AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #1 Skrevet 24. april 2023 Er det egentlig en ordentlig diagnose? Altså kun de negative symptomene. Er det ikke vanlig depresjon eller noe? affektmatthet – nedsatt følelsesmessig reaksjonsevne som viser seg gjennom fattig ansiktsmimikk, nedsatt følelsesmessig engasjement og redusert kroppsspråk, tilbaketrukkenhet – manglende interesse for, engasjement i og følelsesmessig reaksjon på livsbegivenheter, sparsom emosjonell kontakt med andre – manglende empati og åpenhet i samtale, liten nærhet, engasjement og interesse overfor andre, passiv-apatisk tilbaketrukkethet – nedsatt interesse og initiativ i sosiale sammenhenger som følge av passivitet, apati og manglende energi eller viljeløshet, problemer med abstrakt tenkning og bruk/forståelse av symboler/metaforer, mangel på spontanitet og ledighet i samtale, stereotyp og treg tankevirksomhet. Anonymkode: 5351f...a74
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 Nei, schizofreni kjennetegnes av vrangforestillinger og hallusinasjoner. Det du beskriver er ikke schizofreni og det er meg et mysterium hvordan du har kommet inn på det Anonymkode: 22ef6...712 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 Det du beskriver høres mer ut som autisme Anonymkode: 3bfab...26c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, schizofreni kjennetegnes av vrangforestillinger og hallusinasjoner. Det du beskriver er ikke schizofreni og det er meg et mysterium hvordan du har kommet inn på det Anonymkode: 22ef6...712 Fått den diagnosen. Anonymkode: 5351f...a74
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #5 Skrevet 24. april 2023 Med en mor som fikk fødselspsykose og som fikk diagnosen schizofreni når jeg var 7, som døde når jeg var 28: tro du meg depresjon og schizofreni er to forskjellige sykdommer, med to vesentlig forskjellige symptomer, med to helt ulike Her bommer du så mye at du er ikke innenfor kartet engang viss du kan hevde at schizofreni egentlig er depresjon. Med 28 år som pårørende til noen: her tar du grunndig feil. Anbefaler deg å lese litt om diagnosen du nå har fått. Anonymkode: 5c78b...764
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med en mor som fikk fødselspsykose og som fikk diagnosen schizofreni når jeg var 7, som døde når jeg var 28: tro du meg depresjon og schizofreni er to forskjellige sykdommer, med to vesentlig forskjellige symptomer, med to helt ulike Her bommer du så mye at du er ikke innenfor kartet engang viss du kan hevde at schizofreni egentlig er depresjon. Med 28 år som pårørende til noen: her tar du grunndig feil. Anbefaler deg å lese litt om diagnosen du nå har fått. Anonymkode: 5c78b...764 Utrolig leit med moren din.. leste her en gang at noen hevder at enkel schizofreni ikke er en reell diagnose (at man kun kan ha ”vanlig” schizofreni, altså de positive OG negative symptomene). Synes de negative symptomene som jeg listet opp kan minne om depresjon. Anonymkode: 5351f...a74
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 29_j skrev (2 minutter siden): Abslutt ikke. En med chizofreni vil aldri tenke tanken på at de selv har det ei gang. Mulig du har autisme? Ehm, folk mef schizofreni vet jo at de har det. Lest om flere som har fortalt hvordan det er? Har blitt utredet for autisme, så det vet jeg at jeg ikke har. Anonymkode: 5351f...a74 2
Månestråla Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 (endret) Enkel schizofreni : Snikende og progressiv utvikling av fremtredende, negative symptomer uten psykotiske episoder. (ICD-kode F20.6) Det du har er nok annerledes enn en vanlig depresjon men hva forskjellene nøyaktig er, tør jeg ikke å svare på. Jeg tror at disse negative symptomene er litt mer «merkelig» adferd enn ved en vanlig depresjon. Tror der også mangler disse typiske depressive symptomene som depressivt stemningsleie, lavt selvbilde, triste tanker, skyldfølelse, mindreverdighetsfølelse etc. Men det er åpenbart at det ikke er så kjent at man kan være schizofren uten å ha vrangforestillinger eller være psykotisk (som du ser i tråden) men schizofreni er mer enn bare det. Du har blitt diagnostisert med en undergruppe hvor man kun har negative symptomer og ikke de positive (vrangforestillinger og psykose). Endret 25. april 2023 av Månestråla 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Det er jo kanskje særlig de to siste punktene som skiller mellom schizofreni og depresjon. Tankeforstyrrelser. Det er jo andre forskjeller og men vanskelig å redegjøre for her. Spør behandleren den hvorfor de mener du har schizofreni ig ikke depresjon Anonymkode: 09d9c...4c9
Memorangen Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 29_j skrev (24 minutter siden): Abslutt ikke. En med chizofreni vil aldri tenke tanken på at de selv har det ei gang. Mulig du har autisme? Dette er helt feil. Dette skjer kun i aktiv pyskose. En med schizofreni er ikke psykotisk hele tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo kanskje særlig de to siste punktene som skiller mellom schizofreni og depresjon. Tankeforstyrrelser. Det er jo andre forskjeller og men vanskelig å redegjøre for her. Spør behandleren den hvorfor de mener du har schizofreni ig ikke depresjon Anonymkode: 09d9c...4c9 Behandleren har bytta jobb og jeg er ikke hos samme sted. Men kan vel ikke være helt ulikt depresjon, eller at det er noen symptomer som er like/ligner ettersom jeg har gått på antidepressiva. Anonymkode: 5351f...a74
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det du beskriver høres mer ut som autisme Anonymkode: 3bfab...26c Nei? Anonymkode: 5351f...a74
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Med en mor som fikk fødselspsykose og som fikk diagnosen schizofreni når jeg var 7, som døde når jeg var 28: tro du meg depresjon og schizofreni er to forskjellige sykdommer, med to vesentlig forskjellige symptomer, med to helt ulike Her bommer du så mye at du er ikke innenfor kartet engang viss du kan hevde at schizofreni egentlig er depresjon. Med 28 år som pårørende til noen: her tar du grunndig feil. Anbefaler deg å lese litt om diagnosen du nå har fått. Anonymkode: 5c78b...764 Nå må du roe ned tottene litt og heller ta ditt eget råd og lese deg opp på diagnosen som TS har fått. Deretter er du velkommen i diskusjonen. Anonymkode: 5f0c6...5b5
Grüner Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 Hei, det finnes ulike typer schizofreni. Det ts beskriver høres ut som hebefren schizofreni:
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #15 Skrevet 31. august 2024 Selvforstyrrelser er vel et symptom som har fått mer oppmerksomhet de siste årene, selv om det ikke står direkte i diagnosekriteriene. Anonymkode: 204de...db1 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.05): Er det egentlig en ordentlig diagnose? Altså kun de negative symptomene. Er det ikke vanlig depresjon eller noe? affektmatthet – nedsatt følelsesmessig reaksjonsevne som viser seg gjennom fattig ansiktsmimikk, nedsatt følelsesmessig engasjement og redusert kroppsspråk, tilbaketrukkenhet – manglende interesse for, engasjement i og følelsesmessig reaksjon på livsbegivenheter, sparsom emosjonell kontakt med andre – manglende empati og åpenhet i samtale, liten nærhet, engasjement og interesse overfor andre, passiv-apatisk tilbaketrukkethet – nedsatt interesse og initiativ i sosiale sammenhenger som følge av passivitet, apati og manglende energi eller viljeløshet, problemer med abstrakt tenkning og bruk/forståelse av symboler/metaforer, mangel på spontanitet og ledighet i samtale, stereotyp og treg tankevirksomhet. Anonymkode: 5351f...a74 Håper virkelig ikke at den du beskriver kjører bil,båt eller fly,tog buss Etc. Er jo faktisk farligere enn å ha 2 i promille eller å hatt en kraftig hjerneblødning. Anonymkode: 3c524...d17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå