Gå til innhold

3 år og skal være på sjukehuset. Forberede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde en forbedrede så små barn på et døgn på sykehuset? og hvordan og hvor dypt?

Anonymkode: 29309...2a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med hvor dypt? Ingen av oss aner hva barnet skal engang. Det som er viktig er at du svarer på nivået barnet spør. Ikke overkomplisèr.

Anonymkode: d341c...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig forberede. Synes nesten det er bekymringsverdig at du i det hele tatt stiller et slikt spørsmål. 

Anonymkode: 0aceb...bc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig så må man forberede barnet så lenge man kan og det kan du jo siden dette er planlagt... Tenkte du å bare dukke opp der uten å ha pratet med barnet? Hva skjer med verden...:S

Anonymkode: 42884...4f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør jo av en grunn. Vi hadde så klart sagt vi skal på sykehuset. og være der. Men barnet ser på å være på sykehuset som å være med et digert lekerom og kjøre elektriske biler. Denne gangen kan ikke barnet det. 

Hvordan skal jeg forklare til barn på3 år at barnet skal være på et rom, gå maks tre meter, i over et døgn og ikke få være ute å leke? 

Derfor jeg spurte for jeg var usikker på hvor mye 😅 Jeg forteller jo at vi skal dit og slik så klart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spør jo av en grunn. Vi hadde så klart sagt vi skal på sykehuset. og være der. Men barnet ser på å være på sykehuset som å være med et digert lekerom og kjøre elektriske biler. Denne gangen kan ikke barnet det. 

Hvordan skal jeg forklare til barn på3 år at barnet skal være på et rom, gå maks tre meter, i over et døgn og ikke få være ute å leke? 

Derfor jeg spurte for jeg var usikker på hvor mye 😅 Jeg forteller jo at vi skal dit og slik så klart. 

Henger barnet ditt litt etter i utviklingen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Henger barnet ditt litt etter i utviklingen?

Og hva mener du?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg måtte operere når jeg var liten, sånn 4-5 år. Planlagt operasjon. Jeg har minner om at mamma og pappa forklarte hva vi skulle og så satt vi oss ned sammen kvelden før og tegnet oss gjennom dagen. Type tegnet at vi sto opp, at vi kjørte til sykehuset, at vi var og ventet på operasjonen, at jeg sov under operasjonen og våknet opp etterpå. Dette var med på å ufarliggjøre det veldig for meg.

Husker at mamma også hadde med bøker jeg likte og lese og noen leker. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og hva mener du?

At en på 3 år burde ha forståelse for hva et sykehus er. Det burde heller ikke være problematisk å forklare hva som skal skje og hva som er forventet av barnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

At en på 3 år burde ha forståelse for hva et sykehus er. Det burde heller ikke være problematisk å forklare hva som skal skje og hva som er forventet av barnet.

Kjære vene. Barnet mitt har hatt mange innleggelser nå og det barnet forbinder mest med et sykehus er å kunne leke på det fantastiske barnerommet de har der med en fantastisk ansatt som leker med de og som gjør dagene kortere for barn som må være på sykehus over flere dager. 

Barnet forbinder heldigvis ikke sykehuset med sprøyter, operasjon, leger og sykepleier som skumle, som mange barn faktisk gjør. 

Jeg føler ikke akkurat at barnet mitt skal kunne skjønne hva det er å være innestengt på et lite rom, være koblet til masse ledninger, bare kunne gå tre meter og ikke kunne finne seg mat, ikke leke med leker på rommet barnet vanligvis gjør og være innelåst der i 24 timer, for det er første gang sykehuset skal forbindes med det. Og forvente at 3 åring skal sitte rolig i 24 timer med masse ledninger? En frisk og aktiv treåring? Seriøst?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjære vene. Barnet mitt har hatt mange innleggelser nå og det barnet forbinder mest med et sykehus er å kunne leke på det fantastiske barnerommet de har der med en fantastisk ansatt som leker med de og som gjør dagene kortere for barn som må være på sykehus over flere dager. 

Barnet forbinder heldigvis ikke sykehuset med sprøyter, operasjon, leger og sykepleier som skumle, som mange barn faktisk gjør. 

Jeg føler ikke akkurat at barnet mitt skal kunne skjønne hva det er å være innestengt på et lite rom, være koblet til masse ledninger, bare kunne gå tre meter og ikke kunne finne seg mat, ikke leke med leker på rommet barnet vanligvis gjør og være innelåst der i 24 timer, for det er første gang sykehuset skal forbindes med det. Og forvente at 3 åring skal sitte rolig i 24 timer med masse ledninger? En frisk og aktiv treåring? Seriøst?

Du må jo selvfølgelig forklare dette i forkant og gjenta underveis. Barnet forstår jo det det forstår, men om du ikke forbereder har jo ikke barnet noen sjanse til å forstå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kan jeg spørre hva barnet ditt skal? Barnet mitt er i kreftbehandling og har vært inne på behandling med ledninger både her og der men har hatt mulighet til å bevege seg rundt for det. Medisinen ble hengt opp i stativ med hjul og det tok ikke veldig lang tid før han fant ut hvor lang ledning han hadde å gå på. :) 

Hvis det er slik at barnet ditt ikke skal ut av senga, hadde jeg tatt med iPad og lastet ned en haug med morsomme spill. Og forbered på det. «Når vi skal på sykehuset neste gang må du sitte i senga, men jeg tar med iPaden så du kan spille og se på så mye du vil :) 

Anonymkode: 7ea9c...d7f

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta med nettbrett , last ned filmer og spill. Tegnesaker og lekebiler eller lignende. Forklar hva dere skal gjøre i korte trekk, å at dere skal bo på et rom som om dere er på hotell, bare at dere ikke kan gå ut av rommet :) Ta med snacks om barnet kan spise, her tar vi med smoothie poser, frukt, kjeks, saft osv. Nettbrett og tegnesaker blir flittig brukt på sykehus, hjemme brukes ikke nettbrett i hverdagen, da er det også mer stas å få lov å bruke det når vi er innlagt 

Anonymkode: 14014...b36

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkle er ofte det beste. «Denne gangen når vi skal på sykehuset, kan du ikke leke på det store rommet. Nå skal de flinke legene og sykepleierne sjekke beinet/hodet/aktuell kroppsdel. Og da er det kjempeviktig at du sitter og ligger i ro, og at vi er på rommet. Vi skal ta med iPad, tegnesaker, masse bøker og spill og ha en skikkelig kosedag i senga!» 

Så ville jeg tegnet sammen med barnet hvordan det kommer til å se ut (med ledninger og utstyr). Og lekt doktor hjemme. Bruk tau som ledninger. 

Anonymkode: 31bb0...d6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lå en uke på isolat nylig med 2 åringen. 

Der var det tv med streaming på rommet og ansatte fra førskolen kom innom med leker til barnet.

Anonymkode: 058af...435

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du forberede barnet ditt etter beste evne. 
Hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre det så kontakter du sykehuset for å få veiledning. 

Anonymkode: 0def7...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (43 minutter siden):

Du må jo selvfølgelig forklare dette i forkant og gjenta underveis. Barnet forstår jo det det forstår, men om du ikke forbereder har jo ikke barnet noen sjanse til å forstå.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan jeg spørre hva barnet ditt skal? Barnet mitt er i kreftbehandling og har vært inne på behandling med ledninger både her og der men har hatt mulighet til å bevege seg rundt for det. Medisinen ble hengt opp i stativ med hjul og det tok ikke veldig lang tid før han fant ut hvor lang ledning han hadde å gå på. :) 

Hvis det er slik at barnet ditt ikke skal ut av senga, hadde jeg tatt med iPad og lastet ned en haug med morsomme spill. Og forbered på det. «Når vi skal på sykehuset neste gang må du sitte i senga, men jeg tar med iPaden så du kan spille og se på så mye du vil :) 

Anonymkode: 7ea9c...d7f

Det skal på 24-timers eeg. Kan bevege seg 3 meter inne på rommet. Takk for tips 🙂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det enkle er ofte det beste. «Denne gangen når vi skal på sykehuset, kan du ikke leke på det store rommet. Nå skal de flinke legene og sykepleierne sjekke beinet/hodet/aktuell kroppsdel. Og da er det kjempeviktig at du sitter og ligger i ro, og at vi er på rommet. Vi skal ta med iPad, tegnesaker, masse bøker og spill og ha en skikkelig kosedag i senga!» 

Så ville jeg tegnet sammen med barnet hvordan det kommer til å se ut (med ledninger og utstyr). Og lekt doktor hjemme. Bruk tau som ledninger. 

Anonymkode: 31bb0...d6b

Takk for tips 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 22.36):

Det skal på 24-timers eeg. Kan bevege seg 3 meter inne på rommet. Takk for tips 🙂

Lykke til! Jeg var på 42 timers EEG i voksen alder. Fikk et stort rom på spesialsykehuset for epilepsi (SSE), men måtte dele det med en annen voksen. Der kunne vi bevege oss "fritt" i rommet, og delte bad. Barn som er der får enerom sammen med en forelder. Men dere skal kanskje ikke på SSE siden du skriver at barnet ikke kan bevege seg mer enn 3 meter? Jeg kan ikke huske at rommet var så lite. 

Har barnet vært på det før? Om ikke 24 timer så iallfall 15-20 minutter? Når elektrodene festes før langtids-registrering må barnet sitte rolig i 20-30 minutter. (For meg som er voksen tok det 45 minutter). Da kan barnet ha med seg leker, eller det ligger framme leker på et bord foran barnet. Du kan forberede barnet i den forstand at dette tar så lang tid som det tar å se på et spesielt barneprogram barnet liker, og at kanskje barnet kan få se på et barneprogram der mens elektrodene festes. Videre kan dere ta med barnets kosedyr som en trygghet. Si at det er leker på det rommet, og at barnet kan få leke masse selv om barnet må være litt mer forsiktig enn ellers. Forbered barnet på at det skal sove der med trådene på, og at det kan være litt ekkelt. Kanskje må også barnet være våkent litt lenger enn vanlig. 

Her er litt info, men det har du kanskje fått?

Langtidsmonitorering med EEG og video ved Seksjon for barn og ungdom med epilepsi - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)

Legg merke til at i videoen her sier de tre timer, men barnet ditt har ikke tidsperspektiv. La barnet se denne videoen flere ganger

Husk også at pga elektrodene er det viktig at barnet ikke har på seg klær som må tres over hodet, så sant det ikke er greit for dere at barnet har på seg den samme genseren og t-skjorta i 24 timer. Litt forskjell på 24 timer EEG på et 3 år gammelt barn, og på 42 timer EEG på meg som den gang var i 30-årene. 

Endret av Millimani
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Både Peppa og Daniel Tiger har episoder om sykehus. Kjøp doktorsett og lek med på forhånd+ ta med. Ta med en ny gøy leke til å ha i sengen. 

Anonymkode: c9a3d...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...