Gå til innhold

Minstefradrag selvangivelsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På selvangivelsen min står det minstefradrag på 109 000 kr. Hva kan det være? Barnetrygd? Men den er mer enn 109 000 kr i året 

Anonymkode: 35c11...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ingenting av minstefradraget men alle har minstefradrag. 

Anonymkode: acb46...0db

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Skatteetaten.no. «Alle» lønnsmottakere får minstefradrag. Skal stort sett dekke utgifter til å jobbe. En kan kreve faktiske kostnader hvis de er høyere, men da må man nok være beredt på å dokumentere de. 

Anonymkode: 0c192...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk Skatteetaten.no. «Alle» lønnsmottakere får minstefradrag. Skal stort sett dekke utgifter til å jobbe. En kan kreve faktiske kostnader hvis de er høyere, men da må man nok være beredt på å dokumentere de. 

Anonymkode: 0c192...795

Jeg er uføretrygda på minstesats. Jeg har samme minstefradrag som ts (109  950) i min forhåndsutfylte selvangivelse. Jeg skjønner ingenting av det som står om minstefradrag på nett. Har alle det samme liksom?

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er uføretrygda på minstesats. Jeg har samme minstefradrag som ts (109  950) i min forhåndsutfylte selvangivelse. Jeg skjønner ingenting av det som står om minstefradrag på nett. Har alle det samme liksom?

Alle har det. Bortsett fra selvstendignæringsdrivende.

Anonymkode: 2efbf...c03

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke skjønne det, bare ta imot med åpne armer :) 

Anonymkode: 6ddb3...705

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Som det heter, "minstefradrag", er noe ALLE kan kreve. Om du kan dokumentere at du har HØYERE utgifter til ditt arbeidsforhold kan du kreve MER enn minstefradraget. Det kan ofte bli litt vanskelig om man er uføretrygdet. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle får det, regnes automatisk ut fra satt prosentsats med et maksbeløpet man kan få. 

Anonymkode: 794e8...e90

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Alle har det. Bortsett fra selvstendignæringsdrivende.

Jeg har ENK og får også minstefradrag, men jeg kan jo dokumentere høyere utgifter enn minstefradraget så det har ikke noen praktisk betydning.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Vikarsykepleier said:

Jeg har ENK og får også minstefradrag, men jeg kan jo dokumentere høyere utgifter enn minstefradraget så det har ikke noen praktisk betydning.

Som eier av enkeltpersonforetak har du ikke har krav på minstefradraget. Dette fordi du ikke kan være ansatt i ditt eget enkeltpersonforetak, og minstefradraget gjelder bare for lønnsmottagere.

https://blogg.fiken.no/skatt-enkeltpersonforetak/#:~:text=Som eier av enkeltpersonforetak har,minstefradraget gjelder bare for lønnsmottagere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...