Gå til innhold

Halvblank eller blank/superblank maling på lister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal male gulvlister, vinduslister og rundt dørene, men er usikker på hva som er vanligst å bruke. Hva bruker dere?

Anonymkode: 445dd...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malte halvblank når jeg flyttet inn, og det angrer jeg på. Skulle brukt superblank. Blant annet med tanke på renhold, men også pga holdbarhet og "friskhet" i listverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig, men over tid er det halvblank (Glansgrad 40) jeg er mest fornøyd med. Blank (Glansgrad 80 - 90) er kanskje finere, men det forutsetter at man er ekstremt nøye når man maler for alle feil synes veldig godt og spesielt rundt vinduer hvor det er mye lys som endrer vinkel gjennom døgnet. Matt maling (Glansgrad 10 og lavere) kan være lekkert, men fingermerker, fluebæsj etc. blir fort synlige og kan være vanskelige å vaske vekk fordi overflaten blir ørlite grann porøs (Eller hva jeg skal kalle det...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg foretrekker halvblank på lister/karmer, og matt på vegger. Alltid jotun, opplever stor forskjell fra Jotun til andre produsenter. 

Anonymkode: cb4c8...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Halvblank er det vanligste, såvidt jeg vet.

Anonymkode: 0e158...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvblank (40-glans) er det som tradisjonelt har vært mest vanlig, men dette bør sees i sammenheng med at veggmalingen også var blankere før (jevnt over 10-15 (20) glans).

Nå velger folk stort sett matt eller supermatt veggmaling (01-05 glans), og da er det også naturlig at listene blir mattere. Salget har derfor dreid fra halvblank mot silkematt (15-glans). 

Blank (90-glans) er jevnt over lite brukt. Denne er «speilblank», omtrent som en blankpolert bil.

Men dette er smak og behag. Liker du veldig blanke flater eller vil leke deg med kontrastene mellom matt vegg og blanke lister. Gjør det da. Det er en personlig preferanser, og ikke noe som er «riktig» eller «feil».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (På 24.4.2023 den 16.16):

Jeg har prøvd litt forskjellig, men over tid er det halvblank (Glansgrad 40) jeg er mest fornøyd med. Blank (Glansgrad 80 - 90) er kanskje finere, men det forutsetter at man er ekstremt nøye når man maler for alle feil synes veldig godt og spesielt rundt vinduer hvor det er mye lys som endrer vinkel gjennom døgnet. Matt maling (Glansgrad 10 og lavere) kan være lekkert, men fingermerker, fluebæsj etc. blir fort synlige og kan være vanskelige å vaske vekk fordi overflaten blir ørlite grann porøs (Eller hva jeg skal kalle det...)

Hvordan overflaten oppleves å holde ren, er vel så mye avhengig av typen maling, som av glansgrad. Har du valgt riktig maling til dører/karmer/treverk, så tåler en matt maling like godt vask og slitasje som en blankere. Den er heller ikke «porøs» i overflaten.

Lady Supreme finish er et godt tips.

Anonymkode: 818ea...cdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...