Gå til innhold

Lei av å studere på universitet, mulig å ta fagbrev som voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg studerer ledelse på universitet, har hele tiden jobbet mot en bachelor, og kanskje en master også, men jeg er så utrolig lei. Jeg er lei av studiene, og jeg ser ikke for meg at jeg skal lede noe, eller noen som helst. 

Jeg vil bare ha et fagbrev, ha en fysisk jobb, feks. elektriker, rørlegger eller kjøre noen form for anleggsmaskiner🤣

Er godt oppe i 30 årene og tenkte at jeg var moden for både studier og lederjobb. Nå er jeg ikke sikker på det lenger. 

Noen som i godt voksen alder har tatt en slik utdanning? 

Med barn, mann, hus og hjem er det ikke aktuelt å jobbe som lærling. Tenkte heller på om det var mulig  å ta en slik utdanning som nettstudie for eksempel? Et studie som kan taes ved siden av jobb og familie.

Anonymkode: ff275...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du tenkt på fagbrev innen IKT? Det er stort behov og du får lett jobb. Det er aldri for sent. 

Anonymkode: 9c85c...8e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kranførerkurs og truckførerbevis, eller søk jobb som trikke- eller t-banefører. Greit betalt, relativt kort utdannelse.

Vet ikke hvor lett det er å få plass på fagskole uten ungdomsrett, men sjekk Fagskoleutdanning Kristiania. Det tar 4 år å få fagbrev så det er ingen snarvei.

Anonymkode: c7f70...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du tenkt på fagbrev innen IKT? Det er stort behov og du får lett jobb. Det er aldri for sent. 

Anonymkode: 9c85c...8e3

Nei, den muligheten har jeg ikke tenkt på, siden jeg innerst inne ønsker meg en fysisk jobb😅 men takk for tips, jeg skal sjekke det😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du slipper ikke unna lærlingtiden dersom du skal ha et praktisk yrke, med mindre det er i et yrke der du har vært ansatt som ufaglært lenge.

Og bra er det! Jeg hadde ikke sluppet en elektriker løs på det elektriske systemet i huset mitt med bare nettkurs å vise til...

Anonymkode: a037f...1ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta kranførerkurs og truckførerbevis, eller søk jobb som trikke- eller t-banefører. Greit betalt, relativt kort utdannelse.

Vet ikke hvor lett det er å få plass på fagskole uten ungdomsrett, men sjekk Fagskoleutdanning Kristiania. Det tar 4 år å få fagbrev så det er ingen snarvei.

Jeg har truckførerbevis😅 tok for mange år siden, og har ikke kjørt truck siden😅 Går de ut på dato skal tro🤔 Vet ikke hvor jeg har det engang, og vet iallefall ikke hvordan jeg skal kjøre en🤣

Bor desverre svært langt unna både trikk og t bane😏 Buss eller lastebil er vel eneste kjøretøyene her. Buss vil jeg ikke kjøre😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jobbe innen et yrke i 5 år og gå opp til fagprøve også. Men uten erfaring innen faget er det vrient å få jobben i første omgang om du velger elektriker, snekker osv. 

Anonymkode: 1e7cc...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du slipper ikke unna lærlingtiden dersom du skal ha et praktisk yrke, med mindre det er i et yrke der du har vært ansatt som ufaglært lenge.

Og bra er det! Jeg hadde ikke sluppet en elektriker løs på det elektriske systemet i huset mitt med bare nettkurs å vise til...

Anonymkode: a037f...1ca

Haha, nei den ser jeg🫣 

Jeg har praksis nok til helsefagarbeider, men det er så kjedelig, dårlig betalt og varierende arbeidstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jobbe innen et yrke i 5 år og gå opp til fagprøve også. Men uten erfaring innen faget er det vrient å få jobben i første omgang om du velger elektriker, snekker osv. 

Anonymkode: 1e7cc...ed7

Ja, det er jo egentlig forståelig at ingen vil😏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn som vikar innen logistikk så får du fagbrev så lettt som bare det. Selv en 5. klassing fikser det pensumet. Eneste problemet er at det tar litt tid fordi du må vente 5 år på å få lov til å ta en prøve som du kunne tatt etter en uke når det gjelder kompetansekrav.

Anonymkode: 1f0a6...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som Anonymkode: a037f...1ca sier, du kommer ikke unna lærlingetiden ved å ta et fagbrev. Det er trossalt et praktisk fag, som krever at man kunne vise i praktisk hvordan man har tilegnet seg kunnskapen som trengs. Hvordan tror du at en elektriker/rørlegger/anleggsarbeider kan gjøre jobben sin uten å praktisere faget? Det er ikke noe man bare kan lese seg til. 

Hvis du ønsker å ta et fagbrev, må du ta kontakt med opplæringskontoret i fylket ditt. De kan hjelpe deg, men du kommer ikke unna lærlingetiden uansett. Er det så galt å bli lærling i 30 årene? Du får trossalt lønn under lærlingetiden. 

Anonymkode: 823e2...9b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ Og hvis du er lei av å studere på universitet, så kan du jo utelukke nettstudier ganske så fort.

Anonymkode: 823e2...9b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det raskeste av de du nevner er vel maskinfører av noe slag, men da er du jo avhengig av å komme deg inn hos noen for å få de obligatoriske timene godkjent etter at du har fullført kurset.

De fleste yrkesutdanninger må en gå skole for, en kan være heldig og bli tatt inn som hjelper for så å jobbe seg til kunnskap i fem år og prøve å gå opp som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hæ? Fagskole er noe man tar etter man har tatt fagbrevet. Altså noe helt annet.

Anonymkode: 12711...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har truckførerbevis😅 tok for mange år siden, og har ikke kjørt truck siden😅 Går de ut på dato skal tro🤔 Vet ikke hvor jeg har det engang, og vet iallefall ikke hvordan jeg skal kjøre en🤣

Bor desverre svært langt unna både trikk og t bane😏 Buss eller lastebil er vel eneste kjøretøyene her. Buss vil jeg ikke kjøre😬

De går ikke ut på dato, mvh truckfører. Du kan få nytt tilsendt fra sentralregisteret for 375kr, dersom du har mistet det fysiske beviset.

Anonymkode: 179c7...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innen veivedlikehold trenger du ikke fagbrev. Veiskrape kan du kjøre med opplæring ett antall timer på lukket bane osv, det kreves ikke fagbrev men du må ha lappen på bil.

Anonymkode: 63079...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar fort like lang tid å ta et fagbrev som master. Ville fortsatt på universitetet og kanskje startet for deg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...