. 

Ellers er det litt synd at noen stresser så mye med slike store dager at de egentlig bare gleder seg til hele greia er over…

Dette er bare en dag blant mange bortsett fra at det kanskje står litt bedre mat og kaker på menyen, litt flere mennesker rundt bordet og kanskje vanker det noen gaver til jubilanten også.

Det blir bra! Lykke til med konfirmant!❤️

Skrevet

Eg lagde ein "takk for..."-tale til mannen min i bryllupet. Der det var feks "takk for at du gjev meg den siste sjokoladebiten sjølv om du ville ha den sjølv". Kan det vere noko, gjerne noko ironiske innslag og som feks "takk for at du lar sokkane ligge på golvet så eg får trent ryggen min på å plukke dei opp".

Om du er usikker kan du evt berre lese eit fint dikt. Det verste som fins er kjedelege talar der du berre snakkar for å snakke 😅

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prøve ut ChatGPT? Be om en kort konfirmasjonstale fra mor til sønn, nevn noen adjektiv om sønnen, og om du f.eks. vil ha den litt humoristisk 

Anonymkode: b33bd...851

Skrevet

Begynn med å skrive noen stikkord. Så utdyper du talen etter hvert.

Tenk deg at du skal ta med deg konfirmanten på en vandring gjennom livet hans. Nevn, i korte trekk, store og små begivenheter i livet hans. Her er noen eksempler: at han smilte da han ble født, og smiler fortsatt. Han er skoleflink, selvsikker, og har mange venner. Som liten var han vill krabat, eller han var en heller rolig gutt. Han er en "fram på-gutt", eller han er litt mer forsiktig. Hvilket forhold han hadde til faren hvis faren døde når han var stor nok til å huske ham. Hvor glad og stolt faren var av ham. Fritidsaktiviteter han er og har vært med på. Kosedyr. Bestevenner. Første "store" ferietur uten mamma (og pappa). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...