Gå til innhold

Feber eller ikke feber??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte øretermometer i går kveld, og den viste 38,2. prøvde igjen etter en stund og så viste den 39. Var helt kokt i hodet. Veldig varm, men målte meg bak og den viste 37.7. 
prøvde igjen i dag da jeg er litt uggen, og varm i hodet, og viser 38,1. men bak så viser den 37.4. 

Kjøpte den øretermometer pga den var best i test og den har vært helt rett tidligere. Så hva er rett?? 
andre som har opplevd at den er høyere i øret? 

Anonymkode: b7222...786

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en fra braun som jeg er kjempefornøyd med til ungene og mannen, viser alltid rett (har kontrollsjekket rektalt noen ganger). Men på meg funker den ikke. Viser ofte feber/subfebril når jeg ikke føler meg i form, men når jeg har kontrollsjekket har jeg ikke feber.
Feks er jeg syk for øyeblikket og i øret har det vist 38-38,5 som stemmer med hvordan jeg føler meg, men rektalt har det ikke vært mer enn 37,7. 

vet ikke hvorfor den ikke funker på meg, men funker helt supert på ungene og mannen. Så jeg tar utgangpunkt i hvordan jeg føler meg så får graden bare være. 

Anonymkode: 04ab0...ade

Skrevet

Rektalt er mest riktig. Men man kan være veldig syk selv om man ikke har feber, og man kan ha feber uten å være særlig dårlig. Så temperaturen har lite å si for hvor dårlig du er.

God bedring!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå 37,8 i temp og jeg føler meg dritdårlig. Har influense og nå bihulebetennelse. 
jeg merker at jeg er dårlig om jeg har 37,5 i temp. 
så temp har egentlig ikke så mye å si, det kommer an på hvordan du føler deg 

Anonymkode: 61e5b...864

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Rektalt er mest riktig. Men man kan være veldig syk selv om man ikke har feber, og man kan ha feber uten å være særlig dårlig. Så temperaturen har lite å si for hvor dårlig du er.

God bedring!

Det er sant! Men lurte egentlig bare på hvorfor det viser så høyt i øret men ikke rektalt. Om Noen kanskje vet hvorfor :) 

tusen takk❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en fra braun som jeg er kjempefornøyd med til ungene og mannen, viser alltid rett (har kontrollsjekket rektalt noen ganger). Men på meg funker den ikke. Viser ofte feber/subfebril når jeg ikke føler meg i form, men når jeg har kontrollsjekket har jeg ikke feber.
Feks er jeg syk for øyeblikket og i øret har det vist 38-38,5 som stemmer med hvordan jeg føler meg, men rektalt har det ikke vært mer enn 37,7. 

vet ikke hvorfor den ikke funker på meg, men funker helt supert på ungene og mannen. Så jeg tar utgangpunkt i hvordan jeg føler meg så får graden bare være. 

Anonymkode: 04ab0...ade

Helt sant :) synes det er rart at det viser så stor forskjell.  God bedring til deg :)  

AnonymBruker
Skrevet

Dersom øretermometer brukes må du passe på å stikke den godt inn i øret ved å dra litt i øreflippen. Termometeret bør også ha ligget i samme rom som deg en liten stund før du bruker det, samt at du ikke nettopp har vært ute/dusjet eller andre ting som kan midlertidig påvirke temperaturen ytterst i øret ditt. Det aller beste, voksen som barn, er rektal temperaturmåling :)

Anonymkode: e5de4...03d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker bare øretermometer, og det stemmer som regel med sykdomsbildet og «mammatermometeret» (kyss på pannen). Det er ikke så viktig hva det rektale viser. Forhold deg til øretermometer, det er det legen bruker også. 

AnonymBruker
Skrevet

Rektal måling viser ofte feil ved prolapsproblematikk. Vet ikke om det kan være en grunn hos deg. 

Anonymkode: c7ad0...eca

AnonymBruker
Skrevet
Anneofgreengables skrev (14 timer siden):

Bruker bare øretermometer, og det stemmer som regel med sykdomsbildet og «mammatermometeret» (kyss på pannen). Det er ikke så viktig hva det rektale viser. Forhold deg til øretermometer, det er det legen bruker også. 

Det rektale er absolutt viktig, er en grunn til at det er dette som brukes på sykehus. Leger bruker øretermometer for å gjøre det enkelt og fordi det gir en viss pekepinn på feber/ikke feber. Rektal er det eneste konkrete.

Anonymkode: e5de4...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 4.02):

Rektal måling viser ofte feil ved prolapsproblematikk. Vet ikke om det kan være en grunn hos deg. 

Anonymkode: c7ad0...eca

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Her er det motsatt, men hos oss viser øretermometeret fra Braun tilsynelatende rett/samme som rektal måling på mannen og barna, men ikke meg. Øretermometeret viser aldri feber hos meg, selv om jeg har relativt høy feber ved rektal måling. 

Det er kanskje mer logisk at det viser lavere. Men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er unøyaktig bare på meg. Jeg har målt selv, og fått mannen til å måle med det, men neida, ingen feber. 

Ellers sier jeg meg enig i at kjenner du deg syk og dårlig, så er du nok det uavhengig av temperaturen. 

Anonymkode: 687c7...e83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...