AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #1 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg har fått jobb i Oslo, og er derfor på jakt etter bolig! Har ett studieår derfra, men hang da mest i sentrumsområdene. Mannen min og jeg ønsker å stifte familie snart. Har sett litt på noen leiligheter på Røa. Noen som har innsikt i hvordan bomiljø, folkene, transport, restauranttilbud osv osv er der? 😁 Anonymkode: dd7e3...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #2 Del Skrevet 24. april 2023 Røa i mitt hjerte! Kort vei med banen til byen, kort vei til marka (faktisk lager de skispor fra Hovseter!!! og gjennom hele Mærradalen og inn i skogen ved Bogstad). Du har alt du trenger, pluss kort vei til CC Vest eller Fornebu S for store sentre. Røa er et trygt og fint sted. Anbefales! Anonymkode: 351df...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #3 Del Skrevet 24. april 2023 Det er veldig koselig på Røa. Side om side er filmet der. Anonymkode: 4c692...869 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #4 Del Skrevet 24. april 2023 Høres jo utrolig lovende ut 😍 hvordan er kulturen der blant folk? Er det vedlig "vestkant" med pengepress? Eller også de med mer gjennomsnittlig inntekt også? Kommer til å tjene en god del selv, så dette spør jeg mest med tanke på fremtidig oppvekstmiljø for barn(a) vi forhåpentligvis får 🤭 Anonymkode: dd7e3...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 24. april 2023 #5 Del Skrevet 24. april 2023 (endret) Røa er NM i «Familien AS» 😅 Om dere ikke har råd til en 3roms eller eventuelt mer hadde jeg droppet Røa - og heller gått for et område hvor man kan bo med barn utover småbarnsalderen. Røa er vestkant, ja. Absolutt. Men annerledes enn type Ullern og Holmenkollen. Det ser ikke vestkant ut, men prisnivået gjør jo at rekkehus og eneboliger samt romslige leiligheter ligger høyt i pris. Det er bibliotek der, mindre svømmehall, flere matbutikker, Kaffebrenneriet osv. Greie skoler, aktive idrettsforeninger osv. Relativt kort vei til natur, 15(?) min med T-bane til Majorstua og handelsdestinasjon - noen minutter lengre til Oslo S. Og CC vest i grei kjøreavstand. Jeg hatet å bo der i studietid (også fordi jeg opplevde det som snobbete), men kunne gjerne bodd der nå som voksen med barn. La oss si middelklasse pluss. Store interne forskjeller i levevilkår i hele bydelen. Om du vil ha typisk middelklasse og mer nedpå kulturmessig men fortsatt «Familien AS friskus» hadde jeg kanskje gått for Tonsenhagen eller liknende. Endret 24. april 2023 av AprilLudgate 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #6 Del Skrevet 24. april 2023 AprilLudgate skrev (27 minutter siden): Røa er NM i «Familien AS» 😅 Om dere ikke har råd til en 3roms eller eventuelt mer hadde jeg droppet Røa - og heller gått for et område hvor man kan bo med barn utover småbarnsalderen. Røa er vestkant, ja. Absolutt. Men annerledes enn type Ullern og Holmenkollen. Det ser ikke vestkant ut, men prisnivået gjør jo at rekkehus og eneboliger samt romslige leiligheter ligger høyt i pris. Det er bibliotek der, mindre svømmehall, flere matbutikker, Kaffebrenneriet osv. Greie skoler, aktive idrettsforeninger osv. Relativt kort vei til natur, 15(?) min med T-bane til Majorstua og handelsdestinasjon - noen minutter lengre til Oslo S. Og CC vest i grei kjøreavstand. Jeg hatet å bo der i studietid (også fordi jeg opplevde det som snobbete), men kunne gjerne bodd der nå som voksen med barn. La oss si middelklasse pluss. Store interne forskjeller i levevilkår i hele bydelen. Om du vil ha typisk middelklasse og mer nedpå kulturmessig men fortsatt «Familien AS friskus» hadde jeg kanskje gått for Tonsenhagen eller liknende. Elsker beskrivelsen din 😅 skal faktisk sjekke ut tonsenhagen, den hørtes mer oss ut 😁 Anonymkode: dd7e3...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #7 Del Skrevet 24. april 2023 Utrolig kjedelig om man ikke har barn. Tar ganske lang tid til sentrum, og ikke noe å finne på annet enn å gå tur ved Makrellbekken. Røa er veldig hvitt, og jeg syns klasseforskjellene i Oslo peaker i Røa og omegn. Det er en del kommunale boliger rundt Hovseter (t-bane stoppet før Røa), og et område som ikke er like fancy så flere uten så høy inntekt har råd til å kjøpe seg inn (men det er jo ikke billig liksom). De som bor der er logisk ikke nok like rike som de blåser tusener av kroner på Norges beste Mega på Røa-senteret. Samtidig kan det hende at barna fra begge områder går på samme skole, og også da ønsker å delta på samme aktiverer (logisk nok). Men sånn er det dessverre ikke. Her kan ikke alle delta på alt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEJnLa/regningen-er-blitt-skyhoey-for-fotballforeldre-i-oslo-vest Og dette er fotball: langrennene er verre. Der reiser de på treningshelger til Trysil, hvor man enten må bo på egen hytte (!) eller hotell, og de som ikke har råd til å være med får jo ikke treningen og faller logisk nok utenfor. Jeg har bodd på Røa, og har familie der, men for meg har det dessverre blitt det beste eksemplet på klasseforskjeller i Norge. Og det er sykt kjedelig å bo der uten barn. Anonymkode: e6fa4...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Utrolig kjedelig om man ikke har barn. Tar ganske lang tid til sentrum, og ikke noe å finne på annet enn å gå tur ved Makrellbekken. Røa er veldig hvitt, og jeg syns klasseforskjellene i Oslo peaker i Røa og omegn. Det er en del kommunale boliger rundt Hovseter (t-bane stoppet før Røa), og et område som ikke er like fancy så flere uten så høy inntekt har råd til å kjøpe seg inn (men det er jo ikke billig liksom). De som bor der er logisk ikke nok like rike som de blåser tusener av kroner på Norges beste Mega på Røa-senteret. Samtidig kan det hende at barna fra begge områder går på samme skole, og også da ønsker å delta på samme aktiverer (logisk nok). Men sånn er det dessverre ikke. Her kan ikke alle delta på alt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEJnLa/regningen-er-blitt-skyhoey-for-fotballforeldre-i-oslo-vest Og dette er fotball: langrennene er verre. Der reiser de på treningshelger til Trysil, hvor man enten må bo på egen hytte (!) eller hotell, og de som ikke har råd til å være med får jo ikke treningen og faller logisk nok utenfor. Jeg har bodd på Røa, og har familie der, men for meg har det dessverre blitt det beste eksemplet på klasseforskjeller i Norge. Og det er sykt kjedelig å bo der uten barn. Anonymkode: e6fa4...338 Oi, nei det var en ganske annen beskrivelse. Den over deg skrev jo hun hatet å bo der som student, som kan stemme med at det er kjedelig uten barn? Har du noen anbefalinger ah nabolag? 😊 Anonymkode: dd7e3...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Utrolig kjedelig om man ikke har barn. Tar ganske lang tid til sentrum, og ikke noe å finne på annet enn å gå tur ved Makrellbekken. Røa er veldig hvitt, og jeg syns klasseforskjellene i Oslo peaker i Røa og omegn. Det er en del kommunale boliger rundt Hovseter (t-bane stoppet før Røa), og et område som ikke er like fancy så flere uten så høy inntekt har råd til å kjøpe seg inn (men det er jo ikke billig liksom). De som bor der er logisk ikke nok like rike som de blåser tusener av kroner på Norges beste Mega på Røa-senteret. Samtidig kan det hende at barna fra begge områder går på samme skole, og også da ønsker å delta på samme aktiverer (logisk nok). Men sånn er det dessverre ikke. Her kan ikke alle delta på alt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEJnLa/regningen-er-blitt-skyhoey-for-fotballforeldre-i-oslo-vest Og dette er fotball: langrennene er verre. Der reiser de på treningshelger til Trysil, hvor man enten må bo på egen hytte (!) eller hotell, og de som ikke har råd til å være med får jo ikke treningen og faller logisk nok utenfor. Jeg har bodd på Røa, og har familie der, men for meg har det dessverre blitt det beste eksemplet på klasseforskjeller i Norge. Og det er sykt kjedelig å bo der uten barn. Anonymkode: e6fa4...338 Lang tid til sentrum?😂 Det er jo en liten tur med banen. Anonymkode: a26e6...212 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. april 2023 #10 Del Skrevet 25. april 2023 Kjedelig, tenker jeg. Dølle tilbud, men pene hager, og folk som holder seg mest for seg selv? Du har ikke vurdert Grefsen? Tonsenhagen var forsåvidt også et godt tips til et besteborgerlig strøk, med en litt lavere tennis- og "høy hekk"-faktor - men god offentlig kommunikasjon. Synes også at marka på den sida er hyggeligere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Del Skrevet 25. april 2023 Andro skrev (7 minutter siden): Kjedelig, tenker jeg. Dølle tilbud, men pene hager, og folk som holder seg mest for seg selv? Du har ikke vurdert Grefsen? Tonsenhagen var forsåvidt også et godt tips til et besteborgerlig strøk, med en litt lavere tennis- og "høy hekk"-faktor - men god offentlig kommunikasjon. Synes også at marka på den sida er hyggeligere. Tonsenhagen? Anonymkode: 68f8c...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #12 Del Skrevet 25. april 2023 Må være enig med resten om kjedelig sted, nå har jeg kun vært der for å besøke familiemedlemmer, både besteforeldre og ene forelderen min har bodd i området. Har aldri likt å være der, syntes det ser trist ut, lite tilgjengelig. Anonymkode: 98efd...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må være enig med resten om kjedelig sted, nå har jeg kun vært der for å besøke familiemedlemmer, både besteforeldre og ene forelderen min har bodd i området. Har aldri likt å være der, syntes det ser trist ut, lite tilgjengelig. Anonymkode: 98efd...282 Det er kort tur med banen til sentrum og en veldig kort sykkeltur. Altså jeg har aldri bodd på Røa og synes kanskje det er litt kjedelig arkitektur der, men at det er lite tilgjengelig er jo bare helt feil. Hva er Bærum og Asker da egentlig? Anonymkode: a26e6...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 25. april 2023 #14 Del Skrevet 25. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Elsker beskrivelsen din 😅 skal faktisk sjekke ut tonsenhagen, den hørtes mer oss ut 😁 Anonymkode: dd7e3...36f Hehe 😅 For å beskrive Tonsenhagen og Årvoll: Hadde kikket på alt som ligger rundt Selvbyggerveien, Anna Rogstads vei, nybyggene oppi Årvollveien/skogen, og mer ned mot Årvoll. Kjenner flere som bor der - og fellestrekk er høy(ere) utdanning, med ønske om veldig «vanlig» boområde med fokus på «kjernesunne verdier». Miljøbevisste og opptatt av skau og (ikke elite) idrett. Det beste med området må jo være umiddelbar nærhet til Grefsenkollen og marka. Linderud kjøpesenter (mindre lokalt kjøpesenter), Storo storsenter (stort) og Økern ligger en kort kjøretur/busstur unna. Ganske kort buss/kjøretur til sentrum. Blanding av veldrevne borettslag med høyt fokus på trivsel og vedlikehold, her bor også mye akademikere. Rekkehus og eneboliger også. Vi bor mellom Ring 2 og 3 på den siden av byen - og ser store forskjeller i barnefotballen for eksempel. På kamper når man spiller mot vestkantslag VS sentrum/østkantslag er forskjellene merkbare. Enkelte merker dette helt ned i barnehagealder. Fordi vestkantslag hiver penger på profesjonelle tjenester. Sånn er det ikke hos oss - her er det «alle skal med og få prøve seg» og trenerne er frivillige foreldre eller andre unge voksne. Betalingen er å slippe dugnad Grefsen som er nevnt her er også kjempefint, men Grefsen og særlig Kjelsås er i praksis Røa bare en annen plass i byen. Men kunne absolutt bodd der altså, veldig fint alle steder. Det der med Røa og skiskoler har jeg og hørt fra folk som bor der 🫠 Jeg hatet å bo der i studietiden fordi kjedelig uten barn, men som sagt også snobbefaktoren. Tok T-banen og kunne møte pelskledde damer med diamanter overalt, og ungdom som snakket om at «fikk ny bil til 18årsdagen, men den er på verksted så derfor må jeg ta T-bane». At det liksom var dust å ta kollektiv 😆 Glemmer ikke synet av ei på 17-18 som satt på Majorstua og ventet på T-bane vestover og fyllespydde utover Chanelveska. Og i voksen alder når jeg bodde på Majorstua dro ofte vestkantsbarn/yngre ungdom ned dit, da ikledd KUN designer og Louis Vuittonvesker, jakker til 10k osv. Jeg og mannen pleide telle «vaffeljakker» i Bogstadveien som festlig hobby 😅 Ah. Ikke at jeg trives på megaøstkant heller som jeg vokste opp på - men noe midt imellom er fint. Endret 25. april 2023 av AprilLudgate 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 25. april 2023 #15 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tonsenhagen? Anonymkode: 68f8c...ae4 Bydel Bjerke. Tonsenhagen/deler av Årvoll er Bydel Bjerkes «vestkant» om man kan kalle det for det. En vei der heter faktisk Dugnadsveien (og «Selvbyggerveien»), og det beskriver vel kulturen der oppe godt 😆 Blokkene og rekkehusene ble jo bygget den gang da for arbeiderklasse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #16 Del Skrevet 25. april 2023 Hvis du vurderer Røa, så legger jeg inn et forslag om å sjekke ut Fossum rett over grensen til Bærum også. Overraskende lave priser, ekstremt godt bomiljø for barn, veldig nedpå og absolutt ikke snobbete, men fullt av folk som er glad i skog og mark og idrett. En svært godt skjult perle i Bærum. Anonymkode: 4491b...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #17 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #18 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 Det er idyllisk og barnevennlig og nærme marka, finere enn de fleste andre områder med samme boligpriser. Men kronglete kollektivtransport, ja! Anonymkode: 9f659...247 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #19 Del Skrevet 25. april 2023 Siden planen er å stifte familie, OG du vurderer Røa, ville jeg som nevnt over heller vurdere deler av Bærum øst et sted mellom Oslo-grensen og Haslum. Lavere skuldre og «lavere sigarføring». I likhet med Røa koster det penger å etablere seg i området, men klarer en den belastningen så er det verdt det. Anonymkode: 1eb1b...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #20 Del Skrevet 25. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke denne opphausingen av Årvoll og Tonsenhagen. De er jo helt vanlige drabantbyer fra 50/60-tallet. Jeg hadde mye heller bosatt meg langs t-banenettet. Anonymkode: 4c692...869 Har inntrykk av at det er en akademisk enklave midt i Groruddalen? Anonymkode: 30f6f...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå