AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #1 Skrevet 24. april 2023 Når jeg gikk ut av videregående på 70-tallet var det to studier i Oslo som var åpne og som alle som søkte kom inn: Jus og Menighetsfakultetet. Vanskeligst var medisin. I dag er jus det som har flest søkere og blant det vanskeligste å komme inn på. Hva har skjedd? Anonymkode: 58ebb...6fd
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 Veldig gode lønn. Timebetaling fra 2.5 tusen. Anonymkode: b0b80...3e7
Marvels Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når jeg gikk ut av videregående på 70-tallet var det to studier i Oslo som var åpne og som alle som søkte kom inn: Jus og Menighetsfakultetet. Vanskeligst var medisin. I dag er jus det som har flest søkere og blant det vanskeligste å komme inn på. Hva har skjedd? Anonymkode: 58ebb...6fd Her kan jeg ikke gjøre annet enn å spekulere, men jeg vil to det er to hovedgrunner til at det har blitt slik; for det første har det blitt (mulig det har vært det tidligere også?) et "prestisjestudie", vil si på nesten lik linje som medisin. For det andre tror jeg det har blitt populært fordi jus og rettsvitenskap er noe man kan få brukt for i alle sektorer og innenfor uttallige yrker i dag (ikke kun for å bli advokat). Har selv en mastergrad i noe annet, men har faktisk flere ganger tenkt at jeg kunne tenke meg å supplere på med juss/rettsvitenskap, fordi det ville være utrolig nyttig, både kunnskapsmessig, men også i henhold til arbeidsmarked 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 Det er det eneste prestisje-studiet som ikke krever realfag. Der medisin og ingeniørfag tiltrekker seg søkere fra en veldig spesielt interessert gruppe. Får jus søkere fra alle kriker og kroker av samfunnet, på godt og vondt. Anonymkode: 8f2b5...a7c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #5 Skrevet 24. april 2023 Takk for svar. Men disse argumentene har vel ikke endret seg? Anonymkode: 58ebb...6fd
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #6 Skrevet 24. april 2023 3 minutter siden, Marvels said: Her kan jeg ikke gjøre annet enn å spekulere, men jeg vil to det er to hovedgrunner til at det har blitt slik; for det første har det blitt (mulig det har vært det tidligere også?) et "prestisjestudie", vil si på nesten lik linje som medisin. For det andre tror jeg det har blitt populært fordi jus og rettsvitenskap er noe man kan få brukt for i alle sektorer og innenfor uttallige yrker i dag (ikke kun for å bli advokat). Har selv en mastergrad i noe annet, men har faktisk flere ganger tenkt at jeg kunne tenke meg å supplere på med juss/rettsvitenskap, fordi det ville være utrolig nyttig, både kunnskapsmessig, men også i henhold til arbeidsmarked 🙂 Jeg har også mastergrad i noe annet(samfunnsøkonomi) og merker at juss ofte er relevant for jobben min. Nå blir det litt drøyt å ta en helt ny mastergrad og i praksis løses jo arbeidsoppgavene mine med at jeg samarbeider med jurister slik at jeg ikke trenger å kunne jussen. Men jeg skulle gjerne kunnet juss og synes det er interessant. Anonymkode: 54e2f...134 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #7 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Men disse argumentene har vel ikke endret seg? Anonymkode: 58ebb...6fd Jo, fordi samfunnet endrer seg. På 70-tallet var det ikke nødvendig med høyere utdanning for å få seg en god jobb. Det var god plass på universitetene for å si det mildt. I dag må man innom universitetet nærmest uansett hva man skal i samfunnet. Økonomiske bevilgninger til studieplasser har ikke økt like mye som søkermassen. Når samfunnet krever universitetsutdanning, men følger ikke opp med nok studieplasser, oppstår det konkurranse om plassene. Plutselig er jus ikke lenger åpen for alle, uten at det har noe med utdanningen å gjøre. Anonymkode: 8f2b5...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå