Gjest 1111 Skrevet 4. januar 2006 #1 Del Skrevet 4. januar 2006 Lærere er flotte mennesker som har viet livet sitt til å lære andre og jeg forstår at det ikke kan være en enkel jobb å holde foredrag, lage prøver, sette karakterer og alt det andre en lærer gjør i løpet av en semester. Men likevel, noen ganger blir jeg frustrert over dem. Som i dag, da jeg fikk tilbake en novelle-analyse. "Ja, den var veldig godt skrevet. Jeg kan ikke finne noe å rette deg på og jeg lurer på om jeg kan ta en kopi av den for å bruke den som et eksempel på analyser i senere undervisning?" Og jeg blir kjempeglad Men..: "Du får 5. Det var ingen mangler og jeg skulle gjerne gitt deg høyere karakter, men jeg liker ikke å gi seksere." Fordi ikke lærereren liker å gi seksere så skal ikke jeg få den karakteren jeg har fortjent? Nei nå altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 4. januar 2006 #2 Del Skrevet 4. januar 2006 Det der blir bare for dumt. Spør læreren din om hvor ofte han/hun gir enere og seksere, og spør så om det er noen grunn til å ikke bruke HELE karakterskalaen, og ikke bare to tredjedeler av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #3 Del Skrevet 4. januar 2006 Læreres feilbruk av karakterer har ødelagt mang en sjel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 4. januar 2006 #4 Del Skrevet 4. januar 2006 Lurer på om jeg har hatt den samme læreren... Enig med Champagnepiken, ta dette opp med vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Frosk Skrevet 4. januar 2006 #5 Del Skrevet 4. januar 2006 Forstår godt at du blir frustrert ja. Vi hadde en innleveringsoppgave før jul, men allerede før fristen er gått ut og vi har levert, sier læreren at det nok ikke blir gitt noen A'er ettersom det er første oppgaven og vi bør ha noe å strekke oss etter senere. Leverer jeg en oppgave som tilsvarer A vil jeg ikke ha B bare fordi læreren synes jeg skal ha noe å jobbe mot. Snakk med læreren din. Kanskje h*n kan gjøre om på karakteren om du forklarer hva du mener og får han/henne til å forstå hvor urimelig det er å gi deg 5 når selv læreren mener det er godt nok til 6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Så kjipe lærere er!! AT de kan gjøre noe slikt....det likner kommunisme og maktmisbruk. Hvis en oppgave fortjener A så skal / bør den få det uavhengig av hvor mange andre som har fått det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cecilia Skrevet 4. januar 2006 #7 Del Skrevet 4. januar 2006 Kjenner at jeg blir provosert selv jeg Huff, slike lærere er det aaaalt for mange av. Så utrolig typisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #8 Del Skrevet 4. januar 2006 Husker på ungdomsskolen, da fikk jeg M og M+ i alt jeg gjorde, men G i boken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 4. januar 2006 #9 Del Skrevet 4. januar 2006 Off...... Idiotisk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #10 Del Skrevet 4. januar 2006 Flere lærere av den typen ja, som bevisst unngår å gi A eller 6 i karakter, bare fordi "det skal være en vanskelig karakter å få". Vanskelig er vanskelig, ikke umulig... Om man feks får alt riktig på en matteprøve, ingenting å pirke på, så mener jeg man har rett på en A\6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. januar 2006 #11 Del Skrevet 4. januar 2006 He-he, jeg trodde dette var en tråd der frusterte lærere kunne tømme seg... Jeg synes at toppkarakterer skal henge høyt. Jeg har gitt dem sjelden, men er det ikke noe å trekke for, skal eleven selvfølgelig ha den. Det må jo kunne begrunnes hvorfor h*n setter deg ned dersom oppgaven er så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 5. januar 2006 #12 Del Skrevet 5. januar 2006 Og jeg blir kjempeglad Men..: "Du får 5. Det var ingen mangler og jeg skulle gjerne gitt deg høyere karakter, men jeg liker ikke å gi seksere." Fordi ikke lærereren liker å gi seksere så skal ikke jeg få den karakteren jeg har fortjent? Nei nå altså ← Jeg vil vel tro at dette kanskje er en lærer som sparer den beste karakteren til den eksepsjonelt gode besvarelsen. Men, jeg er enig i at kommentaren kanskje ikke var den bese måten å si det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 5. januar 2006 #13 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg hadde en mattelærer på ungdomsskolen som ga meg M på hver eneste prøve, selv om jeg aldri hadde en eneste slurvefeil engang. Og så fikk jeg S sammenlagt. Hver eneste gang. Noe så idiotisk.. Karakter på prøver og sammenlagtkarakter burde absolutt være like. Hun også ga ikke høyere enn M fordi det skulle være "noe å strekke seg etter" og "S skulle bety at det var perfekt". Men på matteprøver, når læreren ikke engang klarer å finne en feil av typen glemt-to-streker-under-svaret.. Så ER det jo perfekt. Og en oppgave man vil kopiere opp og bruke som eksempel, burde absolutt også havne i den kategorien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #14 Del Skrevet 5. januar 2006 Hvis læreren selv faktisk mener at det er en A-besvarelse, men "ikke liker å gi A-er", synes jeg det er misforstått pedagogikk. Selvsagt skal man ha noe å strekke seg etter, men samtidig mister man kanskje lysten til å strekke seg når både en "bra" og en "svært bra" besvarelse gir en B/femmer. Har selv vært utsatt for lærere som ikke gir toppkarakter enten fordi de ikke tør, eller fordi de har et noe forutinntatt bilde av hvilke elever som KAN få toppkarakter. (Fikk f eks skolens beste eksamensresultater selv om karakterene mine generelt ikke var like gode som de "typiske" stjerneeleene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #15 Del Skrevet 5. januar 2006 Tåpelig misforstått "pedagogikk" av anti-næringslivsrettede sløve lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 5. januar 2006 #16 Del Skrevet 5. januar 2006 Takk for støtten. Jeg må si det irriterer meg, for jeg har opplevd dette flere ganger, at jeg ikke får den karakteren de mener jeg fortjener fordi de ikke liker å gi det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. januar 2006 #17 Del Skrevet 5. januar 2006 Er det muuuuuulig! Kjenner jeg blir skikkelig varm i topplokket på dine vegne. Ta det opp med denne læreren. Karakterskalaen er der for å brukes, og er arbeidet feilfritt så SKAL en ha toppkarakter. Funker det ikke å snakke med læreren tror jeg jaggu jeg hadde tatt saken videre. Makan til oppførsel. *tusle ut for å splæsje kaldt vann på toppen før jeg overopphetes* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #18 Del Skrevet 6. januar 2006 Enig, si det til rektor! Makan til frekkas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #19 Del Skrevet 6. januar 2006 Er det muuuuuulig! Kjenner jeg blir skikkelig varm i topplokket på dine vegne. Ta det opp med denne læreren. Karakterskalaen er der for å brukes, og er arbeidet feilfritt så SKAL en ha toppkarakter. Funker det ikke å snakke med læreren tror jeg jaggu jeg hadde tatt saken videre. Makan til oppførsel. *tusle ut for å splæsje kaldt vann på toppen før jeg overopphetes* ← Vet dessverre at mange lærere er slik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane How Skrevet 7. januar 2006 #20 Del Skrevet 7. januar 2006 Be om vurdering av en annen lærer. Slik pedagogikk er ikke motiverende, heller det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå