Gå til innhold

Videre karriere som utvikler

floriscope

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter litt med veien videre. Jeg er utvikler, men drømmer om å jobbe meg inn i en annen type rolle rett og slett fordi jeg ikke blir motivert av å kode og fordi jeg ikke er en spesielt god utvikler, bare en helt ok utvikler.

Det jeg har tenkt på er roller som løsningsarkitekt, tjenestedesigner, prosjektleder, eller annen type leder.
Jeg er redd for at jeg ved å bevege meg lenger bort fra koden spenner ben på meg selv mtp fremtidige (tekniske) roller.

Hva er en naturlig vei videre herfra? Hva burde jeg gjøre?
Kjenner du noen som har startet som utvikler og som nå gjør noe annet?

Jeg får ofte høre at jeg hadde vært en god leder, men jeg vil egentlig ikke være prosjektleder. Jeg vil jobbe nært teknologi, bare ikke som utvikler. Jeg har mulighet til å ta sertifiseringer, og jeg har god støtte av arbeidsplassen til å ta steg videre nå.

Noen ideer eller tanker?

Endret av floriscope
feil formulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med produkteier? Systemeier? Produktsjef? 

Jeg skjønner hva du mener. Jeg begynte karrieren som produktsjef, og trivdes egentlig godt som det. Men så tenkte jeg at jeg ville prøve meg som utvikler, siden det egentlig var planen (har master i informatkk). 

Men jeg er rett og slett ikke flink til det lengre.. Det er så ufattelig mye man IKKE lærer på skolen, som folk antok jeg kunne da jeg begynte, siden jeg ikke var nyutdannet. Det var fem år siden jeg var ferdig utdannet, og en ting var at det er mye man aldri lærer på universitetet (testing, byggevektøy, osv), men en annen ting var at ufattelig mye hadde skjedd i it-verden på de årene. Devops fantes ikke da jeg gikk på skolen.. 

Så jeg føler at jeg ikke mestrer jobben, og lengter litt tilbake til å gjøre noe litt annet. 

Jeg ble ofte satt til å være prosjektleder, noe jeg IKKE likte.. Forferdelig dritt å ha som jobb og løpe rundt og mase på folk for å få dem til å gi status og forklare hvorfor ting er forsinket.. 

Men likte å være produktsjef. 

Anonymkode: c2de8...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med produkteier? Systemeier? Produktsjef? 

Jeg skjønner hva du mener. Jeg begynte karrieren som produktsjef, og trivdes egentlig godt som det. Men så tenkte jeg at jeg ville prøve meg som utvikler, siden det egentlig var planen (har master i informatkk). 

Men jeg er rett og slett ikke flink til det lengre.. Det er så ufattelig mye man IKKE lærer på skolen, som folk antok jeg kunne da jeg begynte, siden jeg ikke var nyutdannet. Det var fem år siden jeg var ferdig utdannet, og en ting var at det er mye man aldri lærer på universitetet (testing, byggevektøy, osv), men en annen ting var at ufattelig mye hadde skjedd i it-verden på de årene. Devops fantes ikke da jeg gikk på skolen.. 

Så jeg føler at jeg ikke mestrer jobben, og lengter litt tilbake til å gjøre noe litt annet. 

Jeg ble ofte satt til å være prosjektleder, noe jeg IKKE likte.. Forferdelig dritt å ha som jobb og løpe rundt og mase på folk for å få dem til å gi status og forklare hvorfor ting er forsinket.. 

Men likte å være produktsjef. 

Takk for svar!

Med produktsjef, mener du produkteier? Eller er det to forskjellige ting?

Jeg er helt enig i at det er mye man ikke lærer på skolen. Mye har jeg dog klart å lære i jobb, skal sies. Men selve programmeringen er jeg rett og slett ikke god til, og det gjør meg litt trist. Får mye skryt for andre ting da, og jeg føler meg viktig i teamet og prosjektet likevel. Men det føles ikke bra å være god til alt annet enn det stillingsbeskrivelsen krever..

Ja, jeg har heller ikke lyst til å være prosjektleder. Det virker veldig masete og utakknemlig. Jeg skulle gjerne blitt arkitekt eller løsningsarkitekt, men med min manglende dyktighet innen kode ser det ut som det er langt unna akkurat nå.

Jeg skal sjekke opp dette med produktsjef(eier?). Da er man vel mer ansvarlig for at produktet er i henhold til bestilling? At kunden får det den ber om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
floriscope skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!

Med produktsjef, mener du produkteier? Eller er det to forskjellige ting?

Jeg er helt enig i at det er mye man ikke lærer på skolen. Mye har jeg dog klart å lære i jobb, skal sies. Men selve programmeringen er jeg rett og slett ikke god til, og det gjør meg litt trist. Får mye skryt for andre ting da, og jeg føler meg viktig i teamet og prosjektet likevel. Men det føles ikke bra å være god til alt annet enn det stillingsbeskrivelsen krever..

Ja, jeg har heller ikke lyst til å være prosjektleder. Det virker veldig masete og utakknemlig. Jeg skulle gjerne blitt arkitekt eller løsningsarkitekt, men med min manglende dyktighet innen kode ser det ut som det er langt unna akkurat nå.

Jeg skal sjekke opp dette med produktsjef(eier?). Da er man vel mer ansvarlig for at produktet er i henhold til bestilling? At kunden får det den ber om?

Produktsjef = product manager, produkteier = product owner. 

Om det i praksis er forskjell på rollene, vil avhenge fra firma til firma, er min erfaring..

Min jobb hadde mest med å bestemme hvordan produktene skulle være, hvilken funksjonalitet, prioritere oppgaver, lage og oppdatere dokumentasjon, være med i salgsmøter ute hos kunder for å forklare det tekniske i systemene, følge opp oppgaver, sørge for fremgang, være prosjektleder på småprosjekter innad i avdelingen, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Produktsjef = product manager, produkteier = product owner. 

Om det i praksis er forskjell på rollene, vil avhenge fra firma til firma, er min erfaring..

Min jobb hadde mest med å bestemme hvordan produktene skulle være, hvilken funksjonalitet, prioritere oppgaver, lage og oppdatere dokumentasjon, være med i salgsmøter ute hos kunder for å forklare det tekniske i systemene, følge opp oppgaver, sørge for fremgang, være prosjektleder på småprosjekter innad i avdelingen, osv. 

Takk for svar igjen!

Jeg skal sjekke det ut og se om det kan være noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk veien via teamleder til nå å være personalleder med fagansvar, 50/50% på hver av de ansvarsområdene for utviklere i en mellomstor it bedrift. Har også vært innom produkteier i en periode. Trives ok, men savner leveransepulsen så vil nok tilbake til teamledelse på sikt.

Anonymkode: a1bb8...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/26/2023 at 9:22 PM, AnonymBruker said:

Jeg gikk veien via teamleder til nå å være personalleder med fagansvar, 50/50% på hver av de ansvarsområdene for utviklere i en mellomstor it bedrift. Har også vært innom produkteier i en periode. Trives ok, men savner leveransepulsen så vil nok tilbake til teamledelse på sikt.

Anonymkode: a1bb8...e5c

Etter å ha kjent litt på det virker det kanskje som om teamledelse er det som frister mest. Skal kjenne på det, snakke med leder også.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...