Gå til innhold

Helgepappa og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem skal juridisk bære kostnadene ved "vanlig samværsrett"? Slik jeg har forstått det skal den som er helge-pappa/mamma betale mat under oppholdet. Barnet skal vel ha med de klær/utstyr han/hun trenger under oppholdet? Og hva med faste medisiner, salver, kremer osv? Skal barnet ha med dette? Yttertøy og forskjellige sko f.eks på vinteren?

Og hva med kostnadene ved transport når mor og far til barnet bor langt fra hverandre? I vårt tilfelle betaler mor og far kostnadene ved transport annen hver gang. Er dette riktig juridisk? Det står i vår samværsavtale, men er dette den vanlige måten å dele kostnader på? Den som har daglig omsorg får jo bidrag til alt barnet skal ha, skulle da transportkostnader også dekkes av dette når mor og far aldri har bodd sammen og de bor langt fra hverandre?

I realiteten sitter jo omsorgspersonen med makten ettersom den med vanlig samværsrett må hente barnet dersom den med daglig omsorg nekter/skylder på sykdom og andre ting, og dvs at denne, ofte faren, betaler transporten mye oftere.

Hvilke rettigheter har man her? I dette tilfellet fikk man i stand en samværsavtale gjennom rettssystemet, da moren motsatt seg samvær, men jeg lurer likevel på hvilke regler som gjelder for det økonomiske, og hvordan andre foreldre gjør dette.

Hilsen kjæresten til en helgepappa :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i dag mange par som har samme problemstillingen, blant annet en venninne av meg. De betaler flybilett til barnet sitt annen hver gang, og det er ganske kostbart i lengden, for begge foreldrene..

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Nå trenger ikke hans barn å ta fly, men noen må følge barnet på bussen eller kjøre bil siden han er for liten til å reise alene. Kostnadene blir nok mindre når barnet blir større, han er 5 år nå. Hvor gammel syns dere barn må være før de settes på bussen av mor/far og hentes på bussen av far/mor?

Skrevet

Min eks og hans eks måtte dele på omkostningene. Og såvidt jeg husker, hun hadde ansvar for å kjøpe billettene (det var hun som flyttet langt unna), og hun kjøpte flere ganger dyre billetter til barna fordi hun bestilte billetter så sent (selv om de hadde en halvårsplan for når barna skulle til henne). Jeg husker det var krangling om min eks da måtte betale halvparten av dyre billetter, og det endte med at han ikke måtte det fordi moren faktisk måtte være flinkere til å planlegge sitt eget(og barnas) liv.

Skrevet

Hvor lang bussreise er det da, trådstarter? Jeg synes en femåring er for ung til å ta buss alene. Noen sure epler må skilte foreldre bite i når de har barn. Sånn er det bare.

Ikke alltid ting blir rettferdig, og ikke alltid man greier å gjøre noe med det.

Jeg ville forventet at samværsforelder også hadde litt tøy slik at barnet hadde skift der også. kanskje også ytterjakke, støvler og regntøy (dt hender at været ikke kan forutsies, og jeg synes det er verre at ungen reiser med full oppakning bare for at den skal være rustet til absolutt alle værtyper.)

Faste medisiner ville jeg gjerne hatt i reserve i baderomsskapet slik at det ikke var krise om man hadde glemt å ta med.

I det hele er man nødt til å tåle urimeligheter uten å la det gå utover barnet.

Skrevet
Hvem skal juridisk bære kostnadene ved "vanlig samværsrett"? Slik jeg har forstått det skal den som er helge-pappa/mamma betale mat under oppholdet. Barnet skal vel ha med de klær/utstyr han/hun trenger under oppholdet? Og hva med faste medisiner, salver, kremer osv? Skal barnet ha med dette? Yttertøy og forskjellige sko f.eks på vinteren?

Samværsforelder betaler mat, fornøyelser, etc.

Bostedsforelder holder klær og rimlige fritidsutstyr om dette brukes under samværet.

Og hva med kostnadene ved transport når mor og far til barnet bor langt fra hverandre? I vårt tilfelle betaler mor og far kostnadene ved transport annen hver gang. Er dette riktig juridisk? Det står i vår samværsavtale, men er dette den vanlige måten å dele kostnader på? Den som har daglig omsorg får jo bidrag til alt barnet skal ha, skulle da transportkostnader også dekkes av dette når mor og far aldri har bodd sammen og de bor langt fra hverandre?

Deling av reiseutgifter er lovbestemt. Begge foreldrene er derfor pålagt å ta del i dette. Jeg er imidlertid usikker på om det er en skjevdeling av dette også basert på inntektene. Det kan altså være at samværsforelder må betale noe mer en bostedsforelder, fordelt etter en brøk basert på inntekt.

I realiteten sitter jo omsorgspersonen med makten ettersom den med vanlig samværsrett må hente barnet dersom den med daglig omsorg nekter/skylder på sykdom og andre ting, og dvs at denne, ofte faren, betaler transporten mye oftere.

Hvilke rettigheter har man her? I dette tilfellet fikk man i stand en samværsavtale gjennom rettssystemet, da moren motsatt seg samvær, men jeg lurer likevel på hvilke regler som gjelder for det økonomiske, og hvordan andre foreldre gjør dette.

Hilsen kjæresten til en helgepappa :)

Jeg foreslår at dere tar vare på kvitteringer for betalt reise og evt forhører dere med trygdekontoret. Jeg tror dere skal ha mulighet til å kreve dette tilbakebetalt (ihht fordelingsbrøken) gjennom trygdeetaten. I så tilfelle må dere fremme et krav som evt vidre sendes til Brønnøysund (dette er samme prosedyre som skjer om bidraget som er betalt er blitt for høyt). Jeg sitter med inntrykk av at dette er en tidkrevende prosess og at dere derfor ikke kan forvente noen tilbakebetaling iløpet av noen få månder. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror slike utgifter kan trekkes fra på bidraget (dette utføres i så tilfelle av trygdeetaten selv).

Under normale omstendigheter ville jeg ikke anbefalt en slik konfliktskapende metode for å få tilbake beløpet. Men i deres tilfelle hvor far måtte gjennom rettsystemet for å sikre samvær, synes det som om dere ikke har noe å tape på å kreve tilbakeført det dere beviselig har betalt for mye.

Gjest Pecado
Skrevet

Slik vi gjør det er at vi deler på reisen. Jeg sender med klær. Leker, bleier, salver o.l har far.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi betaler reisen annenhver gang. Klær o.l. har hun med seg. Det blir jo helt unaturlig, i hvert fall når barna blir store, at de skal ha helt andre klær hos samværsforelder enn hjemme. Det er da barnas klær, ikke hverken mors eller fars.

Skrevet

Hvis far betaler bidrag, så er det ikke til moren, men til barnet. Utstyr til barnet. Far og mor spleiser derfor på støvler, ytterjakke, vinterdress osv, og barnet "eier" disse. Det bør da følge med barnet når det er på besøk. Om far velger å holde eget sett yttertøy, i tillegg til det han har investert i som oppbevares hos mor, er det vel hans valg. Klart det blir litt pes med bagasje, men slik er det når man må sende unger frem og tilbake. Småting er nok lurt å ha på begge steder, slik som salver osv. Begge steder vil nok naturlig ha litt leker. Noe oppbevares på barnets primærbosted (sykkel, ski osv) mens foreldrene separat kjøper inn mindre lekesaker og har i hvert sitt hjem, som barnet kan benytte når det er der.

Foreldre skal dele kostnadene med reiseutgifter i forbindelse med samvær. Om far ender opp med å betale oftere enn mor, skulle det ikke være noe i veien for å trekke fra dette fra bidraget? F.eks om far kjører ganske langt, så trekker han fra halvparten (helparten om han kjører i morens sted) fra neste bidragsoverføring. Kanskje dere kan bli enige om en standardsum her, så det ikke er plass til krangel.

Skrevet

Men når bidraget er fastsatt av trygdekontoret er det ikke så lett å trekke noe fra bidraget. Man må da sikkert evt. søke om å få dette refundert fra dem, bidragspengene betales jo til staten, ikke til barnets mor. Jeg vet ikke om dette er mulig en gang. Skal ikke reiseutgifter bare trekkes fra på skatten da? Enslige foreldre hadde jammen hatt bruk for en økonom av og til!

Og ja; foreldrene spleiser på utstyr til barnet, ved at mor mottar støtte, og faren betaler bidrag. Dvs. at far allerede har vært med å betalt, og burde ikke måtte kjøpe opp dobbelt utstyr til barnet når han ser barnet så skjeldent. Barn vokser fort, og det er dyrt å ha dobbelt opp av alt. Men hva gjør man da, når mor nekter å sende med det barnet trenger? Barn trenger jo en del tøy, de skitner seg, været forandrer seg, de blir våte, de skal i selskap osv. Når moren som har daglig omsorg nekter å kommunisere er ikke sånne ting enkle. Altså ender det med at far nesten har de samme utgifter som moren, fordi man må ha dobbelt opp av alt.. i tillegg til at han betaler bidrag. Selvsagt betaler moren for daglig mat til barnet, men barn trenger jo mange andre ting enn mat.

Skjønner ikke hvorfor lovverket beskytter de med vanlig samvær så dårlig som de blir i dag. Det er utrolig gammeldags.

Skrevet

Skilte foreldre er en ting, en annen er når moren blir gravid med vilje, mot farens vilje.. Ikke like morsomt å betale alt da.. selv om man blir glad i barnet og vil det skal ha det best mulig..

Skjønner ikke at menn tør å stole på jenter jeg. Det hadde ikke jeg gjort om jeg var mann..

Gjest Gjesta
Skrevet
Skilte foreldre er en ting, en annen er når moren blir gravid med vilje, mot farens vilje.. Ikke like morsomt å betale alt da.. selv om man blir glad i barnet og vil det skal ha det best mulig..

Om man bruker kondom blir ikke kvinnen gravid mot mannens vilje. Om man velger å ikke bruke kondom så tar man også sjansen på at hun kan bli gravid.

Skrevet

Ja, det er sant.. men i et forhold burde man vel kunne stole på at jenta faktisk tar p-piller hvis hun sier hun gjør det. Det er likevel ikke alltid tilfelle..

Skrevet (endret)
Ja, det er sant.. men i et forhold burde man vel kunne stole på at jenta faktisk tar p-piller hvis hun sier hun gjør det. Det er likevel ikke alltid tilfelle..

Herregud.. Det er alltid en risiko for graviditet, når man har sex med et annet menneske av motsatt kjønn.. Hvis man ikke vil ta den risikoen, bør man la være å ha sex. Selvfølgelig bør man kunne stole på partneren sin, når det kommer til slike ting, men å legge skylden ene og alene på dama holder ikke!

Endret av Milah
Gjest gjest1
Skrevet

Og det er alltid en risiko for graviditet selv ved bruk av prevensjon! Snakker av erfaring, begge mine ble til mot alle odds.

Skrevet

Selvsagt er det alltid en risiko.. Men det medføler en del negative følelser for partneren når dama med vitende vilje blir gravid fordi hun selv ønsker det, og i ettertid også sier dette.. Dere går litt glipp av poenget her. Er fullt klar over hvordan man kan bli gravid, men i denne diskusjonen dreier det seg om konfliktfylte forhold mellom moren og faren til et barn. Å lure noen med hensikt er ikke beste måten å starte en familie på var mitt poeng.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke det, og jeg kan også skjønne at det skaper negative følelser. Men barnet er da helt uskyldig, og bør ikke lide for at mor, har gjort noe som i mine øyne er helt utilgivelig! Er man med på leken, må man tåle steken!

Gjest Gjesta
Skrevet
Selvsagt er det alltid en risiko.. Men det medføler en del negative følelser for partneren når dama med vitende vilje blir gravid fordi hun selv ønsker det, og i ettertid også sier dette.. Dere går litt glipp av poenget her. Er fullt klar over hvordan man kan bli gravid, men i denne diskusjonen dreier det seg om konfliktfylte forhold mellom moren og faren til et barn. Å lure noen med hensikt er ikke beste måten å starte en familie på var mitt poeng.

Dette blir jo en helt annen diskusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...