Gå til innhold

Trenger råd ang valgfag på u.skolen engelsk fordypning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn skal over til 8 klasse til høsten. Han sliter enormt med engelsk, og er absolutt ikke interessert i å jobbe mer med språk, men ønsker å lære mer engelsk.  Nå prater han på å velge engelsk fordypning,men har allerede blitt ledd av fra noen I klassa, eldre bror og søskenbarn, dette er jo vare for de "dumme" Er det slik? Hvordan er dette fager? Bør han gå helt bort fra språk?

Anonymkode: 15079...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er det han vil ta, så er det det han vil ta. 

Antar han snakker med veileder på skolen og med dere foreldre, om hva slags begrensninger dette valget gir, og hva slags fordeler og ulemper det er med å velge dette. 

Men til syvende og sist, så er dette hans valg, og det er bedre at han gjør det han er motivert for, enn at han gjør noe andre mener han bør.

Anonymkode: 8e099...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min startet på arbeidslivfag, fordi språk ikke var et alternativ. Dessverre endte dette opp, kun som en oppsamlingsplass for de som ikke ville noe. Få ressurser og lite lærerkrefter, gjordet faget til et mareritt. Min byttet til engelsk fordypning og trivdes veldig godt. Han hevet karakteren sin fra 3- 5 i engelsk etter dette. 

Støtt ungdommen din i sitt eget valg, uavhengig av hva andre sier. Det er sikkert stor variasjon på de ulike skolene og dersom han ikke skal gå studiespes, er det ikke nødvendig med et språk til. 

Anonymkode: cf3fb...f4f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han er svak i engelsk vil det mest sannsynlig bli for vanskelig for han å velge et annet språk. Da jeg gikk på ungdomsskolen (10 år siden) kunne vi bare velge språk. Nesten alle begynte på fransk eller tysk, men i løpet av et par uker byttet nesten alle til engelsk fordypning fordi det ble for vanskelig med et tredje språk. Ingen skam i det

Anonymkode: 2edef...fd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ønsker han å gjøre senere? Hvis han skal gå på yrkesfag, er engelsk fordypning et godt valg. Skal han gå på stud.spes. bør han ta et annet språk og jobbe godt med det.

Anonymkode: 3919b...763

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og flere andre byttet fra fransk til engelsk fordypning fordi det var for vanskelig. Anger ikke på det.

MEN på vgs på studiespes så må man ha et ekstra språk, og da var det eneste andre alternativet for vi som ikke hadde hatt språk fra før, å ha tysk. 

Alle må ha fremmedspråk på studiespes i to år, men vi som ikke hadde det på ungdomsskolen måtte også ha det tredje året på vgs, som er et hinder for evt. andre valgfag vi kunne hatt på vg3.

Jeg angrer ikke på at jeg hadde engelsk fordypning, selv om det også ble negative følger av det. Man må bare ha dette her i bakhodet.

Anonymkode: 555a4...b58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Engelsk fordypning er for elever som sliter med å tilegne seg språk. Dette er et fantastisk tilbud for elevene. Man trenger ikke være dum for å ta fordypning, og helt ærlig syntes jeg det var en uheldig formulering og beskrivelse.

jeg har to språksterke barn som selv bestemte seg for å lære et fremmedspråk lenge før ungdomsskolen, og startet på et helt annet språk på ungdomsskolen. De snakker altså fire språk. 
jeg har også et barn med dysleksi som har store problemer med å tilegne seg språk, hun snakker forholdsvis dårlig engelsk, men hun er slettes ikke du for det. Hun har valgt engelsk fordypning, og det har bidratt til å styrke hennes karakterer i det ordinære engelskfaget.

Anonymkode: 60eff...748

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Engelsk fordypning er absolutt ikke for barn som sliter med å tilegne seg nye språk.

Du lærer en mer avansert engelsk og har større oppgaver som skal gjøres.

Mange har nok bedre utbytte av dette enn å sitte i tre år med en minimal undervisning i ett tredje språk som de fleste ikke kan stort av som voksne med mindre de på eget initiativ jobbet hardt med dette.

Jeg tok engelsk fordypning fordi jeg allerede snakket tredjespråket som ble tilbudt.

Engelsken min er langt bedre enn de fleste nordmenn sin og har gjort mye for meg i min internasjonale jobb hvor det kreves ett stort og mer avansert ordforråd.

Anonymkode: b17bf...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min startet på arbeidslivfag, fordi språk ikke var et alternativ. Dessverre endte dette opp, kun som en oppsamlingsplass for de som ikke ville noe. Få ressurser og lite lærerkrefter, gjordet faget til et mareritt. Min byttet til engelsk fordypning og trivdes veldig godt. Han hevet karakteren sin fra 3- 5 i engelsk etter dette. 

Støtt ungdommen din i sitt eget valg, uavhengig av hva andre sier. Det er sikkert stor variasjon på de ulike skolene og dersom han ikke skal gå studiespes, er det ikke nødvendig med et språk til. 

Anonymkode: cf3fb...f4f

eksakt samme skjedde her! arbeidslivsfag skjønner jeg virkelig ikke hva skal være godt for på vårt barns skole :( men her går det strålende i engelsk fordypning. 

Anonymkode: e8852...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte engelsk fordypning på ungdomsskolen. Ikke fordi jeg var dårlig i engelsk - heller tvert om, og det interesserte meg. Trivdes godt med det, og angret ikke. Ble også enda bedre i engelsk, og det har vært veldig nyttig for meg senere i livet. Aldri hørt om at det var for "dumme" folk. 

Anonymkode: 29eb2...da2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

eksakt samme skjedde her! arbeidslivsfag skjønner jeg virkelig ikke hva skal være godt for på vårt barns skole :( men her går det strålende i engelsk fordypning. 

Anonymkode: e8852...4f2

Hæ! Her er det favorittfaget med lang venteliste 😅 De gjør så mye morsomt at språkungene er helt usaklig misunnelige.

Men ts, om ungen din ikke egentlig liker engelsk høres det ikke ut som en bra match 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Engelsk fordypning er faget med en mer avansert læreplan i engelskfaget, men dessverre ofte med elever som verken har ferdigheter eller motivasjon til å kunne tilegne seg noe av pensum. Klassene blir dermed preget av mye bråk og uro og har ikke et læringsfremmende miljø. Norsk fordypning er, av erfaring, hakket verre. Veldig trist at det er sånn. Min erfaring er fra forrige læreplan, jeg jobber ikke lenger i skolen. 

Anonymkode: 82155...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Hæ! Her er det favorittfaget med lang venteliste 😅 De gjør så mye morsomt at språkungene er helt usaklig misunnelige.

Men ts, om ungen din ikke egentlig liker engelsk høres det ikke ut som en bra match 😬

Sønnen mener han ikke får til engelsk, er flau for at alt er så vanskelig  men akkurat nå er engelskfordypning flaut å velge selv om det er 1. Ønske pga at alle sier han er en "taper" det valget er for de "dumme" vi støtter selvfølgelig oppunder. Han må ta akkurat det han ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er det noen år siden jeg gikk på videregående, men hadde da både engelsk fordypning og 2 fremmedspråk i tillegg. Engelsk fordypning var på det tidspunktet et krevende fag som krevde at man formidlet ideer og tanker på engelsk på en mer kompleks måte enn tidligere engelskundervisning. Mange av oss ble langt bedre i engelsk muntlig, og det har tjent meg hele livet til nå. Men - altså med forbehold om at læreplanen er annerledes nå. 

Anonymkode: 546ef...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det noen år siden jeg gikk på videregående, men hadde da både engelsk fordypning og 2 fremmedspråk i tillegg. Engelsk fordypning var på det tidspunktet et krevende fag som krevde at man formidlet ideer og tanker på engelsk på en mer kompleks måte enn tidligere engelskundervisning. Mange av oss ble langt bedre i engelsk muntlig, og det har tjent meg hele livet til nå. Men - altså med forbehold om at læreplanen er annerledes nå. 

Ser nå at det er snakk om ungdomsskolen - jeg er åpenbart helt utdatert :) Uansett tenker jeg at kunnskaper i engelsk har du nytte av uansett hva du skal jobbe med videre. Det går kanskje an å avvente tredjespråk til videregående? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er viktig å klare seg på ungdomsskolen, få til litt mestring. Og få velge valgfag etter interesse. Mitt barn er god i engelsk, men har andre utfordringer. Så da ble engelsk fordypning et godt valg fordi det både er et fag som gir mestring og interesserer. Barnet har ikke kapasitet til å legge ned innsats i å lære et nytt språk per nå. Det går an å velge stud.spes. likevel, om barnet skulle velge det etterhvert.

Arbeidslivsfag ble også vurdert, men er glad vi ikke havnet der, det er der kidsa mez adferdsproblemer holder til.

Anonymkode: 84395...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er lærer på en ungdomsskole, og hos oss varierer det veldig fra år til år hva slags status engelsk fordypning og arbeidslivsfag har blant elevene. Noen år har vi f.eks en haug med praktisk anlagte folk på arbeidslivsfag = høy status, mens vi andre år stort sett har elever som en meget svake i teoretiske fag og med diverse diagnoser = lav status. Engelsk fordypning er noen ganger et fag for de som både er faglig svake (og dermed ikke bør velge et nytt språk) og er lite praktisk anlagte. 

Uansett bør sønnen din velge det han tror han kommer til å trives best med. Det kan høres ut som om engelsk fordypning er et fornuftig valg for han.

Anonymkode: e1056...b04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye høyere krav i engelsk fordyp. enn hvis han begynner med et nytt språk. De vil jo lære fransk/tysk/spansk helt fra bunnen av, og ting tas veldig sakte. Kravene for hva de skal kunne i tiende er lave. 

Anonymkode: 46dab...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har undervist et halvt år i engelsk fordypning i 9. klasse, og det var et heftig gap. Mange tok engelsk fordypning som sitt tredje språk: mange hadde kort botid og kunne lite eller ingen engelsk, mens noen svært få med lengre botid lå på 5er i vanlig engelsk. 

Det er et utfordrende fag å undervise hvertfall, og avhengig av skolen og klassesammensetning kan det dessverre fort bli litt oppbevaringsplass. 

Anonymkode: 27da7...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har undervist et halvt år i engelsk fordypning i 9. klasse, og det var et heftig gap. Mange tok engelsk fordypning som sitt tredje språk: mange hadde kort botid og kunne lite eller ingen engelsk, mens noen svært få med lengre botid lå på 5er i vanlig engelsk. 

Det er et utfordrende fag å undervise hvertfall, og avhengig av skolen og klassesammensetning kan det dessverre fort bli litt oppbevaringsplass. 

Anonymkode: 27da7...f0e

Med heftig gap, mener du vanskelig kontra vanlig engelsk? Bør annet språk velges?

Anonymkode: 15079...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...