Gå til innhold

helsearbeidere se her

Fremhevede innlegg

Skrevet

Arteriosclerosis obliterans exstremitatis inferioris sin :forvirret: Ja er det noen som vet hva dette betyr? vet i allefall arterie men er ikke så sikker på de andre ordene.Holder på å øve meg på oppgaver til eksamen om to uker,og blir litt :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke vurdert et medisinsk leksikon?

Skrevet

Sånn :ler:

MedlinePlus

Dette er en engelskspråklig side, men her kan du bare klikke på Aq-Az, og bla litt, så finner du det ca midt på siden. A. Obliterans.

Værsågo!

Skrevet

Arteriosclerosis renum = åreforkalkning i nyrene så da er det nok åreforkalkning.

De andre ordene kan du jo bare putte inn i google.com og se om du får noen sammenheng. :)

Skrevet

Arterioschlerosis er forkalkning i årene ja, og ekstremitet betyr ekstremiteter, altså armer og bein. A. Obliterans har visst også noe med røykebein å gjøre, etter som jeg husker, men...

Skrevet

Ja jeg har leksikon, ord og uttrykk men fant ikke noe i den sammenheng.Men takk for hjelpen :) Er ikke bare å få alle utrykk og ord inn i hodet å få de til å sitte der nei ,men det kommer nok :ler:

Skrevet

Okei, da er det altså røykebein, i venstre ekstremitet, altså i venstre bein da! Tror jeg!

Vil veldig gjerne vite helt nøyaktig, for jeg ble egentlig litt nysjerrig :ler:

Skrevet

Høh, er ekstremiteter bein og armer? Har alltid hørt de snakke om det med meg, men jeg har liksom tippet at det er litt ekstremt med meg eller noe jeg da :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Extremitatis inferioris, er ikke det de mindre ekstremiteter? Altså fingre og tær? hmmm...

Gjest Gjest_Isobel_*
Skrevet

Inferior betyr nedre. Så er er det snakk om underekstremiteter; altså bena.

Hadde det vært snakk om armene ville de ha vært ekstremitatis superior. Altså overekstremiteter. :)

Gjest Gjest_Isobel_*
Skrevet

Kan forresten tenke meg at det dreier seg om en sklerose i en blodåre i venstre fot. En sklerose er enten en avleiring eller en nedbrytning eller noe. Står litt stille akkurat nå, og gidder ikke å slå opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...