AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #41 Del Skrevet 24. april 2023 Okei så jeg har aldri hengt ut han der mannen som prøvde å voldta meg og tok kvelertak på meg. Jeg la ut bilde av han og skreiv: send PM om du skal møte han. Da skreiv jeg ingenting negativt. Da tok noen damer kontakt med meg på messenger privat, og vi delte det med hverandre opplevelser. Og hadde jeg skrevet: denne mannen voldtar kvinner han er jævlig. Da er det offentlig uthengning og det kan anmeldes. Men jeg forklarte min hendelse på PM. Og de var alle respektfulle. Anonymkode: 5629f...110 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 24. april 2023 #42 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva som deles i private meldinger på Messenger kan ingen styre uansett. Påstander er ikke lov å dele i selve gruppen så alle kan se. Anonymkode: 697e4...2a8 Dette er en arena for å lettere å komme i kontakt med de som har noe å dele på godt og vondt. Det må vi få en slutt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #43 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva folk diskuterer privat i meldinger er utenfor andres grenser. Anonymkode: 697e4...2a8 Og det kan i få tilfeller være skummelt. Det finnes ustabile kvinner også. Anonymkode: b006c...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #44 Del Skrevet 24. april 2023 Der kunne ha vært et god kjent telefonnummer, gjerne i politiets regi der kvinner eller ev menn kunne ringe inn og melde fra om vold eller annen uakseptabel atferd en har blitt utsatt for. Politiet lager et register og registrerer navn, signalement og eventuelt viser til profil på datingapp. Ei slags «svarteliste». Får noen mange slike merknader eller en ser et mønster bør politiet gå videre med dette. Det bør selvsagt være taushetsbelagt. Må lette politiarbeid og virke preventivt for utøvere. Vet det finnes en slik hjelpetelefon for voldtektsoffer, men viktig at der finnes en godt kjent, «lav terskel» telefon som registrerer slike hendelser. Man vet også at voldtektsmenn og voldsutøvere ofte er gjengangere. Anonymkode: 2c297...f30 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #45 Del Skrevet 24. april 2023 Bra, viktig og livreddende tiltak. Punktum! Anonymkode: 65aa3...851 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #46 Del Skrevet 24. april 2023 At noen menn blir krenket over dette bryr meg midt i brunøyet. Kvinners liv og sikkerhet er viktigere enn at en mann på internett føler seg krenka og redd for å bli hengt ut! Anonymkode: 65aa3...851 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #47 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå mener åpenbart noen også at samtlige kvinner som har vært i kontakt med menn i datingsammenheng har noe å frykte. Altså har alle visstnok noe å frykte, da. Med drastisk mener jeg at å gjøre dette jo også kommer fra et sted som vil ha kontroll, og at det er bedre å jobbe for å forby slike grupper i stedet for å jakte på folk man eventuelt kjenner. Dessuten tror jeg problemet er overdrevet. Samtidig mener jeg ikke det gjør noe som helst annet enn å fore paranoia. Jeg ønsker ikke å vite noe om min date fra andre på denne måten. Jeg orker heller ikke å vite noe om "meg selv" på denne måten. Jeg kjenner for øvrig ingen kvinner er på slike grupper, og til tross for at jeg har datet nok, har jeg heller aldri blitt utsatt for vold. Med andre ord nekter jeg å la meg dra ned i noen fryktspiral verken på den ene eller den andre måten. Anonymkode: 38faa...f33 Det er jo flott at du ikke har hatt dårlige opplevelser. Men du kunne kanskje hatt mer sympati og solidaritet med de mange som har blitt utsatt for sånt? Ingen kan benekte at det ER et stort problem. Det er nå slik at en mann er noe av det farligste en kvinne kommer i kontakt med. Hennes date/kjæreste/partner er statistisk den mest sannsynlige utøver av vold mot henne. Det er ikke hysteri eller fearmongering å påpeke at kvinner har mest å frykte i datingsammenheng. Anonymkode: 2b429...f81 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #48 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Stemmer, men i en rettsstat så skal all rimelig tvil komme tiltalte tilgode. Og da ender man dessverre med at mange skyldige går fri i saker hvor det er ord mot ord. Det ligger jo også i uttrykket "det er bedre at 10 skyldige går fri, enn 1 uskyldig blir dømt". Det er ingen som sier "Det er bedre at 10 uskyldige blir dømt, enn at 1 skyldig går fri". Anonymkode: 34713...74a Ja. Slik er det. Og slik må det vel være. Men, om man ser på det samfunnsøkonomisk... mulig det hadde spart mye penger, mye lidelse og sykdom og mange nye lovbrudd om flere skyldige ble dømt og noen uskyldige gikk med i dragsuget. Satt på spissen. Vold og voldtekter er enormt kostbart for samfunnet og for den utsatte. Anonymkode: 2b429...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 24. april 2023 #49 Del Skrevet 24. april 2023 Dette åpner i alle fall for interessante diskusjoner og refleksjoner rundt hva slags "sladder" og gapestokk som er greit. Om vi forutsetter at en kun oppretter kontakt for å "dele i private meldinger" som enkelte skriver, hva blir da nedre grense for hva som skal deles? Kan en henge ut kvinner som har vært utro? Hva om hun har hatt mange sexpartnere men ikke vært ærlig om det? Hva om hun har "ghostet" noen? Hva om hun har herpes? Hva om hun har et lite stramt underliv, eller sliter med svetteproblematikk, overføldig hud eller lignende? Man kan si at alt dette er informasjon en kan dele med hverandre og som kan være både sann eller usann, men ønsker vi å fremelske slikt, og ikke minst, hvor stor andel av informasjonen som blir delt kan vi regne med er av typen sladder eller rene bakvaskelser, som skissert over? Jeg mistenker en relativt stor, som er noe av grunnen til at jeg tror en slik tilnærming er lite hensiktsmessig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #50 Del Skrevet 24. april 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: At noen menn blir krenket over dette bryr meg midt i brunøyet. Kvinners liv og sikkerhet er viktigere enn at en mann på internett føler seg krenka og redd for å bli hengt ut! Anonymkode: 65aa3...851 Hva hadde du tenkt om en gruppe der mannfolk satt å la ut bilder av kvinner som er på tinder og andre sjekke-apper, og hengte dem ut offentlig? "Nei hun der er ikke seriøs, gikk med henne på VGS og da pulte hun sikkert 20 stk under russetiden", "Nei hun der er gal, hold deg unna, har hørt så mange historier", "en kollega av meg fortalte at hun hadde noen problemer med barnevernet, kanskje noe narkotika..." osv.? Anonymkode: cf52c...b48 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #51 Del Skrevet 24. april 2023 For øvrig er det spesielt at de samme som forsvarer denne Facebook-gruppa selv ønsker å være anonyme på Kvinneguiden. Dere ønsker at bagateller om livet deres skal være skjult fra offentligheten, men det skal være fritt å skrive hva som helst om disse mennene. Anonymkode: 34713...74a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #52 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo flott at du ikke har hatt dårlige opplevelser. Men du kunne kanskje hatt mer sympati og solidaritet med de mange som har blitt utsatt for sånt? Ingen kan benekte at det ER et stort problem. Det er nå slik at en mann er noe av det farligste en kvinne kommer i kontakt med. Hennes date/kjæreste/partner er statistisk den mest sannsynlige utøver av vold mot henne. Det er ikke hysteri eller fearmongering å påpeke at kvinner har mest å frykte i datingsammenheng. Anonymkode: 2b429...f81 Jeg har sympati og solidaritet med de som har opplevd det, ja. Jeg har selv venner som har opplevd lignende. Jeg har ikke sympati med statistikk. Statistikk er dødt. Og nei - jeg sliter med å ha sympati med kvinner som uten grunn går inn i en gruppe og slenger ut en bilde av en fyr. Sorry. Sånn er jeg. Hvis det blinker litt rødt og man har en dårlig magefølelse, så stoler man på den, og går ikke inn i en gruppe for å sikre seg. Da avslutter man datingen. Hvem dater en person man har dårlig magefølelse for? Jeg er mer tilhenger av å fortsette og følge sine instinkter. Jeg er heller ikke for at man så godt det går skal kontrollere livet sitt på den måten og at man i forsøket på å kontrollere sitt eget liv, faktisk også utleverer en annens liv. Anonymkode: 38faa...f33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. april 2023 #53 Del Skrevet 24. april 2023 (endret) Skremmende utvikling! Jeg tenker bare på... tenk om jeg en dag skulle møte en kvinne, og så av en eller annen grunn så gjør jeg ved et uhell noe dumt, behandler henne dårlig, får kalde føtter eller på andre måter får henne til å få et rødt flagg av meg, gjerne pga misforståelser, så er det altså en sjanse for at jeg og mitt navn blir uthengt i en slik gruppe. Og så har folk en tendens til å overdramatisere og ta ting ut av kontekst for å skape seg en "større sak" av noe som var ubehagelig for dem når dem gjenforteller det. Slike grupper må stoppes. Skaper bare enda større polarisering, ufrivillig singelhet, passivitet osv. Gruppene skremmer som oftest bare vanlige, snille og normale menn, mens hestkukene gruppene var ment for durer på videre for de bryr seg nemlig ikke. Endret 24. april 2023 av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 24. april 2023 #54 Del Skrevet 24. april 2023 Har ingen problemer med å forstå intensjonen med slike sider - men er grunnleggende motstander av gapestokkmentalitet i et sivilisert samfunn. Det har, etter min mening, vokst frem en skremmende holdning hvor man i utgangspunktet er tilhenger av et sivilisert samfunn hvor blant annet rettsvesenet er endel av dette, men mange/enkelte har unntak basert på personlige erfaringer. Vi verken kan eller skal sette oss til doms basert på handlinger som ses på som mer moralsk forkastelig enn andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 24. april 2023 #55 Del Skrevet 24. april 2023 Synes slike grupper er bra. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #56 Del Skrevet 24. april 2023 herzeleid skrev (1 time siden): Dette åpner i alle fall for interessante diskusjoner og refleksjoner rundt hva slags "sladder" og gapestokk som er greit. Om vi forutsetter at en kun oppretter kontakt for å "dele i private meldinger" som enkelte skriver, hva blir da nedre grense for hva som skal deles? Kan en henge ut kvinner som har vært utro? Hva om hun har hatt mange sexpartnere men ikke vært ærlig om det? Hva om hun har "ghostet" noen? Hva om hun har herpes? Hva om hun har et lite stramt underliv, eller sliter med svetteproblematikk, overføldig hud eller lignende? Man kan si at alt dette er informasjon en kan dele med hverandre og som kan være både sann eller usann, men ønsker vi å fremelske slikt, og ikke minst, hvor stor andel av informasjonen som blir delt kan vi regne med er av typen sladder eller rene bakvaskelser, som skissert over? Jeg mistenker en relativt stor, som er noe av grunnen til at jeg tror en slik tilnærming er lite hensiktsmessig. Er vel greit å sette et skille ved i utgangspunktet straffbare handlinger? Kanskje utroskap i tillegg, som er svært skadelig men ikke direkte ulovlig. Jeg har full forståelse for at voldtektsofre blir frustrerte over at det er svært liten sannsynlighet for at man får oppreisning ved å gå rettens vei. Anonymkode: 2b429...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #57 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har sympati og solidaritet med de som har opplevd det, ja. Jeg har selv venner som har opplevd lignende. Jeg har ikke sympati med statistikk. Statistikk er dødt. Og nei - jeg sliter med å ha sympati med kvinner som uten grunn går inn i en gruppe og slenger ut en bilde av en fyr. Sorry. Sånn er jeg. Hvis det blinker litt rødt og man har en dårlig magefølelse, så stoler man på den, og går ikke inn i en gruppe for å sikre seg. Da avslutter man datingen. Hvem dater en person man har dårlig magefølelse for? Jeg er mer tilhenger av å fortsette og følge sine instinkter. Jeg er heller ikke for at man så godt det går skal kontrollere livet sitt på den måten og at man i forsøket på å kontrollere sitt eget liv, faktisk også utleverer en annens liv. Anonymkode: 38faa...f33 Er det ikke det som er problemet? Man har kanskje ikke noen magefølelse som sier at dette er en dårlig fyr. Hvorfor er det ellers så mange som utsettes for ugreie ting? Som vikles inn i forhold som ikke er bra for dem. Hvis magefølelsen var til å stole på og man fulgte den. Enig i at man kanskje heller bør være førevar og bare kutte fyren ut uten å trenge noen bekreftelse fra noen andre, men tipper en del også vil si at det er overforsiktig og at de ikke gir folk en sjanse. Anonymkode: 2b429...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #58 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg tenker at en kjip vurdering av en fyr kan være hevn/feil/gal kvinne. Femten ulike kvinner som advarer mot en og samme fyr er ikke en feil. Anonymkode: 0cd60...7cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #59 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er det ikke det som er problemet? Man har kanskje ikke noen magefølelse som sier at dette er en dårlig fyr. Hvorfor er det ellers så mange som utsettes for ugreie ting? Som vikles inn i forhold som ikke er bra for dem. Hvis magefølelsen var til å stole på og man fulgte den. Enig i at man kanskje heller bør være førevar og bare kutte fyren ut uten å trenge noen bekreftelse fra noen andre, men tipper en del også vil si at det er overforsiktig og at de ikke gir folk en sjanse. Anonymkode: 2b429...f81 Magefølelsen har som oftest rett og er det beste kompasset vi har. Og som sagt er det nettopp en etisk refleksjon som bør være med: og det er at når man forsøker å sikre seg mot potensiell dårlig atferd, så utleverer man en person - man legger ut et bilde av et menneske i en gruppe, og så ber man altså om utlevering av dette menneske i form av erfaringer fra andre. Det er det som byr meg imot, når jeg tenker på at en mann kunne gjort dette med meg. Jeg ser på det både som krenkende og sårende. Anonymkode: 38faa...f33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 24. april 2023 #60 Del Skrevet 24. april 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep. -Safiye, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå