Gå til innhold

Are we dating the same guy-grupper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Artikkel på NRK.no om dette fenomenet. Her peker de på noen problematiske sider ved dette mtp. personvern etc. At det kan skli ut i skittkasting. At vanlige menn blir baksnakket uten mulighet til å forsvare seg. Kanskje fyrer som bare er litt sosialt klønete og ute av trening, men ikke manipulerende eller voldelige. Det er jo ugreit.

Men. Det er jo ikke så rart at en del kvinner kjenner behov for å forhøre seg litt rundt, behov for å advare andre dersom man har blitt utsatt for noe. Når det finnes dårlige menn. Voldelige menn. Menn som har partner hjemme men vil ligge rundt på si. Menn som dater mange parallelt (uten å si noe til noen av dem). Blant andre ting som kvinner kanskje har behov for å advare mot.

Det er jo for eksempel slik at voldtektsanmeldelser har en skammelig lav sannsynlighet for å ende med dom. Jeg vet at de fleste liker å tro at man kan ta sine forholdsregler og derved unngå ubehagelige opplevelser, men man kan faktisk ikke lukte om en fyr er farlig. Seksuell vold og vold mot kvinner er et stort samfunnsproblem. Hva faen skal man gjøre? Så lenge det gjøres saklig og ikke plastres usannheter utover nettet, så må det være lov å dele om man har hatt reelt dårlige opplevelser med en fyr? Eller skal vi ha svenske tilstander hvor man dømmes for ærekrenkelser om man navngir voldtektsmannen sin?

Hva mener du? Bra tiltak? Dårlig tiltak? Bra tiltak så lenge gruppereglene nevnt i artikkelen håndheves?

Anonymkode: 2b429...f81

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kopierer det jeg skrev i den andre tråden. 

Skulle vært ulovlig, om det ikke allerede er det. Hvis dette fortsetter må vi menn finne ut hvordan vi kan komme oss inn i disse gruppene og finne ut hva som foregår. Jeg har heldigvis en gammel falsk Facebook-profil med venner og greier som jeg kan gjøre om på og kanskje få tilgang med. Hvis jeg finner ut at en dame jeg har fått kontakt med er medlem av en slik gruppe er det over og ut. Nytter ikke å bare unnskylde seg med at man er medlem for underholdning.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig idé, da setter du livene til kvinner som har varskudd om farlige menn i fare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårlig idé, da setter du livene til kvinner som har varskudd om farlige menn i fare.

Det er også et interessant aspekt ved dette. Det er generelt svært gode grunner til å legge ned og helst forby slike grupper ved lov.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flertallet her er forsmådde damer som vil ta hevn og ikke damer som vil advare om farlige menn.

Anonymkode: 5fcbd...efd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo for eksempel slik at voldtektsanmeldelser har en skammelig lav sannsynlighet for å ende med dom. Jeg vet at de fleste liker å tro at man kan ta sine forholdsregler og derved unngå ubehagelige opplevelser, men man kan faktisk ikke lukte om en fyr er farlig. Seksuell vold og vold mot kvinner er et stort samfunnsproblem. Hva faen skal man gjøre? Så lenge det gjøres saklig og ikke plastres usannheter utover nettet, så må det være lov å dele om man har hatt reelt dårlige opplevelser med en fyr? Eller skal vi ha svenske tilstander hvor man dømmes for ærekrenkelser om man navngir voldtektsmannen sin?

Hva mener du? Bra tiltak? Dårlig tiltak? Bra tiltak så lenge gruppereglene nevnt i artikkelen håndheves?

Skjønner at man både ønsker å advare og bli advart. Men sier seg vel selv at det er problematisk om man kan legge ut på internett at X er voldtektsmann, når vedkommende ikke er dømt eller har mulighet til å forsvare seg. 

Det finnes også helt klart de som er villig til å lyve om alvorlige anklager for å sverte andre. Og du hadde vel neppe likt om noen satte opp plakater rundt i nabolaget hvor det ble advart mot at du er en pedofil overgriper. 

Anonymkode: 34713...74a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I de gruppene jeg er medlem i er det posting av bilder av menn fra tinder etc med teksten   "Har noen erfaring med denne karen?🚩🚩??" 

Der andre kvinner svarer slikt som "ja jeg kjenner han, er grei"  "har snakket med han"  eller "JA PM!!"

Eller så legger de ut bilde og spør om det er fake profil..

Håper dere menn også oppretter slike grupper.

Anonymkode: 8ffa4...333

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I de gruppene jeg er medlem i er det posting av bilder av menn fra tinder etc med teksten   "Har noen erfaring med denne karen?🚩🚩??" 

Der andre kvinner svarer slikt som "ja jeg kjenner han, er grei"  "har snakket med han"  eller "JA PM!!"

Hva skal menn advare om da? Pass deg for hun her, hun tar imot gratis middag men vil ikke ligge etterpå. Eller hun her ble påtrengende og desperat etter sex. Eller hun her bruker hold-in-drakt, så ikke ut da klærne kom av. Eller obs: slapp fitte, dårlig ligg.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det blir nok et fint samfunn da... Får bare gjøre noen søk og forhøre meg med damer jeg kjenner for å finne ut hva gruppene deres heter, så jeg kan prøve å joine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal menn advare om da? Pass deg for hun her, hun tar imot gratis middag men vil ikke ligge etterpå. Eller hun her ble påtrengende og desperat etter sex. Eller hun her bruker hold-in-drakt, så ikke ut da klærne kom av. Eller obs: slapp fitte, dårlig ligg.

Det er nok av ting å advare om. Handler ikke bare om vold osv, men finnes voldelige damer også. En kompis fikk et slag i magen da han gjorde det slutt med dama.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Menn kan advares mot kvinner som lyver om voldtektsanklager.  Eller advares mot kvinner som lager et helvete for mannen i barnefordelingssaker. Det finnes også voldelige kvinner. Selv har jeg en far som ble psykisk mishandlet av mor. 

Anonymkode: 34713...74a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår godt hvorfor kvinner gjør det, men jeg synes ikke det bør være stuerent, nei. Synes det er trist at man utlevere slikt til gud og hvermann i en gruppe.

Anonymkode: 38faa...f33

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flertallet her er forsmådde damer som vil ta hevn og ikke damer som vil advare om farlige menn.

Anonymkode: 5fcbd...efd

Det vet du selvfølgelig ingenting om. Det er heller ikke poenget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
norw skrev (47 minutter siden):

Skulle vært ulovlig, om det ikke allerede er det. Hvis dette fortsetter må vi menn finne ut hvordan vi kan komme oss inn i disse gruppene og finne ut hva som foregår. Jeg har heldigvis en gammel falsk Facebook-profil med venner og greier som jeg kan gjøre om på og kanskje få tilgang med. Hvis jeg finner ut at en dame jeg har fått kontakt med er medlem av en slik gruppe er det over og ut. Nytter ikke å bare unnskylde seg med at man er medlem for underholdning.

Jeg tror ikke jeg hadde gått til et slikt drastisk tiltak i mitt liv. Jeg vil heller være lykkelig uvitende om det dersom noe slikt foregår bak min rygg. Jeg vil ikke vite om tidligere romantiske eller seksuelle bekjentskaper vurderer meg og sprer ting om meg i en slik gruppe. Det ville ha vært for sårende, og jeg ønsker ikke å måtte bruke energi på drittfolk. Ellers enig i at jeg selv ikke ville ha vært med en mann som var i en slik gruppe, dersom det også var en for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (54 minutter siden):

Flertallet av menn har ingen grunn til å bli paranoid over slike grupper. Man har jo ingenting å frykte dersom man oppfører seg normalt. Slike grupper vil uansett være umulig å fjerne.

Anonymkode: a6ba8...194

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig godt spørsmål, som reiser veldig mange lag av etiske dilemmaer.

Jeg har ingen problemer med å se kvinners behov for en utsjekk. Heterofile kvinner dater sin eneste naturlige predator, og det er helt umulig å forutse hvem som er farlige og hvem som er greie. Den statistiske risikoen for å bli utsatt for vold eller overgrep er alt for høy, og det er ingen tvil om at andelen rovdyr er høyere på sjekkearenaer enn i samfunnet generelt.
Det er ingen spøk å bli utsatt for ting som svindel, grov løgn eller stalking heller.

Samtidig reiser det mange betenkeligheter, da den som administrerer gruppen ikke har noen reell mulighet til å verifisere de påstandene som gruppemedlemmer framsetter. Den som eier og/eller administrerer grupper er ansvarlig for sannhetsgehalten i innholdet, og risikerer søksmål i samme grad som den som framsetter påstanden.
Jeg ville ikke ha risikert et injuriesøksmål for å forvalte påstander jeg ikke kunne føre sannhetsbevis for. Dette blir mer alvorlig om innholdet når en større mengde personer (mer enn 20-30 personer).

Folk som opplever kjipe ting bør ikke forventes å holde kjeft om ting som ikke er deres ansvar. Åpenhet om slike opplevelser er viktig for hele samfunnet, og samtidig er det vanskelig å finne gode måter å gjøre det på. For den som har ansvar for mediet det publiseres i har ikke samme mulighet til å gå god for det som den som har opplevd det. Ei heller om man tror på den som forteller.

De som trør over, skremmer, truer, forfølger, forgriper seg på, lyver for eller er voldelige - de verken fortjener eller har krav på at andre holder kjeft. De må tåle andres respons på den urett de begår. Samtidig skal folk vernes mot uriktige påstander, og publikum vet ikke hva som er riktig eller feil...
Det er jo et drømmesamfunn for folk med dramatiske personlighetstyper å komme seg inn i slike forum og spre rykter, løgn og få oppmerksomhet selv, som ofre, og kanskje framstille seg som den som ordner opp...

Her er det ingen enkle svar.

Jeg bruker selv mitt eget nettverk når jeg skal møte folk. Men vi er organisert på måter som ikke når allmennheten, og det er dermed lettere å forsvare enn f.eks. grupper på fb som ikke fordrer mer for å komme inn enn at du er tinder-bruker.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg hadde gått til et slikt drastisk tiltak i mitt liv. Jeg vil heller være lykkelig uvitende om det dersom noe slikt foregår bak min rygg. Jeg vil ikke vite om tidligere romantiske eller seksuelle bekjentskaper vurderer meg og sprer ting om meg i en slik gruppe. Det ville ha vært for sårende, og jeg ønsker ikke å måtte bruke energi på drittfolk. Ellers enig i at jeg selv ikke ville ha vært med en mann som var i en slik gruppe, dersom det også var en for menn.

Hva er det som er drastisk? Skifte til kvinnelig profil og melde meg inn? Det er ikke særlig drastisk.

Jeg vil absolutt vite, og hvis jeg får tilgang vil jeg vurdere å varsle ofrene om jeg vet hvem de er.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flertallet av menn har ingen grunn til å bli paranoid over slike grupper. Man har jo ingenting å frykte dersom man oppfører seg normalt. Slike grupper vil uansett være umulig å fjerne.

Anonymkode: a6ba8...194

Jeg vil si at samtlige menn som har vært i kontakt med damer i datingsammenheng har noe å frykte. Trenger ikke å ha gjort noe galt i det hele tatt.

Hvis dette enten er eller blir ulovlig, og admins straffes, så får vi nok en slutt på dette, eller at problemet får et lite omfang.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som har medlemslista til denne gruppa, eventuelt vet hvor man får tak i den?

Anonymkode: 8f2f7...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (26 minutter siden):

Det er nok av ting å advare om. Handler ikke bare om vold osv, men finnes voldelige damer også. En kompis fikk et slag i magen da han gjorde det slutt med dama.

Det er sant, de kan være "gode" på psykisk vold de også. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like greit at vi har den gruppen. Jeg datet en fyr han var voldelig og prøvde å voldta meg. Skal anmelde også. Da jeg la ut på den siden, så tok masse kvinner kontakt om at han hadde gjort det samme mot flere. Er ikke det bra? Det kan redde liv😊 og styrker min sak om de skal være vitner

Anonymkode: 5629f...110

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...