AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #1 Skrevet 24. april 2023 Har noen av dere småbarnsforeldre tenkt over hvor lite positivt løpende opptak kan være, for barna deres? Det er vel og bra at foreldre får plass til ungene, når de trenger det, men det er noen men. Nye unger hver mnd, krever en voksen person, og tro ikke bhg setter inn flere ansatte, dermed går det bort en voksen til den nye, dvs færre voksne til de som allerede er der. Hos oss er det to- tre toåringer på høsten. Det kommer så kanskje to ved vanlig oppstart, en tidlig i sept, en sent i sept, to med en ukes mellomrom i okt, og en i slutten av nov. Først da er det ni barn, og behov for fler enn tre voksne. Det skjer da etter jul, så det er tilvenning av barn, hele året. Det sier seg selv, at få og ingen av ungene rekker å bli skikkelig tilvendt bhg, før det kommer en ny. Enkelte unger krever faktisk en voksen store deler av sin våkne tid, og bruker lang tid på å bli trygg. Noen trenger å trilles i søvn, mens andre igjen skal sove inne. Det blir lite igjen til barna som var der fra før, og det blir lite til de av de nye som «greier seg selv». Ikke gunstig, for barna, som trenger oss voksne. En kan jo tenke seg selv, hvis en skulle hatt nyansatte på jobben, hver mnd. Kanskje verdt en tanke, selv om jeg forstår det er positivt med løpende opptak, for å komme seg i jobb. Men jeg har ofte vondt av barna, da løpende opptak sjelden fører med seg økt grunnbemanning. De fleste kommer og ved åpningstid, helt fra andre uke, så de fleste/ alle unger har kommet, en drøy time før neste vakt kommer. Det samme på ettermiddagen. Anonymkode: 4cc16...d8e 4 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Skjønner poenget ditt. Synes politikerne her burde ta ansvar. Enten flere ansatte i barnehagen for å kunne tilby løpende opptak, eller foreldrepenger til mor/far frem til barnet har fått barnehageplass. Syns det er tragisk at foreldre (ofte mor) må ta ulønnet og tape både penger og sykepengerettigheter (tenk om man blir alvorlig syke mens man tar ulønnet feks). Vår barnehage har løpende opptak så lenge det er plass. Anonymkode: fbac2...e1f 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Bor i Dk hvor det er løpende opptak i alle barnehager, fordi det er passningsgaranti fra 12 mnd. Fungerer upåklagelig. To-tre nye barn pr. mnd. som raskt blir integrert i gruppene. Anonymkode: 0bd64...d52 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 I barnehagen til barna mine har det kommet jevnt med nye barn hele året. De som er trygge nok blir flyttet over med de litt større barna. Fungert mye bedre enn da eldste starta i samme barnehage og 11 av 16 starta i august og de hadde 11 nye utrygge barn samtidig. Anonymkode: bf9ba...164 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Men da vil barn født sent på året kun fø plass i store og dårlige barnehager fordi de små ikke har økonomi til å ta inn barn løpende. De må ha inntekter for hele året. Ikke for deler. Anonymkode: 3c63f...5f2 1
Veggdyret Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Enkelte unger krever faktisk en voksen store deler av sin våkne tid, og bruker lang tid på å bli trygg. Noen trenger å trilles i søvn, mens andre igjen skal sove inne. Det blir lite igjen til barna som var der fra før, og det blir lite til de av de nye som «greier seg selv». Anonymkode: 4cc16...d8e Men hvis argumentet ditt er at alle disse barna som krever en voksen for seg "nesten hele tiden" skulle startet LIKT, så ville jo barnehagen ha trengt 1 voksen pr barn i en tilvenningsperiode på 1-2 måneder for så å sparke igjen kontakt-voksenpersonen til nesten hele barnegruppa når de skal over i normal drift igjen, det høres jo enda verre ut... 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har noen av dere småbarnsforeldre tenkt over hvor lite positivt løpende opptak kan være, for barna deres? Det er vel og bra at foreldre får plass til ungene, når de trenger det, men det er noen men. Nye unger hver mnd, krever en voksen person, og tro ikke bhg setter inn flere ansatte, dermed går det bort en voksen til den nye, dvs færre voksne til de som allerede er der. Hos oss er det to- tre toåringer på høsten. Det kommer så kanskje to ved vanlig oppstart, en tidlig i sept, en sent i sept, to med en ukes mellomrom i okt, og en i slutten av nov. Først da er det ni barn, og behov for fler enn tre voksne. Det skjer da etter jul, så det er tilvenning av barn, hele året. Det sier seg selv, at få og ingen av ungene rekker å bli skikkelig tilvendt bhg, før det kommer en ny. Enkelte unger krever faktisk en voksen store deler av sin våkne tid, og bruker lang tid på å bli trygg. Noen trenger å trilles i søvn, mens andre igjen skal sove inne. Det blir lite igjen til barna som var der fra før, og det blir lite til de av de nye som «greier seg selv». Ikke gunstig, for barna, som trenger oss voksne. En kan jo tenke seg selv, hvis en skulle hatt nyansatte på jobben, hver mnd. Kanskje verdt en tanke, selv om jeg forstår det er positivt med løpende opptak, for å komme seg i jobb. Men jeg har ofte vondt av barna, da løpende opptak sjelden fører med seg økt grunnbemanning. De fleste kommer og ved åpningstid, helt fra andre uke, så de fleste/ alle unger har kommet, en drøy time før neste vakt kommer. Det samme på ettermiddagen. Anonymkode: 4cc16...d8e Det du skriver er jo et argument for løpende opptak … Anonymkode: ae248...8b9 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: I barnehagen til barna mine har det kommet jevnt med nye barn hele året. De som er trygge nok blir flyttet over med de litt større barna. Fungert mye bedre enn da eldste starta i samme barnehage og 11 av 16 starta i august og de hadde 11 nye utrygge barn samtidig. Anonymkode: bf9ba...164 Samme her, like gode erfaringer. Anonymkode: 0ea24...8db
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 De ansatte på avdelingen barnet mitt går i foretrekker å få et nytt barn nå og da gjennom året framfor en hel gjeng på én gang i august. De opplever at barna raskere blir trygge og ferdig innkjørte når det bare er ett nytt barn av gangen i stedet for 5-9 nye barn på samme tid. Anonymkode: 70943...163
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 Hvis du først skal bruke et så dårlig argument som at «hva hvis vi voksne skulle fått en ny medarbeider hver mnd», så kan jeg fortelle deg st det har gått veldig fint på vår jobb😆 Anonymkode: 0bcff...883 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 TS, her. Regner med dere som svarer, har inngående kjennskap til småbarnsavdeling? Jeg har 22 års erfaring i bhg, både små og store, og har og hatt fem unger i fem ulike bhg, både i storbyer, på bygd og mellomstore steder, og både med og uten løpende opptak. Så jeg har en viss erfaring.. Selvsagt er det ulike erfaringer med løpende opptak, men veldig mange av kollegaer, og ansatte i bhg hvor vi har hatt barn, synes det blir veldig urolig for gruppa, når det er stadig nytilvenninger. Det krever en voksen, som sagt, for veldig mange av de minste, på snaue året. Det blir da en mindre voksen, på resten av gruppa. Ingen som forstår det? Egentlig ganske enkel matte… Ja, det kan være heftig med fem nye, på høsten, men det har alltid gått veldig greit. Heller få noen nye etter jul. Det blir aldri ro, når det hele tiden kommer nye. Det er ikke til beste for nye, og «gamle» barn, mener vi. Du som mente det var et dårlig poeng, å sammenligne med nyansatt. Regner med det da er ok at de som begynner ikke kan noe, ingenting, om jobben, ei heller språket du snakker i tillegg? Disse må da ha en til å lære seg opp. Etter et par uker, kommer en ny, samme mangel på alt. Høres ut som en svært lite effektiv bedrift, hvis du tenker det er enkelt. Som sagt, mulig det funker hos noen, men i de bhg jeg har inngående kjennskap, så har det vært lettere med eks to opptak i året. For barnas skyld. Evnt, noen som får dette til å flyte fint, så hører jeg gjerne fra dere. Dere som bare mener, gjerne uten hverken barn eller jobb i bhg, kan egentlig kommentere et annet sted. Anonymkode: 4cc16...d8e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 I vår bhg er det også løpende opptak, men de fleste starter august og januar. Sjeldent at det kommer nye ellers. Barnehagen synes det fungerer bra, spesielt på småbarn. Anonymkode: 9cc9e...77a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): I vår bhg er det også løpende opptak, men de fleste starter august og januar. Sjeldent at det kommer nye ellers. Barnehagen synes det fungerer bra, spesielt på småbarn. Anonymkode: 9cc9e...77a Dette er min erfaring også, aldri opplevd at det kommer nye barn hver mnd Anonymkode: 2de58...9e6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #15 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): TS, her. Regner med dere som svarer, har inngående kjennskap til småbarnsavdeling? Jeg har 22 års erfaring i bhg, både små og store, og har og hatt fem unger i fem ulike bhg, både i storbyer, på bygd og mellomstore steder, og både med og uten løpende opptak. Så jeg har en viss erfaring.. Selvsagt er det ulike erfaringer med løpende opptak, men veldig mange av kollegaer, og ansatte i bhg hvor vi har hatt barn, synes det blir veldig urolig for gruppa, når det er stadig nytilvenninger. Det krever en voksen, som sagt, for veldig mange av de minste, på snaue året. Det blir da en mindre voksen, på resten av gruppa. Ingen som forstår det? Egentlig ganske enkel matte… Ja, det kan være heftig med fem nye, på høsten, men det har alltid gått veldig greit. Heller få noen nye etter jul. Det blir aldri ro, når det hele tiden kommer nye. Det er ikke til beste for nye, og «gamle» barn, mener vi. Du som mente det var et dårlig poeng, å sammenligne med nyansatt. Regner med det da er ok at de som begynner ikke kan noe, ingenting, om jobben, ei heller språket du snakker i tillegg? Disse må da ha en til å lære seg opp. Etter et par uker, kommer en ny, samme mangel på alt. Høres ut som en svært lite effektiv bedrift, hvis du tenker det er enkelt. Som sagt, mulig det funker hos noen, men i de bhg jeg har inngående kjennskap, så har det vært lettere med eks to opptak i året. For barnas skyld. Evnt, noen som får dette til å flyte fint, så hører jeg gjerne fra dere. Dere som bare mener, gjerne uten hverken barn eller jobb i bhg, kan egentlig kommentere et annet sted. Anonymkode: 4cc16...d8e Jeg er en av dem som har opplevd, som forelder riktignok, at flytende opptak har fungert bra. Dette er en ganske stor basebarnehage der de aller minste er ganske skjerma i et eget bygg. Her er de ca det første året, veldig sjelden lenger, ofte kortere, de ansatte ser an når barna er klare og flytter dem over til de andre i puljer. Da eldste starter var de 11 nye i august, det vil si at de var bare nye (de som starta før sommeren ble ganske raskt flyttet over). Denne barnegruppa brukte LANG tid på å bli trygge, de fleste flytta ikke over før august året etter. Da yngste begynte var de 4 nye i august og flere som var igjen fra før sommeren. Det har siden kommet stadig påfyll av nye gjennom hele året. Ved henting og levering har denne barnegruppa føltes mye mer harmonisk enn da eldste gikk der og barna har blitt flyttet over puljevis mye raskere enn da eldste gikk der, tydelig fordi de er klare for det. De ansatte har også sagt at det er mye bedre når barna starter med spredt utover året. Anonymkode: bf9ba...164 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #16 Skrevet 25. april 2023 Jeg som kom med sammenligningen. Har selv barn i bhg. Utover det er det ganske tullete å opprette et innlegg på KG for så å forsøke å diktere hvem som skal få lov til å svare, når noen gir svar du ikke liker😂 Anonymkode: 0bcff...883 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #17 Skrevet 25. april 2023 Jeg har jobbet som pedagogisk leder i 23 år og forstår ikke helt hvordan løpende inntak skal foregå i praksis, annet enn der hvor det er ledig kapasitet etter oppstart på høsten. I barnehagen jeg jobber, som er den eneste i «bygda» vi bor i, fylles barnegruppene opp på høsten, i august - oktober/ november. Da er det (stort sett) 18 barn på storebarns avdeling og 9 barn på småbarn og 3 ansatte pr gruppe. Om ingen familier flytter i løpet av året får vi ikke ledig kapasitet før neste høst når førskolebarna begynner på skolen. Det ene året vi ikke fikk nok søkere til plassene gikk 2 småbarnsgrupper med 6 barn og to ansatte hver og samarbeidet. Barnehagen kunne da ikke ta inn 1 el 2 nye barn fordi det må 3 nye barn til for å utlyse en ansattstilling. Om familier i nabolaget har behov for plass i mars kan de motta tilbud om plass i byen, 5 km unna muligens. Men skal da 1-åringen gå der midlertidig i 5 måneder og så bytte til nærbarnehagen i august? En barnehageplass på småbarn er avhengig av 1/3 ansattehjemmel og kvm i barnehagen. Hvor kommer disse fra når det oppstår behov for plass utover våren når foreldrenes permisjon er over? Jeg ønsker en konkret og realistisk fremstilling om hvordan dette skal løses. Det tar en 1-åring opp til 5 måneder å bli trygg i barnehagen så man bør i det lengste unngå bytte av barnehage etter kort tid. Anonymkode: 63c93...b2a 2 2
Anonym28 Skrevet 25. april 2023 #18 Skrevet 25. april 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Har noen av dere småbarnsforeldre tenkt over hvor lite positivt løpende opptak kan være, for barna deres? Det er vel og bra at foreldre får plass til ungene, når de trenger det, men det er noen men. Nye unger hver mnd, krever en voksen person, og tro ikke bhg setter inn flere ansatte, dermed går det bort en voksen til den nye, dvs færre voksne til de som allerede er der. Hos oss er det to- tre toåringer på høsten. Det kommer så kanskje to ved vanlig oppstart, en tidlig i sept, en sent i sept, to med en ukes mellomrom i okt, og en i slutten av nov. Først da er det ni barn, og behov for fler enn tre voksne. Det skjer da etter jul, så det er tilvenning av barn, hele året. Det sier seg selv, at få og ingen av ungene rekker å bli skikkelig tilvendt bhg, før det kommer en ny. Enkelte unger krever faktisk en voksen store deler av sin våkne tid, og bruker lang tid på å bli trygg. Noen trenger å trilles i søvn, mens andre igjen skal sove inne. Det blir lite igjen til barna som var der fra før, og det blir lite til de av de nye som «greier seg selv». Ikke gunstig, for barna, som trenger oss voksne. En kan jo tenke seg selv, hvis en skulle hatt nyansatte på jobben, hver mnd. Kanskje verdt en tanke, selv om jeg forstår det er positivt med løpende opptak, for å komme seg i jobb. Men jeg har ofte vondt av barna, da løpende opptak sjelden fører med seg økt grunnbemanning. De fleste kommer og ved åpningstid, helt fra andre uke, så de fleste/ alle unger har kommet, en drøy time før neste vakt kommer. Det samme på ettermiddagen. Anonymkode: 4cc16...d8e Da bør du rette kritikken der den hører hjemme, hos politikerne. Selvsagt kan vi ikke ha et system hvor foreldre må gå ut i ulønnet permisjon og samtidig i visse tilfeller miste trygderettigheter som kan skape problemer dersom noen mot formodning skulle bli syke. Det er hårreisende at vi aksepterer dette. Politikerne ønsker at det skal fødes flere barn - Ja, da bør de sannelig også tilrettelegge for det! Jeg synes det er så merkelig og lite gjennomtenkt å velge å rette kritikken mot småbarnsforeldre enn å rette den mot et totalt ubrukelig system. Selvfølgelig bør det være løpende opptak og selvfølgelig bør de øke bemanningen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 Anonym28 skrev (8 timer siden): Da bør du rette kritikken der den hører hjemme, hos politikerne. Selvsagt kan vi ikke ha et system hvor foreldre må gå ut i ulønnet permisjon og samtidig i visse tilfeller miste trygderettigheter som kan skape problemer dersom noen mot formodning skulle bli syke. Det er hårreisende at vi aksepterer dette. Politikerne ønsker at det skal fødes flere barn - Ja, da bør de sannelig også tilrettelegge for det! Jeg synes det er så merkelig og lite gjennomtenkt å velge å rette kritikken mot småbarnsforeldre enn å rette den mot et totalt ubrukelig system. Selvfølgelig bør det være løpende opptak og selvfølgelig bør de øke bemanningen. Men nå mister en ikke alle rettigheter i ulønnet permisjon etter permisjon Anonymkode: 3c63f...5f2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 18.49): Dette er min erfaring også, aldri opplevd at det kommer nye barn hver mnd Anonymkode: 2de58...9e6 Det får vi. Før var det ikke løpende opptak, kun nye i august og januar. Nå, med løpende opptak, kommer det nye helt frem til forrige uke. Aldri ro i gruppa, småbarn, og vi ser enkelte av de som har gått der lengst, blir sjalu på nye. Jobber selvsagt med det, og alle på avd har lang erfaring i bhg, men ser det blir krevende, på mange måter. Ei som mener det er et argument for løpende opptak, det jeg skriver, men da skulle jeg ønske vi kunne hatt henne noen mnd hos oss. Sett litt problemene med det. Når det kommer nye, på ni forskjellige tidspunkt, så starter vi på nytt like mange ganger. Da vi hadde kun to opptak, så var vi litt «ferdige» med innkjøring, og kunne finne på litt mer. Les, innkjøring for litt lik soving/ slippe å trilles i søvn, litt rundt mat, «slippe den voksne». Anonymkode: 4cc16...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå