AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #21 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har inntrykk av at det er en akademisk enklave midt i Groruddalen? Anonymkode: 30f6f...fdc Og da er spørsmålet: ønsker en å la fremtidige barn vokse opp i en enklave? For det betyr jo egentlig at en er omgitt av noe annerledes som barna ubønnhørlig må forholde seg til med tid og stunder... Disclaimer: Jeg har knapt vært på Tonsenhagen/Årvoll. Anonymkode: 1eb1b...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #22 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Røa er veldig hvitt Anonymkode: e6fa4...338 Jeg synes det er greit om rasister som deg holder deg unna Røa, da. Du ville vel neppe skrevet «Furuset er veldig svart» hvis du skulle fraråde noen å bosette seg der? Nei, nettopp. Anonymkode: d3c77...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 25. april 2023 #23 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 Det er bomiljøet som gjør det veldig attraktivt, nærhet til natur og folkene som bor der. Er jo langt fra Kjelsås og med kun trikk til sentrum, men det er dyrt av en grunn. Litt langt fra ytterste Nordstrand og, men - veldig populært. Drabantby er det ikke nei. Da tenker du på mer Grorud. Oppsal og endel i bydel Østensjø er jo veldig barnevennlig og nært T-bane. Men om man ikke skal starte barneforøkelsen imorgen og gjerne vil ha rask tilgang til attraktivt restaurant/uteliv osv hadde jeg personlig heller valg noe i Bydel Sagene, eller Kampen osv. Ikke alle får barn raskt eller i det hele tatt, og da er det kjipt å ha bosatt seg i «Barnefamiliegata» om man generelt ikke trives best litt utenfor mer urbane områder. Jeg personlig foretrakk før barn å bo mer sentralt type Torshov osv - og hadde kjedet vettet av meg på Manglerud, Røa eller Vestli. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har inntrykk av at det er en akademisk enklave midt i Groruddalen? Anonymkode: 30f6f...fdc Jeg ville kalt Veitvedt Hageby for en «akademisk enklave midt i Groruddalen». Mange barnefamilier liker Risløkka, det er ved T-bane og regnes for å være «østkantens vestkant». Jeg kunne bodd der og, men synes avstanden til natur og nærheten til Haraldrud og masse industri trekker ned for min del. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #24 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 Risløkka derimot. Anonymkode: a26e6...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #25 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Høres jo utrolig lovende ut 😍 hvordan er kulturen der blant folk? Er det vedlig "vestkant" med pengepress? Eller også de med mer gjennomsnittlig inntekt også? Kommer til å tjene en god del selv, så dette spør jeg mest med tanke på fremtidig oppvekstmiljø for barn(a) vi forhåpentligvis får 🤭 Anonymkode: dd7e3...36f Det er selvsagt ikke veldig gjennomsnittlig på Røa, men det kommer jo an på hva du sammenligner med. Røa er flott, men det er også Bærum øst: f. Eks Jar, Eiksmarka, Bekkestua. Anonymkode: cb31f...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #26 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Utrolig kjedelig om man ikke har barn. Tar ganske lang tid til sentrum, og ikke noe å finne på annet enn å gå tur ved Makrellbekken. Røa er veldig hvitt, og jeg syns klasseforskjellene i Oslo peaker i Røa og omegn. Det er en del kommunale boliger rundt Hovseter (t-bane stoppet før Røa), og et område som ikke er like fancy så flere uten så høy inntekt har råd til å kjøpe seg inn (men det er jo ikke billig liksom). De som bor der er logisk ikke nok like rike som de blåser tusener av kroner på Norges beste Mega på Røa-senteret. Samtidig kan det hende at barna fra begge områder går på samme skole, og også da ønsker å delta på samme aktiverer (logisk nok). Men sånn er det dessverre ikke. Her kan ikke alle delta på alt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEJnLa/regningen-er-blitt-skyhoey-for-fotballforeldre-i-oslo-vest Og dette er fotball: langrennene er verre. Der reiser de på treningshelger til Trysil, hvor man enten må bo på egen hytte (!) eller hotell, og de som ikke har råd til å være med får jo ikke treningen og faller logisk nok utenfor. Jeg har bodd på Røa, og har familie der, men for meg har det dessverre blitt det beste eksemplet på klasseforskjeller i Norge. Og det er sykt kjedelig å bo der uten barn. Anonymkode: e6fa4...338 Ja, det er kjempelangt med 11-12 min med t-bane til sentrum😂 Anonymkode: cb31f...849 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 25. april 2023 #27 Del Skrevet 25. april 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Røa er veldig hvitt Sånt kan vi jo ikke ha noe av i Norge altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #28 Del Skrevet 25. april 2023 De fine fruene sier Røen, ikke Røa. 😅 Anonymkode: 82591...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #29 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg synes det er greit om rasister som deg holder deg unna Røa, da. Du ville vel neppe skrevet «Furuset er veldig svart» hvis du skulle fraråde noen å bosette seg der? Nei, nettopp. Anonymkode: d3c77...4da Ja, for det var det viktigste fokuset ditt i tråden. Snakk om ensporet ekstremist.. latterlig. Anonymkode: 56e7d...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #30 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fine fruene sier Røen, ikke Røa. 😅 Anonymkode: 82591...38f Har aldri hørt noen si det. Anonymkode: a26e6...212 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #31 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lang tid til sentrum?😂 Det er jo en liten tur med banen. Anonymkode: a26e6...212 Det tar 13 minutter! Går til National på 80 min. Anonymkode: 309cc...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #32 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 10.01): Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 Tonsenhagen er nydelig! Og med (el)sykkel er man alle plasser på et blunk fra Tonsenhagen. Super skole også. Super beliggenhet med marka og utsikt (bare styr litt vekk fra riksvei 4). Anonymkode: b12ae...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #33 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg vokste opp på Røa på 80-tallet. Eneste muslim og brune på hele skolen 😅 det er nok like hvitt der ennå. Anonymkode: d19ba...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #34 Del Skrevet 2. februar 2024 Røen er særdeles besteborgerlig. Nesten like besteborgerlig som Snarøen Anonymkode: 4d349...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #35 Del Skrevet 2. februar 2024 AprilLudgate skrev (På 24.4.2023 den 22.11): Røa er NM i «Familien AS» 😅 Om dere ikke har råd til en 3roms eller eventuelt mer hadde jeg droppet Røa - og heller gått for et område hvor man kan bo med barn utover småbarnsalderen. Røa er vestkant, ja. Absolutt. Men annerledes enn type Ullern og Holmenkollen. Det ser ikke vestkant ut, men prisnivået gjør jo at rekkehus og eneboliger samt romslige leiligheter ligger høyt i pris. Det er bibliotek der, mindre svømmehall, flere matbutikker, Kaffebrenneriet osv. Greie skoler, aktive idrettsforeninger osv. Relativt kort vei til natur, 15(?) min med T-bane til Majorstua og handelsdestinasjon - noen minutter lengre til Oslo S. Og CC vest i grei kjøreavstand. Jeg hatet å bo der i studietid (også fordi jeg opplevde det som snobbete), men kunne gjerne bodd der nå som voksen med barn. La oss si middelklasse pluss. Store interne forskjeller i levevilkår i hele bydelen. Om du vil ha typisk middelklasse og mer nedpå kulturmessig men fortsatt «Familien AS friskus» hadde jeg kanskje gått for Tonsenhagen eller liknende. Røa er vestkantens østkant. Anonymkode: 9d490...c6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #36 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Røen er særdeles besteborgerlig. Nesten like besteborgerlig som Snarøen Anonymkode: 4d349...81b Neida, Røa er kollen for fattigfolk. Anonymkode: 9d490...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #37 Del Skrevet 2. februar 2024 Jobber i en av butikkene på Røa Torg og har inntrykk av at det bor mye eldre folk i området. Mange bestborgelige gamlinger. Anonymkode: 6e510...95d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #38 Del Skrevet 5. juni 2024 Har bare vært på besøk der. Merker meg at det er svært mange eldre hus. Det er få eller ingen som hilser, smiler når man går i nabolagene, virker som at folk holder seg for seg selv , så der går «koselig-faktoren» ved å bo i et nabolag litt bort. Hvis man har barn så tror jeg det er stort fokus på å følge opp barn med eksempelvis fritidsaktiviteter , tror at hvis man ikke gjør dette så kan man lett falle litt utenfor. Har inntrykk av at det er mange eldre , konservative som bor der. Syns ikke stedet er spesielt koselig, sentralt eller har spesielt fine landemerker eller hus med god arkitektur. Det er dyrt, som mange steder i Oslo er. Men Holmenkollen har utsikten, Bygdøy har sjø. I Bærum slipper man eiendomsskatt, men hva har Røa? Nærhet til by kanskje - men det har mange langt billigere steder i Oslo også Anonymkode: 31f63...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #39 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 26.4.2023 den 12.22): Tonsenhagen er nydelig! Og med (el)sykkel er man alle plasser på et blunk fra Tonsenhagen. Super skole også. Super beliggenhet med marka og utsikt (bare styr litt vekk fra riksvei 4). Anonymkode: b12ae...6f0 Veldig kronglete å ikke ha nærhet til banen, men hver sin smak. Anonymkode: b3d79...a6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå