Gå til innhold

Løpende opptak i bhg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 20.46):

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i 23 år og forstår ikke helt hvordan løpende inntak skal foregå i praksis, annet enn der hvor det er ledig kapasitet etter oppstart på høsten. I barnehagen jeg jobber, som er den eneste i «bygda» vi bor i, fylles barnegruppene opp på høsten, i august - oktober/ november. Da er det (stort sett) 18 barn på storebarns avdeling og 9 barn på småbarn og 3 ansatte pr gruppe. Om ingen familier flytter i løpet av året får vi ikke ledig kapasitet før neste høst når førskolebarna begynner på skolen.

Det ene året vi ikke fikk nok søkere til plassene gikk 2 småbarnsgrupper med 6 barn og to ansatte hver og samarbeidet. Barnehagen kunne da ikke ta inn 1 el 2 nye barn fordi det må 3 nye barn til for å utlyse en ansattstilling. 

Om familier i nabolaget har behov for plass i mars kan de motta tilbud om plass i byen, 5 km unna muligens. Men skal da 1-åringen gå der midlertidig i 5 måneder og så bytte til nærbarnehagen i august? 

En barnehageplass på småbarn er avhengig av 1/3 ansattehjemmel og kvm i barnehagen. Hvor kommer disse fra når det oppstår behov for plass utover våren når foreldrenes permisjon er over? 

Jeg ønsker en konkret og realistisk fremstilling om hvordan dette skal løses. Det tar en 1-åring opp til 5 måneder å bli trygg i barnehagen så man bør i det lengste unngå bytte av barnehage etter kort tid. 

Anonymkode: 63c93...b2a

Det du tar opp er vel motargumentene. Skal man gjennomføre løpende opptak må det være plass til barna, dvs mange steder utvide kapasiteten. Skal man ta opp barn gjennom hele året må det være ledig kapasitet på høsten, dvs ta inn færre barn. Hvis vi ikke ønsker en situasjon hvor noen bare har jobb på våren, må vi akseptere høyere kostnader og færre barn per voksen på høsten.

Anonymkode: c50ac...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 20.46):

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i 23 år og forstår ikke helt hvordan løpende inntak skal foregå i praksis, annet enn der hvor det er ledig kapasitet etter oppstart på høsten. I barnehagen jeg jobber, som er den eneste i «bygda» vi bor i, fylles barnegruppene opp på høsten, i august - oktober/ november. Da er det (stort sett) 18 barn på storebarns avdeling og 9 barn på småbarn og 3 ansatte pr gruppe. Om ingen familier flytter i løpet av året får vi ikke ledig kapasitet før neste høst når førskolebarna begynner på skolen.

Det ene året vi ikke fikk nok søkere til plassene gikk 2 småbarnsgrupper med 6 barn og to ansatte hver og samarbeidet. Barnehagen kunne da ikke ta inn 1 el 2 nye barn fordi det må 3 nye barn til for å utlyse en ansattstilling. 

Om familier i nabolaget har behov for plass i mars kan de motta tilbud om plass i byen, 5 km unna muligens. Men skal da 1-åringen gå der midlertidig i 5 måneder og så bytte til nærbarnehagen i august? 

En barnehageplass på småbarn er avhengig av 1/3 ansattehjemmel og kvm i barnehagen. Hvor kommer disse fra når det oppstår behov for plass utover våren når foreldrenes permisjon er over? 

Jeg ønsker en konkret og realistisk fremstilling om hvordan dette skal løses. Det tar en 1-åring opp til 5 måneder å bli trygg i barnehagen så man bør i det lengste unngå bytte av barnehage etter kort tid. 

Anonymkode: 63c93...b2a

Dette vi savner. Før var det opptak i aug og jan, men nå har vi hatt opptak frem til forrige uke. Ansatte som er på de tre småbarnsavd, har jo tv, mv, og sv, uansett om det kun få unger på høsten. Areal er det godt med, til utvidet avdeling, dvs 12 (har vært 13) små. De ansatte som er «til overs» i løpet av dagen, blir brukt som vikarer rundt i kommunen. Det har og vært mye bruk av vikarer, som har gått inn i lengre stillinger i løpet av høst, vinter, med varighet til neste bhg år. 
På høsten, har disse vært «vanlige» vikarer. (-håper jeg greide forklare den..) Forbundene har satt ned foten for denne praksisen, så derfor blir vi satt inn i vaktlista for en avd, på høsten, men blir brukt der det er behov, frem til vi får fylt opp. De som fyller i sept, okt osv, får plass fra de fyller, det samme med tilflyttere. 
Praktisk for foreldre, selvsagt, men det gir aldri ro i gruppa, og vi ser noen av de som har vært der lengst har blitt sjalu, på de nye som «må» ha en voksen. De nye trenger ofte trilles i søvn, enkelte sover to g/dg, osv. 
Er litt ok å bli ferdig med innkjøring, et par ganger i året. Men, som sagt, jeg ser behovet! -og mitt spm, var hvordan dette kan løses bedre, enn det vi opplever det blir gjort? 
Som du sier, tar det lang tid å bli trygg, for enkelte. Når det da kommer tre nye, spredd på fire uker, på våren, «går det» litt voksne, på de små. 

Anonymkode: 4cc16...d8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 9.13):

Bor i Dk hvor det er løpende opptak i alle barnehager, fordi det er passningsgaranti fra 12 mnd. Fungerer upåklagelig. To-tre nye barn pr. mnd. som raskt blir integrert i gruppene. 

Anonymkode: 0bd64...d52

Regner med du jobber i bhg? Nysgjerrig på hvordan dere løser dette, hvis du leser det jeg har skrevet, mht antall voksne som «går bort» til nye osv.

Vi i bhg er ofte gode på å ta fine bilder. Her er alt nydelig! -men burde kanskje ta bilder av virkeligheten, litt oftere. 

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (På 25.4.2023 den 13.40):

Men hvis argumentet ditt er at alle disse barna som krever en voksen for seg "nesten hele tiden" skulle startet LIKT, så ville jo barnehagen ha trengt 1 voksen pr barn i en tilvenningsperiode på 1-2 måneder for så å sparke igjen kontakt-voksenpersonen til nesten hele barnegruppa når de skal over i normal drift igjen, det høres jo enda verre ut... 

Les litt av svarene mine, og se hvin som skrev hvor lang tid det kan ta før unger er trygge. Det blir heller aldri ro i gruppa, dvs så vi kan gjøre litt annet enn tilvenning.
Er det to opptak, er det en hektisk periode, høst/ vinter, men så går det seg til, og alle finner sin plass i gruppen.

Slik det er nå, blir de voksne som er «til overs» på høsten brukt som vikarer, så de blir ikke så kjent med barna, og foreldrene, når de bare ser de kanskje en dag i uka. Dette har med vakter å gjøre, behov for vikarer, og at de færreste jobber fulltid. (-ønsker ikke jobbe fullt)
Derfor er ikke helt sånn det funker, som du skriver, i vår erfaring. Vi har hatt både aug og jan- opptak, og nå med nye helt frem til forrige uke. Vi ønsker en annen løsning, enn dette. Behovet ser vi, men opplegget er ikke ok, for noen parter. Aller minst for barna.
Eks, en som har vært der en uke- ferdig med å ha med foreldre, og er da der fra åpning og til nesten stengetid, så kommer en ny, som har med foreldre. Etter en uke, og nå med to nye som har går så og si full dag, så kommer en ny til. På samme måte. Få barn er klare for å «hoppe inn» i bhg, etter en uke, uten å ha en voksen å sitte hos. (10-12 unger like etter åpning, nå som det er full avdeling.) 
Skulle ønske flere hadde sett virkeligheten, prøvd seg noen mnd i bhg. Tror det ville gått opp noen lys. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det får vi. Før var det ikke løpende opptak, kun nye i august og januar. Nå, med løpende opptak, kommer det nye helt frem til forrige uke. Aldri ro i gruppa, småbarn, og vi ser enkelte av  de som har gått der lengst, blir sjalu på nye. Jobber selvsagt med det, og alle på avd har lang erfaring i bhg, men ser det blir krevende, på mange måter. 
Ei som mener det er et argument for løpende opptak, det jeg skriver, men da skulle jeg ønske vi kunne hatt henne noen mnd hos oss. Sett litt problemene med det. Når det kommer nye, på ni forskjellige tidspunkt, så starter vi på nytt like mange ganger. Da vi hadde kun to opptak, så var vi litt «ferdige» med innkjøring, og kunne finne på litt mer. Les, innkjøring for litt lik soving/ slippe å trilles i søvn, litt rundt mat, «slippe den voksne». 

Skjønner ikke det, det betyr jo at de starter på emd veldig få barn siden de har plass til en hver måned, altså at det kun var bare et barn en måned?? 

Eller at barnehagen har stor gjennomtrekk, altså folk flytter og barn må bytte barnehage, det er jo også spesielt og uheldig at dette skjer hver måned. 

Anonymkode: 2de58...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 13.47):

Det du skriver er jo et argument for løpende opptak … 

Anonymkode: ae248...8b9

Det vil jeg gjerne høre mer om, hvorfor du mener.

Hvorfor mener du det er et argument for? Les ellers svarene mine, til andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.24):

Samme her, like gode erfaringer.

Anonymkode: 0ea24...8db

Sikkert ulike erfaringer, men da vil jeg gjerne vite hvordan det er positivt, hvordan de får det til å fungere? Når det er eks møter, ubunden tid, pauser, pedl.ledere som jobber 6 t 45 min dag, så vi i praksis ofte er under halve dagen med en voksen pr tre. Ellers er vi nede i to, og tre, på tolv barn. Vi har, utrolig nok, to bein og to armer. 
Har en nye kun i aug og jan, så blir det litt mer ro, for alle. Dvs, barns beste, noe vi har en lei tendens til å prøve å jobbe for.. 

Men, som skrevet andre steder. Jeg ser det er behov for å ta inn ellers, men hvordan gjøre det på en god måte? Tips, mottas, så vi kan ta det videre til politikerne, her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke det, det betyr jo at de starter på emd veldig få barn siden de har plass til en hver måned, altså at det kun var bare et barn en måned?? 

Eller at barnehagen har stor gjennomtrekk, altså folk flytter og barn må bytte barnehage, det er jo også spesielt og uheldig at dette skjer hver måned. 

Anonymkode: 2de58...9e6

Begynte med to små i august, på småbarn. Så en ny i slutten av mnd, så en tidl i sept, en i slutten av sept, så en i slutten av okt. To i nov, Ingen nye i des (men da er det jo mye annet), og jan. Utvidet avd fra feb, med en ny, ingen ny i mars, tre nye etter påske. De spredd med en og to uker mellom. Det ble vel tolv små? Så flyttes mange av de på mellomstor, til høsten…. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 9.13):

Bor i Dk hvor det er løpende opptak i alle barnehager, fordi det er passningsgaranti fra 12 mnd. Fungerer upåklagelig. To-tre nye barn pr. mnd. som raskt blir integrert i gruppene. 

Anonymkode: 0bd64...d52

Hvordan løser de det? Hvis du leser de andre svarene mine, her. Jeg er ute etter hvordan det kan bli bra, for barna, og voksne. Ungene fortjener litt ro, ikke den uroen det blir med nye unger i aug, sept, okt, nov, feb, april, mai. Tips mottas..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 13.34):

I barnehagen til barna mine har det kommet jevnt med nye barn hele året. De som er trygge nok blir flyttet over med de litt større barna. Fungert mye bedre enn da eldste starta i samme barnehage og 11 av 16 starta i august og de hadde 11 nye utrygge barn samtidig. 

Anonymkode: bf9ba...164

Synes de ansatte det, også? At det er bra for barna, med stadig nye barn som trenger å trygges? Får en nye i aug og jan, så er det roligere de andre mnd. Hvor er de ansatte som et «til overs» når det er få unger på avd? Hos oss blir de brukt i hele kommunen, men har kanskje tv på egen avd, før de sendes videre. De blir dermed ikke så kjent med barna, synes de.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det får vi. Før var det ikke løpende opptak, kun nye i august og januar. Nå, med løpende opptak, kommer det nye helt frem til forrige uke. Aldri ro i gruppa, småbarn, og vi ser enkelte av  de som har gått der lengst, blir sjalu på nye. Jobber selvsagt med det, og alle på avd har lang erfaring i bhg, men ser det blir krevende, på mange måter. 
Ei som mener det er et argument for løpende opptak, det jeg skriver, men da skulle jeg ønske vi kunne hatt henne noen mnd hos oss. Sett litt problemene med det. Når det kommer nye, på ni forskjellige tidspunkt, så starter vi på nytt like mange ganger. Da vi hadde kun to opptak, så var vi litt «ferdige» med innkjøring, og kunne finne på litt mer. Les, innkjøring for litt lik soving/ slippe å trilles i søvn, litt rundt mat, «slippe den voksne». 

Hvor er vedtatt løpende opptak? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Eller tenker dere på de som starter sep-nov?

Anonymkode: 8ac71...6b8

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes de ansatte det, også? At det er bra for barna, med stadig nye barn som trenger å trygges? Får en nye i aug og jan, så er det roligere de andre mnd. Hvor er de ansatte som et «til overs» når det er få unger på avd? Hos oss blir de brukt i hele kommunen, men har kanskje tv på egen avd, før de sendes videre. De blir dermed ikke så kjent med barna, synes de.

Vi har god erfaring med at småbarnsavdeling starter med 5 i august og får påfyll utover høsten 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.11):

Jeg som kom med sammenligningen. Har selv barn i bhg. 
Utover det er det ganske tullete å opprette et innlegg på KG for så å forsøke å diktere hvem som skal få lov til å svare, når noen gir svar du ikke liker😂

Anonymkode: 0bcff...883

Fordi jeg ønsket å høre fra ansatte, da jeg vet vi ofte er gode på å lage alt «vidunderlig», overfor foreldre.. Mens virkeligheten ofte er langt annerledes. Kommet mye mer frem nå senere tid, mht bemanning og hverdagen i bhg. Kanskje på tide foreldrene ser litt av dette, da det har vært en utfordring i mange år, og ennå mer når det kommer nye unger rundt åtte gnager i året. Da er det ingen i des, da mye annet skjer, samt rett før påske. 

Men, du har jo rett i at en ikke trenger jobbe med barn, for å skjønne at en unge på snaue året, trenger mye.. Når den går fra tilvenning på noen timer om dagen, med foreldre, til å være hele åpningstiden (-jepp) fem dager i uka, når tilvenningen er ferdig. Vi er fullt bemannet voksne, snaue to- tre timer, enkelte dager. Maks opp til halve dagen. Pga krav om to pedl, som jo har kortere dager, møter, ubunden tid osv. Ellers opp til 12 barn, på to- tre voksne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor er vedtatt løpende opptak? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Eller tenker dere på de som starter sep-nov?

Opp til hver kommune å bestemme, løpende opptak. Svart på mye før, så fint om du leser det, så slipper jeg skrive det samme en gang til. 😇🤗

Skrevet
On 4/26/2023 at 6:44 AM, AnonymBruker said:

Men nå mister en ikke alle rettigheter i ulønnet permisjon etter permisjon

Anonymkode: 3c63f...5f2

Men du mister noe og det er ikke bra nok. Hvorfor forsvare en slik ordning?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym28 skrev (4 timer siden):

Men du mister noe og det er ikke bra nok. Hvorfor forsvare en slik ordning?

Fordi for noen blir støtteordningene aldri bra nok selv om vi har noen ab de beste i verden

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi for noen blir støtteordningene aldri bra nok selv om vi har noen ab de beste i verden

For et tullete svar. Så DET skal være et godt argument for at familier må ta ulønnet permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 10.36):

Vi har god erfaring med at småbarnsavdeling starter med 5 i august og får påfyll utover høsten 

Helt frem til mai, pga utvidet barnegruppe? (-pga de skal få plass rundt de er ett år, de som er født på vinter/ vår også.)

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt frem til mai, pga utvidet barnegruppe? (-pga de skal få plass rundt de er ett år, de som er født på vinter/ vår også.)

Det har vært fordi de har vært for lite barn ved start og ingen planlagt greie, men ja. God erfaring med start frem til mars/april iallfall 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...