Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konstant dårlig samvittighet over at jeg muligens ikke jobber nok ved siden av studiene... særlig nå som alt blir dyrere.
I utgangspunktet klarer jeg meg helt greit på stipend. Planlegger måltider, handler på salg/brukt  ol.l

Det som derimot bekymrer meg er at jeg ikke får spart opp egenkapital i løpet av alle disse årene. Nå har jeg studert i tre år allerede, og begynner rett på masteren til høsten (integrert master i juss). Årene har bare flydd av gårde. Når jeg er ferdig kommer jeg til å ha studiegjeld på ca. 400 000.

I løpet av disse tre årene har jeg tjent rundt 70 - 100 000 brutto i året gjennom jobbing ved siden av studier. Føler jeg har mye "fritid" jeg kunne brukt på jobbe og spart egenkapital.. 

Hadde vært interessant å vite hva som er "normalen". 

Takk for alle bidrag!

Anonymkode: e9cef...cfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pleid å ligge rett under inntektsgrensen, 170-190k

Anonymkode: fab7a...1be

AnonymBruker
Skrevet

Snart ferdig sykepleierstudent. Tjener ca 200 000 i året. Er mye ulønnet praksis så har derfor vært lite inntekt. Har mann, barn og hus så må ha litt inntekt men samtidig har jeg hatt mye fri og ikke jobbet ekstra helg eller overdrevet mye i ferier. Jobbet natt når jeg har studert, for å tjene mest mulig med minst mulig tid på jobb.

Anonymkode: b9b89...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Ferdig nå med master økonomi og administrasjon. Har ikke jobbet noe særlig ved siden av studier. Noen småprosjekter her og der, men under 50.000kr ekstra i året. Levd greit på studielånet egentlig. En god del mindre utgifter på uteliv for min del da.

Anonymkode: da7c4...b9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snart ferdig sykepleierstudent. Tjener ca 200 000 i året. Er mye ulønnet praksis så har derfor vært lite inntekt. Har mann, barn og hus så må ha litt inntekt men samtidig har jeg hatt mye fri og ikke jobbet ekstra helg eller overdrevet mye i ferier. Jobbet natt når jeg har studert, for å tjene mest mulig med minst mulig tid på jobb.

Oi, det er veldig bra! Studier, jobb og barn høres veldig slitsomt ut 😕 -ts.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ferdig nå med master økonomi og administrasjon. Har ikke jobbet noe særlig ved siden av studier. Noen småprosjekter her og der, men under 50.000kr ekstra i året. Levd greit på studielånet egentlig. En god del mindre utgifter på uteliv for min del da.

Anonymkode: da7c4...b9c

Jeg bruker også svært lite på uteliv :) Bekymrer meg ikke over økonomien min "i dag", får det jo til å gå rundt, men den dagen jeg er ferdig utdannet og i fulltidsjobb må jeg sikkert fortsette å leie hybel og betale ned på studielånet mens jeg sparer egenkapital til bolig.. Skulle bare ønske at studiet ikke var så krevende. Selv om jeg har mange timer til overs etter skole, er hjernen min slått ut.

AnonymBruker
Skrevet

Tjener rundt 120K. Jobber kun i sommferier og juleferier. 

Anonymkode: bc701...dcd

AnonymBruker
Skrevet

sommerferier* 

Anonymkode: bc701...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Ca 270 000 har jeg hatt de siste årene. Legestudent, uten lisens. Jobber ferier og en del helger. Passer på at det er mest mulig relevans i jobbene. Jobber mye, for har barn, hus osv. og så er det et langt studie, og dermed mer krevende å hå så mange år på lav inntekt. Stiger en del når jeg får lisens mot slutten av studiet

Anonymkode: aae6a...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oi, det er veldig bra! Studier, jobb og barn høres veldig slitsomt ut 😕 -ts.

Veldig slitsomt. Glad jeg snart er ferdig, anbefaler det ikke til noen🤪

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 100k og 350k. I år ligger jeg på 150k, fordi jeg ikke har klart å jobbe så mye grunnet krevende studier. 

Anonymkode: 72c80...1b2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mellom 100k og 350k. I år ligger jeg på 150k, fordi jeg ikke har klart å jobbe så mye grunnet krevende studier. 

Anonymkode: 72c80...1b2

Hva studerer du?

Anonymkode: 82dbf...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Dere som jobber ''mye'', hvordan klarer dere i holde takt med skolen? Noe studieteknikk som dere vil dele? 

Anonymkode: 82dbf...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet cirka 4-5 kvelder i uken ved siden av studier, i tillegg til sommerferier. Tjente mellom 170k og 250k. Hadde i tillegg en del frivillige verv. Synes det er fint å holde seg opptatt, men dette er jo individuelt!

Anonymkode: 32e79...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.22):

Jeg har konstant dårlig samvittighet over at jeg muligens ikke jobber nok ved siden av studiene... særlig nå som alt blir dyrere.
I utgangspunktet klarer jeg meg helt greit på stipend. Planlegger måltider, handler på salg/brukt  ol.l

Det som derimot bekymrer meg er at jeg ikke får spart opp egenkapital i løpet av alle disse årene. Nå har jeg studert i tre år allerede, og begynner rett på masteren til høsten (integrert master i juss). Årene har bare flydd av gårde. Når jeg er ferdig kommer jeg til å ha studiegjeld på ca. 400 000.

I løpet av disse tre årene har jeg tjent rundt 70 - 100 000 brutto i året gjennom jobbing ved siden av studier. Føler jeg har mye "fritid" jeg kunne brukt på jobbe og spart egenkapital.. 

Hadde vært interessant å vite hva som er "normalen". 

Takk for alle bidrag!

Tror ikke det finnes en «normal» noen jobber masse og andre ingenting. Jeg tjente 440 000kr i fjord ved siden av studie.

Skrevet (endret)

I fjor tjente jeg 114k og året før 140k. Varierer med hvor mye praksis/obligatorisk jeg har i studiet. Klarte ikke gjøre 110% på studiet, men så lenge jeg består med en Ok karakter får det være greit. Jobber forresten alle ferier og helger, så skjønner jeg har valgt feil deltidsjobb (butikk.) 😓

Endret av Eleusinskemysteri
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 19.51):

Ca 270 000 har jeg hatt de siste årene. Legestudent, uten lisens. Jobber ferier og en del helger. Passer på at det er mest mulig relevans i jobbene. Jobber mye, for har barn, hus osv. og så er det et langt studie, og dermed mer krevende å hå så mange år på lav inntekt. Stiger en del når jeg får lisens mot slutten av studiet

Anonymkode: aae6a...fbd

Hvordan fikk det dette til å gå i sammenheng med skolen? Hvilken studieteknikk bruker du og hvor mange timer bruker du i uka på skolearbeid (utenom forelesning)?

Anonymkode: a38a4...bcf

Skrevet (endret)

For å tjene mest mulig  ved siden av å være student ville jeg sett på honorerte verv. Selv en del verv på fakultetsnivå betaler en del institusjoner høvelig godt for. Ofte følger de statens satser for utvalgsgodtgjøring eller hva det nå heter. Studenter har krav på minst 20 prosent representasjon i organer med vedtaksmyndighet . Per nå er den satsen på 518 kroner pr time selv om satsen er veiledende så følger mange den satsen . Og en del sånne verv er høvelig chill

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2023/KAPITTEL_10-14#KAPITTEL_10-14

Endret av William_S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...