Gå til innhold

Lamictal mot depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har nylig fått tilbud om å prøve Lamictal av min psykiater. Jeg er ikke bipolar og har ikke epilepsi, men har i nesten 20 år slitt med mye negative tanker og depresjoner som svinger lett. Jeg har ikke problemer med angst. Jeg har stått fast på Wellbutrin i ca. 10 år, men det kan se ut som jeg må ha noe mer. Jeg har lest litt på nett og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er det noen her som kan dele noen erfaringer? Jeg er greit engstelig for å få skader på tennene, Stevens-Johnsons syndrom, å være konstant rasende, å bli en monoton zombie eller å dette lenger ned i dumpa. Har lest så mye rart at jeg blir helt svett. 

Endret av Mari83
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruker lamictal mot depresjon ved schizoaffektiv lidelse og merker ikke noe negativt med lamictal 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt lamictal mot depresjon for mange år siden. Det hjalp meg godt, fjernet den verste bunnen uten å gjøre meg helt flat. Opplevde ingen bivirkninger annet enn litt de første to ukene. 

Anonymkode: 7a2b2...4e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merket absolutt ingenting på lamictal. Ingen virkning eller bivirkninger. 

Men verdt et forsøk tenker jeg. 

Anonymkode: cda4f...8c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å prøve. Jeg hadde god effekt men syns medisinen hadde noen kjipe bivirkninger. Men den er ikke. Ette enn antidepressiva. Jeg har bipolar da. 

Anonymkode: 5e9a9...c51

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Mari83 skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har nylig fått tilbud om å prøve Lamictal av min psykiater. Jeg er ikke bipolar og har ikke epilepsi, men har i nesten 20 år slitt med mye negative tanker og depresjoner som svinger lett. Jeg har ikke problemer med angst. Jeg har stått fast på Wellbutrin i ca. 10 år, men det kan se ut som jeg må ha noe mer. Jeg har lest litt på nett og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er det noen her som kan dele noen erfaringer? Jeg er greit engstelig for å få skader på tennene, Stevens-Johnsons syndrom, å være konstant rasende, å bli en monoton zombie eller å dette lenger ned i dumpa. Har lest så mye rart at jeg blir helt svett. 

Hei.

Jeg synes du skal prøve. Det kan ha en god antidepressiv effekt.

Bivirkninger av Lamictal er sjeldne, med unntak av kløe hvis du trapper den opp for raskt. Denne kløen kan lindres av allergimedisiner, som legen din også kan skrive ut til deg. Sjansen for å få en alvorlig hudreaksjon er mindre enn 1:10.000.

Du blir veldig lite avflatet av Lamictal. Men du kan få lindret depresjonene dine, og sammen med Wellbutrin får du en effektiv antidepressiv behandling. Hvis du har depresjoner som svinger lett, så kan du kanskje ha ett eller annet innenfor det bipolare spektrum?

Og skulle man ikke få effekt eller få uakseptable bivirkninger, så er det jo bare å velge noe annet?

Endret av isw
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har bipolar diagnose, men mitt tilfelle var litt spesielt fordi jeg slet mer med depressive perioder og hadde bare et par hypomanier. Fikk Lamictal pga depresjonene. Merket 0 forskjell i sinnsleie, men jeg fikk fysiske bivirkninger (utslett på øynene) selv om vi økte dosen gradvis og sakte. Ga opp og sluttet etterhvert. Har ikke hatt noen form for depresjon eller hypomani siden (10 år siden jeg slutta). 

Anonymkode: 164ff...e71

• Nyttig 1
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg synes du skal prøve. Det kan ha en god antidepressiv effekt.

Bivirkninger av Lamictal er sjeldne, med unntak av kløe hvis du trapper den opp for raskt. Denne kløen kan lindres av allergimedisiner, som legen din også kan skrive ut til deg. Sjansen for å få en alvorlig hudreaksjon er mindre enn 1:10.000.

Du blir veldig lite avflatet av Lamictal. Men du kan få lindret depresjonene dine, og sammen med Wellbutrin får du en effektiv antidepressiv behandling. Hvis du har depresjoner som svinger lett, så kan du kanskje ha ett eller annet innenfor det bipolare spektrum?

Og skulle man ikke få effekt eller få uakseptable bivirkninger, så er det jo bare å velge noe annet?

Vi har tatt en test og jeg ligger et stykke under marginer for bipolar, men kanskje jeg har en lavgradig variant. Så langt har jeg ikke opplevd hypomani, kun evigvarende selvhat og meningsløshet. Jeg får kanskje vurdere å prøve det, setter stor pris på svar ❤️

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mari83 skrev (5 minutter siden):

Vi har tatt en test og jeg ligger et stykke under marginer for bipolar, men kanskje jeg har en lavgradig variant. Så langt har jeg ikke opplevd hypomani, kun evigvarende selvhat og meningsløshet. Jeg får kanskje vurdere å prøve det, setter stor pris på svar ❤️

Generelt: For depresjoner preget av selvhat, tristhet, negative tanker osv - så anbefales det å bruke SSRI.

Wellbutrin er super mot: Lite gledesfølelse, lite energi, følelsesløshet, altså generelt ting som depresjonen gjør at MANGLER i livet ditt.

SSRI er bedre for å fjerne "dritt" som depresjonen fører med seg. Altså ting du ikke hadde før du ble deprimert (som tristhet, angst, tanker om døden, osv.)

Du kan også vurdere å melde deg inn på søsterforumet til kvinneguiden: Doktoronline (selv om det ikke er aktive leger der lengre). Litt høyere takhøyde og kompetanse i psykiatri der.

Endret av isw
  • Nyttig 1
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Generelt: For depresjoner preget av selvhat, tristhet, negative tanker osv - så anbefales det å bruke SSRI.

Wellbutrin er super mot: Lite gledesfølelse, lite energi, følelsesløshet, altså generelt ting som depresjonen gjør at MANGLER i livet ditt.

SSRI er bedre for å fjerne "dritt" som depresjonen fører med seg. Altså ting du ikke hadde før du ble deprimert (som tristhet, angst, tanker om døden, osv.)

Du kan også vurdere å melde deg inn på søsterforumet til kvinneguiden: Doktoronline (selv om det ikke er aktive leger der lengre). Litt høyere takhøyde og kompetanse i psykiatri der.

Sto på Cipramil en periode før Wellbutrin og det funket dårlig. Ble fullstendig avstumpet. Den tilstanden fikk meg ut av sengen og tilbake på jobb,  men jeg ga blanke i alt og alle. Ikkje bra. Jeg går også voldsomt lett i kjelleren ved bytte av type eller styrke. Takk for tips om den andre siden, skal sjekke den ut. Jeg blir litt ekstra usikker på Lamictal da jeg allerede er litt hudpasient også. Har masse psoriasis i familien og selv får jeg lett eksem hvis jeg ikke er flink å smøre meg. Astma allergi også 👍🏻 Hva om det gir økt sjanse for hudreaksjoner? Får spørre psykiateren også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har bipolar diagnose, men mitt tilfelle var litt spesielt fordi jeg slet mer med depressive perioder og hadde bare et par hypomanier. Fikk Lamictal pga depresjonene. Merket 0 forskjell i sinnsleie, men jeg fikk fysiske bivirkninger (utslett på øynene) selv om vi økte dosen gradvis og sakte. Ga opp og sluttet etterhvert. Har ikke hatt noen form for depresjon eller hypomani siden (10 år siden jeg slutta). 

Da har du ikke bipolar lidelse heller. Om du ikke blir syk uten medisiner altså. 

Skrevet

Bruker selv lamictal og den har vært en god hjelp. Nå trenger jeg den ikke like mye som før. Merker ikke noe bivirkninger, får heller en mer ro av den. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (6 timer siden):

Min datter har tatt lamictal. Den har stabilisert henne litt. Men det manglet noe, for hun følte seg enda så trist.  De tror hun er schizoaffektiv. Dermed kuttet de ut lamictal for å prøve SSRI. Det var jo helt krise, og hun har følt seg elendig de siste ukene, og har ikke hatt noe energi eller glede. Alt er håpløst. Nå går hun tilbake på lamictal...men jeg leser Wellbutrin mange ganger i denne tråden nå. Det har ingen foreslått. Kanskje fordi hun er så ung? Hun er 18. Kanskje vi må spørre om det?

Jeg føler vel at vi må drive denne prosessen litt selv, og bare finne ut av medisiner. Skal det være sånn?

Anonymkode: 6dfe8...248

AnonymBruker
Skrevet

Lamictal er ganske uskyldig og ufarlig å prøve. Trapper du opp i samråd med lege er det liten sjans for utslett. Det tar litt lang tid å finne ut om den funker pga lang opptrapping, det er det eneste. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min datter har tatt lamictal. Den har stabilisert henne litt. Men det manglet noe, for hun følte seg enda så trist.  De tror hun er schizoaffektiv. Dermed kuttet de ut lamictal for å prøve SSRI. Det var jo helt krise, og hun har følt seg elendig de siste ukene, og har ikke hatt noe energi eller glede. Alt er håpløst. Nå går hun tilbake på lamictal...men jeg leser Wellbutrin mange ganger i denne tråden nå. Det har ingen foreslått. Kanskje fordi hun er så ung? Hun er 18. Kanskje vi må spørre om det?

Jeg føler vel at vi må drive denne prosessen litt selv, og bare finne ut av medisiner. Skal det være sånn?

Ssri på schizoaffektiv? Høres merkelig ut at dette skal være infisert av behandlende lege. Man skal være forsiktig med ssri hos mennesker med affektiv forstyrrelser. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da har du ikke bipolar lidelse heller. Om du ikke blir syk uten medisiner altså. 

Tull! Det er folk som kan gå år mellom hver episode.

Jeg går på Lamictal og jeg fikk kløe da vi økte for fort. Ellers er det den vanlige hodepinen en uke etter opptrapping. Men ellers har jeg ingen bivirkninger av Lamictal. Noe som gjør den ganske unik i mitt tilfelle, for jeg får alltid bivirkning av medisiner. Og jeg har prøvd noen de siste 20 årene..

Anonymkode: f70dd...8e4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte ekstremt på lamictal med ekstrem kløe, utslett og sårdannelse i slimhinnene mine. Det skjedde i uke to og hadde ikke startet opptrappingen. 

Dersom du opplever det, må du kutte de tvert! Bare en liten advarsel. 

Anonymkode: 40ef8...75f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ssri på schizoaffektiv? Høres merkelig ut at dette skal være infisert av behandlende lege. Man skal være forsiktig med ssri hos mennesker med affektiv forstyrrelser. 

Hun hadde egentlig depresjon og psykose. Abilify var det første hun fikk, men depresjonene var så dype- med litt plutselige snakkesalige øyeblikk, og siden far var bipolar, og man kanskje med god vilje lagt til kunne mistenke det...så ble det lamictal. Den virket til å stabilisere depresjonene noe, og gi litt mer energi. 

Vi har derimot ikke sett noe tegn på noe bipolart- på den måten at noe går opp, noe manisk, hypomanisk. Så dermed stilte jeg spørsmålet om denne diagnosen var rett, og leger og pyskolog var enig i at den kanskje ikke var det. Jeg så schizoaffektiv som en spekulasjon. Men uansett, SSRI har ikke hjulpet på noe depresjon, og det har heller ikke ført til noe mani. Det er bare helt krise. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her tar du grundig feil, for jo, det har jeg. Jeg har vært under utredning, har diagnosen (der var det ikke tvil), og gikk til psykiater i flere år. Bipolar kommer i flere grader og versjoner, selv er jeg tungt arvelig belastet, men har bare hatt tre langvarige depressive perioder med to hypomanier. Jeg har altså en mild versjon, som er lite synlig og skadelig for meg selv og andre, da jeg feks ikke har hatt verken psykotiske depresjoner eller manier (slik vi har i familien). Har ikke hatt noe på flere år nå, men det skyldes et godt nettverk og en familielege som kjenner min og min families sykdomshistorikk godt. Dermed har vi jobbet prevantivt etter at jeg ble frisk etter sist periode. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen bivirkninger av Lamictal, tross i at jeg tar en høy dose. Funker bra for meg! 😊

Anonymkode: 7be56...388

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...