Gå til innhold

Hundeoppdragelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier ikke hund selv men har igjennom årene observert at det er 2 ulike stiler når det gjelder oppdragelse av hunder. Den ene er positiv forsterkning; skryting av hunden kun når den gjør det riktige og fokus på å gi hunden vinnermuligheter. Den andre er å gjøre det soleklart hvem lederen er, hva som er tillatt og ikke ved hjelp av korreks. Sistnevnte kan godt gjøres uten å være fysisk men det er mange som påstår at hunden blir usikker av dette. Det er vel uansett en annen fremgangsmåte enn positiv forsterkning. 

Youtube er en kanal hvor det florerer av videoer av hundeoppdragelse, og selv om det sikkert er mulig å kombinere disse to synes jeg det virker som at det er enten eller. Eksempler på dominant lederskap vil være The Dog daddy eller Beckman`s dog training.

Hvilken metode er best for hunden? Noen sier at man kan holde på i månedsvis med positiv forsterkning mens lederskap gir resultater kjappere, stemmer det? 

Hva tenker dere?

Anonymkode: b94ba...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man tilpasser hundetreningen etter hvilkenhund man trener. En hund er ikke bare en hund. Rase, alder og individuelle forskjeller vil alltid spille inn. Derfor blir det for dumt når folk kun forholder seg til kun én type trening. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener uten tvil at belønningsbasert hundehold er best for hunden. Forskning viser at bruk av aversiver ved hundetrening kan føre til hunder som blir mer aggressive, mer stresset og i noen tilfeller også dårlige resultater.

https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/treningsmetoder-for-hund--hva-sier-forskningen/1636052

I tillegg er den tradisjonelle tanken om lederskap basert på feilaktig og foreldet forskning på ulv. I tillegg synes jeg ofte det er lite konkret. Tilbakemeldnger om "du må få bedre lederskap" sier veldig lite om hva man faktisk skal gjøre.

https://canis.no/lederskapets-opprinnelse/
https://canis.no/hvem-er-sjefen/

Bruk av aversiver kan gi kjappere resultater, men da hovedsaklig for eier. F.eks hvis en hund drar i båndet så kan det å nykke den hardt noen ganger i halsbåndet gjøre at den temmelig kjapt velger å gå rolig ved eiers side (litt avhengig av rase og individ). Men da kan man spørre seg hvordan dette påvirker hundens velferd. Den går jo ikke ved eiers side fordi den har lyst, men for å unngå et ubehag om den lar være. 

Når det er sagt så handler selvsagt godt hundehold og god oppdragelse om mer enn å bare unngå aversiver og gi godbiter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mye av den "kadaverdisiplinen" som bedrives av de som tror på lederskap bryter vel strengt tatt med norsk lov (dyrevelferdsloven).

Anonymkode: 77dce...736

• Liker 2
Skrevet

Du har fire ulike måter å trene hund på. Alle metodene kan brukes om en annen.

Positiv forsterking 

Negativ forsterking 

Positiv straff 

Negativ straff

Skrevet (endret)
Tabris skrev (22 minutter siden):

Bruk av aversiver kan gi kjappere resultater, men da hovedsaklig for eier. F.eks hvis en hund drar i båndet så kan det å nykke den hardt noen ganger i halsbåndet gjøre at den temmelig kjapt velger å gå rolig ved eiers side (litt avhengig av rase og individ). Men da kan man spørre seg hvordan dette påvirker hundens velferd. Den går jo ikke ved eiers side fordi den har lyst, men for å unngå et ubehag om den lar være. 

Når det er sagt så handler selvsagt godt hundehold og god oppdragelse om mer enn å bare unngå aversiver og gi godbiter. 

Ikke for å kverulere. Men med alle de hundene jeg har hatt fra start av, har jeg alltid hatt følelsen av at de har lyst. Eller rettere sagt, at de ønsker å spille på lag. Hundene bruker endel energi på å forstå først, og så gjennomføre det den mener jeg ønsker meg av en beskjed, ordre om du vil. Jeg må noen ganger gi en forsterket korreks som de fleste andre, jeg føler meg ikke som Adolf Hitler av den grunn.

Alltid tenkt at dette med velvillighet fra hundens side handler en del om flokk instinkt, en del av laget. Men fordi jeg også ser hundens behov. To-veis kommunikasjon og forståelse.

Og én ting noen sikkert synes er rart, jeg snakker ofte med hunden, bare kose-prat egentlig. Innbiller meg at jeg forsterker lag følelsen av sånt. Har egentlig ikke særlig peiling, men mine hunder er alltid blide og lydige samtidig. Vi er altså på lag føler jeg.

Endret av PITTY
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at man tilpasser hundetreningen etter hvilkenhund man trener. En hund er ikke bare en hund. Rase, alder og individuelle forskjeller vil alltid spille inn. Derfor blir det for dumt når folk kun forholder seg til kun én type trening. 

Dette. Jeg har hatt mange hunder ila mitt liv. Har derfor også hatt mange forskjellige måter å trene hunder på. 
Som regel starter jeg med positiv forsterkning da jeg føler det passer til de aller fleste hunder og også er en treningsmetode jeg selv trives best med, men så har jeg vært nødt for å justere metoder etterhvert med enkelte hunder

Anonymkode: 9f712...7d9

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, PITTY said:

Ikke for å kverulere. Men med alle de hundene jeg har hatt fra start av, har jeg alltid hatt følelsen av at de har lyst. Eller rettere sagt, at de ønsker å spille på lag. Hundene bruker endel energi på å forstå først, og så gjennomføre det den mener jeg ønsker meg av en beskjed, ordre om du vil. Jeg må noen ganger gi en forsterket korreks som de fleste andre, jeg føler meg ikke som Adolf Hitler av den grunn.

Alltid tenkt at dette med velvillighet fra hundens side handler en del om flokk instinkt, en del av laget. Men fordi jeg også ser hundens behov. To-veis kommunikasjon og forståelse.

Og én ting noen sikkert synes er rart, jeg snakker ofte med hunden, bare kose-prat egentlig. Innbiller meg at jeg forsterker lag følelsen av sånt. Har egentlig ikke særlig peiling, men mine hunder er alltid blide og lydige samtidig. Vi er altså på lag føler jeg.

De ønsker å samarbeide, det er jo hva vi har avlet dem for (i varierende grad). Men hvis en hund gjør noe vi ikke liker, vi påfører ubehag når den gjør det, og det fører til at den gjør den atferden mindre, så betyr jo den lar være å gjøre atferden for å unngå ubehaget. 

Det er ingen grunn til å Hitlerifisere debatten av den grunn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som er veldig trygg og mentalt sterk, men man ser det hvis noen har vært på tur med henne og ting ikke har gått perfekt, og personen kanskje har blitt sur/irritert (ikke på hunden, men idiotiske folk!) Hun hadde blitt ødelagt om vi skulle vært kjeftet og klaget på henne, mens hun stråler når hun får skryt og belønning! 

Anonymkode: 89496...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg bruker "korreks" på min hund, mister jeg alt av samarbeid. Jeg ser det forvitre når jeg prøver, etter råd fra enkelte som mener at det er slik man trener hund. Så jeg forholder meg til det jeg ser i min hund, og slutter med sånn. 

Det jeg ser, er at når han får finne ut selv hva som er riktig, og så får belønning, får jeg en hund som stråler og vil jobbe mer. Det er gøy for oss begge, og samarbeidet blir bedre over tid. Jeg forholder meg til det jeg ser i min hund, og fortsetter med det.

Hva andre gjør, legger jeg meg hovedsakelig ikke oppi, men det forundrer meg ofte hvor ofte og lenge folk prøver noe som åpenbart ikke fungerer på deres hund, i stedet for å prøve noe nytt. Og det er jo det verste man kan få i hundetrening, og egentlig i all læring, en fastlåst situasjon der man ikke kommer noen vei. Det svekker motivasjonen, det svekker selvfølelsen, det svekker gleden og skaper frustrasjon, både hos hund og eier. Så gjør man noe en gang, og det ikke funker, prøv gjerne igjen. Gjør du det flere ganger og det ikke funker, er det på tide å tenke seg om og finne en ny innfallsvinkel til det man prøver å oppnå. 

Men jeg er enig med Tabris. Jeg har sett en del videoer av de som mener at lederskap er viktig i hundetrening. Det er mulig jeg er dum, for det jeg ser veldig lite av, er hva som er lederskap og hvordan man utvikler dette. Det jeg ofte ser, er mer eller mindre godt brukt av kroppsspråk, som nok er uendelig vanskelig å plukke opp for de som ikke er vant til å studere akkurat det, kombinert med minimalt med erfaringer på hva de egentlig gjør. Jeg mistenker at de ikke egentlig er helt klar over hva de gjør selv heller. 

Anonymkode: f27aa...090

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Tabris. 

Jeg har hunder som er nærmere slektet ulv og dingo enn moderne hunder. Straff eller "dominanse" minsker samarbeidet kraftig, både øyeblikkelig og på sikt.

Ts, jeg ser du nevner dog daddy. Både positive og balanserte trenere er enig i at dog daddy er en dyremishandler.

Anonymkode: f28ee...662

• Liker 5
Skrevet (endret)

De har forsket mye og det har blitt bevist at positive treningsmetoder er det som har best effekt. Det handler om å opprettholde et bånd med hunden, å spille på lag, leke, ha det gøy sammen, det er det som er viktig. Da får man en hund som syns det er gøy og har lyst til å høre på deg, som syns du er mer spennende enn andre mennesker, hunder og distrasksjoner. Du kan trene inn en god "Nei" forståelse også med positiv trening. 

Endret av Disney Adult
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er bare en simpel hundeeier selv, men etter å ha lest og hørt mye mener jeg uten tvil postitiv forsterkning er den beste treningsmetoden. En del vil påsta denne metoden fungerer fint for triks, men at man vil komme til kort hva gjelder problemadferd. Nå handler positiv forsterkning om mer enn å si "bra" og kaste en godbit. En dyktig hundetrener vil se helhetlig på situasjonen og kunne tilpasse fremgangsmåten etter den individuelle hunden. For det er langt mer enn en fremgangsmåte innenfor positiv forsterkning. 

Dette sier jeg som noen som selv har lært opp hunden delvis med og fremdeles bruker noen verbale korreksjoner. Det er en omstilling. For det faller nok ofte oss mennesker naturlig å gi en negativ forsterkning når hunden ikke gjør som vi forventer og ønsker dsv. Vi legger noen ganger skylden over på hunden, istedet for å se innover og analysere hva vi selv har gjort feil i treningen. For høye krav og forventninger gjerne. Sitter ikke hunden i parken på kommando slik den gjør på stuegulvet f.eks, er det ikke fordi den er sta eller motstridig. Men gjerne fordi det blir for mye distraksjoner. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...