Gå til innhold

Føles som kroppen min ikke tåler noe trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en veldig anspent person, og etter som jeg har blitt eldre kjenner jeg at jeg får mer og mer vondt i musklene. Jeg trener litt styrketrening, og går tur. Jogger en sjelden gang. Men merker at kroppen min tåler jo ingenting. Føles som jeg får skader eller overbelastninger av alt mulig. Vet ikke hva jeg skal kunne trene, for er ikke bare stiv og støl jeg blir, men får vondt i rygg, nakke osv. Har vært hos fysio som mente jeg var ustabil i hoftene, og game noen øvelser .Har gjort de i flere uker, men merker jo ingen bedring. Nå er jeg blitt 40 år, og er livredd for at jeg ikke skal kunne trene bl.a styrke og yoga, jeg er helt avhengig av det på grunn av den psykiske helsen..

Anonymkode: 62d53...fdb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres utfordrende ut!

Styrkeøvelsene du gjør som skal hjelpe deg er trolig ikke noen rask løsning. Jeg er i opptrening fra å ha ligget flatt og blir forespeilet at det tar tid. Ikke gi opp, tren regelmessig og du får resultater over måneder og år.

AnonymBruker
Skrevet

Kan være du trenger boost med vitaminer og mineraler, og at du i tillegg trenger en rolig opptrening i samarbeid med fysio e.l over tid. Altså at du ikke bare får øvelser, men at du trenger sammen med terapauten. 

D vitamin, magnesium, kalsium, og k2 er noe du bør se på. 

Med for lite d vitamin, så tar ikke kroppen opp kalsium i tarmen. Med for lite magnesium klarer ikke kroppen nyttegjøre d vitamin. k2 er viktig for nyttiggjøring av kalsium. Veldig stor andel har for lave verdier av d vitamin. Du kan dra til legen og ta en test for å se hvor du ligger an. Du BØR ligge godt over referanseverdi, 75 nmol er et absolutt minimum, men helst høyere. Magnesium er vanskelig å påvise tilstrekkelig på blodprøver, men lett å regne seg frem om man får nok via kosten. Man trenger minst 350 mg daglig. Plantemat er dårlig kilde fordi kroppen klarer ikke bruke mineraler så godt fra den type mat.

For lite d vitamin og magnesium fører også til dårlig psykisk helse, både angst og depresjon. Så dette er det første jeg ville tatt tak i. Håper du har en vettug lege som gir gode råd om riktige doser d vitamin. Du kommer ingen vei hvis du drikker tran, eller tar multitilskudd. 

Anonymkode: 9e121...eef

• Nyttig 1
Skrevet

Du skriver litt for lite så det er vanskelig å vite hva utgangspunktet ditt er..

vanligvis vil du jo kunne trene deg opp sakte med sikkert. Bli sterkere og tåle mer.

Har du bra helse ellers da? Bare smerter etter trening? Er det anderledes enn treningsverk?

Det kan jo være at du har en grad av inflammasjon i kroppen.. men det er vanskelig å vite ut fra det du skriver.

AnonymBruker
Skrevet
Amber skrev (5 minutter siden):

Du skriver litt for lite så det er vanskelig å vite hva utgangspunktet ditt er..

vanligvis vil du jo kunne trene deg opp sakte med sikkert. Bli sterkere og tåle mer.

Har du bra helse ellers da? Bare smerter etter trening? Er det anderledes enn treningsverk?

Det kan jo være at du har en grad av inflammasjon i kroppen.. men det er vanskelig å vite ut fra det du skriver.

Den psykiske helsen er ikke så bra. Men trening og bevegelse er nødvendig for at det ikke skal bli værre. Derfor er det så fortvilende når jeg får vondt. Har vært hos lege, kiropraktor, fysio med ulike plager. Får vondt i korsryggen av å sitte og være i ro, så det vet jeg hva kommer av. Men bruker å ha vondt i kneet, ett punkt i ryggen, i nakken. Og nå har jeg fått så vondt på utsiden av ene armen, og i skuldra. Har stått på hendene inntil vegg for å øve på å få balansen, og bare noen sekunder noen få ganger per dag. Vet ikke om det er derfor, eller at jeg tok stivkrampesprøyte for 2 måneder siden. Gjør vondt der de stakk, når jeg fører armen utover. Og det verker i skuldra. Har jo trent armer på treningsenter, så skulle jo tro jeg hadde litt muskler, og ikke er fullstendig svak.

AnonymBruker
Skrevet

å herlighet - jeg har et lignende problem! Trener en hel masse, men blir pokker meg ikke bedre form. Ikke forbanna. Det er så frustrerende. Bare trøtt og enda mer trøtt. Går opp ei trapp og det brenner i lårene 🙄

Anonymkode: b8d77...32c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den psykiske helsen er ikke så bra. Men trening og bevegelse er nødvendig for at det ikke skal bli værre. Derfor er det så fortvilende når jeg får vondt. Har vært hos lege, kiropraktor, fysio med ulike plager. Får vondt i korsryggen av å sitte og være i ro, så det vet jeg hva kommer av. Men bruker å ha vondt i kneet, ett punkt i ryggen, i nakken. Og nå har jeg fått så vondt på utsiden av ene armen, og i skuldra. Har stått på hendene inntil vegg for å øve på å få balansen, og bare noen sekunder noen få ganger per dag. Vet ikke om det er derfor, eller at jeg tok stivkrampesprøyte for 2 måneder siden. Gjør vondt der de stakk, når jeg fører armen utover. Og det verker i skuldra. Har jo trent armer på treningsenter, så skulle jo tro jeg hadde litt muskler, og ikke er fullstendig svak.

Ta innover det jeg skrev om vitaminer og mineraler lenger opp. Symptomene dine er typisk for det jeg skriver. Sjekk når legen din testet d vitamin sist, og hva nivået lå på. Informasjonen bør ligge på helsenorge.no

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en veldig anspent person, og etter som jeg har blitt eldre kjenner jeg at jeg får mer og mer vondt i musklene. Jeg trener litt styrketrening, og går tur. Jogger en sjelden gang. Men merker at kroppen min tåler jo ingenting. Føles som jeg får skader eller overbelastninger av alt mulig. Vet ikke hva jeg skal kunne trene, for er ikke bare stiv og støl jeg blir, men får vondt i rygg, nakke osv. Har vært hos fysio som mente jeg var ustabil i hoftene, og game noen øvelser .Har gjort de i flere uker, men merker jo ingen bedring. Nå er jeg blitt 40 år, og er livredd for at jeg ikke skal kunne trene bl.a styrke og yoga, jeg er helt avhengig av det på grunn av den psykiske helsen..

Jeg synes tøying hjelper masse, også utenom trening. Prøv deg fram med å tøye legger, cat/cow, der du igså lirkebeveger korsrygg, skredderstilling, vridning mens man ligger på rygg, dra nakken til side og framover... tøying kan aktivere det parasympatiske nervesystemet, dvs det som roer kroppen ned. Man merker det ved at man plutselig sukker eller gjesper. 

Anonymkode: 297c0...49e

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fibromyalgi, ts? Det finnes alle mulige grader av fm, kanskje du skulle spurt legen din om det? Jeg har fm, og klarer ikke trene styrke. Har prøvd gang på gang i årevis, sammen med fysioterapeut, men selv minimale repetisjoner uten vekter gjør at hele uken deretter forverres pga økte smerter. Noen ganger prøvde jeg meg litt mer, fordi man blir drittlei av å være så forsiktig, men gjett om jeg fikk svi.. Så jeg har gitt opp styrketrening, dessverre. Kjenner at musklene er kraftig redusert etter mange år uten skikkelig trening, men sånn er det bare. Jeg går rolige turer da, det er det aller beste for kroppen min. Ikke i raskt tempo, for da spenner jeg muskler og kjenner på stress på innsiden, men rolige rusleturer der armene henger og slenger, og roen i sjela kommer. Kanskje du skal prøve det en periode, og ta pause fra alt annet?

Anonymkode: 91dc8...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ta innover det jeg skrev om vitaminer og mineraler lenger opp. Symptomene dine er typisk for det jeg skriver. Sjekk når legen din testet d vitamin sist, og hva nivået lå på. Informasjonen bør ligge på helsenorge.no

Jeg tok en hårmineralanalyse for en stund siden, og tok tilskuddene som ble anbefalt, over flere måneder. Merka ingen bedring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes tøying hjelper masse, også utenom trening. Prøv deg fram med å tøye legger, cat/cow, der du igså lirkebeveger korsrygg, skredderstilling, vridning mens man ligger på rygg, dra nakken til side og framover... tøying kan aktivere det parasympatiske nervesystemet, dvs det som roer kroppen ned. Man merker det ved at man plutselig sukker eller gjesper. 

Anonymkode: 297c0...49e

Jeg tøyer litt hver dag. Spesielt rygg og nakke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan det være fibromyalgi, ts? Det finnes alle mulige grader av fm, kanskje du skulle spurt legen din om det? Jeg har fm, og klarer ikke trene styrke. Har prøvd gang på gang i årevis, sammen med fysioterapeut, men selv minimale repetisjoner uten vekter gjør at hele uken deretter forverres pga økte smerter. Noen ganger prøvde jeg meg litt mer, fordi man blir drittlei av å være så forsiktig, men gjett om jeg fikk svi.. Så jeg har gitt opp styrketrening, dessverre. Kjenner at musklene er kraftig redusert etter mange år uten skikkelig trening, men sånn er det bare. Jeg går rolige turer da, det er det aller beste for kroppen min. Ikke i raskt tempo, for da spenner jeg muskler og kjenner på stress på innsiden, men rolige rusleturer der armene henger og slenger, og roen i sjela kommer. Kanskje du skal prøve det en periode, og ta pause fra alt annet?

Anonymkode: 91dc8...8ff

Jeg får nesten småpanikk av tanken på å ikke kunne trene.😵💫

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tok en hårmineralanalyse for en stund siden, og tok tilskuddene som ble anbefalt, over flere måneder. Merka ingen bedring.

Du bør ta blodprøver.

Spiser du kjøtt, fisk, egg, regelmessig?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes egentlig det bare høres ut som at du er normalt støl. Jeg har stått litt på hendene før, og det å stå på henda tar veldig på skuldre og armer, og man kjenner det godt etterpå på akkurat de stedene som du forteller om. Eller kanskje du har for høy belastning, at du trener for hardt for sjeldent?. Jeg blir veldig støl når jeg trener, får vondt i nakke og rygg, håndledd, knær.. og jeg er i 20-åra! Men jeg er ofte sånn at jeg trener alt for sjeldent, men når jeg gjør det så gjør jeg samme program som jeg har gjort i perioder når jeg trener mye, fordi jeg tror jeg er i bedre form enn jeg er, og så er jeg støl i en uke etterpå. Men det kan hende at denne normale stølheten forsterker anspentheten du har? Jeg ville bare prøvd å trene litt lettere. Kanskje ta færre repetisjoner eller kanskje ta armhevninger inntil vegg isteden for på golvet, (det tar faktisk overraskende godt det og, men er mindre belastende for kroppen.) Kanskje gjøre litt yoga, med fokus på avspenning og lett styrke?

Anonymkode: 7eb5b...939

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Støtter det med tøying/stretching - det er viktig for oss over 40 spesielt når vi trener styrke. Har selv hatt mye smerter og ubehag, og ikke klart å trene (som jeg elsker). Jeg vil oppfordre deg til å tenke helhet her.. derfor jeg spurte om helsa di sånn ellers. Maten er jo utrolig viktig ikke bare mtp energi, men også energilekkasje. Tenker bla på fks sukker, gluten og alkohol fks. Kanskje kan du mye om kosthold selv? Mange av oss som lever/har levd med stress av ulikt slag trenger å tenke ekstra på dette. Gluten er en kjent driver av inflammasjon for eksempel. Hvis du har anledning så vil jeg tipse deg om å jobbe med en funksjonellmedisiner; de er gode på å se helheten og jobbe med deg for å finne the root cause til problemene dine. Psyken har jonogså litt å si så det må man jo også jobbe med.. mye psykisk kan sette seg i kroppen - og med det mener jeg IKKE at man kan tenke seg frisk før noen anklager meg for det😅 

Selv fikk jeg fikset korsryggproblematikken min ved å styrke hoftelwddsbøyerne mine (ikke bare tøye). De blir fort svake når man er syk og inaktiv slik jeg var.

Ikke gi opp isllefall - Finn inspirasjon på nettet og finn personer som har mye kunnskap inne functional medicine og functional nutrition. Så utrolig mye kan forbedres og fikses med rett approach men det er jo en jungel av forståsegpåere og vanskelig å vite hvem man skal høre på.  Hvis du er interessert så kan jeg tipse om gode instakontoer - veldig dyktige folk (amerikanske).

Endret av Amber
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville prøvd mye rolig kondisjon. Kan hende du har problemer med å kvitte deg med melkesyre. Ikke tren så hardt at du får det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amber skrev (12 minutter siden):

Støtter det med tøying/stretching - det er viktig for oss over 40 spesielt når vi trener styrke. Har selv hatt mye smerter og ubehag, og ikke klart å trene (som jeg elsker). Jeg vil oppfordre deg til å tenke helhet her.. derfor jeg spurte om helsa di sånn ellers. Maten er jo utrolig viktig ikke bare mtp energi, men også energilekkasje. Tenker bla på fks sukker, gluten og alkohol fks. Kanskje kan du mye om kosthold selv? Mange av oss som lever/har levd med stress av ulikt slag trenger å tenke ekstra på dette. Gluten er en kjent driver av inflammasjon for eksempel. Hvis du har anledning så vil jeg tipse deg om å jobbe med en funksjonellmedisiner; de er gode på å se helheten og jobbe med deg for å finne the root cause til problemene dine. Psyken har jonogså litt å si så det må man jo også jobbe med.. mye psykisk kan sette seg i kroppen - og med det mener jeg IKKE at man kan tenke seg frisk før noen anklager meg for det😅 

Selv fikk jeg fikset korsryggproblematikken min ved å styrke hoftelwddsbøyerne mine (ikke bare tøye). De blir fort svake når man er syk og inaktiv slik jeg var.

Ikke gi opp isllefall - Finn inspirasjon på nettet og finn personer som har mye kunnskap inne functional medicine og functional nutrition. Så utrolig mye kan forbedres og fikses med rett approach men det er jo en jungel av forståsegpåere og vanskelig å vite hvem man skal høre på.  Hvis du er interessert så kan jeg tipse om gode instakontoer - veldig dyktige folk (amerikanske).

Jeg googler og googler, og det står jo veldig mye og allslags øvelser. Er veldig stiv i hoftene og hofteleddsbøyere (har lest at følelser «lagres» i hoftene, og kjenner bl.a det strammer seg i hoftene når jeg har negative følelser.) Har også lest at hvis man er stiv er det ikke alltid tøying er best, men kanskje heller styrke. Så jeg tøyer hoftene lett. Hvilken øvelser gjorde du for hofteleddsbøyerne? Og hva heter instagramkontoene du tenker på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg googler og googler, og det står jo veldig mye og allslags øvelser. Er veldig stiv i hoftene og hofteleddsbøyere (har lest at følelser «lagres» i hoftene, og kjenner bl.a det strammer seg i hoftene når jeg har negative følelser.) Har også lest at hvis man er stiv er det ikke alltid tøying er best, men kanskje heller styrke. Så jeg tøyer hoftene lett. Hvilken øvelser gjorde du for hofteleddsbøyerne? Og hva heter instagramkontoene du tenker på?

Send meg en PM så skal jeg sende deg litt info.

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til verden med nevroplastiske smerter. Kan jeg spørre, opplever du også frykt rundt trening/aktivitet? Frykt for å skade deg og nesten litt sånn at du forventer smerter og skader? 

Anonymkode: 9ec07...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du bør egentlig få mer veiledning til et fast opplegg med en blanding styrke og bevegelighet. Løsningen er rett og slett å starte med «snille» øvelser og så trappe seg opp. Du bør også venne deg til å trene bevegelighet 20-30 minutter etter hver eneste trening. 

Å forvente bedring «etter noen uker» er også helt urealistisk. Påstod en fagperson at du magisk ville bli bedre på kort sikt? Du har vel brukt årevis på å nå din nåværende tilstand? Tenk at du skal gjøre øvelsene livet ut. Dersom du ikke blir verre? Da funker de fjell. Dersom dette blir bedre? Da har du vunnet en stor seier. For trening og øvelser handler om å forebygge forverring, primært. 

Og det er mulig du midlertidig blir verre av å trene. Men du blir permanent verre av å la det være. Særlig om du opplever forverring etter trening. Det er ikke gitt at en etter 40 tåler å jogge på asfalt. Eller i det hele. Men da tåler en å sykle. Eller å svømme. Eller gå på fjellet. Så da gjør en det.

Anonymkode: 25a46...57b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...