Gå til innhold

Krystallsyke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

4 uker siden begynte jeg å bli meget svimmel og kvalm. Gikk til legen, legen sjekket for krystallsyke men fant ut at det var angst. Så oppsøkte jeg en klinikk for svimmelhet der jeg ble testet for krystallsyke å ingen tvil at det var det.

Har vært inne to ganger til behandling, og gjør behandling hjemme. Jeg er bestandig ekstremt kvalm, og føler denne svimmelheten aldri gir seg.. Er det noen som kan komme med noe positivt å si at dette er vanlig og at det går over?🙈

Anonymkode: 544cb...929

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er krystaller så vil det gå over i det øyeblikket de løsner og balansenervene i øret ikke lengre er påvirket. 

Anonymkode: 6c6e3...015

• Liker 2
Skrevet

Krystallsyke utelukker jo ikke angst. Du kan godt både ha angst og krystallsyke.

Men - det tar som regel en liten stund før symptomene gir seg. Heldigvis er det ufarlig, men jeg skjønner at det er utrolig ekkelt. Jeg ville gitt det et par uker til og et par behandlinger til, enten hos kiropraktor eller ØNH-lege.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både kiropraktorer og fysioterapeuter har behandling. Jeg fikk rådet å trigge svimmelheten så mye jeg kunne når den oppsto i håp om å gå fortgang i krystallenes bevegelse.

Jeg var kvalm og svimmel noen uker, men verst når jeg la meg ned.  Ikke legg deg ned og synes synd på deg selv, hold deg fast og beveg hodet så det snurrer litt ekstra.

Anonymkode: 3b480...606

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både kiropraktorer og fysioterapeuter har behandling. Jeg fikk rådet å trigge svimmelheten så mye jeg kunne når den oppsto i håp om å gå fortgang i krystallenes bevegelse.

Jeg var kvalm og svimmel noen uker, men verst når jeg la meg ned.  Ikke legg deg ned og synes synd på deg selv, hold deg fast og beveg hodet så det snurrer litt ekstra.

Ja jeg er ikke personen som legger meg ned, selv ved de verste anfallene så er jeg i bevegelse :) 

AnonymBruker
Skrevet

har man krystallsyke klarer man ikke være i bevegelse på det verste rett og slett fordi man mister balansen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

har man krystallsyke klarer man ikke være i bevegelse på det verste rett og slett fordi man mister balansen.. 

Ja ikke vet jeg. Jeg har blitt undersøkt å fått bekreftet at dette er krystallsyke. Det finnes mange varianter av krystallsyke, å jeg har ikke den verste der jeg føler at jeg faller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også gjerne høre historier fra andre med krystallsyke og hvordan det har artet seg. Del gjerne!

Anonymkode: 5be0e...99e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil også gjerne høre historier fra andre med krystallsyke og hvordan det har artet seg. Del gjerne!

Anonymkode: 5be0e...99e

Av og til når jeg legger meg ned eller snur meg i sengen kan jeg bli voldsomt svimmel og øynene flakker frem og tilbake (nystagmus). Det går over i løpet av maks 30 sekunder. Jeg har kanskje en dag eller to i året hvor jeg er svakt svimmel store deler av dagen og det kjennes ut som bakken gynger når jeg går.

Sånn har jeg hatt det av og på (mest av) i perioder i over 20 år. Det er helt udramatisk og jeg plages lite av det.

Anonymkode: fdd59...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 11.53):

Hei.

4 uker siden begynte jeg å bli meget svimmel og kvalm. Gikk til legen, legen sjekket for krystallsyke men fant ut at det var angst. Så oppsøkte jeg en klinikk for svimmelhet der jeg ble testet for krystallsyke å ingen tvil at det var det.

Har vært inne to ganger til behandling, og gjør behandling hjemme. Jeg er bestandig ekstremt kvalm, og føler denne svimmelheten aldri gir seg.. Er det noen som kan komme med noe positivt å si at dette er vanlig og at det går over?🙈

Lurer på om jeg også har det. Hvordan kjennes det ut for deg? Som du er på en båt? Og kjenner du på nesten hele dagen i bevegelse? 
legen min sier også det er angst, men tror heller at det er krystallsyken.. 

Anonymkode: 3e9ef...f8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Lurer på om jeg også har det. Hvordan kjennes det ut for deg? Som du er på en båt? Og kjenner du på nesten hele dagen i bevegelse? 
legen min sier også det er angst, men tror heller at det er krystallsyken.. 

Det kjennes helt jævligt ut for å være ærlig. Jeg tror jeg har en kombo på angst og krystallsyke. Jeg fikk dette bekreftet av kiropraktor ved viderutdanning innen krystallsyke. 
Jeg kan stå å lage middag, så plutselig føler jeg at jeg et på båttur, blir ekstremt kvalm og urolig i kroppen. Kiropraktor mener at jeg får et «krystallanfall», så kommer angsten pga svimmelheten. Dette varer i evigheter.. varer i mange timer hver dag.. 

AnonymBruker
Skrevet

Krystallsyke er jo ikke farlig, mer irriterende, så det å få angstanfall når det snurrer som verst er det viktigere å få hjelp med. Jeg er inne på uke 2 nå, ikke fått alt på plass, burde gjort øvelsene mine mer. Ja jeg ser helt idiotisk ut når jeg står opp om morgenen og sjangler til badet- og ja jeg blir kvalm hver gang det snurrer. raske bevegelser til side eller opp/ned trigger mest bortsett fra å snu seg i senga. Har en stol jeg kan sette meg i nærheten.  Viktigst, jeg går ikke rundt og synes synd på meg selv. Har hatt verre anfall før så ikke min første runde, men tar heller krystallsyke enn høy feber.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Krystallsyke er jo ikke farlig, mer irriterende, så det å få angstanfall når det snurrer som verst er det viktigere å få hjelp med. Jeg er inne på uke 2 nå, ikke fått alt på plass, burde gjort øvelsene mine mer. Ja jeg ser helt idiotisk ut når jeg står opp om morgenen og sjangler til badet- og ja jeg blir kvalm hver gang det snurrer. raske bevegelser til side eller opp/ned trigger mest bortsett fra å snu seg i senga. Har en stol jeg kan sette meg i nærheten.  Viktigst, jeg går ikke rundt og synes synd på meg selv. Har hatt verre anfall før så ikke min første runde, men tar heller krystallsyke enn høy feber.

Så bra at det fynker fint for deg:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til Klinikk for Alle og fikk god hjelp for krystallsyke. Bor du i Nærheten av Oslo, Kristiansand, Stavanger eller Mjøndalen, så har de god behandlig. De hjelper deg å finne ut hvor krystallene ligger, og gir deg rett øvelser deretter. De har også en spesiell maskin som brukes i enkelte tilfeller. 

Jeg gikk i et år med svimmelhet og kvalme. Ble langtids sykemeldt. Skulle ønske jeg hadde gått til Klinikk for alle mye før. Er dyrt, men så verdt det. God bedring ❤

https://klinikkforalle.no/behandlingstilbud/nevrosenter

Anonymkode: cf181...1d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk til Klinikk for Alle og fikk god hjelp for krystallsyke. Bor du i Nærheten av Oslo, Kristiansand, Stavanger eller Mjøndalen, så har de god behandlig. De hjelper deg å finne ut hvor krystallene ligger, og gir deg rett øvelser deretter. De har også en spesiell maskin som brukes i enkelte tilfeller. 

Jeg gikk i et år med svimmelhet og kvalme. Ble langtids sykemeldt. Skulle ønske jeg hadde gått til Klinikk for alle mye før. Er dyrt, men så verdt det. God bedring ❤

https://klinikkforalle.no/behandlingstilbud/nevrosenter

Anonymkode: cf181...1d9

Tusen takk❤️ jeg går til klinikk for alle, å hun merket bedring idag! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kjennes helt jævligt ut for å være ærlig. Jeg tror jeg har en kombo på angst og krystallsyke. Jeg fikk dette bekreftet av kiropraktor ved viderutdanning innen krystallsyke. 
Jeg kan stå å lage middag, så plutselig føler jeg at jeg et på båttur, blir ekstremt kvalm og urolig i kroppen. Kiropraktor mener at jeg får et «krystallanfall», så kommer angsten pga svimmelheten. Dette varer i evigheter.. varer i mange timer hver dag.. 

Er akkurat sånn jeg og har det! Hatt det i 4 mnd nå! Helt grusomt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde krystallsyken i ca et år før det gikk over, konstant svimmel og uvel. Å legge seg var det værste da jeg følte som om jeg ble fanget i en slags tornadobølge og måtte holde meg fast i lakenet for å "ikke falle". Jeg fikk ingen behandling, fikk ikke tilbud heller men beskjed om at det gikk over av seg selv. Har små anfall ennå, men ikke konstant som før. Har du forresten d-vitaminmangel så kan det ligge til grunn, så sjekk gjerne det! God bedring 🫶🏻

Anonymkode: ee68a...73b

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig normalt ut, og antagelig blir du bedre nå etterhvert. Men det kan være ganske individuelt òg, så ikke fortvil hvis svarene her virker annerledes enn din opplevelse.

Selv har jeg tilbakevendende kraftig krystallsyke, som har snudd hele tilværelsen min de siste årene. Tidligere var det mer normalt, med anfall som nesten gikk over av seg selv etter noen uker. Noe skjedde etter korona mener de. Nå har jeg en drøss med tilleggsplager sammen med krystallsyken, og blir mye hardere rammet av selve svimmelheten.

Som en skriver over her så kan det være riktig å utfordre balansen og bevege på deg. Men du må prøve deg litt fram. For meg gjør det tilstanden mye verre i de første periodene, så jeg er sengeliggende hvertfall et par uker før jeg kan tenke på fysisk opptrening. Er fullstendig tappet for energi òg, så orker knapt å blunke på det verste.

Det er lurt å komme seg til behandler som kan sjekke tilstanden med nystagmus briller. I Oslo kan jeg anbefale Anna Lejerstedt og Norfalk øre-nese-hals. 

Anonymkode: 79113...27e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...